• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • LillaLuna
    Hedblomster skrev 2018-08-09 17:20:50 följande:

    Alltså det här!!! Exakt så gick det till i min utredning också! Jag började också gråta, jag vill ju inte att det ska lösa sig med tiden, jag vill att det ska vara något vi kan rätta till eller så vill jag göra ivf liksom!


    Ja, men VEM kan tycka att det är goda nyheter att man ska fortsätta som vanligt och hålla tummarna i ett år eller så till? Har man kommit så långt som till en utredning så vill man ju få något GJORT - vad som helst! Bara något händer och man får hjälp...
  • LLW

    Pratade höstschema med chefen på mitt andra jobb idag, och tänkte att jag nämner ivf:en nu för det kändes rätt att göra det.

    Då visar det sig att min KOLLEGA som varit så himla gullig och stöttande redan berättat för chefen att vi ska göra ivf. Alltså. Blev helt ställd. Hur FAN kan man ens komma på tanken att berätta något så privat om en annan person för dennes chef? Så jävla dåligt.

    Usch så frustrerad jag blev. Kommer självklart ta upp det här med henne och framförallt ALDRIG MER berätta något för henne.

    Angående chefen så visade det sig att båda hans syskon gjort ivf så han var väl införstådd med vad det innebär. Skönt!

  • LillaLuna
    LLW skrev 2018-08-11 17:02:37 följande:

    Pratade höstschema med chefen på mitt andra jobb idag, och tänkte att jag nämner ivf:en nu för det kändes rätt att göra det.

    Då visar det sig att min KOLLEGA som varit så himla gullig och stöttande redan berättat för chefen att vi ska göra ivf. Alltså. Blev helt ställd. Hur FAN kan man ens komma på tanken att berätta något så privat om en annan person för dennes chef? Så jävla dåligt.

    Usch så frustrerad jag blev. Kommer självklart ta upp det här med henne och framförallt ALDRIG MER berätta något för henne.

    Angående chefen så visade det sig att båda hans syskon gjort ivf så han var väl införstådd med vad det innebär. Skönt!


    Men VA?! INTE okej att prata om något så privat med någon annan utan din vetskap!! Jag hade blivit fly förbannad, även om hon säkert inte menade något illa, så är det INTE okej!
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-08-11 17:02:37 följande:

    Pratade höstschema med chefen på mitt andra jobb idag, och tänkte att jag nämner ivf:en nu för det kändes rätt att göra det.

    Då visar det sig att min KOLLEGA som varit så himla gullig och stöttande redan berättat för chefen att vi ska göra ivf. Alltså. Blev helt ställd. Hur FAN kan man ens komma på tanken att berätta något så privat om en annan person för dennes chef? Så jävla dåligt.

    Usch så frustrerad jag blev. Kommer självklart ta upp det här med henne och framförallt ALDRIG MER berätta något för henne.

    Angående chefen så visade det sig att båda hans syskon gjort ivf så han var väl införstådd med vad det innebär. Skönt!


    Omg!!!! Fyfan va dåligt. När man anförtror sig till folk så gör dom så!! Har oxå berätta för 1-2 kollegor men skulle bli vansinnig om dom gick till chefen o sa. Man ska inte behöva göra en chansning bara för att man vill berätta. Skönt att din chef förstår läget iaf. O skönt att du tagit dig tid att berätta :)
    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • LinneaWookie
    Matildalinea skrev 2018-08-08 09:43:56 följande:
    Känner igen det helt ! Blev så ledsen igår med för jag fick inte starta mina behandlingar förrän sambons spermaanalys kommit tillbaka, blev så krossad trodde verkligen jag skulle få behandling då min sköldkörtelprover, prolaktalprover inte såg bra ut, inte heller amh så hon ville nog he de en liten skjuts på vägen men fick inget igår :( kommer få nästa mens OM hans prover kommit in, annars måste jag vänta en hel cykel till.. fattar inte :(

    Jag blir precis som dig också skengravid nästan varje månad, så får man lite hopp även fast man vet att det här händer ju hela tiden så man är inte gravid. Kan ändå inte låta bli och nör man testar slås men ner under jorden :(

    Tycker du ska be dom ta lite andra tester, typ amh, prolaktin och sånt ? :)
    Tack <3 Ja jag förstår precis. Sjukt irriterande när man måste vänta en hel cykel till, det var samma för mig när jag skulle boka äggledartitt och det inte fanns någon tid, var tvungen att vänta till nästa mens kommit...En månad känns ju som en evighet. Har du hört något mer om hans prover kommit in?

    Nu är det dags för titt/eventuell spolning idag och jag är sjukt nervös nu då jag råkat läsa att det tydligen gör jätteont att spola äggledarna Hade inte hunnit tänka så långt innan. Och blir även nervös att jag kanske redan haft ÄL då det är på gränsen och jag känner inte av det varje månad....Vi hade samlag igår och jag läste idag nu på morgonen att de brukar avråda från samlag precis innan äggledartitt. Det var inget de sa till mig på telefon . Jag förstår ju grejen med att OM man skulle lyckats befrukta ett ägg så vill de inte "spola bort det". Men jag vet inte om det är någon annan anledning också, att sikten skyms eller så. Det var ju förmodligen av den första anledningen de var noga med att det skulle ske mellan mens och ÄL, men jag vet ju aldrig riktigt när min ÄL sker så det är lite jobbigt. Vi får se vad de säger idag...
  • LLW
    LinneaWookie skrev 2018-08-13 08:50:13 följande:

    Tack <3 Ja jag förstår precis. Sjukt irriterande när man måste vänta en hel cykel till, det var samma för mig när jag skulle boka äggledartitt och det inte fanns någon tid, var tvungen att vänta till nästa mens kommit...En månad känns ju som en evighet. Har du hört något mer om hans prover kommit in?

    Nu är det dags för titt/eventuell spolning idag och jag är sjukt nervös nu då jag råkat läsa att det tydligen gör jätteont att spola äggledarna Hade inte hunnit tänka så långt innan. Och blir även nervös att jag kanske redan haft ÄL då det är på gränsen och jag känner inte av det varje månad....Vi hade samlag igår och jag läste idag nu på morgonen att de brukar avråda från samlag precis innan äggledartitt. Det var inget de sa till mig på telefon . Jag förstår ju grejen med att OM man skulle lyckats befrukta ett ägg så vill de inte "spola bort det". Men jag vet inte om det är någon annan anledning också, att sikten skyms eller så. Det var ju förmodligen av den första anledningen de var noga med att det skulle ske mellan mens och ÄL, men jag vet ju aldrig riktigt när min ÄL sker så det är lite jobbigt. Vi får se vad de säger idag...


    Om ÄL har varit och ni har haft samlag ska du inte göra spolning! Min läkare var väldigt noga med det, för om du skulle blivit gravid kan du få utomkvedeshavandeskap om de spolar ledarna, vilket kan få allvarliga konsekvenser. Så ring och fråga men de kommer förmodligen säga att ni får vänta, och det är det värt för att slippa utomkvedes!

    Spolingen var för mig lite obehaglig, men man klarar av det för att man måste! Kändes som stark mensvärk under tiden och sen lite molvärk efteråt.
  • Jooosen

    Slutade snusa i lördags. Nu jävlar. Håller jag mig så kommer jag vara snusfri 5 veckor innan första ivf mötet. Skulle kännas så jävla skönt. Nån annan med samm last? Eller rökning


    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Matildalinea
    LinneaWookie skrev 2018-08-13 08:50:13 följande:

    Tack <3 Ja jag förstår precis. Sjukt irriterande när man måste vänta en hel cykel till, det var samma för mig när jag skulle boka äggledartitt och det inte fanns någon tid, var tvungen att vänta till nästa mens kommit...En månad känns ju som en evighet. Har du hört något mer om hans prover kommit in?

    Nu är det dags för titt/eventuell spolning idag och jag är sjukt nervös nu då jag råkat läsa att det tydligen gör jätteont att spola äggledarna Hade inte hunnit tänka så långt innan. Och blir även nervös att jag kanske redan haft ÄL då det är på gränsen och jag känner inte av det varje månad....Vi hade samlag igår och jag läste idag nu på morgonen att de brukar avråda från samlag precis innan äggledartitt. Det var inget de sa till mig på telefon . Jag förstår ju grejen med att OM man skulle lyckats befrukta ett ägg så vill de inte "spola bort det". Men jag vet inte om det är någon annan anledning också, att sikten skyms eller så. Det var ju förmodligen av den första anledningen de var noga med att det skulle ske mellan mens och ÄL, men jag vet ju aldrig riktigt när min ÄL sker så det är lite jobbigt. Vi får se vad de säger idag...


    Ne inget nytt än :( bara massa väntan här :(

    Hur gick det för dig ? Hade heller inte fått till mig att man inte skylla ha samlag innan spolning, konstigt ... misstänker som du att man vill göra de inna; ÄL för att i te spola bort ägget när de börjat vandra ner, enligt min läkare skulle den risken inte finnas för mig iaf men kan vara för att min ÄL inte varit då ?

    Använder du inte nått för art hjälpa hitta ÄL, typ sekretmetoden, tempo eller ÄL test ? :)
  • LinneaWookie
    LLW skrev 2018-08-13 12:28:54 följande:
    Om ÄL har varit och ni har haft samlag ska du inte göra spolning! Min läkare var väldigt noga med det, för om du skulle blivit gravid kan du få utomkvedeshavandeskap om de spolar ledarna, vilket kan få allvarliga konsekvenser. Så ring och fråga men de kommer förmodligen säga att ni får vänta, och det är det värt för att slippa utomkvedes!

    Spolingen var för mig lite obehaglig, men man klarar av det för att man måste! Kändes som stark mensvärk under tiden och sen lite molvärk efteråt.
    De gjorde ultraljud innan så det var ingen risk att ägget släppt ännu. Tur att de var så noggranna att kolla allt innan Tack för informationen oavsett
  • LinneaWookie
    Matildalinea skrev 2018-08-14 02:14:32 följande:
    Ne inget nytt än :( bara massa väntan här :(

    Hur gick det för dig ? Hade heller inte fått till mig att man inte skylla ha samlag innan spolning, konstigt ... misstänker som du att man vill göra de inna; ÄL för att i te spola bort ägget när de börjat vandra ner, enligt min läkare skulle den risken inte finnas för mig iaf men kan vara för att min ÄL inte varit då ?

    Använder du inte nått för art hjälpa hitta ÄL, typ sekretmetoden, tempo eller ÄL test ? :)
    Åh det gick jättebra, tack. Hon gjorde ultraljud först och kollade så att ägget inte släppt, men sa att det var dags inom några dagar, det såg hon förstås på slemhinnan. Men wow, det gjorde inte ont alls! Gjorde ju misstaget att läsa alla skräckhistorier innan och hon som gjorde spolningen sa att det var jättevanligt att folk kom in och var rädda pga att de läst grejer, men hon hade personligen aldrig varit med om att någon hade fått så ont. Hon var jätteförsiktig och det enda som kändes lite var ju när de körde in instrumentet som "bänder upp" så de kan komma åt livmodertappen. Själva spolandet kändes inget alls. Men det är säkert väldigt olika på alla.
    Det satt ju förmodligen ingenting i vägen heller, och det känns kanske mer om det gör det. Hon sa att allt såg bra ut och att det vi får göra nu är att fortsätta som vanligt och sen ska min sambo lämna in ett till spermaprov så snart han känner att han vill. Eftersom hans förra prov var lite sämre än önskat (tror det var antalet som var lågt, blev osäker när jag skrev mitt första inlägg och skrev kanske fel). Vi tänker dock vänta med att lämna in provet till jag ev. får min nästa mens. Vore ju kanon om det kunde fästa nu direkt efter spolningen (önsketänkade, men det är ju inte helt ovanligt). ÄL på G så bara att köra!
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år