• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Hedblomster
    LillaLuna skrev 2018-08-16 17:21:39 följande:

    Lever vi samma liv? Pratade med min sambo om det och han vill ge det lite mer tid, så vi kom överens om ett halvår till (suck), sen vid jul så kommer jag bekosta allt själv om jag så måste. Jag skiter verkligen i vad det kostar...!

    Hoppas det går bra i september!! Inte så långt kvar nu då - måste ju ändå känns lite skönt? Eller ja... helt ärligt för mig så tycker jag inga milstolpar eller något sådant känns skönt i den här resan så.... Hoppas du inte har för mkt ångest inför besöket!


    Haha verkligen samma situation :/ min sambo tycker absolut vi ska vänta tills vi får det "gratis" men jag bara kan inte vänta så länge. Skulle nog kunna vänta till årsskiftet men inte längre... Har sagt att jag kan betala det, eller ja, jag skulle få ta ett lån men mamma har sagt att hon kan bidra också, men min sambo säger bara att han inte tycker jag har råd med det och att vi ska renovera sommarstugan för dom pengarna i så fall... Nu låter han jätteokänslig men han tycker väl inte att det är lika bråttom helt enkelt...

    Jag har verkligen noll förväntningar inför besöket i september. Tror inte vi kommer få remiss till IVF nu så mest irriterad på att vi måste ta ledigt från jobbet för att åka dit. Ville prata med läkaren på telefon men fick inte... Så det känns inte som att det spelar nån roll alls att vi ska dit. Men visst, jag kan bli överraskad... Om de säger åt oss att fortsätta försöka hemma kommer jag iaf be om fler prover. Har inte tagit FSH eller progesteron tex...
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • LinneaWookie
    LillaLuna skrev 2018-08-16 12:09:37 följande:

    Var på reproduktionscentrum i Uppsala och det gick precis som jag trodde. I och med att jag blev spontant gravid så får vi inte längre någon hjälp utan måste vänta citat minst ett halvår, helst ett år slutcitat innan vi kan kanske få en ny bedömning och eventuellt kanske behandling.

    Det var väntat; expecting the worst osv....

    Vad som INTE var väntat var att läkaren skulle säga till mig att jag borde vara GLAD för att jag blev spontant gravid och fick missfall. Jag borde vara JÄTTEGLAD, ja, nästa överlycklig! VEM säger till en kvinna 3 veckor efter ett missfall att hon borde vara glad för det?? VEM är så okänslig?! När jag började gråta vändes det till att jag verkar vara deprimerad och borde lugna ner mig, så det han gjorde var att boka en kuratortid om en vecka. Försökte förklara att jag var ledsen för jag är så trött på att ingenting görs, fick då till svar att jag har ju fått hjälpen att veta att ingenting är fel och det finns ingenting de kan göra. Han kunde sätta igång med IVF men för MIIIIIIN skull, eftersom jag verkar så himla deprimerad så ville han inte utsätta mig för det. Tack och hej!

    Det var hjälpen jag fick där. Så. Är så arg att jag kokar ungefär.


    Men va???? Vad är det för j*vla idiot som har mage att  säga så till någon som precis fått MF och mår dåligt....Hur i h*lvete tänkte han?? Rynkar på näsan
  • LillaLuna
    Hedblomster skrev 2018-08-16 21:21:54 följande:

    Haha verkligen samma situation :/ min sambo tycker absolut vi ska vänta tills vi får det "gratis" men jag bara kan inte vänta så länge. Skulle nog kunna vänta till årsskiftet men inte längre... Har sagt att jag kan betala det, eller ja, jag skulle få ta ett lån men mamma har sagt att hon kan bidra också, men min sambo säger bara att han inte tycker jag har råd med det och att vi ska renovera sommarstugan för dom pengarna i så fall... Nu låter han jätteokänslig men han tycker väl inte att det är lika bråttom helt enkelt...

    Jag har verkligen noll förväntningar inför besöket i september. Tror inte vi kommer få remiss till IVF nu så mest irriterad på att vi måste ta ledigt från jobbet för att åka dit. Ville prata med läkaren på telefon men fick inte... Så det känns inte som att det spelar nån roll alls att vi ska dit. Men visst, jag kan bli överraskad... Om de säger åt oss att fortsätta försöka hemma kommer jag iaf be om fler prover. Har inte tagit FSH eller progesteron tex...


    Nä, min sambo säger alltid samma; att vi tar det som det kommer, blir det så blir det. Han tycker bara det är jobbigt för att jag tycker det är så jobbigt (vilket ironiskt nog gör det ÄNNU jobbigare för mig).

    Jag har inte heller fått FSH eller progesteron-nivån mätt, och tycker helt ärligt nu när jag tänker efter att egentligen så gjordes ju inte så mkt? kollat fiffin och äggledarna, tagit AMH och TSH, spermaProv. Men i övrigt så har de ju bara litat på det jag tror; jag tror jag får ÄL, men tycker det är väldigt svårt att tolka såna tester, jag tror jag har regelbunden mens, men den är både lång och sjukligt riklig, så det är svårt att avgöra när den börjar och slutar..... blö. Vill ha svart på vitt vad som är fel och hindrar.
    LinneaWookie skrev 2018-08-17 11:14:03 följande:

    Men va???? Vad är det för j*vla idiot som har mage att  säga så till någon som precis fått MF och mår dåligt....Hur i h*lvete tänkte han?? 


    Ja. Jag funderade med på det. Blev så chockad och arg att jag knappt fick luft - vilket ju bara bevisade hans teori om att jag är oerhört känslosam och deprimerad.
  • LinneaWookie
    LillaLuna skrev 2018-08-17 14:09:41 följande:
    Ja. Jag funderade med på det. Blev så chockad och arg att jag knappt fick luft - vilket ju bara bevisade hans teori om att jag är oerhört känslosam och deprimerad.
    Herre gud jag är helt chockad jag med fast jag inte var där Det borde ju räknas som tjänstefel att säga sådana saker!
  • Jooosen

    Positivt ältest idag. Dag 16. Senare än vanligt. Inbillar mig att min slemhinna kanske är lite tjockare då. Önsketänkande. Blir sex en gång denna äl. Sen orkar ja nog inte hålla på innan vår tid 18/9!! Försöker ni varje månad trots att man knappt orkar?


    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • GerCho
    Jooosen skrev 2018-08-18 12:02:49 följande:

    Positivt ältest idag. Dag 16. Senare än vanligt. Inbillar mig att min slemhinna kanske är lite tjockare då. Önsketänkande. Blir sex en gång denna äl. Sen orkar ja nog inte hålla på innan vår tid 18/9!! Försöker ni varje månad trots att man knappt orkar?


    Vi försöker ändå... Trots att vi har försökt i över 2 år nu med ett missfall i september 2016 och inget plus sen dess... Försöker att inte tänka på det men ärligt talat det är det ända jag tänker på hela tiden...

    Vi fick nyligen veta att min mans spermier var inte så bra, alltså det var bara 6% som hade "normalt utseende" vid gräns 14% men enligt läkaren allt annat var ok så det behövde inte betyda att vi kan inte bli gravida igen... Så nu är min man övertygad att allt är ok med oss och vill inte ens höra om utredning i Sverige (vi gjorde lite prover utomlands).

    Men hoppet lever varje månad :) Vem vet kanske blir det nån gång vår tur :)
  • Hedblomster
    LillaLuna skrev 2018-08-17 14:09:41 följande:
    Nä, min sambo säger alltid samma; att vi tar det som det kommer, blir det så blir det. Han tycker bara det är jobbigt för att jag tycker det är så jobbigt (vilket ironiskt nog gör det ÄNNU jobbigare för mig).

    Jag har inte heller fått FSH eller progesteron-nivån mätt, och tycker helt ärligt nu när jag tänker efter att egentligen så gjordes ju inte så mkt? kollat fiffin och äggledarna, tagit AMH och TSH, spermaProv. Men i övrigt så har de ju bara litat på det jag tror; jag tror jag får ÄL, men tycker det är väldigt svårt att tolka såna tester, jag tror jag har regelbunden mens, men den är både lång och sjukligt riklig, så det är svårt att avgöra när den börjar och slutar..... blö. Vill ha svart på vitt vad som är fel och hindrar.
    LinneaWookie skrev 2018-08-17 11:14:03 följande:

    Men va???? Vad är det för j*vla idiot som har mage att  säga så till någon som precis fått MF och mår dåligt....Hur i h*lvete tänkte han?? 


    Ja. Jag funderade med på det. Blev så chockad och arg att jag knappt fick luft - vilket ju bara bevisade hans teori om att jag är oerhört känslosam och deprimerad.
    Återigen, vi lever samma liv typ... Min läkare litar också på att jag tror att jag har äl bara. Hon sa till och med INNAN spermaprov, AMH och TSH-prov att vi var friska och inte har problem haha. Mitt AMH är lite lågt tycker jag för min ålder, 2,2, men det är inom normalspannet iaf. Resten av proverna var iaf normalt. Jag känner av min äl och har dubbelkollat med ältest så visst, jag har säkert äl men... Läste nyss på en instagram om en tjej som också känner sin äl och fick positivt på ältest men läkaren ville kolla och då visade det sig att hon inte alls hade det. Så man vet ju aldrig känns det som :(
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • LillaLuna
    Hedblomster skrev 2018-08-18 14:48:20 följande:

    Återigen, vi lever samma liv typ... Min läkare litar också på att jag tror att jag har äl bara. Hon sa till och med INNAN spermaprov, AMH och TSH-prov att vi var friska och inte har problem haha. Mitt AMH är lite lågt tycker jag för min ålder, 2,2, men det är inom normalspannet iaf. Resten av proverna var iaf normalt. Jag känner av min äl och har dubbelkollat med ältest så visst, jag har säkert äl men... Läste nyss på en instagram om en tjej som också känner sin äl och fick positivt på ältest men läkaren ville kolla och då visade det sig att hon inte alls hade det. Så man vet ju aldrig känns det som :(


    Har också fått diverse det går ju snabbt i er ålder! Eller det löser sig nog med tiden ska ni se! Och jag är bara så trött på det... Usch och blä, kan inte någon bara gör typ allt? Ta alla tester som finns om det nu är så mystiskt oförklarligt?

    Menar du TSH? För mitt AMH låg på 26 enligt min journal och det känns ju väldig skillnad mot 2,2? TSH fick jag däremot bara 1,35.... Är 28
  • LillaLuna
    Jooosen skrev 2018-08-18 12:02:49 följande:

    Positivt ältest idag. Dag 16. Senare än vanligt. Inbillar mig att min slemhinna kanske är lite tjockare då. Önsketänkande. Blir sex en gång denna äl. Sen orkar ja nog inte hålla på innan vår tid 18/9!! Försöker ni varje månad trots att man knappt orkar?


    Japp, försöker varje månad för fast jag är på cykel17-20 (slutat räkna!) så finns det ett monster inuti mig som viskar kanske den här gången....!
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år