• Anonym (Avli)

Varför ska mannen ta första steget?

Spelar det nån roll vem som tar första steget, eller är det upp till mannen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför ska mannen ta första steget?
  • 21UppeVidFem
    Anonym (GÅTAN?) skrev 2021-04-19 08:06:14 följande:
    En fråga till dig:
    Du skriver att en tjej som är intresserad kommer att visa det. Vet du om att det finns tjejer som är för blyga, osäkra och blyga för att göra det?
    Vet du om att exakt det du nämnde också kan stämma in på män? Imponerande återuppväckelse btw.
  • Anonym (Brandmannen)

Tror man på evolutionen, kan man ju tänka sig att "vi" (ja, jag också) som har för många av de blyga "generna" är dömda att dö som singlar. Skulle vi avla det beteendet vidare, skulle mänskligheten snart vara utdöd. Evolutionen skapar av sig självt en stark avelsstam över tid genom att de försynta (och ibland kanske även mindre bildsköna) gallras bort till förmån för eliten. På samma sätt som från tidernas begynnelse, med principen att den som är framåt och tar för sig överlever...

Jag är själv en kille med de "typiska" attribut som man blir itutad med modersmjölken är klassiska, attraktiva manliga attribut (minus muskulös då...), men nu sitter jag här, halvvägs genom livet, och har knappt ens rört en tjej i hela mitt liv. Men så saknar jag alltså då det där "lilla extra", som gör att man blir den där "brud-magneten". Även om jag är väldigt social när jag umgås med människor jag känner, hjälper det inte överhuvudtaget när det handlar om att "fråga chans" på en tjej (hur man nu gör det...).

• Anonym (man)
    Anonym (Brandmannen) skrev 2021-04-25 10:27:26 följande:

Tror man på evolutionen, kan man ju tänka sig att "vi" (ja, jag också) som har för många av de blyga "generna" är dömda att dö som singlar. Skulle vi avla det beteendet vidare, skulle mänskligheten snart vara utdöd. Evolutionen skapar av sig självt en stark avelsstam över tid genom att de försynta (och ibland kanske även mindre bildsköna) gallras bort till förmån för eliten. På samma sätt som från tidernas begynnelse, med principen att den som är framåt och tar för sig överlever...

Jag är själv en kille med de "typiska" attribut som man blir itutad med modersmjölken är klassiska, attraktiva manliga attribut (minus muskulös då...), men nu sitter jag här, halvvägs genom livet, och har knappt ens rört en tjej i hela mitt liv. Men så saknar jag alltså då det där "lilla extra", som gör att man blir den där "brud-magneten". Även om jag är väldigt social när jag umgås med människor jag känner, hjälper det inte överhuvudtaget när det handlar om att "fråga chans" på en tjej (hur man nu gör det...).

Personligen tycker jag vi lever i en tid då det råder total osynk mellan våra nedärvda instinkter och rådande ideal där kvinnligt lyfts fram som rätt och norm och allt typiskt manligt ses som problematiskt och fel eller potentiellt fel. Vilket skapar en hel del förvirring och motstridiga signaler. Våra instinkter säger en sak men idealen säger raka motsatsen. Klar att det bli komplicerat och förvirrat.

OBS! Det betyder inte att jag tycker att dagens ideal är fel, men evolutionen (som våra instinkter är väldigt anpassade för) skiter fullkomligen i mänskliga ideal som jämlikhet, jämställdhet och rättvisa. Naturen är hänsynslös, det är vinna eller försvinna som gäller.

Vi lär våra barn att undertrycka vissa av sina instinkter och leva efter dagens ideal...men de märker snart att verkligheten och idealen ibland krockar. Vi lär våra döttrar att vara starka och självständiga och välja snälla män, men instinktivt attraheras de ofta av framgångsrika män vilket evolutionärt sett är helt logisk... det blir en krock mellan ideal och instinkter... vi lär våra söner att vara snälla och respektfulla... men evolutionärt sett är det ju inte snälla och respektfulla killar som blir framgångsrika och är man inte framgångsrik så blir man ju heller inte lika attraktiv...samma sak där, ideal krockar med instinkter.
  • KlantSmurfen
    Anonym (man) skrev 2021-04-26 12:58:27 följande: #33

Personligen tycker jag vi lever i en tid då det råder total osynk mellan våra nedärvda instinkter och rådande ideal där kvinnligt lyfts fram som rätt och norm och allt typiskt manligt ses som problematiskt och fel eller potentiellt fel. Vilket skapar en hel del förvirring och motstridiga signaler. Våra instinkter säger en sak men idealen säger raka motsatsen. Klar att det bli komplicerat och förvirrat.

OBS! Det betyder inte att jag tycker att dagens ideal är fel, men evolutionen (som våra instinkter är väldigt anpassade för) skiter fullkomligen i mänskliga ideal som jämlikhet, jämställdhet och rättvisa. Naturen är hänsynslös, det är vinna eller försvinna som gäller.

Vi lär våra barn att undertrycka vissa av sina instinkter och leva efter dagens ideal...men de märker snart att verkligheten och idealen ibland krockar. Vi lär våra döttrar att vara starka och självständiga och välja snälla män, men instinktivt attraheras de ofta av framgångsrika män vilket evolutionärt sett är helt logisk... det blir en krock mellan ideal och instinkter... vi lär våra söner att vara snälla och respektfulla... men evolutionärt sett är det ju inte snälla och respektfulla killar som blir framgångsrika och är man inte framgångsrik så blir man ju heller inte lika attraktiv...samma sak där, ideal krockar med instinkter.
    Vad är snäll?
    Vad är framfångsrik?
    Vilka egenskaper har en snäll man som gör att han inte kan bli framfångsrik?
    Vilka egenskaper har en framfångsrik man som gör att han inte kan vara snäll?
    Varför ska mannen ta första steget_.html [www.familjeliv.se].html
  • Anonym (GÅTAN?)

Citat:

"Jag har aldrig stött på någon kille.

Jag hade fundering en gång om jag skulle göra det, men nej det blev inte av.

Killarna vill göra det, så jag ska inte ta ifrån deras uppgift, dom får fortsätta med det."

En svarade henne: 
    "Vaddå våran uppgift", vi lever inte på 1800-talet min vän så vad pratar du om? Vi vill inte alls göra det för det är inte roligt för en man att bli dissad så hade varit bättre för samtliga parter om ni gjorde detta oftare.

Tjejen igen: "
    Det hör till att killen börjar ragga. Så har det alltid varit. Skulle det vara roligare för oss att bli dissad menar du?

Även om jag skulle vilja så hade jag nog inte vågat. Jag har haft tanken någon gång, men det blev aldrig något. Så jag får vänta på att killarna gör det, även om jag inte brukar behöva vänta särskilt länge. Men visst var det oftare förut när man rörde sig mer ute i olika sammanhang."

• Anonym (man)
    KlantSmurfen skrev 2021-04-26 16:34:09 följande:
    Vad är snäll?
    Vad är framfångsrik?
    Vad vara snäll är är väl ganska vedertaget för de allra flesta och kan väl sammanfattas med att behandla andra väl.

Vad framgångsrikt  är varierar ju kraftigt beroende på i vilken miljö man lever i, man kan vara framgångsrik på många olika sätt, i dagens samhälle mäts det ofta i tex i pengar, makt och kändisskap.

Man kan absolut vara snäll och framgångsrik, men i hård konkurrens behöver man ofta vara ganska tuff för att ta sig fram. 

Att en framgångsrik man är betydligt mer eftertraktad än en som inte är det tror jag inte heller det råder några större tvivel om. Eller menar du att det inte förhåller sig så? Är Kalle bilmeck lika poppis och eftertraktad som tex en känd artist, en väldigt rik person? 

Varför ska mannen ta första steget.  Jag tycker inte mannen ska ta första steget om vi vill få bort könsroller och få jämställdhet på riktigt. Men som det ser ut idag där det i 90% av fallen är männen som förväntas ta steget så har ju män inget annat val om de öht vill träffa någon. Dock tycker jag iof inte det är speciellt förvånande att det förhåller sig som det gör för ser man till naturen så är det precis så det fungerar, hanarna konkurrerar om honorna och de starkaste hanarna är de som lyckas bäst. Det är naturens sätt att selektera ut de de starkaste generna.

Ser man på våra instinkter så är de anpassade för en tid som inte alls liknar det vi har idag. Och det är väl lite det som är min poäng, våra instinkter som ofta fullkomligen skiter i moderna begrepp som rättvisa och jämlikhet utan handlar främst om ren överlevnad och fortplantning är kanske inte alltid i synk med dagens ideal och normer.
  • KlantSmurfen
    Anonym (man) skrev 2021-04-27 11:36:52 följande: #36
    KlantSmurfen skrev 2021-04-26 16:34:09 följande: #34
    Anonym (man) skrev 2021-04-26 12:58:27 följande: #33

Vad är snäll?
    Vad är framfångsrik?
    Vad vara snäll är är väl ganska vedertaget för de allra flesta och kan väl sammanfattas med att behandla andra väl.

Vad framgångsrikt  är varierar ju kraftigt beroende på i vilken miljö man lever i, man kan vara framgångsrik på många olika sätt, i dagens samhälle mäts det ofta i tex i pengar, makt och kändisskap.

Man kan absolut vara snäll och framgångsrik, men i hård konkurrens behöver man ofta vara ganska tuff för att ta sig fram. 

Att en framgångsrik man är betydligt mer eftertraktad än en som inte är det tror jag inte heller det råder några större tvivel om. Eller menar du att det inte förhåller sig så? Är Kalle bilmeck lika poppis och eftertraktad som tex en känd artist, en väldigt rik person? 

Varför ska mannen ta första steget.  Jag tycker inte mannen ska ta första steget om vi vill få bort könsroller och få jämställdhet på riktigt. Men som det ser ut idag där det i 90% av fallen är männen som förväntas ta steget så har ju män inget annat val om de öht vill träffa någon. Dock tycker jag iof inte det är speciellt förvånande att det förhåller sig som det gör för ser man till naturen så är det precis så det fungerar, hanarna konkurrerar om honorna och de starkaste hanarna är de som lyckas bäst. Det är naturens sätt att selektera ut de de starkaste generna.

Ser man på våra instinkter så är de anpassade för en tid som inte alls liknar det vi har idag. Och det är väl lite det som är min poäng, våra instinkter som ofta fullkomligen skiter i moderna begrepp som rättvisa och jämlikhet utan handlar främst om ren överlevnad och fortplantning är kanske inte alltid i synk med dagens ideal och normer.
    "Man kan absolut vara snäll och framgångsrik, men i hård konkurrens behöver man ofta vara ganska tuff för att ta sig fram"
    "...våra instinkter som ofta fullkomligen skiter i moderna begrepp som rättvisa och jämlikhet utan handlar främst om ren överlevnad och fortplantning är kanske inte alltid i synk med dagens ideal och normer. "
    Ser du lika på kompetenta kvinnor som jobbar 60h i veckan?

"Är Kalle bilmeck lika poppis och eftertraktad som tex en känd artist, en väldigt rik person? "
    Nepp å andra sidan är inte arbetarklass män synonymt med barnlösa oskulder.

"Jag tycker inte mannen ska ta första steget om vi vill få bort könsroller och få jämställdhet på riktigt."
    Varför ska man få bort könsroller och på vilket sätt är alla ska vara lika jämställdhet?
  • Anonym (M)

Det är inte så enkelt det där med evolution, egenskaper är inte så svartv-vitt bra eller dåliga, blyget (liksom de flesta egenskaper) är en fördel ibland och nakckdel ibland, det är därför det finns gott om blyga människor. 
  • Anonym (M)
    KlantSmurfen skrev 2021-04-26 16:34:09 följande:
    Vad är snäll?
    Vad är framfångsrik?
    För att vara framgångsrik i traditionell mening (sådan som attraherar kvinnor), dvs tjäna pengar och få offentlig makt krävs att man är beredd att köra över andra och ta tuffa beslut och då är egenskaper som snällhet och empati en nackdel. 
    Det är ingen slump att narcissistister är överrepresenterade bland chefer. 
  • Anonym (försiktig kvinna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-02-27 21:23:05 följande:

Jag tog många av de första stegen när jag och min man träffades. Jag både bjöd ut honom första gången och tog initiativ till sex första gången vi hamnade i säng.

Hur gick det till när du tog initiativ? tänker ibland att jag skulle vilja mer men vet inte hur det skulle gå till 
    hur gamla rä ni?
Svar på tråden Varför ska mannen ta första steget?