• Anonym (Isa)

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Anonym (Kollektivavtal)
    Anonym (beror på) skrev 2018-03-12 17:18:32 följande:

    f

    Inte generellt inom sjukvården. Det beror på arbetsgivare, avtalsområde och fack. Jag jobbar i vården och vi har inte avtalat bort detta. Arbetgivaren har rätt att neka under vissa strikt begränsade förutsättningar. Att man inte kan få in ersättare eller planerat dåligt hör inte dit, gissningsvis inte heller inom förlossningssjukvården. Däremot kan arbetsgivaren lägga den sammanhängande semestern under annan period inom sommarsemesterperioden än vad man önskat.

    A och O är att inte frivilligt avstå från semesterrätt. Alltför många godtar att dela upp semestern/ta kortare när chefen förklarar att det inte går annars, för att sedan gå och sura. Om du inte själv vill ha semester på annat sätt, säg nej till att dela upp den/ta den utanför sommarsemesterperioden. Det är upp till arbetsgivaren att hävda skäl i fackliga förhandlingar där det blir skadestånd om man inte följer lag och avtal. Här har de periodvis försökt slippa det genom att betala betydligt bättre för den som avstår från sommarsemester. 

    Altlför många chefer tjatar om att den anställde ska jobba "frivilligt" pga rådande situation. Har arbetsgivaren  fog för att beordra så låt dem beordra. I annat fall säg nej. 

    TS: Kolla vad som gäller för dig med ditt fack, helst med hänvisning till skriftligt avtal om sådant finns. Agera utifrån det.


    Du har helt rätt! Det är säkert som du skriver att det inte generellt är bortförhandlat inom vården, jag har ju t.ex. svårt att se läkare gå med på det, men att det kan vara så i TS fall.

    TS: Följ rådet ovan (beror på).
  • modsey
    SysterY skrev 2018-03-12 17:15:32 följande:

    Gynnar ts


    Tja att lämna ett jobb hon annars trivs med...njaäe
  • Ess
    SysterY skrev 2018-03-12 17:15:32 följande:
    Gynnar ts
    Visst gör det det. Men det gynnar inte patienterna när personalen flyr vården, för precis som du skrev i ett annat inlägg så kommer människor att föda barn och skada sig osv året runt, dygnet runt. Vem ska ta hand om det?

    Jag hade själv inte stannat kvar på ett jobb där min semester lades utanför sommarlovet. Jag ser heller ingen anledning för vårdpersonalen att acceptera det.
  • Anonym (Facklig)

    Sommaren kommer varje år. Att påstå att den är ett särskilt skäl är bara bullshit! 
    Om inte facket anser de kan göra något, gå vidare uppåt. 

  • modsey
    Anonym (Facklig) skrev 2018-03-12 21:14:03 följande:

    Sommaren kommer varje år. Att påstå att den är ett särskilt skäl är bara bullshit! 

    Om inte facket anser de kan göra något, gå vidare uppåt. 


    Uppåt till vem? Facket har godkänt att de avtalat bort denna rätt. Vårdföbundet i detta fall är ett skämt !
  • Anonym (Facklig)
    modsey skrev 2018-03-12 21:17:18 följande:
    Uppåt till vem? Facket har godkänt att de avtalat bort denna rätt. Vårdföbundet i detta fall är ett skämt !
    Bort och bort, börja diskutera om ag verkligen eftersträvar eller bara rycker på axlarna! Om inte anställda ställer krav och ifrågasätter så kontakta ombudsman med lite ruter i, dom finns, jag lovar!
    AB gäller inte bara VF...
  • EnAnonumius

    Det är rätt så märkligt att det finns folk påstår att enligt Semesterlagen så har man rätt till semester någon gång under  juni-augusti.

    Här är länken till Semesterlagen, det enda fakta jag hittade var att man har rätt till sammanhängande semester. Men det finns inget i lagen som säger att det ska vara mellan just juni-augusti.

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480

    Jag har suttit och lusläst lagen och hittar inte någon paragraf som styrker detta påstående med att man har enligt lagen rätt till semester någon gång under sommaren juni-augusti
    Faktum att det inte står vilka månader man har "laglig rätt" att "få sin semester på".

    Så de som hävdar att det är "laglig rätt" mellan just  juni-augusti, får själva tala om vilken paragraf och stycke det står i.  Jag har lusläst lagen och hittar det inte.

    Eller är det så att folk förväxlar "laglig rätt till" mot "när det är vanligast att folk tar semester"?



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2018-03-12 23:11:26 följande:
    Det är rätt så märkligt att det finns folk påstår att enligt Semesterlagen så har man rätt till semester någon gång under  juni-augusti.

    Här är länken till Semesterlagen, det enda fakta jag hittade var att man har rätt till sammanhängande semester. Men det finns inget i lagen som säger att det ska vara mellan just juni-augusti.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/s...

    Jag har suttit och lusläst lagen och hittar inte någon paragraf som styrker detta påstående med att man har enligt lagen rätt till semester någon gång under sommaren juni-augusti
    Faktum att det inte står vilka månader man har "laglig rätt" att "få sin semester på".

    Så de som hävdar att det är "laglig rätt" mellan just  juni-augusti, får själva tala om vilken paragraf och stycke det står i.  Jag har lusläst lagen och hittar det inte.

    Eller är det så att folk förväxlar "laglig rätt till" mot "när det är vanligast att folk tar semester"?


    Bortse från detta inlägg, jag dubbelkollade själv §12 och såg själv att jag hade missat  att det står juni-augusti. Men är förhandlingsbart.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ensam1
    EnAnonumius skrev 2018-03-12 23:11:26 följande:
    Det är rätt så märkligt att det finns folk påstår att enligt Semesterlagen så har man rätt till semester någon gång under  juni-augusti.

    Här är länken till Semesterlagen, det enda fakta jag hittade var att man har rätt till sammanhängande semester. Men det finns inget i lagen som säger att det ska vara mellan just juni-augusti.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/s...

    Jag har suttit och lusläst lagen och hittar inte någon paragraf som styrker detta påstående med att man har enligt lagen rätt till semester någon gång under sommaren juni-augusti
    Faktum att det inte står vilka månader man har "laglig rätt" att "få sin semester på".

    Så de som hävdar att det är "laglig rätt" mellan just  juni-augusti, får själva tala om vilken paragraf och stycke det står i.  Jag har lusläst lagen och hittar det inte.

    Eller är det så att folk förväxlar "laglig rätt till" mot "när det är vanligast att folk tar semester"?


    enligt paragraf 12 har man den rätten men eftersom lagen till vissa delar, däribland paragraf 12, är dispositiv så kan facket och arbetsgivare sluta avtal om att det inte ska gälla
  • Anonym (A)

    Om jag förstått rätt så hävdar ag särskilda skäl och har därmed rätt att flytta semestern utanför semesterperioden?

Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?