• Anonym (Nina)

    Vad är en bra lön?

    Jag har en bruttolön på 44 000 r med möjligheter att jobba övertid rätt lätt också om jag vill. På så vis kan jag exempelvis dra in 20 000 kr till vår semester etc.

    Jag som andra gillar att leva gott och då jag inte kan förhandla om extra ledigheter eller fri städhjälp etc är det bara ren lön jag kan ökning i. Vad är en rimlig löneökning per år i offentlig sektor i procent tycker ni?

  • Svar på tråden Vad är en bra lön?
  • Anonym (Prekariatet)
    robin1337 skrev 2018-12-03 07:49:18 följande:

    20 000 (som ovan nämnt) låter väldigt lite i mina öron..

    Jag arbetar som programmerare, ofullständig examen, är 22 år gammal, jag tjänar mellan 75 000 och 100 000 efter skatt (nettolön). Allting beror på vad man jämför med, jag skulle inte påstå att min lön är så fantastiskt bra som många tycker om att måla upp det. Jag säger bara, aim for the stars :)


    Statistiskt sett tjänar du ju mer än samtliga (lika mycket som, som mest, 0,16 procent) av de programmerare som angett sin lön på sidan lönestatistik. Möjligen arbetar du utomlands där lönerna kan vara bättre, men i Sverige är det nog relativt få - alla yrkeskategorier - som tjänar uppåt 200 000 kr/månaden före skatt.

    Vilka yrken anser du i så fall ger en bra lön?
  • Anonym (L)
    Studentpappa skrev 2019-01-09 11:32:53 följande:

    Så länge det finns internet så finns det jobb, jag har sedan 2013 haft två olika arbetsgivare där det i stort sett inte alls spelar någon roll var jag bor så länge jag har uppkoppling.

    Att sitta fast geografiskt har spelat ut sin roll till stor del som tjänsteman åtminstone. Mest effektivt är ju att sitta hemma egentligen, ingen restid och iaf jag tar sällan rast när jag sitter hemma. På kontoret i sthlm är det tomt före nio och efter tre är det knappt någon kvar, när de jobbar vetetusan...


    Absolut. Förutsatt att fjärrförvaltning av IT-system eller annat att utföra uppkopplad är huvudsysselsättningen.
  • Studentpappa
    Anonym (L) skrev 2019-01-09 14:05:39 följande:

    Absolut. Förutsatt att fjärrförvaltning av IT-system eller annat att utföra uppkopplad är huvudsysselsättningen.


    Jag jobbar som projektledare inom kraftindustrin, funkar utmärkt utan att för den sakens skull vara på kontoret. Mina projekt är ändå inte i närheten, detsamma gäller ju för många tjänstemän om man inte är inom tillverkande industri.

    Det du förvaltar/ansvarar för ligger ju ofta ändå inte där du sitter. Vi har ekonomifolk/chefer/administratörer/osv utspridda över många orter, det spelar inte så stor roll. Skype löser mycket och det bokas mindre möten i onödan än på en fysisk plats där man sitter av halva dagar i meningslösa möten. Sen får man ju fördelen av att du kan erbjuda rätt folk jobb utan att de behöver flytta.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (L) skrev 2019-01-09 14:05:39 följande:

    Absolut. Förutsatt att fjärrförvaltning av IT-system eller annat att utföra uppkopplad är huvudsysselsättningen.


    Kan Sandvik ha huvudkontor i Stockholm kan de flesta jobba på distans..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (L)
    Studentpappa skrev 2019-01-09 15:01:12 följande:

    Kan Sandvik ha huvudkontor i Stockholm kan de flesta jobba på distans..


    Stilla dig. Jag håller ju med dig :)
  • Studentpappa
    Anonym (L) skrev 2019-01-09 15:07:09 följande:
    Stilla dig. Jag håller ju med dig :)

    Jag är lugn 58 i puls enligt klockan..  


     


    Vill bara förmedla för de som antagligen inte vet att du kan arbeta på distans även om du inte "jobbar med data". 


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Bedrövligt)
    Anonym (L) skrev 2019-01-09 10:25:14 följande:

    Finns det jobb där?


    Det finns jobb på mindre ställen också. Utbudet kring fritiden kanske bli mindre vilket gör att Stockholm är mer attraktivt. Men det bor nästan 1 miljon där och vi är nästa 10 vilket blir 10% Det är inte tillräckligt för att ha som utgångspunkt.
  • Anonym (Sl)
    Anonym (12345) skrev 2019-01-02 22:59:03 följande:

    Det är samma för mig, har man en tid att passa så funkar inte kommunalt till och från jobbet, restiden är för lång för att hinna göra något efter jobbet då är det smidigt med bilen.

    Även under fritidsaktiviteter eller när man ska handla mat eller annat.

    Men jag hade klarat mig utan och skulle det hända något ekonomiskt så är bilen det första som ryker.

    Det finns mycket man kan dra ned på, gymkort, abonnemang och annat.

    Det går även att handla billig mat om man sänker kraven lite och handlar extrapriser.


    Jag har klarat mig utan bil tidigare och har planer på att vid nåt tillfälle klara mig utan den. Tänker mig att bilpool skulle funka på sikt.

    Blir bara dyrare och dyrare med bil. Nyss chockhöjde kommunen parkeringsplatsavgiften med flera hundra kronor varje månad.
  • Anonym (12345)

    Mat kan man ju smidigt få hem med coop, mathem eller liknande det är lite dyrare men den extra kostnaden är inte i närheten av vad det kostar att äga och driva en bil.

  • Lokis60

    Ganska dumt att bara diskutera vad man har in i månaden, lika viktigt att diskutera vad som går ut från kontot varje månad.

    Jag och min sambo tjänar ungefär 40.000:- var i månaden brutto innan eventuell OB eller övertid. Det får väl anses vara en hyfsad/god medellön.

    Men vi har samtidigt köpt och betalat av vårt radhus med äganderätt i en förort till Stockholm, så på boendet betalar vi inte mer än driftskostnaden och framtida underhåll, medan andra bor i dyra hyresrätter, bostadsrätter eller radhus/villor mer mångmiljonlån o h dyra månadsavgifter, räntekostnader eller hyror.

    Så, det är inte enbart inkomsten som är viktig i det stora hela när man pratar månadsekonomi, något att tänka på vid stigande låneräntor.

  • Anonym (mimmi)
    Lokis60 skrev 2019-06-29 19:49:54 följande:

    Ganska dumt att bara diskutera vad man har in i månaden, lika viktigt att diskutera vad som går ut från kontot varje månad.

    Jag och min sambo tjänar ungefär 40.000:- var i månaden brutto innan eventuell OB eller övertid. Det får väl anses vara en hyfsad/god medellön.

    Men vi har samtidigt köpt och betalat av vårt radhus med äganderätt i en förort till Stockholm, så på boendet betalar vi inte mer än driftskostnaden och framtida underhåll, medan andra bor i dyra hyresrätter, bostadsrätter eller radhus/villor mer mångmiljonlån o h dyra månadsavgifter, räntekostnader eller hyror.

    Så, det är inte enbart inkomsten som är viktig i det stora hela när man pratar månadsekonomi, något att tänka på vid stigande låneräntor.


    Håller med om att storleken på utgifterna spelar roll. Känner så särskilt idag när jag inventerat mina egna utgifter..
  • Kverulant67
    robin1337 skrev 2018-12-03 07:49:18 följande:

    20 000 (som ovan nämnt) låter väldigt lite i mina öron..

    Jag arbetar som programmerare, ofullständig examen, är 22 år gammal, jag tjänar mellan 75 000 och 100 000 efter skatt (nettolön). Allting beror på vad man jämför med, jag skulle inte påstå att min lön är så fantastiskt bra som många tycker om att måla upp det. Jag säger bara, aim for the stars :)


    Du dillar bara!
    Jag är i samma bransch och vet vad lönerna ligger på.

    För övrigt så skulle jag säga att en lön över 40 000 är rätt bra. Tjänar själv 85-95 000 i månaden men plockar bara ut 40 000 eftersom jag klara mej mer än bra på det!
Svar på tråden Vad är en bra lön?