• Mammsi71

    Diskbråck nacke

    Hej

    Undrar om det finns någon med erfarenhet av diskbråck i nacken. Har nu i 4 veckor haft fruktansvärda smärtor i nacken som strålar ned i höger arm. Har blivit insatt Lyrica vilket har underlättat smärtan något. Det jag undrar är hur länge det tog för er innan den akuta fasen gick över och ni kände att det blev lite bättre. Skall på MR på torsdag. Känner mig orolig att jag inte kommer bli bättre innan sommare. Vill gärna ha lite solskenshistorier då jag behöver lite Peep

  • Svar på tråden Diskbråck nacke
  • Ina82

    Jag har haft diskbråck nere i längdryggen. Min räddning var en riktigt duktig fysioterapeut. Kanske värt att ringa någon i alla fall och se vad de säger om ditt problem? Kanske det finns något de kan göra åt det?!

  • Amealamin

    Jag fick ett diskbråck mellan c6-c7 (nacken alltså) för några år sedan. Jag insjuknade i Augusti 2011 och hade nog akuta problem fram till min operation. Den gjordes i slutet av Januari 2012.

    Operation gjordes sedan mest för att jag skulle slippa riskera förlamning då min ryggmärg också var inklämd. Dom räknade inte med att jag skulle bli symptomfri.

    Är nu stelopererad mellan dessa kotor.

    Jag är idag så otroligt mycket bättre. MEN det tog många år att komma tillbaka till någorlunda normalitet.

    Tyvärr har jag en hel del smärtor kvar, mycket känselbortfall. Men det är inget mot hur illa det var.

    Lyrica åt jag efteråt och det har hjälpt mig jättebra mot nervsmärtorna. Även ätit Saroten och Gabapentin, men Lyrica är den som funkat bäst för mig.

    Men nu till lite mer solsken, som du bad om. Några år efter min operation fick jag ännu ett diskbråck i nacken. Denna gång c5-c6 och detta behövde inte opereras, det var mer ett "standard diskbråck" utan ryggmärgspåverkan. Jag var i akuta fasen mycket kortare tid, några månader max, och den medicin jag åt då, tror det var Saroten kombinerat med TENS och sjukgymnastik gjorde att det inte alls blev så illa och ilsket som det första. Jag var mer gångbar och kunde leva skapligt normalt under tiden det läkte. Inget morfin behövdes. Detta diskbråck har jag inte ont av idag mer än att jag har liiiite känselbortfall i vänstra tummen. Inga smärtor! Det läkte ut på egen hand, som många ju faktiskt gör!

    Hoppas du får bra besked på din MR och att det kommer läka ut på egen hand för dig. Lider med dig. Jag minns hur jävla överjävligt det var! Men det blir bättre.

    Ta hand om dig

  • Evert09

    Har inte haft diskbråck men haft ont i ryggen

    Basal kroppskännedom his en duktik sjukgymnast i ett år gjorde susen

  • Mammsi71

    Hej och tack för era svar???? Har nu haft ett par skapliga dagar, har kunnat sitta o äta middag med familjen????. Idag är en riktig skitdag men då har jag ju åkt bil 2 timmar när jag skulle på MR. Jag hoppas att då jag mår lite bättre så kanske den akuta fasen har lagt sig????. Det jag är rädd för ät att jag ska ha så här ont i flera år. Herregud ni som har gått så länge hur har ni klarat det? Jag vet inte om klarar ha det så här ont i flera år. Försöker att röra mig med korta promenader och så gör jag Mc Kenzie övningar

    Har en annan fråga. Har ni kunnat ligga på sidan? Så fort jag lägger mig på sidan båda sidorna så får jag då ont att det svartnar för ögonen och det gör ju under för sömnen när jag bara kan sova på sidan????

    Oj, det blev ett långt inlägg. Tack för svar och skriv gärna mer det är så skönt att prata med några som vet vilket helvete man genomgår

  • Amealamin

    Jag minns precis hur otroligt ont det gjorde att åka bil under perioden med diskbråck. Var som alla små vibrationer och gupp i väggen kändes rakt in i ryggmärgen och nerverna. Så kan man, undvik bil och speciellt kollektivtrafik under värsta tiden nu.

    Som du upplever att det är svårt att ligga på sidan, så hade jag med att sova på rygg. Det var sitt-sova som gällde. Bara att ligga på britsen under MR undersökningen var ju hemskt. Minns att jag liksom klämde fast mig själv med armarna inne mot tunnelväggen och försöktehovrade därinne.

    Men jag tror verkligen inte du ska behöva ha det såhär i flera år. Det kan jag inte tänka mig. Snart får du besked vad MR visade och efter det vet du mer hur det kommer se ut. Vad som kan göras etc.

    Du är absolut inte ensam! Och det blir bättre.

  • Mammsi71

    Hej och tack för uppmuntran:). Hoppas det bara är en diskutbuktning. Har inte så stora problem med känselbortfall feta är bara min tumme och pekfinger som är lite bortdomnade samt något nedsatt kraft i högerarmen. Den skakar så fort jag lyfter något.

    Hur länge var ni sjukskrivna? Jag har ett tungt arbete med många lyft så man blir ju rädd att FK ska krångla

    Kram på er:)

  • Steven01

    Hade samma som du och skulle få en operation, men under väntetiden blev det bättre och efter ca 6 månader var jag så bra att det inte behövdes operation. Men jag har fortfarande 20 år senare problem med vänster arm typ domningar och svaghet

  • Bertram

    Låter snarare som nackspärr :) Jag har 4 disbråck i nacken, det gör inte så akut ont, däremot vid nackspärr är det så som du beskriver, vilket jag också får lite då och då. Skulle gå till en naprapat i första hand :)

  • Amealamin
    Bertram skrev 2018-05-19 22:36:26 följande:

    Låter snarare som nackspärr :) Jag har 4 disbråck i nacken, det gör inte så akut ont, däremot vid nackspärr är det så som du beskriver, vilket jag också får lite då och då. Skulle gå till en naprapat i första hand :)


    Vilken otrolig tur du haft/har. Jag har aldrig träffat någon med diskbråck som sagt att det inte är ett totalt överjävligt tillstånd. Inklusive mig själv då. Men det är ju väldigt individuellt hur man både upplever smärta och hur man hanterar den.

    Jag tycker nog tvärtom, att nackspärr är mildare än de diskbråck jag haft. Men nog så smärtsamt såklart.

    Men det finns ju olika grader av det också. Allt från mindre buktningar till att disken gått sönder och läckt ut sin substans in i ryggmärgskanalen.

    Det viktiga är ju att TS får rätt diagnos och därefter vettig behandling.
  • Bertram
    Amealamin skrev 2018-05-19 23:01:56 följande:
    Vilken otrolig tur du haft/har. Jag har aldrig träffat någon med diskbråck som sagt att det inte är ett totalt överjävligt tillstånd. Inklusive mig själv då. Men det är ju väldigt individuellt hur man både upplever smärta och hur man hanterar den.

    Jag tycker nog tvärtom, att nackspärr är mildare än de diskbråck jag haft. Men nog så smärtsamt såklart.

    Men det finns ju olika grader av det också. Allt från mindre buktningar till att disken gått sönder och läckt ut sin substans in i ryggmärgskanalen.

    Det viktiga är ju att TS får rätt diagnos och därefter vettig behandling.
    Sant... Hela jag har ont, så är nog rätt van bara, det kanske gör ondare än vad jag uppfattar det, formodligen har jag diskbråck i ländryggen med, där känns det dock mkt mer akut. ska på mr i morgon, så får se då vad det är som spökar i ryggen :)
  • Steven01

    Alltså det är många som har diskbråck utan att veta om det, det behöver inte göra jätte ont.
    Jag har haft diskbråck i nedre delen av ryggen och det är faktiskt inte så farligt, men i nacken var verkligen hemskt, kunde inte ens ligga ner utan var tvungen att sova sittandes vid köksbordet i 2 månader!

  • Mammsi71

    Hej alla

    Var tvungen att åka till akuten idag :( då jag har fortsatt fruktansvärda smärtor samt att höger arm har domnat. Fick otroligt bra hjälp samt ett svar på min MR, den visade på två diskbråck. Då jag har sådana smärtor trots så skrevs en remiss till neurokirurgen angående operation. Ett positivt svar var i allafall att då jag inte har någon motorisk nedsatthet så kommer jag troligtvis kunna återhämta mig mycket väl.

  • Amealamin
    Mammsi71 skrev 2018-05-20 17:49:27 följande:

    Hej alla

    Var tvungen att åka till akuten idag :( då jag har fortsatt fruktansvärda smärtor samt att höger arm har domnat. Fick otroligt bra hjälp samt ett svar på min MR, den visade på två diskbråck. Då jag har sådana smärtor trots så skrevs en remiss till neurokirurgen angående operation. Ett positivt svar var i allafall att då jag inte har någon motorisk nedsatthet så kommer jag troligtvis kunna återhämta mig mycket väl.


    Usch vad jobbigt. Det är riktigt obehagligt när kroppsdelar börjat domna, bra du blev tagen på allvar på akuten, och att du fick svar på din MR. Även om det inte var så goda besked så vet du ju nu vad du har att jobba med.

    Förhoppningsvis får du komma snabbt till neuro-ortopeden så du kan få bukt med detta snarast.

    Personligen tycker jag att upplevelsen av smärta blir lite lättare bara man vet vad det är. För man kan hantera rädslan bättre.
  • Mammsi71

    Ja, precis. Även om det gör för jävligt ont så känns de ju bättre när man vet vad det är och att det finns en plan för vidare behandling. När man mår dåligt så är det lätt att sätta fan på väggen och inbillar sig att man har cancer el dyl. Så jag fortsätter knappar mina piller (har nog inte ätit så många tabletter under min livstid) och hoppas att det vänder snart så jag slipper operation????

  • Mammsi71

    Är det någon som rest med diskbråck. Vi har bokat en resa till Kroatien om 4 veckor. Vill ju inte gärna ställa in den barnen har ju längtat jättemycket till vi ska åka. Det vi har kommit fram till är att jag i såfall får flyga ner så får de andra bila (vi har en hund som ska följa med). Vad tror ni klarar man flygresan om man tar en massa smärtlindrande eller förvärrar man bara skadan.

    Kram på er

  • nnnnnnnn
    Mammsi71 skrev 2018-05-21 07:02:31 följande:
    Är det någon som rest med diskbråck. Vi har bokat en resa till Kroatien om 4 veckor. Vill ju inte gärna ställa in den barnen har ju längtat jättemycket till vi ska åka. Det vi har kommit fram till är att jag i såfall får flyga ner så får de andra bila (vi har en hund som ska följa med). Vad tror ni klarar man flygresan om man tar en massa smärtlindrande eller förvärrar man bara skadan.
    Kram på er

    Är det värt det?


    Kan ingen annan följa med istället? Eller att de andra klarar sig själva?

    Vad händer om du får så ont att du inte kan flyga hem? Om kroppen domnar bort? Om du får akut förvärrande av skadan? Om du behöver starka smärtstillande så du ändå inte kan vara aktiv under semestern? Är det inte bättre att du är hemma och rehabiliterar dej och de andra har semester?

  • Mammsi71

    Jo, jag vet att det bästa vore att stanna hemma men det är ju så att hjärnan säger en sak och hjärtat ett annat. I mina bästa stunder så tänker jag att jag kan väl lika gärna ligga i solstol där som i sängen hemma. Fast jag vet ju att så länge jag inte kan sitta så blir det ingen resa för mig

  • Amealamin
    Mammsi71 skrev 2018-05-21 07:02:31 följande:

    Är det någon som rest med diskbråck. Vi har bokat en resa till Kroatien om 4 veckor. Vill ju inte gärna ställa in den barnen har ju längtat jättemycket till vi ska åka. Det vi har kommit fram till är att jag i såfall får flyga ner så får de andra bila (vi har en hund som ska följa med). Vad tror ni klarar man flygresan om man tar en massa smärtlindrande eller förvärrar man bara skadan.

    Kram på er


    Säger som ovanstående. Är det värt det? Blir resan så minnesfull om du har så ont att du inte kan deltaga?

    Jag åkte över dagen till Kolmården när jag precis fått mitt första diskbråck. Innan jag visste vad det var. (Var så van vid att ha ont att jag viftade bort hur illa det var). Det var förvisso en dag. Men med bilresa dit och hem med MÅNGA timmar i bilen. Att sen gå runt där, varmt, hålla masken för att resterande skulle få njuta av sin dag. Nej, det var ett stort misstag och inte värt det. Varje minut var en plåga. Ingen kunde ha roligt, alla såg hur jobbigt det var.

    Så mitt personliga råd, bara utifrån denna erfarenhet, vänta tills du är på andra sidan ett ilsket och oläkt diskbråck. Du som har två också!

    För att inte tala om att du nog kan riskera att göra dig själv illa. Det beror ju på hur dina bråck ser ut. Men vill man verkligen chansa?

    Det kommer fler resor och tillfällen för semester med familjen.
  • Ina82

    Vill inte låta pessimistisk men diskbråck kan förvärras. Jätte viktigt att lyssna på kroppen och det blir svårt på en resa.

  • Mammsi71

    Hej

    Hur det blir med resa det får tiden utvisa.

    Är ju en person med väldigt dåligt tålamod, vilket inte går så bra ihop med ett diskbråck. Tänkte prova laserbehandling. Är det någon som har provat detta eller vet någon som gjort detta. Vad tyckte de hade behandlingen någon effekt

Svar på tråden Diskbråck nacke