• Anonym (Trötter)

    Skärmberoende?

    Någon annan som "missbrukar" skärm?

    Jag har 1000 andra saker att göra men hittar mig själv i soffan med mobilen. Önskar att jag kunde bryta detta.

    Har jobbat för att få min man att minska på ditt skärmanvändande här hemma och göra något annat vettigt, och nu har jag fått samma problem. Tycker han har börjat göra mer men själv hittar jag ingen ork till nånting.

  • Svar på tråden Skärmberoende?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-23 16:32:32 följande:

    Jo många har det


    Har du nåt tips vad ska man göra åt det? Räcker inte med att lämna mobilen i ett annat rum, klarar max 5 min och så är jag tillbaka.... :(
  • sebbe420

    Du vet ju om ditt mönster och du vet att du är missnöjd med det, så hur svårt kan det egentligen vara att välja att göra något annat? Det är ju inte heroin vi pratar om trots allt. Samtidigt vet jag att det finns kliniker för skärmberoende så det här är ju uppenbarligen ett stort problem för vissa. Låt det inte gå så långt. Stäng av mobilen, ta en promenad, tänk ut vad du hellre skulle vilja lägga din tid på. Eller hur du på ett annat sätt kan koppla av.

  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Trötter) skrev 2018-05-23 16:40:59 följande:

    Har du nåt tips vad ska man göra åt det? Räcker inte med att lämna mobilen i ett annat rum, klarar max 5 min och så är jag tillbaka.... :(


    Åk hemifrån och låt mobilen vara hemma.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-05-23 17:10:42 följande:

    Åk hemifrån och låt mobilen vara hemma.


    Det är "inga problem" då jag inte kan nå mobilen, som exemplet ovan. Men är jag hemma ensam så lyckas jag bara inte slita mig.
  • Anonym (Trötter)
    sebbe420 skrev 2018-05-23 17:05:38 följande:

    Du vet ju om ditt mönster och du vet att du är missnöjd med det, så hur svårt kan det egentligen vara att välja att göra något annat? Det är ju inte heroin vi pratar om trots allt. Samtidigt vet jag att det finns kliniker för skärmberoende så det här är ju uppenbarligen ett stort problem för vissa. Låt det inte gå så långt. Stäng av mobilen, ta en promenad, tänk ut vad du hellre skulle vilja lägga din tid på. Eller hur du på ett annat sätt kan koppla av.


    Känns som heroin. Suck. Kanske borde jag lägga in på en klinik?

    Det går ut över allt annat i livet, vill inte städa eller laga mat eller nåt annat när jag istället kan surfa... Enda som gör skillnad är om nån annan ser mig. Men det går ju inte o ha nån kolla på mig hela dagen heller.
  • sebbe420
    Anonym (Trötter) skrev 2018-05-23 17:34:10 följande:
    Känns som heroin. Suck. Kanske borde jag lägga in på en klinik?

    Det går ut över allt annat i livet, vill inte städa eller laga mat eller nåt annat när jag istället kan surfa... Enda som gör skillnad är om nån annan ser mig. Men det går ju inte o ha nån kolla på mig hela dagen heller.
    Men förändra mönstret bara! Vadå, tror du inte att du kan eller? Har den där lilla elektronikprylen sådan makt över dig?

    Du behöver ju inte gå från 100 till 0 och inte använda den alls. Det är ju ingen synd att slappna av med lite surfande. Men sätt gränser. Påbörja matlagningen först och blippa på mobilen först när grytan börjat puttra, typ. Först lite arbete, sen lite belöning.

    Kom igen nu.
  • klyban
    Anonym (Trötter) skrev 2018-05-23 16:40:59 följande:
    Har du nåt tips vad ska man göra åt det? Räcker inte med att lämna mobilen i ett annat rum, klarar max 5 min och så är jag tillbaka.... :(

    Lägg en lapp på telefonen där du berättar du inte ska använda den innan ett klockslag.
    Klarar du inte av detta så är du beroende och /eller missbrukar.


    hur många meter var det?
  • njktry

    Känner mig konstant stressad över alla skärmar när jag är ledig. Känns som att det bara kommer bli mer av sånt här i framtiden. Men hade varit tomt utan dom på samma gång

Svar på tråden Skärmberoende?