• Anonym (Guris)

    Cymbalta - erfarenheter?

    Någon som äter cymbalta?

    Lider av sån fruktansvärd ångest och ska ev testa denna.

    Npgon som kan dela med sig av erfarenheter?

  • Svar på tråden Cymbalta - erfarenheter?
  • Anonym (Guris)
    Anonym (Erfaren) skrev 2018-07-26 23:49:12 följande:

    Kronisk depression och GAD


    Var det nån särskild anledning till att du just fick cymbalta å inte vanliga ssri?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Guris) skrev 2018-07-27 08:30:32 följande:

    Var det nån särskild anledning till att du just fick cymbalta å inte vanliga ssri?


    Ja, jag hade ätit sertralin i många år men effekten räckte inte längre till. Jag frågade efter alternativ o ch cymbalta var lyckligtvis den första medicinen som läkaren föreslog istället.
  • Anonym (Guris)
    Anonym (Erfaren) skrev 2018-07-27 09:17:28 följande:

    Ja, jag hade ätit sertralin i många år men effekten räckte inte längre till. Jag frågade efter alternativ o ch cymbalta var lyckligtvis den första medicinen som läkaren föreslog istället.


    Vad härligt att det funkar så bra! :)
  • Anonym (Guris)

    Blir nog att jag börjar med denna iallafall...

  • Anonym (Guris)
    Anonym (Erfaren) skrev 2018-07-27 09:17:28 följande:

    Ja, jag hade ätit sertralin i många år men effekten räckte inte längre till. Jag frågade efter alternativ o ch cymbalta var lyckligtvis den första medicinen som läkaren föreslog istället.


    På vilket sätt har den hjälpt dig?
  • Anonym (Guris)
    Lena74 skrev 2018-07-20 21:47:13 följande:

    Javisst kan vi göra det. Har tagit dem nu ett par veckor o märker inte så stor skillnad ännu. Däremot biverkningar som huvudvärk o illamående. Idag fick jag ont i magen oxå vilket jag tror beror på dem. Hur har det gått för dig?


    Nåt nytt hos dig?
  • Lena74
    Anonym (Guris) skrev 2018-07-31 20:38:30 följande:

    Nåt nytt hos dig?


    Japp jag slutade med dom. Min läkare är på semester så jag har pratat med en annan så i väntan på min läkare ska komma tillbaka slutade jag. Min läkare satte in mig direkt på 60 mg. Dessa jäkla biverkningar. Svettningar från helvete o magkatarr. Illamående o huvudvärk. Det va inte roligt. Tyvärr så sitter jag kvar med dessa elstötar i huvudet o yrsel. Inte roligt alls. Vet inte ens hur jag ska göra för att bli av med dom heller. Den 28/8 har jag telefontid hos min läkare. Hur blev det för dig?
  • Anonym (Guris)
    Lena74 skrev 2018-07-31 21:08:34 följande:

    Japp jag slutade med dom. Min läkare är på semester så jag har pratat med en annan så i väntan på min läkare ska komma tillbaka slutade jag. Min läkare satte in mig direkt på 60 mg. Dessa jäkla biverkningar. Svettningar från helvete o magkatarr. Illamående o huvudvärk. Det va inte roligt. Tyvärr så sitter jag kvar med dessa elstötar i huvudet o yrsel. Inte roligt alls. Vet inte ens hur jag ska göra för att bli av med dom heller. Den 28/8 har jag telefontid hos min läkare. Hur blev det för dig?


    Håller på å trappa ner citalopram... 2 dagar till..sen tänkte jag ev börja med cymbalta...alt vänta tills mitt läkarbesök om en vecka å se vad han har för förslag..

    Hur länge åt du dom? Kände du ingen bättring alls??
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Guris) skrev 2018-07-31 20:38:02 följande:

    På vilket sätt har den hjälpt dig?


    Ångesten är hanterbar de få gånger den dyker upp. Jag är piggare och gladare, har initiativförmåga och tålamod. Och jag är mindre arg!! Jag behöver inte småäta hela tiden för att orka och har lättare att vakna på morgnarna. Och jag är mindre rastlös, lugnare och trevligare helt enkelt.

    Du började för häftigt, 30 mg är en startdos och jag klarade mig på bara den i flera år. Nu tar jag 60 mg. Yrseln är hemsk när man börjar och slutar, men det lättar snabbt. Magkatarr kan jag tänka mig att man får av vissa sorters duloxetin, men just den som heter cymbalta har passat min mage bäst.
  • Anonym (Guris)

    [quote=78928731][quote-nick]Anonym (Erfaren) skrev 2018-08-01 07:26:24 följande:[/quote-nick]Ångesten är hanterbar de få gånger den dyker upp. Jag är piggare och gladare, har initiativförmåga och tålamod. Och jag är mindre arg!! Jag behöver inte småäta hela tiden för att orka och har lättare att vakna på morgnarna. Och jag är mindre rastlös, lugnare och trevligare helt enkelt.

    Ok, det låter ju bra :)

    Min ångest tar ju sig uttryck i yrsel/grumlighets-känsla i huvudet och ögonen... jag hoppas att det kanske kan dämpa det.

Svar på tråden Cymbalta - erfarenheter?