• Zannne

    Betala hemma

    Vi har 2 barn.

    1 är mitt 1 är min sambos.

    Min dotter just fyllda 18 år har 1 år kvar på gymnasiet.

    Min sambo har en 20 årig son.

    Han är klar på gymnasiet.

    Jobbar just nu bara timmar lite då och då men söker för fullt.

    Vi har idag pratat om att man sen får betala hemma när man har lön.

    Vi kollade på konsumentverkets sida.

    Just lite över 4000 kr i månaden.

    Här hemma blir det som vanligt mat och tvättat.

    Ingår wifi el hemförsäkring då alla är skrivna här.

    Finns tv finns tvspel alla har varsin dator.

    Så nästa år när min dotter slutat gymnasiet och jobbar och hon betalar hemma lite över 4000.

    Då bet ju kidsen typ hela hyran den ligger nu på 8700 kr.

    Hur många av er har vuxna barn som bor hemma och vad betalar dom??

    Vad ingår inte i hyran? Typ schampo tvål hygien toapapper.

    Hur fasiken ska man tänka och dra det i en ok linje??

    Vill ju göra det så bra som möjligt för oss alla.

    Alla ska känna att det blir rättvist.

  • Svar på tråden Betala hemma
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (nja) skrev 2018-07-09 21:54:16 följande:

    Fast problemet är ju att de flesta kids inte skulle spara pengarna även om de slapp betala, de skulle bränna dem.


    Just därför mina kompisar gjorde som dom gjorde. Det blev ett sorts tvångssparande för barnen som de aldrig fixat själva i 18-19 årsåldern.
  • Kiyah
    Zannne skrev 2018-07-09 21:47:56 följande:
    Ja vi ska sätta oss när han får mer jobb. Nu är det typ 12 timmar i veckan..
    Det är smart. Vi hade överenskommelsen att jag betalade när jag jobbade, vilket va i perioder, annars hade jag runt 2300:- från försäkringskassan/arbetsförmedlingen att leva på och jag hade några egna räkningar att betala varje månad, typ fackavgift, a-kassa osv så mamma ansåg att dom inte skulle mjölka allt jag fick då 
  • Anonym (Fattig Mamma)

    Självklart ska ungdomarna betala hemma. 4000:- är väldigt lite, de äter för ca 2000:- och boende för 2000:- per månad är väldigt billigt! 

  • sextiotalist

    Först och främst de merkostnaderna man har pga de bor hemma.

    Utöver detta så är hur familjens ekonomi är, hur ungdomen är och dess ekonomi

  • Anonym (Hm)
    sextiotalist skrev 2018-07-10 07:52:34 följande:
    Först och främst de merkostnaderna man har pga de bor hemma.
    Utöver detta så är hur familjens ekonomi är, hur ungdomen är och dess ekonomi
    Instämmer
  • Anonym (Bibbi)

    Sonen betalade 3 000 (några år sedan) i månaden när han jobbade heltid.

    Dottern betalar 1 500 nu, jobbar inte heltid. Det täcker maten och förbrukning (smink, speciella schampoon osv betalar hon själv).

    Ända sedan de började sommarjobba/jobba extra har de fått stå för mer och mer av sina privata utgifter, så som kläder och nöjen.

    Kan ibland tycka att vi är för snälla, att de borde betala mer.

  • FrökenKanSjälv
    Zannne skrev 2018-07-09 20:33:13 följande:

    ....

    Så nästa år när min dotter slutat gymnasiet och jobbar och hon betalar hemma lite över 4000.

    Då bet ju kidsen typ hela hyran den ligger nu på 8700 kr.

    ...


    Du gör en tankevurpa här. En 20-årig man äter utan att anstränga sig för 2000 kr i månaden, så hans bidrag till hyra, el, tv, Internet, osv blir bara 2000. Och det är väl inte orimligt att om det bör fyra arbetande vuxna i lägenheten så delar man lika på hyran, dvs nästan 2200 kr var. Ska vi hårdra det så borde ni två som delar på ett sovrum betala lite mindre än de som har eget sovrum .
  • sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2018-07-10 11:32:25 följande:

    Du gör en tankevurpa här. En 20-årig man äter utan att anstränga sig för 2000 kr i månaden, så hans bidrag till hyra, el, tv, Internet, osv blir bara 2000. Och det är väl inte orimligt att om det bör fyra arbetande vuxna i lägenheten så delar man lika på hyran, dvs nästan 2200 kr var. Ska vi hårdra det så borde ni två som delar på ett sovrum betala lite mindre än de som har eget sovrum .


    Maten köper jag, men lite svårt att köpa att barnet ska betala för boendet på det sättet.

    Jag tycker det är självklart att man som vuxen medhar inkomst bidrar till hushållets kostnader, men mer att hemmaboende barn ska bidra till merkostnaderna
  • Anonym (N)

    Jag tycker det beror väldigt mycket på olika scenarion men 4000 tycker jag är på tok för mycket, detta är era barn liksom. Strunta i konsumentverket och känn efter själva vad som är rimligt och vad ni tycker och vill förmedla till era resp barn.

    Vad de tjänar är en ganska relevant faktor i det hela också, antagligen betydligt mindre än er och eftersom det är era resp barn tycker jag inte man ser sina barn som en inneboende vuxen dagen efter studenten bara för att.

    Sen om hans son bott gratis i ett år så ska väll inte din dotter behöva betala något på ett år heller eller? I synnerhet inte 4000kr i månaden om inte han gjort det...

  • Anonym (Lära sig bli vuxen)

    Hur kan ni tycka 4000 är mkt?

    När jag gick ut gymnasiet 18 år gammal (dec barn) flyttade jag hemifrån för att studera. Jag är idag 32.

    Då betalade jag min egen hyra på ca 2500kr (bodde billigt i en liten håla på landet) hade matbudget på ca 1800, bensin till bilen som jag behövde för ta mig till skolan ca 1000kr och kanske 500-800kr i försäkringar o annat. Hade inget internet för jag tyckte det kändes som mycket pengar, tror det då skulle kosta mig nästan 500kr i månaden där. Hade standard utbud på tvn.

    Så ca 6000 kr kostade det mig. På ett CSN som då låg väl på 6300. Så självklart fick man jobba extra för kunna utöva nöjen, handla kläder och spara för framtiden.

    Då fick jag oxå handla, städa, tvätta, laga mat osv själv.

    Så hur ni kan tycka att 4000kr för en 20-åring med mer eller mindre fullservice är mycket att betala känns absurt. Dags att bli vuxen i den ålder. Och det kostar att leva och ha ett hushåll. Dumt om det kommer som en chock när de väl flyttar. O lägga undan pengarna de betalar till senare, dumheter. 4000 är deras kostnader, sen får man ju lära dem att spara utöver dessa för framtiden.

    Inser att min sjuåring kommer få det tufft när han blir äldre, för inte tänker jag curla honom på detta viset. För jag har verkligen fått en fantastiskt grund att stå på när jag behövde lära mig att bli vuxen istället för att mina föräldrar hade curlat mig. Nu skulle de inte ha råd att curla mig heller och det är jag glad för idag. Har kompisar som haft det tuffare att bli vuxna pga föräldrarna varit lite väl hjälpsamma.

Svar på tråden Betala hemma