• Anonym (Slut..)

    Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

    Jag orkar inte..

    Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

    Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

    Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

    Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

    Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

    Terapi?

    Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

  • Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
  • Anonym (Ha semester)
    Anonym (**) skrev 2018-07-12 13:03:36 följande:

    Så man måste lämna sitt hem med barnen, för att få lite lugn och ro när man har semester?


    Absolut inte men om hon vill hitta på saker med barnen och ensam får dra allt kan de vara riktigt skönt att åka iväg mer än över dagen. Att sova borta en eller två nätter kan vara riktigt avslappnande och skönt slippa tänka på massa måsten när man kommer hem och är trött. Och det kan även få den andra att vakna till.

    Vill hon ha egentid kan hon bara säga åt barnen "jag vet inte fråga pappa" "pappa hjälper dig" osv och gå undan eller göra/vara där hon vill, inte lika avslappnande och barnen aktiveras inte. Vill hon ha egentid utanför hemmet kan hon bara säga "ok jag kommer hem om ca så många timmar" och gå. Lite mer avslappnande men barnen aktiveras troligtvis fortfarande inte.

    Om pappan anser sig ha rätt att vila upp sig och är blind i sin egna känsla skapar dom sista alternativen lätt irritation och tjaffs. Säger inte att han har rätt eller att hans tänk är ok. Försöker hjälpa henne med en lösning så HON mår bra på sin lediga tid baserat på hur sagt de ser ut NU och hur jag uppfattar vad som är viktigt för henne, inte säga ut ett drömförhållande ska vara.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Moa) skrev 2018-07-12 13:03:48 följande:
    Gör likadant du också... Sätt dig i soffan... Se till att det finns enkel mat hemma barn dör inte av att äta varmkorv, pan pizza etc ngr dagar...

    Säger han nåt vilket han tillslut kommer göra säger du bara jaha är det vara du som får vila på semestern eller ja det är fritt fram att laga mat och tvätta varsågod

    Ibland fattar dom inte föränn dom får det svart på vitt..

    Jag skulle helt enkelt bra åkt till stranden en dag och lämnat barnen hemma med honom. Och du barn behöver inte aktiveras HELA tiden. Dom kan ha tråkigt och "tvingas" hitta på nåt själv
    Håller med
  • Aiyana

    Det måste ju finnas minst en vuxen i familjen och varför är det nästan till 100% så att det ska vara kvinnan. Man hör sällan om det motsatta, att kvinnan sitter i soffan och kollar på tv/spelar spel/fixar med egna grejer medans mannen sköter barn, hus, matlagning och tvätt. 

    Varför tror så många män att familjen är som ett jobb som man kan ta ledigt från på helger och semestrar. Den sköter sig ju inte automatiskt och av sig självt. Och hur kan de vara så egoistiska att de bara tar för givet att kvinnan ska fixa allt. Jag hade haft världens dåligagste samvete om jag hade suttit och pillat mig i naveln medans min partner ensamt fick dra det tunga lasset. Så varför har inte männen som gör så här dåligt samvete? Hur kan de med att checka ut och bara tänka på sig själva?

    Om två vuxna människor bestämmer sig för att bilda familj ska det vara självklart att det är samma två vuxna människor som tar ansvar för den, på lika villkor. 

  • Anonym (Man på semester)
    Aiyana skrev 2018-07-12 13:56:23 följande:

    Det måste ju finnas minst en vuxen i familjen och varför är det nästan till 100% så att det ska vara kvinnan. Man hör sällan om det motsatta, att kvinnan sitter i soffan och kollar på tv/spelar spel/fixar med egna grejer medans mannen sköter barn, hus, matlagning och tvätt. 

    Varför tror så många män att familjen är som ett jobb som man kan ta ledigt från på helger och semestrar. Den sköter sig ju inte automatiskt och av sig självt. Och hur kan de vara så egoistiska att de bara tar för givet att kvinnan ska fixa allt. Jag hade haft världens dåligagste samvete om jag hade suttit och pillat mig i naveln medans min partner ensamt fick dra det tunga lasset. Så varför har inte männen som gör så här dåligt samvete? Hur kan de med att checka ut och bara tänka på sig själva?

    Om två vuxna människor bestämmer sig för att bilda familj ska det vara självklart att det är samma två vuxna människor som tar ansvar för den, på lika villkor. 


    Mamman har i regel närmast relation till barnen när de är små, varför de söker sig till henne. Således kommer hon att vara barnens centrum när hon är där. Därför händer inte det omvända eftersom barnen kommer att gå till mamman när hon sitter i soffan, medan pappan i större utsträckning får vara i fred.

    Det är bara korkat att inbilla sig att mamman och pappan är lika och agera därefter. Det man ska göra är att inse relation Sheraton jag talar om och se till så att barnen inte kan komma till mamman när hon ska vila.

    Det är dömt att misslyckas att inbilla sig att mamman ska kunna ta sovmorgon på samma sätt som pappan kan.

    Vill man att mamman ska få sovmorgon måste man helt enkelt bestämma så att pappan och barnen åker i väg. Och då kan man faktiskt vara tydlig som mamma och be pappan om det.

    Att bara säga till pappan att han har ansvaret och sedan bli sur när man blir väckt av barnen är direkt löjligt. Man bäddar för problem.
  • Anonym (Man på semester)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 14:10:31 följande:

    Mamman har i regel närmast relation till barnen när de är små, varför de söker sig till henne. Således kommer hon att vara barnens centrum när hon är där. Därför händer inte det omvända eftersom barnen kommer att gå till mamman när hon sitter i soffan, medan pappan i större utsträckning får vara i fred.

    Det är bara korkat att inbilla sig att mamman och pappan är lika och agera därefter. Det man ska göra är att inse relation Sheraton jag talar om och se till så att barnen inte kan komma till mamman när hon ska vila.

    Det är dömt att misslyckas att inbilla sig att mamman ska kunna ta sovmorgon på samma sätt som pappan kan.

    Vill man att mamman ska få sovmorgon måste man helt enkelt bestämma så att pappan och barnen åker i väg. Och då kan man faktiskt vara tydlig som mamma och be pappan om det.

    Att bara säga till pappan att han har ansvaret och sedan bli sur när man blir väckt av barnen är direkt löjligt. Man bäddar för problem.


    relation Sheraton = relationsskillnaden
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 14:10:31 följande:

    Mamman har i regel närmast relation till barnen när de är små, varför de söker sig till henne. Således kommer hon att vara barnens centrum när hon är där. Därför händer inte det omvända eftersom barnen kommer att gå till mamman när hon sitter i soffan, medan pappan i större utsträckning får vara i fred.

    Det är bara korkat att inbilla sig att mamman och pappan är lika och agera därefter. Det man ska göra är att inse relation Sheraton jag talar om och se till så att barnen inte kan komma till mamman när hon ska vila.

    Det är dömt att misslyckas att inbilla sig att mamman ska kunna ta sovmorgon på samma sätt som pappan kan.

    Vill man att mamman ska få sovmorgon måste man helt enkelt bestämma så att pappan och barnen åker i väg. Och då kan man faktiskt vara tydlig som mamma och be pappan om det.

    Att bara säga till pappan att han har ansvaret och sedan bli sur när man blir väckt av barnen är direkt löjligt. Man bäddar för problem.


    En aktiv pappa brukar inte leda till att barnen alltid måste vara med mamma om hon finns i huset. Våra barn accepterar när pappa säger att mamma ska sova och vice versa. Det samma gäller flertalet barn i vår umgängeskrets. vissa perioder har barnen varit extra mammaiga eller extra pappaiga men inte så att den ena måste lämna huset. det räcker att den andre föräldern är tydlig med att nu ät det den som gäller
  • Anonym (Man på semester)
    Anonym (Eva) skrev 2018-07-12 14:25:30 följande:

    En aktiv pappa brukar inte leda till att barnen alltid måste vara med mamma om hon finns i huset. Våra barn accepterar när pappa säger att mamma ska sova och vice versa. Det samma gäller flertalet barn i vår umgängeskrets. vissa perioder har barnen varit extra mammaiga eller extra pappaiga men inte så att den ena måste lämna huset. det räcker att den andre föräldern är tydlig med att nu ät det den som gäller


    Det är precis den typen av jämställdhetsextremism som skapar problem. Fullständigt bisarrt att inbilla sig att det inte skulle råda relationsskillnad mellan mamma och pappa. Snart påstås det väl från dessa att pappan ammar också...
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 14:32:28 följande:

    Det är precis den typen av jämställdhetsextremism som skapar problem. Fullständigt bisarrt att inbilla sig att det inte skulle råda relationsskillnad mellan mamma och pappa. Snart påstås det väl från dessa att pappan ammar också...


    Men herregud! eftersom mamma oftast tar den första föräldraledigheten är barnen ofta mammiga till en början. Men finns det en aktiv pappa ändras detta för det mesta och går sedan i perioder. Det är väl knappast en bisarrt att vi slippa din situation där mamman måste åka hemifrån för att vila?
  • Anonym (Man på semester)
    Anonym (Eva) skrev 2018-07-12 14:44:40 följande:

    Men herregud! eftersom mamma oftast tar den första föräldraledigheten är barnen ofta mammiga till en början. Men finns det en aktiv pappa ändras detta för det mesta och går sedan i perioder. Det är väl knappast en bisarrt att vi slippa din situation där mamman måste åka hemifrån för att vila?


    Poängen är att dina inlägg är irrelevanta i denna tråd. Den situation uppkommer på sin höjd när mamman är passiv och pappan aktiv. Fast då finns ju inte TS problem.

    Så ska du hjälpa TS att lösa sin situation, eller ska du fortsätta att desinformera om din utopi?
  • Anonym (**)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 14:32:28 följande:
    Det är precis den typen av jämställdhetsextremism som skapar problem. Fullständigt bisarrt att inbilla sig att det inte skulle råda relationsskillnad mellan mamma och pappa. Snart påstås det väl från dessa att pappan ammar också...
    Du, du behöver inte koppla ner hjärnan bara för att du har semester...
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar