• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-08-26 09:23:23 följande:

    Jag har fått lite preventivmedelsångest här, haha

    Har bokat spiralinsättning på efterkontrollen men börjar tveka. Hade det innan graviditeten och va jättenöjd, så skönt att slippa mens liksom. Men det gör så ont att sätta in den och jag är jättenojig för det nu... har typ aldrig sex heller så känns som lite onödigt lidande, om man bortser från att man slipper mensen...

    P-piller får jag inte äta, pstav funkar inte, bara blöder..

    Vad ska ni andra ha?

    Vad tycker ni funkar?

    Jag funderar lite på att skita i att ha nåt alls


    Jag ska inte ha nåt alls. Jag är alldeles för hormonkänslig för hormonella p-medel och kopparspiral har jag hört lite för mycket tråkigt om. Det skulle vara pessar då men nu kör vi kondom tills sambon har steriliserat sig. Vi vill ändå inte ha fler barn (och jag vill definitivt inte gå igenom en till graviditet) så det känns som bästa lösningen.
  • malikan
    Iowhannah skrev 2018-08-26 12:18:27 följande:

    Jag ska inte ha nåt alls. Jag är alldeles för hormonkänslig för hormonella p-medel och kopparspiral har jag hört lite för mycket tråkigt om. Det skulle vara pessar då men nu kör vi kondom tills sambon har steriliserat sig. Vi vill ändå inte ha fler barn (och jag vill definitivt inte gå igenom en till graviditet) så det känns som bästa lösningen.


    Har försökt få min man att göra det med men han vägrar... Lutar åt inget alls här med!
  • Lillflickan

    Jag har bara blivit gravid en gång på 10 år av mig självt. Och jag blir ju inte yngre direkt så chansen borde inte öka. Jag får inte ha spiral och p-piller får man ju inte ha när man ammar. Så har för mig att minipiller var det enda som gick att ha och det har jag inte hört så mycket gott om. Känns sådär att hålla på och ta massa hormoner också när det inte känns som så stor sannorlikhet att bli gravid ändå. Mannen gick med på att jag kör utan och är väl införstådd att jag inte kommer att göra abort om jag blir gravid. Får se om han garderar sig själv i stället...

  • Lillflickan

    Får se vad läkaren säger på efterkontrollen på onsdag. Hon kan nog ha åsikter om det. De tyckte inte jag skulle fått någon nummer två.

  • Utvandraren2

    Eftersom vi troligtvis vill bli gravida igen om ett år så blir här inget skydd. Blir kondom då jag verkligen inte vill bli gravid innan dess.

    Vi har varit utan preventivmedel i flera år innan vi försökte bli gravida. Han drar sig ur innan och så försöker vi undvika sex vid äl. Har fungerat bra för oss, eftersom den första gången vi försökte på baby (sex vid äl och han kom i mig) så blev jag gravid!

    Så jag tror absolut på att avbrutet-sex metoden kan fungera om mannen har bra självkontroll. ;)

    Men annars hade jag nog valt spiral. Hormonella preventivmedel påverkar mig för mkt, var därför jag slutade med dem för några år sedan.

  • jennie08

    Jag ska sätta in en hormonspiral igen. Jag mår så mycket bättre av att ha den. Ingen mens, hormonerna är mer stabila och jag mår betydligt bättre rent psykiskt. Dessutom blir min annars acnebenägna hy bättre med spiralen.

    Själv befinner jag mig i Spanien med familjen. Ni tycker säkert jag är helt galen som reser med en sån liten men vi har gjort det med alla barnen och det funkar så bra att resa med dem när de är små :) Vi anpassar resan efter bebisens rytm bara.

  • malikan
    jennie08 skrev 2018-08-26 15:49:36 följande:

    Jag ska sätta in en hormonspiral igen. Jag mår så mycket bättre av att ha den. Ingen mens, hormonerna är mer stabila och jag mår betydligt bättre rent psykiskt. Dessutom blir min annars acnebenägna hy bättre med spiralen.

    Själv befinner jag mig i Spanien med familjen. Ni tycker säkert jag är helt galen som reser med en sån liten men vi har gjort det med alla barnen och det funkar så bra att resa med dem när de är små :) Vi anpassar resan efter bebisens rytm bara.


    Det är det jag haft oxå, men hade så ont sist jag satte in :( har ingen hjälp med bebisen heller så jag kan få vila och ha ont i fred efteråt

    Äsch, det är ju när dom är nyfödda man ska passa på, när dom mest sover och är smidiga :)
  • Iowhannah

    Hur går det för alla?

    Här har vi dragit på oss förkylningar så det står härliga till! Än så länge så har Alice undkommit, men då resten av familjen är förkylda så drabbas hon nog när som helst. Sonen var den som började och hade t o m feber i fredags men han frisknade till en del under helgen och är i förskolan nu. Sambon mår pissdåligt (och han är inte nån som gnäller i onödan) så i natt tog jag Alice för första gången. Det gick rätt bra men jag hade glömt hur trött man är när man ska mata klockan halv fem. Nu mår jag rätt dåligt också, känner alla klassiska förkylningssymptom i näsa, svalg och bihålor. Samt förkylningssvetten och den allmäna segheten. Vill bara äta godis och sova i dag (men vi har varken godis eller glass hemma).

  • Lillflickan

    Härligt med lite förkylning på allt annat också ... inte. Fasar för dagisbaciller här också. Mannen lämnar sonen på morgonen så jag inte behöver gå in med den lilla. Sen hämtar jag ute. Men sonen lär väl släpa hem något förr eller senare och han älskar att gosa med lillasyster.

    Själv blir jag galen på bebismagen. Hon knorrar och skriker och har ibland nåt gällt pipande skrik som känns extra plågat. Varför måste bebismagar krångla så mycket. Känns som om Jon har mycket gaser. Försöker rapa henne men går inte alltid. Undrar om det är järnet som spökar också. Jag mår själv dåligt av härntabletter.

  • Utvandraren2

    Det går jättebra med oss. Jag åkte på en lättare förkylning, men lillan verkar ha klarat sig. Hormonprickarna har nästan försvunnit. Hon har börjat bli så härligt bebisknubbig och hon har börjat le och göra något som påminner om skratt.

    Min ryggvärk är mycket bättre, så nu kan jag göra saker på dagarna och inte bara sitta i soffan. Har börjat ha henne i bärselen. Då får jag händerna fria, och hon somnar varje gång.

Svar på tråden Julibebisar 2018