• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Lillflickan

    Skönt att ryggen är bättre. Jag kör också mycket bära, fast jag föredrar sjalen. Hon sover så gott i den och skriker inte lika mycket av magen heller. Och så blir man inte fast i soffan heller. Håller just nu på att sy. Lyckades sy ett näste med lilltjejen på magen. Något kul måste man ha mellan måsten.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-28 09:29:35 följande:

    Härligt med lite förkylning på allt annat också ... inte. Fasar för dagisbaciller här också. Mannen lämnar sonen på morgonen så jag inte behöver gå in med den lilla. Sen hämtar jag ute. Men sonen lär väl släpa hem något förr eller senare och han älskar att gosa med lillasyster.

    Själv blir jag galen på bebismagen. Hon knorrar och skriker och har ibland nåt gällt pipande skrik som känns extra plågat. Varför måste bebismagar krångla så mycket. Känns som om Jon har mycket gaser. Försöker rapa henne men går inte alltid. Undrar om det är järnet som spökar också. Jag mår själv dåligt av härntabletter.


    Jag håller med! Bebismagar är ganska sämst. Varför kan de inte vara färdigutvecklade när de föds?

    Jag tog ju som sagt min första egna natt i natt och trots att den var relativt lugn så var det en del krångel med gaser som inte kom ut. Första matningen gick bra, hon somnade direkt efteråt och knorrade bara lite grann. Andra matningen slutade dock i massa gnäll och knorr och pruttar och hon kunde inte somna ordentligt förrän jag la henne på mig så vi låg mage mot mage och hon fick ut resterande gaser (senare gav hon sin pappa en rejäl bajsblöja också :D).
  • Lillflickan

    Nätterna går ganska bra faktiskt. Naturligtvis är det flera uppvak och knorrande. Men hon har sovit i sin säng vilket har blivit svårare på dagen. Fram mot morgonen däremot har jag fått lägga henne på min mage för att få vila lite till.

    Hur går det med händerna? Kan du lyfta henne nu? Eller hur löste du det?

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-08-28 17:01:25 följande:

    Nätterna går ganska bra faktiskt. Naturligtvis är det flera uppvak och knorrande. Men hon har sovit i sin säng vilket har blivit svårare på dagen. Fram mot morgonen däremot har jag fått lägga henne på min mage för att få vila lite till.

    Hur går det med händerna? Kan du lyfta henne nu? Eller hur löste du det?


    Jag kan lyfta henne men inte med händerna. Jag krånglar in mina armar under henne och lyfter liksom med armvecken. Ibland, beroende på om hon ligger på mig eller inte, så kan jag ta hjälp av benen också. Inget av det är särskilt populärt dock, det är tur att hon är så himla stark i nacken (snart håller hon upp sitt huvud hela tiden).

    Ang händerna så började jag rehabträning i går. Det känns så absurt att sitta och göra rörelser man tar för givet, och dessutom ha svårt med det! Det är extremt ansträngande att vinkla handlederna framåt och bakåt och vrida underarmen fram och tillbaka! Jag har även börjat ta av stöden för att kunna tvätta ansiktet t ex och jag känner mig nästan svimfärdig av ansträngning efteråt.
  • LissaE

    Idag har vår kille varit på läkarkontroll på BVC, han är nu 1 månad och 4 dgr. Han är en rejäl kille som nu väger 6615 och 61 lång. Gått upp drygt två kg sen han föddes. Läkaren tyckte det var liiiite i överkant. Jag berättade att han äter ca 1 ggr/timme och använder mig som napp. Hon vill att vi ska försöka minska det (även för min skull). Vi har redan misslyckats, på knappa tre timmar (sen läkarbesöket) har han ätit 2 ggr.. hur gör man för att lyckas med detta? Låter honom skrika? Någon mer som används som napp? Napp övar vi med utan framgång. Sista veckan går det lättare att avleda honom men inte mer än några minuter. Annars tyckte de att han var väldigt tidig, han kan fokusera på babymobilen ovanför skötbordet och skratta åt den. Så han är inte bara tjock :) :)

  • Utvandraren2

    Oj! Dottern var också på åttaveckorskontroll idag. Född 1/7. Vägde 4,6 och 55 lång. Har alltså gått upp 1,9 från när hon vägde som minst.

    Varit nojig över vikten och ?tryckt? i henne mjölk fram till förra vägningen. Senaste två veckorna har jag tagit det mer lugnt och gett henne när hon velat ha. Så då ökade hon inte lika mkt längre.

    Jobbigt att vara levande napp! Provat att droppa mjölk på nappen? Vad händer om du ammar lika ofta fast lite mindre varje gång? Min dotter spyr väldigt mycket, så jag brukar avbryta amningen om jag tycker hon druckit för fort. Så får hon en slurk till efter en stund. Nu gör ju jag så pga spyor, men det kanske fungerar för att ?lura? dem att äta mindre med?

  • LissaE

    [quote=79008717][quote-nick]Utvandraren2 skrev 2018-08-30 15:34:44 följande:[/quote-nick]Oj! Dottern var också på åttaveckorskontroll idag. Född 1/7. Vägde 4,6 och 55 lång. Har alltså gått upp 1,9 från när hon vägde som minst.

    Varit nojig över vikten och ?tryckt? i henne mjölk fram till förra vägningen. Senaste två veckorna har jag tagit det mer lugnt och gett henne när hon velat ha. Så då ökade hon inte lika mkt längre.

    Jobbigt att vara levande napp! Provat att droppa mjölk på nappen? Vad händer om du ammar lika ofta fast lite mindre varje gång? Min dotter spyr väldigt mycket, så jag brukar avbryta amningen om jag tycker hon druckit för fort. Så får hon en slurk till efter en stund. Nu gör ju jag så pga spyor, men det kanske fungerar för att ?lura? dem att äta mindre med?[/quote

    Avbryter jag innan så blir han mkt grinig. Jag har provat doppa i mjölken, haft messmör på men han gör liksom åt fel håll så nappen smiter ut.

    Han kräks också en hel del men det är ju inte konstigt då han käkar så mycket. Har din tjej slutat kräkas efter att du börjat avbryta amningen?

    Haha ja lite jobbigt att vara en levande napp, tur att han är så gullig :) Men ett jäkla humör har han redan!

    Det är ju inte bara för vikten utan också för hans mage. Han är lite kinkig på kvällar och nätter, vilket läkaren trodde berodde på att han äter så ofta.

  • Lillflickan

    Våra verkar väldigt lika utvandraren2. Min är född 29/6 och i fredags vägde hon 4,6 och var 53cm. Hon har gått upp två kg sen födseln, 2,3 eller nåt från när hon vägde som minst.

    Bra att du kommit på dina trick lowhannah. Lät väldigt krångligt dock. Rehabträningen låter jobbig. Hoppas det går framåt ordentligt så du kan använda dina händer ordentligt så snabbt som möjligt.

  • Utvandraren2

    LissaE; Hon kräktes mer i början när jag pumpade och hon åt för fort och för mkt. Hon kräks fortfarande mkt, men inte lika mkt när hon får en paus mellan portionerna så att säga. Har läst mig till att kräks rätt efter maten är pga överfull mage, medan kräks lite senare typ 40 min senare är pga reflux eller så. Vissa barn kräks mer än andra helt enkelt. Vi härdar ut och byter kläder/filtar/sängkläder...*suck* Blir bättre med tiden

  • Kellie13
    Iowhannah skrev 2018-08-28 09:06:22 följande:

    Hur går det för alla?

    Här har vi dragit på oss förkylningar så det står härliga till! Än så länge så har Alice undkommit, men då resten av familjen är förkylda så drabbas hon nog när som helst. Sonen var den som började och hade t o m feber i fredags men han frisknade till en del under helgen och är i förskolan nu. Sambon mår pissdåligt (och han är inte nån som gnäller i onödan) så i natt tog jag Alice för första gången. Det gick rätt bra men jag hade glömt hur trött man är när man ska mata klockan halv fem. Nu mår jag rätt dåligt också, känner alla klassiska förkylningssymptom i näsa, svalg och bihålor. Samt förkylningssvetten och den allmäna segheten. Vill bara äta godis och sova i dag (men vi har varken godis eller glass hemma).


    Jorå här går det bra förutom att kvällarna är jobbiga pga av Milo har magproblem från kl 5 på eftermiddagen tills han somnar vid 10 eller 11. Ganska jobbigt! Tur att man är två! Hur e era bebisars magar o hur sover dom på nätterna? 
Svar på tråden Julibebisar 2018