• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Kellie13
    Twoblirthree skrev 2018-08-31 08:29:25 följande:
    Han kanske vill "äta upp sig" inför nattsovandet. Vill han ligga vid bröstet hela tiden från kl 17 tills han somnar för natten? Så är det för oss iaf och hon får ligga så mycket det bara går. Hon sover riktigt bra på nätterna. Mina andra två var oxå jobbiga på kvällarna men kanske hade de behövt mer närhet/amning på kvällen...(lätt o va efterklok). Lycka till!
    jo asså han får ju ligga där nästan så mkt som han vill men man vill ju kunna göra lite andra saker oxå när sambon kommer hem från jobbet som att 1: ta hand om mitt andra barn och umgås med henne, duscha, gå på toa typ sånt. Ja på natten vaknar han en gång o då brukar han vakna mellan 2 -4 på morgonen o e då vaken till kl 9 typ så det e ganska så jobbigt.
  • Kellie13
    Twoblirthree skrev 2018-08-31 08:22:45 följande:
    Min tar inte heller napp utan får kväljningar oxå när vi testat. Mycket konstigt för vår del då mina två andra barn har använt napp (2 åringen gör fortfarande). Fördelen med att va utan napp måste ju va att de kan somna om själva på nätterna sedan. Det har varit skitjobbigt att behöva kliva upp för att ungen inte hittar nappen mitt i natten.

    Det går inte att "fylla" honom med mat med hjälpa av flaska (pumpa ur o ge el ge ersättning nått mål) innan han ska sova? O sedan kanske vagga honom till sömns istället? Typ i babysitter etc el ha honom i bärsjal? Min somnar ibland av sig själv o ibland när jag bara bär. Ett annat tips som alltid funkat med mina tre barn är att sitta i soffan med en kudde i knät och bebis på kudden o sedan vagga fram och tillbaka (ganska kort och snabbt ibland) då slipper man bära iaf. Hoppas du hittar nån lösning snart så det inte blir för jobbigt.
    ja asså vi har gjort så att min sambo "nattar" honom med ersättning medans jag nattar dottern just för att ja ska få lite avlastning från ammandet o det har funkat bra. o sen när ja går upp på natten så ammar jag honom i typ 2 timmar (ibland mer) o sen när jag märker att han vill äta mer men att hans mage kanske inte klarar av det så låter ja honom ligga på amningskudden en stund. men sen  e det ju amning igen, ja så håller det på för min del.
  • Utvandraren2

    Jag blir så ledsen. Trodde verkligen inte att jag skulle bry mig om vikten, men det gör jag.

    Är 159 cm. Gick upp från 62 till 80 under graviditeten. Nu, åtta veckor senare väger jag 72. 8 ynka kilon och vågen verkar ha fastnat eller går UPPÅT! Och till råga på allt lös hud överallt. Ryggen är värst.

    Visserligen har jag haft ont i ryggen, så har hållt mig hemma och har inte fått träna någonting än pga ryggen. Har gått några korta promenader, men fick ont av dem med.

    Jag är sjukt hungrig hela tiden och försöker verkligen att äta sunt, men självdiciplinen är dålig när magen skriker. Jag gjorde en laddning rågmjölspiroger med ris som jag gick och smååt på, så det fungerade bra, men de tog snabbt slut.

    Jag åt en 400g biff med pot.gratäng och sallad här en dag. En timme senare åt jag två piroger. Min sambo är helt förfärad över hur mkt mat jag stoppar i mig, bra mkt mer än han och han är stor och har ett tungt fysiskt jobb.

    Har lagt mig nu men kan inte sova, magen skriker. Käkar havregrynsgröt till frukost och kvälksfika, men börjar bli trött på det nu.

    Det var veckans gnäll. Någon som känner igen sig eller har några tips på vad jag kan göra/äta?

  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-09-01 00:17:20 följande:

    Jag blir så ledsen. Trodde verkligen inte att jag skulle bry mig om vikten, men det gör jag.

    Är 159 cm. Gick upp från 62 till 80 under graviditeten. Nu, åtta veckor senare väger jag 72. 8 ynka kilon och vågen verkar ha fastnat eller går UPPÅT! Och till råga på allt lös hud överallt. Ryggen är värst.

    Visserligen har jag haft ont i ryggen, så har hållt mig hemma och har inte fått träna någonting än pga ryggen. Har gått några korta promenader, men fick ont av dem med.

    Jag är sjukt hungrig hela tiden och försöker verkligen att äta sunt, men självdiciplinen är dålig när magen skriker. Jag gjorde en laddning rågmjölspiroger med ris som jag gick och smååt på, så det fungerade bra, men de tog snabbt slut.

    Jag åt en 400g biff med pot.gratäng och sallad här en dag. En timme senare åt jag två piroger. Min sambo är helt förfärad över hur mkt mat jag stoppar i mig, bra mkt mer än han och han är stor och har ett tungt fysiskt jobb.

    Har lagt mig nu men kan inte sova, magen skriker. Käkar havregrynsgröt till frukost och kvälksfika, men börjar bli trött på det nu.

    Det var veckans gnäll. Någon som känner igen sig eller har några tips på vad jag kan göra/äta?


    Åh, vad skönt med en med samma problem! Jag hade också tänkt att jag inte skulle bry mig, att det får ta den tid det tar, men med väldigt mycket övervikt och en våg som inte rör sig annat än några hekto åt fel håll så är det himla svårt att inte tänka på! Jag ska be att få kolla sköldkörteln på efterkontrollen för jag äter inte så mycket längre (enligt min sambo, och han ser det ju utifrån) och ändå händer inget. Förvisso har inte jag heller kunnat träna, både pga nyförlöst och pga brutna armar, men NÅNTING borde hända tycker jag!

    Vi har ingen våg hemma så vi väger oss på bvc. Sambon har tappat åtta kilo sedan Alice föddes, medan jag tappade tio kilo de första två veckorna och har sedan dess stått still.

    Innan jag blev gravid och fick missfall så vägde jag 69-70 och hann lägga på mig några kilo. Innan jag blev gravid med Alice så vägde jag 75, dagen innan förlossning vägde jag 106(!) och nu står jag stilla på 95-96 :/ Jag känner liksom inte att det är min kropp jag går runt med.

    Jag har också massa lös hud eftersom jag samlade på mig en hel del vätska i värmen (t o m fötterna har extrahud). Värmen (och sötsuget) gjorde även att jag åt rätt mycket glass så jag har rätt mycket fett att ta av.

    Jag ska försöka komma ut på långpromenader nu när armarna känns bättre, men jag vågar inte ta med vagnen i t ex skogen än, än så länge har det bara blivit till och från förskolan. Det är typ en kilometer dit. Lite skillnad mot dagliga sjukilometerspromenader...
  • Twoblirthree
    Kellie13 skrev 2018-08-31 22:39:14 följande:

    ja asså vi har gjort så att min sambo "nattar" honom med ersättning medans jag nattar dottern just för att ja ska få lite avlastning från ammandet o det har funkat bra. o sen när ja går upp på natten så ammar jag honom i typ 2 timmar (ibland mer) o sen när jag märker att han vill äta mer men att hans mage kanske inte klarar av det så låter ja honom ligga på amningskudden en stund. men sen  e det ju amning igen, ja så håller det på för min del.


    Jadu då har jag inte mer tips...;) Himla jobbiga nätter för er...Hoppas att det blir bättre snabbt.
  • Twoblirthree
    Utvandraren2 skrev 2018-09-01 00:17:20 följande:

    Jag blir så ledsen. Trodde verkligen inte att jag skulle bry mig om vikten, men det gör jag.

    Är 159 cm. Gick upp från 62 till 80 under graviditeten. Nu, åtta veckor senare väger jag 72. 8 ynka kilon och vågen verkar ha fastnat eller går UPPÅT! Och till råga på allt lös hud överallt. Ryggen är värst.

    Visserligen har jag haft ont i ryggen, så har hållt mig hemma och har inte fått träna någonting än pga ryggen. Har gått några korta promenader, men fick ont av dem med.

    Jag är sjukt hungrig hela tiden och försöker verkligen att äta sunt, men självdiciplinen är dålig när magen skriker. Jag gjorde en laddning rågmjölspiroger med ris som jag gick och smååt på, så det fungerade bra, men de tog snabbt slut.

    Jag åt en 400g biff med pot.gratäng och sallad här en dag. En timme senare åt jag två piroger. Min sambo är helt förfärad över hur mkt mat jag stoppar i mig, bra mkt mer än han och han är stor och har ett tungt fysiskt jobb.

    Har lagt mig nu men kan inte sova, magen skriker. Käkar havregrynsgröt till frukost och kvälksfika, men börjar bli trött på det nu.

    Det var veckans gnäll. Någon som känner igen sig eller har några tips på vad jag kan göra/äta?


    Här är det 20 kg kvar. Gick endast ner 7 kg efter förlossningen o stor nu stadigt på 81 kg...:( Är oxå hungrig ofta men är nog mest sötsugen typ jämt. Försöker att inte tänka på vikten nu utan vet att jag kommer "ta tag" i det när jag får sova bättre och minska/slutat amma. Då blir det bättre mathållning och mycket konditionsträning. Jag längtar till jag orkar börja träna igen = egentid på gymmet. :)
  • Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-09-02 09:13:11 följande:

    Här är det 20 kg kvar. Gick endast ner 7 kg efter förlossningen o stor nu stadigt på 81 kg...:( Är oxå hungrig ofta men är nog mest sötsugen typ jämt. Försöker att inte tänka på vikten nu utan vet att jag kommer "ta tag" i det när jag får sova bättre och minska/slutat amma. Då blir det bättre mathållning och mycket konditionsträning. Jag längtar till jag orkar börja träna igen = egentid på gymmet. :)


    Jag försöker också tänka så men det är svårt. Jag kan liksom inte göra mycket för att snabba på läkningen av handlederna, annat än att hålla igång rörelseträningen. Marklyft ligger väldigt långt borta just nu :(

    Jag slutade gymma i vecka 30 och längtar så himla mycket efter styrketräningen! Jag saknar även all den nyttiga mat jag lagade innan första graviditeten, jag hoppas verkligen att jag orkar och har tid att komma tillbaka dit! Min sambo har jobbat som kock och lagar riktigt god mat, vilket har gjort att han lagar den mesta maten här hemma, men jag gillar att laga mat och vill hitta tillbaks till den maten jag brukade laga när jag var tillsammans med mitt ex.
  • Lillflickan

    Jag var orolig att jag inte skulle gå ner efter den här graviditeten. Låg mycket högre upp den här gången både före och under graviditeten. Men allt var borta när jagkänsla hem från sjukhuset efter två veckor och ligger nu på minus fem kg. Så lättad. Lyckas jag gå ner fem till och hålla det där är jag helnöjd. Har dock som ni andra blivit mer hungrig nu än tidigare så får se om jag vänder uppåt igen. Hoppas det går åt rätt håll för er andra så ni känner att ni kommer ifatt er själva.

    Det är svårt att äta duktigt med en bebis. Jag tycker inte orken finns att engagera mig och det är väldigt jobbigt att äta och känns väldigt stressigt med en gnällig eller skrikig bebis. Lättare att ta nåt snabbt när bebisen är nöjd. Jag skulle vara nöjd om man slapp allt som har med mat att göra. Så trött på att lägga all tid på matlagning, plocka fram, äta, plocka bort.

    Tränat har jag inte gjort sen innan sommaren förra året. Sen har jag varit gravid och inte vågat. Sista tiden i graviditeten har jag knappt vågat gå för sammandragningarna. Så rejält minus på träningskontot.

  • Twoblirthree
    Iowhannah skrev 2018-09-02 10:10:58 följande:

    Jag försöker också tänka så men det är svårt. Jag kan liksom inte göra mycket för att snabba på läkningen av handlederna, annat än att hålla igång rörelseträningen. Marklyft ligger väldigt långt borta just nu :(

    Jag slutade gymma i vecka 30 och längtar så himla mycket efter styrketräningen! Jag saknar även all den nyttiga mat jag lagade innan första graviditeten, jag hoppas verkligen att jag orkar och har tid att komma tillbaka dit! Min sambo har jobbat som kock och lagar riktigt god mat, vilket har gjort att han lagar den mesta maten här hemma, men jag gillar att laga mat och vill hitta tillbaks till den maten jag brukade laga när jag var tillsammans med mitt ex.


    Vi har det lite problematisk med matlagningen här. Jag tycker det är jättetråkigt att laga mat (troligtvis för att det ska göras hela tiden känns det som), diskar, städar o tvättar hellre. Sambon lagar ofta nu o det blir sällan gott tyvärr (mkt halvfabrikat etc). 2-åringen är lite kräsen oxå så när man anstränger sig o gör nån lite mer speciell maträtt så ratar hon den oftast...:( Det som hela familjen gillar är köpt kina/thaimat, det går alltid hem haha. Men vi är duktiga på frukt iaf.
  • Twoblirthree
    Lillflickan skrev 2018-09-02 12:07:56 följande:

    Jag var orolig att jag inte skulle gå ner efter den här graviditeten. Låg mycket högre upp den här gången både före och under graviditeten. Men allt var borta när jagkänsla hem från sjukhuset efter två veckor och ligger nu på minus fem kg. Så lättad. Lyckas jag gå ner fem till och hålla det där är jag helnöjd. Har dock som ni andra blivit mer hungrig nu än tidigare så får se om jag vänder uppåt igen. Hoppas det går åt rätt håll för er andra så ni känner att ni kommer ifatt er själva.

    Det är svårt att äta duktigt med en bebis. Jag tycker inte orken finns att engagera mig och det är väldigt jobbigt att äta och känns väldigt stressigt med en gnällig eller skrikig bebis. Lättare att ta nåt snabbt när bebisen är nöjd. Jag skulle vara nöjd om man slapp allt som har med mat att göra. Så trött på att lägga all tid på matlagning, plocka fram, äta, plocka bort.

    Tränat har jag inte gjort sen innan sommaren förra året. Sen har jag varit gravid och inte vågat. Sista tiden i graviditeten har jag knappt vågat gå för sammandragningarna. Så rejält minus på träningskontot.


    Jag håller med, det blir mycket mat som är lätt att ta till. Har lite dåligt samvete att det inte blir så bra mat till resten av familjen nu. Försöker göra smidiga rätter med typ kyckling el lax i ugnen men tyvärr har det blivit endel falukorv, nuggets m.m. Hade jag själv fått bestämma hade jag nog köpt hem färdiggjord smörgåstårta som jag bara kunde hugga i när jag själv ville...haha
Svar på tråden Julibebisar 2018