• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Kellie13
    Twoblirthree skrev 2018-09-07 23:38:40 följande:
    Jag ammar. Jag kan inte komma på att jag gör nått annorlunda denna gången som gör att hon sover så bra. Hon är en helt annan unge än de andra två bara.
    Kellie13 skrev 2018-09-07 22:09:20 följande:

    Får jag fråga er tjejer hur eran aptit är? Asså jag är värsta matmonstret! Jag har inget stopp, helt sjukt! Jag kan äta hur mkt som helst! Inte så konstigt dock då jag ammar väldigt ofta! Fan va det tar på kroppen o amma igentligen!  Hur har ni det?


    Jag äter som en häst med...Har dåligt samvete för jag borde verkligen inte äta så mycket snacks som jag gör. Jag t.o.m. planerar långt i förväg att när den stora (8åringen) är i skolan och mellanbarnet (2åringen) sover sitt dagspass så ska jag ta mej en kopp kaffe o antingen dubbelnougaten, glass med nougatsås el chips etc o sätta mej framför tv...suck. När 2åringen va vaken idag så smög jag omkring så hon inte skulle märka o gluffsade i mej en glassbåt...Riktigt illa alltså.

    20 kg kvar att gå ner....blir inte lätt haha...
    ok mitt problem är dock inte snacks och socker o sånt utan det e mat. Kan äta jättemycket o sen 3 timmar senare vara hungrig igen. Själv vet jag inte det där med vikten då våran våg är trasig. Men jag tror att jag vägde typ 85-90 kg på slutet av graviditeten och sen provade jag mammas våg hemma o då stod den på 75, men den e typ från 1800-talet så den litar jag inte på. Känns inte som att jag har gått ner så mycket. Måste väga mig på nån digital våg.
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-09-14 10:32:46 följande:

    Hej hej, hur går det för alla?

    Edward blir 2 månader idag. Stora killen, var på bvc igår och han är 61.5 cm lång och väger 6450g. Han fick rotavaccin också, har inte märkt av några biverkningar som tur är.

    Jag börjar skönja något som kan likna rutiner :) Känns skönt att man kommit så långt även om dagarna inte alltid följer samma mönster. Men jag gillar att han intresserar sig mer och mer för omvärlden mer än tidigare vilket innebär att jag inte behöver agera tutte 24 timmar om dygnet längre. Ammingen fungerar jättebra och det var länge sen jag gav honom ersättning för att få avlastning så det känns också bra.

    Hur mår ni och era bebisar?


    jorå det går väl bra kan jag tycka. Milo är inte vaken från kl 4 till kl 12-13 längre tack o lov utan somnar efter en stunds amning på natten. Milo har oxå fått det vaccinet och märkte väl inte heller så mkt biverkningar, förutom diaree en dag o det var typ 4 dagar efter han fått vaccinet, jättekonstigt. Men det där med amningen är ganska lika som innan, fast han har oxå börjat intressera sig mer för andra saker. Nu kan han tex sitta en stund i sin babysitter o titta på teletubbies vilket inte gick för 2 veckor sen. Då hinner man diska eller annat hehe som man inte hann med förut.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-09-14 10:32:46 följande:

    Hej hej, hur går det för alla?

    Edward blir 2 månader idag. Stora killen, var på bvc igår och han är 61.5 cm lång och väger 6450g. Han fick rotavaccin också, har inte märkt av några biverkningar som tur är.

    Jag börjar skönja något som kan likna rutiner :) Känns skönt att man kommit så långt även om dagarna inte alltid följer samma mönster. Men jag gillar att han intresserar sig mer och mer för omvärlden mer än tidigare vilket innebär att jag inte behöver agera tutte 24 timmar om dygnet längre. Ammingen fungerar jättebra och det var länge sen jag gav honom ersättning för att få avlastning så det känns också bra.

    Hur mår ni och era bebisar?


    Vi var på BVC idag och fick tråkiga nyheter. Alice har gått upp ynka 100 gram på två veckor så nu måste vi tvångsmata henne var tredje timme dygnet runt -_- Hon mår bra och ser bra ut så jag vet inte vad som är fel riktigt. Så jäkla typiskt, just som vi hade fått in bra rutiner med nattsömnen och allt.

    Hon brukar somna vid 22/2230 och vakna för mat vid 03/0330 (senare ifall hon har varit vaken mycket under dagen), så vi har ju fått bra med sömn iaf. Får se hur det blir med det nu. Min sambo har åtagit sig att ta alla nätter ett tag framöver nu eftersom jag är rätt skör och inte skulle palla att sätta larm på var tredje timme, bara tanken på det ger mig panikkänslor :/
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-09-14 22:03:22 följande:

    Vi var på BVC idag och fick tråkiga nyheter. Alice har gått upp ynka 100 gram på två veckor så nu måste vi tvångsmata henne var tredje timme dygnet runt -_- Hon mår bra och ser bra ut så jag vet inte vad som är fel riktigt. Så jäkla typiskt, just som vi hade fått in bra rutiner med nattsömnen och allt.

    Hon brukar somna vid 22/2230 och vakna för mat vid 03/0330 (senare ifall hon har varit vaken mycket under dagen), så vi har ju fått bra med sömn iaf. Får se hur det blir med det nu. Min sambo har åtagit sig att ta alla nätter ett tag framöver nu eftersom jag är rätt skör och inte skulle palla att sätta larm på var tredje timme, bara tanken på det ger mig panikkänslor :/


    Hmm låter jobbigt. Räcker det inte med att mata oftare på dagen/kvällen? Men skönt att din sambo känner sig ok med att gå upp på nätterna. En klar fördel med att flaskmata.

    Dessutom har ni ju koll på hur mycket hon får i sig med flaskan. Jag ammar ju så fort han verkar hungrig/gnällig/snuttig. Ibland äter han länge och ibland somnar han snabbt. Helt omöjligt att veta hur mycket han får i sig. Men å andra sidan så har han gått upp 1kg på några veckor så han får nog i sig mer än nog.

    Hur ofta äter hon på dagarna då?
  • jennie08
    Kellie13 skrev 2018-09-14 21:06:47 följande:

    jorå det går väl bra kan jag tycka. Milo är inte vaken från kl 4 till kl 12-13 längre tack o lov utan somnar efter en stunds amning på natten. Milo har oxå fått det vaccinet och märkte väl inte heller så mkt biverkningar, förutom diaree en dag o det var typ 4 dagar efter han fått vaccinet, jättekonstigt. Men det där med amningen är ganska lika som innan, fast han har oxå börjat intressera sig mer för andra saker. Nu kan han tex sitta en stund i sin babysitter o titta på teletubbies vilket inte gick för 2 veckor sen. Då hinner man diska eller annat hehe som man inte hann med förut.


    Åh vad skönt att ni får sova lite bättre på natten. Det gör så mycket när man får sova lite iaf.

    På nätterna äter Edward bara för att äta vilket är skönt för hans storebror ville gärna ligga och gosa en timme vid bröstet vid varje amningstillfälle. Då var jag ett vrak, så jäkla trött. Men nu känner jag mig ganska pigg faktiskt. Det är skönt.

    Däremot så har storasyskonen varit hemma i omgångar med förkylning, feber och sånt skit. Glad så länge jag och Edward slipper det.

    Härligt när man hinner fixa med lite annat och inte bara sitter och ammar. Edward gillar inte babysittern så mycket men han kan sitta där en stund iaf. Jag märker att han vill bli underhållen mer än förut. Då ville han ju bara äta på en gång när han vaknade men nu tittar han på allt runtomkring och vill gärna att man pratar och sjunger med honom. Titta på leksaker som rör sig är en hit.
  • Utvandraren2

    Jag var också till bvc idag på eget initiativ för att väga henne. Hon har gått upp 150g/vecka de senaste två veckorna så jag ska börja ha bättre koll nu känner jag. Nästan alla mina mamma-väninnor måste tilläggsmata med ersättning nu, hoppas att jag slipper det.

    Vi är lite lätt förkylda jag och bebisen, får hoppas att hon är bättre imorgon.

    Hon är jättelätt att ha att göra med. Ligger i babygymmet i hela 40 minuter ibland. Somnar där ibland med. Babysittern fungerar också bra ibland, då kollar hon in mig när jag lagar mat. Brukar dansa lite och veva med armarna. Då tittar hon med stora ögon. Sätter jag henne i bärselen somnar hon alltid direkt.

    Tycker hon är med på ett annat sätt nu de senaste två veckorna. Hon äter på händerna och tror hon kommer att upptäcka dem närsomhelst nu. Igår slog hon lite för många ggr på en leksak i babygymmet för att det skulle vara slumpen. Så mkt som händer nu, så spännande!

    Hungrig igen efter tre timmar?! Om det ändå vore så väl... Har iaf gjort rejält med rispiroger nu som jag småäter på. Låg egentligen och sov nu, men vaknade och var jättehungrig, så sambon kom till sängen med en skål gröt. Nu är jag mätt igen och ska sova :)

  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-09-14 22:41:58 följande:

    Hmm låter jobbigt. Räcker det inte med att mata oftare på dagen/kvällen? Men skönt att din sambo känner sig ok med att gå upp på nätterna. En klar fördel med att flaskmata.

    Dessutom har ni ju koll på hur mycket hon får i sig med flaskan. Jag ammar ju så fort han verkar hungrig/gnällig/snuttig. Ibland äter han länge och ibland somnar han snabbt. Helt omöjligt att veta hur mycket han får i sig. Men å andra sidan så har han gått upp 1kg på några veckor så han får nog i sig mer än nog.

    Hur ofta äter hon på dagarna då?


    Dagtid äter hon var tredje timme, samma tider som sonen vill äta dessutom. Men hon har lite problem med magen och det kan vara det som spökar, hon äter inte alls så mycket som hon borde göra för sin ålder (enligt BVC). Man skulle ha en babyvåg hemma så man kunde ha koll, BVC säger att det bara är att svänga förbi där och väga men för oss, som har en halvtimmes bilresa in till stan, är det verkligen inte så bara.

    Har ni andra fått tillbaka mensen än? Jag hade avslag i ca fem veckor och sedan kom mensen lite mer än två veckor efter. Jag hade förväntat mig en syndaflod, det hade jag när sonen var bebis (det bokstavligen rann längs benen så fort jag tog av mig trosorna), men nu är det inte ens lika mycket som en vanlig mens. Jättekonstigt. Och här hade jag laddat upp med flera paket nattbindor liksom...
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-09-15 10:33:15 följande:
    Dagtid äter hon var tredje timme, samma tider som sonen vill äta dessutom. Men hon har lite problem med magen och det kan vara det som spökar, hon äter inte alls så mycket som hon borde göra för sin ålder (enligt BVC). Man skulle ha en babyvåg hemma så man kunde ha koll, BVC säger att det bara är att svänga förbi där och väga men för oss, som har en halvtimmes bilresa in till stan, är det verkligen inte så bara.

    Har ni andra fått tillbaka mensen än? Jag hade avslag i ca fem veckor och sedan kom mensen lite mer än två veckor efter. Jag hade förväntat mig en syndaflod, det hade jag när sonen var bebis (det bokstavligen rann längs benen så fort jag tog av mig trosorna), men nu är det inte ens lika mycket som en vanlig mens. Jättekonstigt. Och här hade jag laddat upp med flera paket nattbindor liksom...
    Jag såg faktiskt en babyvåg på mediamarkt när vi var i spanien :) Den var dyr!
    Ger du Sempers magdroppar? Jag märker stor skillnad på sonen när han får det och när han inte får det. Men om hon inte får i sig så mycket varje gång ni matar kan ni inte då ge lite mindre men oftare? 

    Jag har inte fått någon mens än och hoppas att jag slipper det. Om 2 veckor ska jag sätta in en hormonspiral och bm sa att det är vanligt att man inte får blödningsproblem om mensen inte kommit igång när man sätter in den. Så jag hoppas att jag slipper blöda alls. 

    Jag minns att min mens blev mer riklig efter 1:a förlossningen men att det inte ändrade sig särskilt mycket efter andra. Men det är ju skön att du inte blöder så mycket :)
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-09-15 11:15:38 följande:

    Jag såg faktiskt en babyvåg på mediamarkt när vi var i spanien :) Den var dyr!

    Ger du Sempers magdroppar? Jag märker stor skillnad på sonen när han får det och när han inte får det. Men om hon inte får i sig så mycket varje gång ni matar kan ni inte då ge lite mindre men oftare? 

    Jag har inte fått någon mens än och hoppas att jag slipper det. Om 2 veckor ska jag sätta in en hormonspiral och bm sa att det är vanligt att man inte får blödningsproblem om mensen inte kommit igång när man sätter in den. Så jag hoppas att jag slipper blöda alls. 

    Jag minns att min mens blev mer riklig efter 1:a förlossningen men att det inte ändrade sig särskilt mycket efter andra. Men det är ju skön att du inte blöder så mycket :)


    Jo, det sa BVC också, att vi ska försöka mata oftare och mindre mängd. Men samtidigt, är hon inte hungrig så äter hon ju såklart inte. Vi ger Nan Sensitive (som innehåller samma bakterier som magdropparna, men jag tycker iaf att vi ska ge droppar också) och Minifom just nu. Grejen är den att de säger så olika på BVC, första sköterskan sa att vi inte behöver ge magdroppar eftersom vi ger Nan Sensitive och den sköterska vi har nu säger att vi ska kombinera (vilket vi gjorde med sonen och det funkade för honom). Sambon lyssnar på den första och jag lyssnar på min egen intuition som säger att vi ska kombinera.

    Klart att det är skönt att mensen inte är så riklig men det känns surt att jag hade köpt så mycket stora bindor. Efter första förlossningen så var de tre första menserna (mensarna?) extrema! I nio dagar levde jag i ett blodbad och var förvånad över att jag inte dog typ.
  • Kellie13
    Iowhannah skrev 2018-09-15 10:33:15 följande:
    Dagtid äter hon var tredje timme, samma tider som sonen vill äta dessutom. Men hon har lite problem med magen och det kan vara det som spökar, hon äter inte alls så mycket som hon borde göra för sin ålder (enligt BVC). Man skulle ha en babyvåg hemma så man kunde ha koll, BVC säger att det bara är att svänga förbi där och väga men för oss, som har en halvtimmes bilresa in till stan, är det verkligen inte så bara.

    Har ni andra fått tillbaka mensen än? Jag hade avslag i ca fem veckor och sedan kom mensen lite mer än två veckor efter. Jag hade förväntat mig en syndaflod, det hade jag när sonen var bebis (det bokstavligen rann längs benen så fort jag tog av mig trosorna), men nu är det inte ens lika mycket som en vanlig mens. Jättekonstigt. Och här hade jag laddat upp med flera paket nattbindor liksom...
    näpp min mens har inte kommit och det e såå skönt att slippa den! Avslaget försvann efter 1 månad.
Svar på tråden Julibebisar 2018