• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Lillflickan

    Hur mycket är era små vakna? Min sover fortfarande nästan hela tiden. Tyvärr inte utan hjälp, det hade ju varit för smidigt. Rullande, skumpande vagn eller i famnen ska det vara. Sover som tur är bra själv på natten och vaknar bara några gånger för att äta.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-09-21 12:43:54 följande:

    Hur mycket är era små vakna? Min sover fortfarande nästan hela tiden. Tyvärr inte utan hjälp, det hade ju varit för smidigt. Rullande, skumpande vagn eller i famnen ska det vara. Sover som tur är bra själv på natten och vaknar bara några gånger för att äta.


    Alice sover mest men hon är vaken nån timme emellanåt så då passar vi på att träna och leka. Hon är fortfarande oväntat lätt att lägga ner när hon har somnat i famnen, superskönt när man har ett äldre syskon att ta hand om också.

    Vi var på BVC för en vecka sedan, när Alice var åtta veckor och en dag, och då vägde hon 5150 gram och mätte typ 58 cm eller nåt. Hon äter fortfarande lite dåligt så jag är rätt nervös inför BVC på måndag (tur att jag inte ska med dit). Jag vill liksom inte att de ska dra igång hela sjukvårdskarusellen :/
  • jennie08
    Lillflickan skrev 2018-09-21 12:43:54 följande:

    Hur mycket är era små vakna? Min sover fortfarande nästan hela tiden. Tyvärr inte utan hjälp, det hade ju varit för smidigt. Rullande, skumpande vagn eller i famnen ska det vara. Sover som tur är bra själv på natten och vaknar bara några gånger för att äta.


    Min kille är mer och mer vaken på dagarna. Nu har han varit vaken i ca 2 timmar men man ser att han är riktigt trött just nu och skulle behöva sova lite. Som tur är så somnar han numera själv. Han somnar ju såklart när jag ammar men vaknar oftast när jag lägger ner honom men då brukar han somna om själv. Däremot så gillar han inte alls att ligga själv (typ i sovrummet) utan på dagarna sover han i soffan när vi är hemma.
  • Kellie13
    Lillflickan skrev 2018-09-21 12:43:54 följande:

    Hur mycket är era små vakna? Min sover fortfarande nästan hela tiden. Tyvärr inte utan hjälp, det hade ju varit för smidigt. Rullande, skumpande vagn eller i famnen ska det vara. Sover som tur är bra själv på natten och vaknar bara några gånger för att äta.


    Milo är vaken väldigt mycket för att bara vara 2 månader. Idag har han varit vaken sen kl 6 på morgonen o sover fortfarande inte, samma sak igår. Men vanligtvis så sover han mellan 2-3 timmar på dagen o vaknar 2-3 ggr på natten. Är inte det väldigt lite? Fattar inte hur han orkar hålla sig vaken!
  • jennie08
    Kellie13 skrev 2018-09-21 19:57:13 följande:

    Milo är vaken väldigt mycket för att bara vara 2 månader. Idag har han varit vaken sen kl 6 på morgonen o sover fortfarande inte, samma sak igår. Men vanligtvis så sover han mellan 2-3 timmar på dagen o vaknar 2-3 ggr på natten. Är inte det väldigt lite? Fattar inte hur han orkar hålla sig vaken!


    Han kanske tar powernaps när du ammar?
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-09-21 20:31:12 följande:
    Han kanske tar powernaps när du ammar?
    jo det e möjligt men det står ju att dom behöver över 16 timmar per dygn o det kommer han verkligen inte upp i! Sover ibland mindre än en vuxen ju!
  • Lillflickan

    Kellie: Oj, det låter väldigt lite! Men alla är ju olika. Är han glad när han är vaken?

    Jennie: Vad skönt när de somnar själva. Min gör det ibland. Som tur är bäst på natten!

    Lowhannah: Skönt att kunna lägga ner. Fungerar olika bra för oss.

    Min tjej sover säkert 20h/dygn. Är glad kanske 40 min per dag och resten av vakentiden är en kamp för att somna.

    Vi har BVC på torsdag nästa vecka. Ska bli spännande att se hur stor hon har blivit. 5,4kg och 54 lång sist. Över dubbelt från födseln och en dm längre. Undrar hur länge hon ska korsa kurvorna.

  • Kellie13
    Lillflickan skrev 2018-09-21 21:26:45 följande:

    Kellie: Oj, det låter väldigt lite! Men alla är ju olika. Är han glad när han är vaken?

    Jennie: Vad skönt när de somnar själva. Min gör det ibland. Som tur är bäst på natten!

    Lowhannah: Skönt att kunna lägga ner. Fungerar olika bra för oss.

    Min tjej sover säkert 20h/dygn. Är glad kanske 40 min per dag och resten av vakentiden är en kamp för att somna.

    Vi har BVC på torsdag nästa vecka. Ska bli spännande att se hur stor hon har blivit. 5,4kg och 54 lång sist. Över dubbelt från födseln och en dm längre. Undrar hur länge hon ska korsa kurvorna.


    jo men det e han, han e nöjd o glad tycker jag, för det mesta iaf. Jo alla e olika men tycker det e extremt lite sömn för att vara så liten! Men alla dagar ser ju inte likadana ut, vissa dagar tar han igen sig då han har sovit dåligt.
  • Lillflickan

    Kellie, om han är glad får han säkert tillräckligt. Han sover säkert effektivt när han väl sover.

  • Utvandraren2

    Oj, jag har ramlat ur tråden lite. Här blir tjejen 3 månader imorgon! Det händer så mkt nu! Ätandet på händerna övergick i att medvetet slå på leksaker och skratta till högt.

    Antal timmar sömn per dygn har jag inte koll på. Nattning när hon blir grinig runt 20-21. Sover oftast 22-10 +\- en timme. Äter ca var tredje timme på natten. Låter det normalt?

    Hon gnäller nästan ingenting, det är alltid antingen våt blöja, hunger, övertrött eller vill bli buren. Har inte märkt av något magont eller så. Bvc har inte anmärkt på ngt heller, så jag antar att vi gör rätt. Nacken behöver vi inte stödja längre, men håller handen beredd iaf. Mammahjärtat går sönder av lycka när hon ligger i vaggan/gymmet och jollrar och skrattar! :)

Svar på tråden Julibebisar 2018