• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • LängtarEfterMinÄlskadeSon
    Iowhannah skrev 2018-11-21 18:17:42 följande:

    Alice leker dagligen med sin röst, hon har precis upptäckt ett nytt jättegulligt ljud som låter som ett litet gurglande :) Hon tuggar och suger på allt hon kommer över och tycks älska mat! Det händer att hon blir arg när hon inte får mer än smakprov.

    Är det fler som börjat med smaksensationer?


    Nikolaij har fått smakat banan vilket han älskar! Har nyligen börjat ge en liten sked om dagen så blir väll något annat snart haha :D
  • Jkw08

    När ni ger era vart smaksensationer, sitter de med stöd i matstolen då? Min son ska börja nästa vecka men känns så långt bort att han ska kunna sitta så.

  • jennie08

    Min bebbe satt i mitt knä, annars är väl babysittern bra?

    Vi har en sån där Bumbo-stol som ska passa från 3 månader, fast vi använder den inte än. Beror väl på hur starkt barnet är i nacken.

  • LängtarEfterMinÄlskadeSon
    Jkw08 skrev 2018-11-22 03:38:39 följande:

    När ni ger era vart smaksensationer, sitter de med stöd i matstolen då? Min son ska börja nästa vecka men känns så långt bort att han ska kunna sitta så.


    min son satt i gåstolen när han fick smaka :)
  • Lillflickan

    Vi köpte till en babysits till vår trip-trapp som vi använder. Det blir lite som en fast babysitter i bordshöjd. Hon visar lite intresse för maten nu faktiskt. Men allt som har annan konsistens än flytande verkar inte så poppis. Tar det väldigt lugnt med matintroduktionen. Än så länge är det bara slick på fingret. Då spelar det ju mindre roll var de sitter.

  • Meedaa1
    jennie08 skrev 2018-11-21 21:08:04 följande:

    Edward fick smaka pyttelite potatismos häromdagen när vi åt det till middag. Men det var nog det mest obehagliga han varit med om. Han rös flera ggr pch grimaserade illa och spottade ut allt. Haha :) Han föredrar bröstet tusen ggr om. Idag fick han suga lite på mitt päron som jag åt. Det var lite godare.

    Annars flyter dagarna på som vanligt. Var på bvc idag och han väger 8.3 kg och är 70 cm lång.

    Han pratar massor, äter upp allt han får tag på och har vänt sig några ggr från mage till rygg.


    Har ni varit till sjukgymnasten hur gick det

    Lillkillen gillar inte magläge

    Funderarom jag ska fråga efter en sjukgymnast
  • jennie08
    Meedaa1 skrev 2018-11-22 21:49:53 följande:

    Har ni varit till sjukgymnasten hur gick det

    Lillkillen gillar inte magläge

    Funderarom jag ska fråga efter en sjukgymnast


    Ja vi träffade sjukgymnasten i måndags. Hon visade hur vi kan hålla honom för att lära honom att ligga på mage så att han vänjer sig. Annars sa hon att det bara är att kämpa på med att låta honom ligga på mage så mycket som möjligt när han är vaken och försöka låta honom sova på sidan i den mån det går. Jag har köpt en speciell sidokudde som ska hjälpa till att ha honom på sidan. Hon trodde att hans huvud skulle få tillbaka formen då hon inte tyckte han var jätteplatt och för han ändå är så pass rörlig nu.
  • Iowhannah

    Vad kul det är när de blir mer och mer rörliga och inte bara ligger som en klump där man placerar dem! Alice rullar snabbt över på rygg när vi lägger henne på mage och snart har hon mästrat att rulla åt andra hållet också :) Hon har även börjat att faktiskt leka med saker. Hon sträcker sig efter saker, griper tag i dem och provsmakar på dem. Vi tog fram en aktivitetsboll som sonen fick när han var bebis, den är väldigt poppis!

  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-11-24 21:42:42 följande:

    Vad kul det är när de blir mer och mer rörliga och inte bara ligger som en klump där man placerar dem! Alice rullar snabbt över på rygg när vi lägger henne på mage och snart har hon mästrat att rulla åt andra hållet också :) Hon har även börjat att faktiskt leka med saker. Hon sträcker sig efter saker, griper tag i dem och provsmakar på dem. Vi tog fram en aktivitetsboll som sonen fick när han var bebis, den är väldigt poppis!


    Ja det är jätteroligt. Jag tycker verkligen att Edward gått från en liten minibebis till en stor kille på bara några veckor. Han leker, jollrar, ligger aldrig still och han verkar allmänt nöjd med tillvaron. Han har ju inte visat något större intresse för att äta men när han fick smaka lite keso så blev han helt exalterad och tyckte det var superroligt.

    På natten sover han bättre faktiskt. Jag brukar amma honom innan jag går och lägger mig vid 22-23 och sen vaknar han 1-2 ggr under natten och sen ammas igen vid 6-7 och sen sover han till 9-9.15. Så skönt att han sover så pass länge på morgonen.
Svar på tråden Julibebisar 2018