• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Lillflickan

    Oj vad det händer saker.

    Här händer det också mycket. Min lilltjej får massa tänder. Just nu har hon fyra men det är säkert fyra till på gång alldeles snart. Hon kryper nu också för fullt med lite bättre fart och har också börjat att ställa sig upp.

    Hon sover sämre. Inte så mycket på dagen längre och lite svårare att få att sova. Hon vaknar också ganska ofta på natten. Men fortfarande mycket mindre än storebror gjorde, så det känns ändå okej.

    Hoppas ni som har det jobbigt med sömnen får det bättre snart. För lite sömn är tortyr.

  • Iowhannah

    Jag är inte så orolig gällande att sätta i halsen, men det var jag inte med sonen heller, men man får ha rejält med koll. Alice äter matrester hon hittar på golvet. Har man missat att sopa upp en makaron så kan hon hitta den tre dagar senare och stoppa den i munnen. Hon har dock en storebror som gärna ser till att hon inte har saker i munnen och hjälper henne spotta ut.

    Alice har fortfarande noll tänder. Inte en minsta lilla. När bör man oroa sig för det? Vi fick ingen fråga om det när vi var på bvc senast så jag antar att det inte är någon fara än. Jag tycker lite synd om henne, hon älskar ju mat och vill så gärna kunna äta allt, det är trist när hon vill äta saker som är för svåra att tugga utan tänder.

  • Lillflickan

    Sonen fick sin första tand när han var nästan ett. Tror inte du behöver oroa dig än på ett tag. Det är bara bra att de dröjer. Själv oroar jag mig för hur det där småätandet,särskilt på natten, ska påverka tänderna. Tandläkarens fem gånger om dagen känns som en omöjlighet. Eller fem om dagen går nog om man börjar räkna kl åtta och slutar kl åtta på kvällen. Ibland. Sen lika mycket till.

    Jag är inte jätteorolig för att hon ska sätta i halsen med mat, men lite orolig är man. Däremot lego och andra otyg är jag orolig för. Håller på att dressera storebror att hålla småsakerna i sin inhängnad, men det går sådär. Han har i alla fall lärt sig att inte ha smågrejer i lilltjejens hage. Lösningen just nu är två olika ?hagar? till barnen med en neutral zon emellan där stora leksaker som inte är farliga för lillasyster får lekas med, typ leksaksköket som båda leker med. Det är provisoriskt och på prov och fungerar det så får vi titta på en mer svårforcerad barriär till legot.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2019-06-04 08:00:55 följande:

    Sonen fick sin första tand när han var nästan ett. Tror inte du behöver oroa dig än på ett tag. Det är bara bra att de dröjer. Själv oroar jag mig för hur det där småätandet,särskilt på natten, ska påverka tänderna. Tandläkarens fem gånger om dagen känns som en omöjlighet. Eller fem om dagen går nog om man börjar räkna kl åtta och slutar kl åtta på kvällen. Ibland. Sen lika mycket till.

    Jag är inte jätteorolig för att hon ska sätta i halsen med mat, men lite orolig är man. Däremot lego och andra otyg är jag orolig för. Håller på att dressera storebror att hålla småsakerna i sin inhängnad, men det går sådär. Han har i alla fall lärt sig att inte ha smågrejer i lilltjejens hage. Lösningen just nu är två olika ?hagar? till barnen med en neutral zon emellan där stora leksaker som inte är farliga för lillasyster får lekas med, typ leksaksköket som båda leker med. Det är provisoriskt och på prov och fungerar det så får vi titta på en mer svårforcerad barriär till legot.


    Vi kör på att han får ha smålego och andra pyttesaker i soffan och på matbordet. Han är fullt införstådd i att det absolut inte får vara på golvet så länge Alice är vaken. Det funkar iaf här, men så har han inte så jättemycket småpryttlar på övervåningen. Det mesta legot får inte ens lämna det rum han kallar byggrummet (förmodligen för att de har ett byggrum på förskolan).
  • Lillflickan

    Mannen vill att legot och småsakerna ska lekas med i ett rum på vinden dör hans gamla lego och playmobil finns. Men chansen att storebror leker där själv är i stort sett obefintlig eftersom det är två våningar upp och han knappt leker själv alls. Så om det ska lekas med måste ju jag och lillasyster med upp och vi får samma problem där uppe.

  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2019-06-05 08:36:54 följande:

    Mannen vill att legot och småsakerna ska lekas med i ett rum på vinden dör hans gamla lego och playmobil finns. Men chansen att storebror leker där själv är i stort sett obefintlig eftersom det är två våningar upp och han knappt leker själv alls. Så om det ska lekas med måste ju jag och lillasyster med upp och vi får samma problem där uppe.


    Funkar det inte att han bara får leka med de sakerna när båda föräldrarna är hemma då?
  • Oah

    Oj vad mycket som händer nu. Clara har fullt upp med att ställa sig upp hela tiden. Några steg går hon men är inte så stadig än. Skönt att det är fler som ammar hela nätterna. Känns som hon aldrig kommer vilja sluta. Här slängs alla småleksaker som inte är i storasyskonens rum, tror hela soptunnan är full med spelkulor snart.

  • Lillflickan

    Vi får se hur vi gör. Än så länge funkar hagarna hyfsat. Annars får det bli så att det får åka upp på vinden och han får välja att leka ned det själv eller bara när vi är två. Lite tråkigt bara eftersom det är mest legot han leker med just nu.

    Har också hotat med att slänga det som hamnar utanför. Eller som han inte städar upp. Det var så duplot försvann. Dock åker det bara upp på vinden när mamma anser att det är bra saker. Mcdonaldsskräp däremot ligger risigt till.

  • LissaE
    jennie08 skrev 2019-06-02 21:33:09 följande:

    Bra jobbat Alice, kan tänka mig att ni är stolta :) Edward har nog ett tag kvar innan han börjar gå. Han reser sig upp mot möbler och kanter men därifrån rör han sig inte så mycket.

    LissaE det låter precis som våra nätter du beskriver. Har också funderat på om jag ska låta honom somna i soffan för att slippa gå in till sovrummet hela tiden men det tar emot lite... han somnar ju bra i vår säng men vaknar sen flera gånger.

    Jag är chill med mycket men just det där med att sätta i halsen är jag livrädd för. Storasyskonens rum är förbjudet område. De har smågrejer, lego, pengar, leksaker blandat med damm ;)

    Läste igår om en 11-månaders som satt hundmat i halsen och dog. Så fruktansvärt. Ovanligt såklart men det händer. Så just det är jag rädd för men annars är jag ganska avslappnad, tror jag. Hihi


    Jag läste också om babyn som satte i halsen och dog. Det lugnade mig inte. Vad gäller maten är jag coolare. Och inne håller jag golvet i princip kliniskt (överdrift!- hundhår finns). Och några äldre syskon finns inte så det behöver jag inte noja över. Dock är det ute. Kan inte hålla kliniskt där :) Idag var vi på firande i en park. Massa ekollon. Höll på att få slag tillslut. Vagnen vägrar han när den står still så det var bara att traska (snabbt måste det gå också- ingen skön avkopplad promenad här inte) runt i 30-graders hetta. Vi är dessutom på besök där det inte finns bebisar och då självklart inte anpassat. Nu längtar jag hem till att inte passa lika mycket och kunna bli avbytt av mannen.

    Smiter inte Edward ur sängen om/när han vaknar och vill amma? O sätter sig upp och kryper på (tjock är han också så han plöjer liksom igenom kuddar som en bulldozer). Utan ett gnäll. Urläskigt så sen dess vågar jag inte ha honom själv i sängen. Min man funderade på att såga av benen på spjälsängen och ställa över honom som en bur :) :)
  • Iowhannah

    I dag tog vi sjöpremiär! Det var 23 grader i vattnet och helt underbart skönt! Alice älskade att bada i sjön, nästan mer än hon älskar badkaret och barnpoolen :)

    Bad och mycket utomhusvistelse genererade trötta barn som somnade vid halv sju. Och sambon jobbar natt. Jag har m a o haft en lååååång kväll, så himla skönt!

Svar på tråden Julibebisar 2018