• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-09-20 21:59:58 följande:

    Ni som är gravida i vecka 5... vad får ni på clearblue veckoindikator? :)


    Jag gick förbi ett apotek idag och tänkte köpa ett till sånt där vecko indikatortest men ändrade mig i kassan! Orkar inte köpa fler svindyra tester :( vill bara kunna slappna av nu och inte tänka så jäkla mkt hela tiden (skiitlätt ju...) i vilket fall- 2-3 eller 3+ ska de ät nog stå på testet! Kram och hoppas du mår lite bättre, vet attman kommer in i dippar ibland när allt är skit - men det är nog mest hormonerna som spelar dig ett spratt...
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2018-09-20 20:54:23 följande:

    Hej jo jag gjorde många sånna iom min ÖS. Meeeen kommer inte riktigt ihåg vad det innebar haha. 0 är ju iaf inte gravid så du är ju väldigt gravid:) Några veckors gravid. Jag kommer ihåg att jag googlade på en tabell och jämförde med mina journaler. Fick du svar från dem?


    Just det din överstimulering :( usch så hemskt! Så skönt att det gick bra till slut!! Min klinik har inte svarat men jag fick referensramar från läkaren på vad det kunde vara i v 5 och 999 låg inom de värdena så det verkar ok! När jag fixk MF förra gången tog jag ett test 2 dagar efter blödningen börjat och då låg det på 33 vilket uppenbart var ett missfall enligt läkaren. Det ska dubblas varannan dag men nu kommer jag inte göra nåt förrän VUL 1 okt- får senil de tar ett blodprov då också :)
  • Kallamakka
    jaktenpaflow skrev 2018-09-20 20:44:01 följande:

    Ja haha jag kände likadant efter vårt ultraljud, att slussas in i MVC helt plötsligt. Men man är ju bara så tacksam och lycklig för att man är gravid! Kan knappt fortfarande förstå det. Hade ni kvar några i frysen?


    Ja vi har två kvar, ni då?
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-09-20 23:10:18 följande:
    Jag gick förbi ett apotek idag och tänkte köpa ett till sånt där vecko indikatortest men ändrade mig i kassan! Orkar inte köpa fler svindyra tester :( vill bara kunna slappna av nu och inte tänka så jäkla mkt hela tiden (skiitlätt ju...) i vilket fall- 2-3 eller 3+ ska de ät nog stå på testet! Kram och hoppas du mår lite bättre, vet attman kommer in i dippar ibland när allt är skit - men det är nog mest hormonerna som spelar dig ett spratt...

    Tack för pepp! <3 


    Jag önskar jag kunde tänka som du gör just nu. Du har säkert dina dippar du med förstår jag, som alla andra i den här ivf karusellen.. men jag känner mig verkligen inte som att det lyckats. Tar tester varje morgon fortfarande.. försöker få mig själv att de faktiskt är på riktigt. men det går inte in. jag vet inte varför.. Är jätte jobbigt.. Känns som att jag borde vara gladare än nånsin, men känner mig nästan mer ledsen nu än innan jag plussade.. så får man dåligt samvete för det, så blir de bara en ond karusell av allting.. 


    Tänkte igår att jag ska ta ett veckoindikator OCH vanligt test.. Gjorde det imorse och fick jätte fina streck på de vanliga, och på veckoindikator 2-3 veckor. så det ÄR ju bra resultat! Ändå så skakar ja på huvudet och tänker att äh, de ändras snart..... Blir så arg på mig själv :( 

  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-09-21 08:59:51 följande:

    Tack för pepp! <3 


    Jag önskar jag kunde tänka som du gör just nu. Du har säkert dina dippar du med förstår jag, som alla andra i den här ivf karusellen.. men jag känner mig verkligen inte som att det lyckats. Tar tester varje morgon fortfarande.. försöker få mig själv att de faktiskt är på riktigt. men det går inte in. jag vet inte varför.. Är jätte jobbigt.. Känns som att jag borde vara gladare än nånsin, men känner mig nästan mer ledsen nu än innan jag plussade.. så får man dåligt samvete för det, så blir de bara en ond karusell av allting.. 


    Tänkte igår att jag ska ta ett veckoindikator OCH vanligt test.. Gjorde det imorse och fick jätte fina streck på de vanliga, och på veckoindikator 2-3 veckor. så det ÄR ju bra resultat! Ändå så skakar ja på huvudet och tänker att äh, de ändras snart..... Blir så arg på mig själv :( 


    ja vi får ju försöka peppa varann här Hjärta finns nog få människor som förstår en så bra som ni i den här tråden!  just nu har jag en lite jobbig morgon då jag är rädd att något är fel för jag inte känner några direkta symptom förutom väldigt ont i ryggen. tror jag är på v 5+0 (dvs v 6) idag och har ingen tillstymmelse till illamående Skäms illamående ska ju betyda att bebisen mår bra.. stööööön....
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-09-21 09:17:51 följande:
    ja vi får ju försöka peppa varann här Hjärta finns nog få människor som förstår en så bra som ni i den här tråden!  just nu har jag en lite jobbig morgon då jag är rädd att något är fel för jag inte känner några direkta symptom förutom väldigt ont i ryggen. tror jag är på v 5+0 (dvs v 6) idag och har ingen tillstymmelse till illamående Skäms illamående ska ju betyda att bebisen mår bra.. stööööön....
    Mår inte illa alls ja heller. och min trötthet är som bortblåst sen 2 dagar tillbaka.. Jag hoppas hoppas att våra symptom kommer tillbaka snart så man får känna att de faktiskt händer nånting där inne <3 
  • LillaAw
    Inalina skrev 2018-09-21 09:17:51 följande:

    ja vi får ju försöka peppa varann här  finns nog få människor som förstår en så bra som ni i den här tråden!  just nu har jag en lite jobbig morgon då jag är rädd att något är fel för jag inte känner några direkta symptom förutom väldigt ont i ryggen. tror jag är på v 5+0 (dvs v 6) idag och har ingen tillstymmelse till illamående  illamående ska ju betyda att bebisen mår bra.. stööööön....


    Har inte heller några symtom på att jag är gravid. Har dock varit gravid som väldigt ung och gjorde då abort i v 8 och hade absolut inget illamående då och allt va bra. Alla känner nog inte illamående och för vissa kommer det nog senare med :) jag ska försöka att inte ta fler gravtest förän på söndag då det är klinikens testdatum. Hoppas HCG ska öka normalt. Ska ta digitalt med veckoindikator. Har också tagit test varje dag men börjar bli ganska dyrt nu med alla test hehe. <3
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • BaKu
    Inalina skrev 2018-09-20 08:55:18 följande:

    ja självklart skulle det vara fantastiskt om det blir 2 - det kan det ju faktiskt bli för er med ;)

    jag berättade för en väninna igår då vi båda vart med om tidiga mf och känner att jag kan prata öppet med henne - sen ses vi rätt ofta och dricker vin i hop så skulle ju inte funka med lögner och svepskäl där heller ;) lite skönt att någon vet - men kommer inte berätta för någon förrän v 12 eller nåt sånt tänker jag.

    oj gör man inte nåt vanligt ultraljud i v 12?? vad har jag fått det ifrån..? eller är det kub jag tänker på kanske...  det låter ju jättemärkligt! tänkte ni göra sånt där blodprov som man får betala massa pengar för? NIPT? Vi kommer göra det, tror man gör det redan i v 10 eller så - lika bra veta tidigt om något är fel tänker jag..nu går jag händelserna i förväg igen ;) men lite måste man ju våga planera!


    Lite sent svar här, men det är olika i olika landsting och säkert olika i olika länder.

    I vårt landsting erbjuds alla KUB. Detta görs runt vecka 12. Vi hade även möjlighet att bara göra ultraljudet och skippa själva KUBtestet. Detta är dock inte helt säkert att man får överallt. Många landsting erbjuder endast KUB till exempelvis personer över 35. Det innebär att för alla andra blir det första ultraljudet runt vecka 19. Jag hade aldrig kunnat vänta så länge och hade annars betalat privat. Vi velade lite om KUB, men beslutade tillslut att göra det. Är glad vi fick bra resultat för ärligt talat vet jag inte hur vi hade valt att gå vidare privat.
  • BaKu
    LillaAw skrev 2018-09-21 10:50:39 följande:

    Har inte heller några symtom på att jag är gravid. Har dock varit gravid som väldigt ung och gjorde då abort i v 8 och hade absolut inget illamående då och allt va bra. Alla känner nog inte illamående och för vissa kommer det nog senare med :) jag ska försöka att inte ta fler gravtest förän på söndag då det är klinikens testdatum. Hoppas HCG ska öka normalt. Ska ta digitalt med veckoindikator. Har också tagit test varje dag men börjar bli ganska dyrt nu med alla test hehe. <3


    Mjbo skrev 2018-09-21 09:44:34 följande:

    Mår inte illa alls ja heller. och min trötthet är som bortblåst sen 2 dagar tillbaka.. Jag hoppas hoppas att våra symptom kommer tillbaka snart så man får känna att de faktiskt händer nånting där inne <3 


    Inalina skrev 2018-09-21 09:17:51 följande:

    ja vi får ju försöka peppa varann här  finns nog få människor som förstår en så bra som ni i den här tråden!  just nu har jag en lite jobbig morgon då jag är rädd att något är fel för jag inte känner några direkta symptom förutom väldigt ont i ryggen. tror jag är på v 5+0 (dvs v 6) idag och har ingen tillstymmelse till illamående  illamående ska ju betyda att bebisen mår bra.. stööööön....


    Det är ju extremt olika som sagt så försök att inte noja för mycket även om jag vet att det är omöjligt. Jag mådde illa i 3,5 månader. Men så kom det plötsligt dagar när det var som bortblåst... Då kändes det ju direkt som att något var fel. Men det var väl kanske bara så att kroppen var lite snäll mot en ibland.

    Nu är jag ju så långt att jag känner rörelser och så fort bebisen är lugnare så blir man ju nervös för det istället. Då blir det alla möjliga knep och den stackars bebisen får ingen vila :p

    Man slutar ju aldrig oroa sig och vi som kämpat så mycket är nog extra oroliga.

    Men häromdagen så insåg jag att jag faktiskt är riktigt glad och vi vågar köpa allt vi kan tänkas behöva. Och jag njuter för första gången på riktigt av det här. Hoppas alla ni andra snart är där.
  • Mjbo
    BaKu skrev 2018-09-21 11:15:04 följande:

    Det är ju extremt olika som sagt så försök att inte noja för mycket även om jag vet att det är omöjligt. Jag mådde illa i 3,5 månader. Men så kom det plötsligt dagar när det var som bortblåst... Då kändes det ju direkt som att något var fel. Men det var väl kanske bara så att kroppen var lite snäll mot en ibland.

    Nu är jag ju så långt att jag känner rörelser och så fort bebisen är lugnare så blir man ju nervös för det istället. Då blir det alla möjliga knep och den stackars bebisen får ingen vila :p

    Man slutar ju aldrig oroa sig och vi som kämpat så mycket är nog extra oroliga.

    Men häromdagen så insåg jag att jag faktiskt är riktigt glad och vi vågar köpa allt vi kan tänkas behöva. Och jag njuter för första gången på riktigt av det här. Hoppas alla ni andra snart är där.


    Vilka fina ord! Tack <3
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF