• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • anina
    Inalina skrev 2018-10-03 07:49:56 följande:

    Hej! Tänkte jag skulle skriva i fråga hur det var med dig men du hann före :)

    Det finns saker man kan köpa mot illamåendet har du inte fått något utskrivet?? Både åksjukeband och något som heter Lergigan Comp säger de ska hjälpa! Är själv på väg till apoteket för att leta upp vad som helst som kan få mig att må bättre, blir värre o värre för varje dag här och tuggar jag inte på något hela tiden går det knappt :(

    Japp är i v 6+4 idag tror jag! Tack för grattis:) jag ska göra ett till om 2-3 v- vet inte om det räknas som högriskgraviditet om man gjort ivf? Vet ni? Sen får man ofta fler ul om man är över 35, men vet inte om det gäller åldern jag har nu eller när bf är...

    Vul kommer gå bra idag!! Hör av dig sen :) stor kram och hoppas verkligen du mår bättre snart!!!


    Hej.

    Tack för att ni tänker på mig. :) hade gärna varit mer social här men har verkligen inte orkat.

    Jag har tagit åksjuketabletter några gånger. Ibland har de hjälpt och ibland inte. Har dock bara tagit på kvällen eftersom man blir trött av dem. Ska fråga efter nåt annat idag. Schweiz borde väl ha mer receptfria saker än Sverige? Har du ingen där du kan ringa så du slipper betala för ett besök?

    Jag vet inte hur det räknas faktiskt. I Blekinge där jag bor så får man nipt gratis (enda länet i Sverige) om man är 32 eller över vid befruktningen. Så här räknar de kanske högrisk redan då? Vi stoppade in embryot exakt en månad innan jag fyllde 32. Sköterskan sa att det gör skillnad men hon skulle försöka skicka en remiss ändå.

    Jag är sååå nervös. Kunde inte somna igår kväll. Jag gick igenom både positiva och negativa resultat i huvudet.
  • anina
    Mjbo skrev 2018-10-03 09:09:10 följande:

    okej, ja hade jag bott i stockholm hade jag garanterat gjort ul ;) haha.. ska inte fresta dig.. men JAG hade gjort det, absolut :D Där finns det väl lite att välja på menar jag ;) 

    Jaa, 5 dagar kvar.. Måndag smäller det.. Hade en dålig känsla igår dock att de kommer va negativa besked på måndag. Försöker stöta bort dom känslorna, men ja har lika idag.. Det känns jobbigt.. Hoppas verkligen jag kan försöka fortsätta vara positiv fram till dess iallafall, så får man se hur de blir då.. Ja kan ju inte påverka nått ändå.... Hoppas hoppas lilla knodden mår bra där inne <3

    Inga symptom idag heller.. Har tänk på en grej.. ALLA ni här inne mår illa.. vissa mer än andra, men alla mår illa.. Jag mår inte illa nånting, har inte gjort alls. Vet att alla är olika, men på varenda sida man läser står de att "nu kan man må mycket illa" eller "nu är det fullt normalt att må jätte illa på morgonen" osv.. Ja känner ingenting sånt, alls :P 


    Tänker på dig och skickar en stor kram. Skönt att det snart är måndag. Ber för att den lilla knodden mår bra där inne.
  • anina

    Såg förresten att några pratade om vad man kallad embryot. Vi tog ett av de namnen som hade namnsdag den dagen vi gjorde insättningen, så vår böna kallas för Sigrid. :) har gjort så vid alla insättningar. Det blir inte det framtida namnet men det blir nåt att kalla den just nu. :)

  • anina
    BaKu skrev 2018-10-02 21:33:24 följande:

    Nu har ett symtom blivit mer och mer märkbart. Har känt av det länge, men nu börjar det bli komiskt. Den berömda gravidhjärnan. Häromdagen höll jag på att stoppa mjölken i diskmaskinen och idag öppnade jag besticklådan för att lägga ner nåt så självklart som...en tomat.

    Jaja, både jag och mannen har roligt åt mina små ögonblick och får väl vara glad så länge det inte är något allvarligt man gör :p


    Haha det är ju jätteroligt. :) eller det är roligt att höra om såna små misstag, kanske inte alltid är så roligt för dig.

    Förresten har ni nåt mer ul framöver? Eller är det slut på dem efter rutinultraljudet?
  • BaKu
    anina skrev 2018-10-03 12:04:53 följande:

    Haha det är ju jätteroligt. :) eller det är roligt att höra om såna små misstag, kanske inte alltid är så roligt för dig.

    Förresten har ni nåt mer ul framöver? Eller är det slut på dem efter rutinultraljudet?


    Jag har än så länge roligt åt det. Går ju an när det är lite "ofarliga" saker.

    Normalt sett är det slut på ultraljud, men vi ska göra ett till om drygt en månad för att kontrollera moderkakan. De kunde inte helt avgöra om den låg ivägen eller inte sist så de måste kolla om den flyttat sig för annars blir det ju kejsarsnitt.

    Hur går det för dig nu? Såg du mådde illa. Kan tipsa om Lergigan comp som hjälpt mig väldigt mycket. De är istället lite uppiggande. Finns olika sorters Lergigan, men just compen innehåller lite koffein så inte sövande på samma sätt.
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2018-10-03 10:46:50 följande:
    Haha jag har sökt på olika kliniker i närheten xD får se vad jag gör. Måste nog ändå vänta till nästa vecka för nu lär man inte se så mycket ändå.

    Mm förstår dig :( du hade väl också haft MA som jag? Då är det klart vi är extra oroliga. Man tänker ju att det borde inte ske två ggr på raken men jag kan ibland tänka att jag har ju redan haft otur å va en av dom som har svårt å bli gravid, då kanske jag också är en av dom som får upprepade missfall. Nä usch får inte va så negativ! Som du skrev förut vi är gravida till motsatsen är bevisad :)

    Ja det e väldigt många som e illamående å spyr. Men har läst att väldigt många mår illa mer i vecka 7-8. Så kanske kommer lite senare för dig eller så Slipper du helt! :)

    När jag va 19 blev jag gravid å upptäckte inte förrän vecka 11-12 å då den veckan började jag må illa först. Annars hade jah inte märkt nåt. Så för mig kom det väldigt sent.

    Ja, de blev MA sist som upptäcktes vid ul.. Jag har en stark känsla att det är vad vi kommer få se även denna gång tyvärr. 


    Jag har massa dumma tankar hela tiden. ska försöka att inte dra ner er i det svarta hålet som jag brukar kalla det. 
    Jag kommer nog inte vara så aktiv här på ett par dagar tror jag. Kommer in och läser, men känner att jag mår alldeles för psykiskt dåligt för att klara av detta just nu. Vill bara dö tills allt är över. Läskigt att ens skriva, men de är så jag känner... vill vakna i en normal, fungerande kvinnokropp.

    Håller alla mina tummar att era graviditeter fortsätter som de ska tills dess <3 

  • Inalina
    anina skrev 2018-10-03 11:59:32 följande:
    Hej.

    Tack för att ni tänker på mig. :) hade gärna varit mer social här men har verkligen inte orkat.

    Jag har tagit åksjuketabletter några gånger. Ibland har de hjälpt och ibland inte. Har dock bara tagit på kvällen eftersom man blir trött av dem. Ska fråga efter nåt annat idag. Schweiz borde väl ha mer receptfria saker än Sverige? Har du ingen där du kan ringa så du slipper betala för ett besök?

    Jag vet inte hur det räknas faktiskt. I Blekinge där jag bor så får man nipt gratis (enda länet i Sverige) om man är 32 eller över vid befruktningen. Så här räknar de kanske högrisk redan då? Vi stoppade in embryot exakt en månad innan jag fyllde 32. Sköterskan sa att det gör skillnad men hon skulle försöka skicka en remiss ändå.

    Jag är sååå nervös. Kunde inte somna igår kväll. Jag gick igenom både positiva och negativa resultat i huvudet.
    det är väl skönt med fl - man kan komma o gå lite som man vill :) har du vart i väg på vul nu? 

    har inte hunnit förbi något apotek ännu och lunchade med en kollega så kunde inte direkt smita in och fråga då heller. oj så bra med gratis NIPT - själv känner jag mej inte särskilt gammal vid 34 men det finns väl delade åsikter om detFörvånad
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2018-10-03 14:38:35 följande:

    Ja, de blev MA sist som upptäcktes vid ul.. Jag har en stark känsla att det är vad vi kommer få se även denna gång tyvärr. 

    Jag har massa dumma tankar hela tiden. ska försöka att inte dra ner er i det svarta hålet som jag brukar kalla det. 

    Jag kommer nog inte vara så aktiv här på ett par dagar tror jag. Kommer in och läser, men känner att jag mår alldeles för psykiskt dåligt för att klara av detta just nu. Vill bara dö tills allt är över. Läskigt att ens skriva, men de är så jag känner... vill vakna i en normal, fungerande kvinnokropp.

    Håller alla mina tummar att era graviditeter fortsätter som de ska tills dess <3 


    Jag känner tyvärr samma :( förra graviditeten blev jag sjuk å febrig i slutet av vecka 6, å nu börjar jag känna mig sjuk igen och är i vecka 6. Känns som om kroppen stöter bort fostret eller nåt. Känner mig låg idag :(

    Förstår dig precis! Vi får hoppas att vi båda har fel å vi får se hjärtat slå! Man har ju sina riktiga Depp dagar så hoppas vi får va lite gladare imorgon!

    Stor kram <3
  • anina
    Inalina skrev 2018-10-03 15:06:59 följande:

    det är väl skönt med fl - man kan komma o gå lite som man vill :) har du vart i väg på vul nu? 

    har inte hunnit förbi något apotek ännu och lunchade med en kollega så kunde inte direkt smita in och fråga då heller. oj så bra med gratis NIPT - själv känner jag mej inte särskilt gammal vid 34 men det finns väl delade åsikter om det


    Själv börjar jag bli trött på ?du är så ung så du har gott om tid på dig?. Men det kanske är för att man kämpat några år. Jag känner mig gammal i kroppen men inte i sinnet. :)

    Japp nu har vi sett Signe igen. :) hjärtat slog som det skulle och den var ca 19 mm. :) tyckte inte om läkaren, och med mitt humör nu så var jag skitarg på henne i bilen sen och grät. Det är en hemsk känsla att inte kunna känna den glädjen som egentligen finns där inne, efter att ha väntat på detta i 3 år. Jag hade velat njuta mer. Men nu ska jag trappa ner med lutinus så jag hoppas jag mår bättre sen. Kanske kommer ett glädje-inlägg då med att jag äntligen är gravid, hehe. :)

    Jag frågade om det inte gjorde nån skillnad att ta lutinus längre. Hennes svar ?hade det gjort skillnad så hade vi sagt att ni skulle ta längre. Får du missfall nu så är det inte för att du inte tar lutinus?. Jag sa att vi gjorde ett tidigt ultraljus. Hennes svar på det: ?hade vi tyckte det var bra att göra ett tidigt ultraljud så hade vi bokat in det här?. Var ett par andra saker hon sa med.

    Är det min depphjärna eller var det korkade svar av henne?
  • Kallamakka

    [quote=79106819][quote-nick]Mjbo skrev 2018-10-03 09:09:10 följande]

    Inga symptom idag heller.. Har tänk på en grej.. ALLA ni här inne mår illa.. vissa mer än andra, men alla mår illa.. Jag mår inte illa nånting, har inte gjort alls. Vet att alla är olika, men på varenda sida man läser står de att "nu kan man må mycket illa" eller "nu är det fullt normalt att må jätte illa på morgonen" osv.. Ja känner ingenting sånt, alls :P 

    [/quote]

    Här är en till, känner inte av några symtom alls förutom halsbränna varje kväll när jag ska sova. Men inget utöver det. :)

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF