• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • anina
    Ellencassandra skrev 2018-11-14 13:19:35 följande:

    Vad skönt att det såg bra ut :) jag tror det kan bero på att det har blivit fel förut över telefon. Har en bekant som fick svar på telefon om kön att hon skulle få en pojke. Ut några månader senare kom en flicka. Dom hade sagt fel! :P hon fick ju en liten chock kan man säga!


    Haha det kan jag tänka mig. Min bror fick veta att han skulle få en flicka och dekorerade rummet rosa. Ut kom en pojke där snoppen hade fastnat på nåt sätt.

    Huvudsaken är att den kommer ut frisk. :)
    Inalina skrev 2018-11-14 13:33:15 följande:

    Men grattis!! Vad skönt att höra! =) jättekul med en sån där 'gender surprice cake!' kul att ni tar den traditionen till Sverige med !!

    ojdå kanske är någon sekretessgrej - men låter ju lite märkligt. löjligt att du måste åka dit för att få beskedet, men rutiner är rutiner. Hade ni sagt till innan att ni ville ha reda på könet?


    Tack. :) ja det ska bli så roligt med tårtan. Min familj har vetat om allt sen vi började försöka, och sambons familj har vetat om det sen vi började med ivf för 2 år sen. Så det har liksom inte funnits några överraskningsmoment. Mina föräldrar har varit lika nervösa inför varje testdag som jag.

    Jag blev så förvånad att man kan säga testresultat men inte kön på telefon. Började nästan fundera på vad som kan vara fel på bebisen. Vi hade sagt till innan att vi ville veta ja.
  • anina
    jaktenpaflow skrev 2018-11-14 18:14:27 följande:

    Har du börjat få foglossning? Vart känner du sv? Har också börjat känna lite och fasar för att det ska bli värre!

    Tror absolut att det kan ha varit bebisen jag har känt några gånger med inte alls regelbundet! Har du känt ngt mer? Neej det är inte larvigt! Supergulligt ju! Bebis kan höra din röst och kommer säkert också tycka om den rutinen! Tänk nästa jul så kan vi ligga och gosa med bebisarna(som inte är så jättesmå då iofs :)) i allt julpynt! Älskar också julen!


    jaktenpaflow skrev 2018-11-14 18:24:43 följande:

    Vad konstigt att de kunde säga provsvar på sjukdomar över telefon men onte kön? Mycket konstigt! Vi ska också göra så när vi får reda på könet! Bjuda familjen och lite vänner på adventsfika efter RUL. Ska ni få reda på det samtidigt som familjen eller ska ni tjuvkika innan?


    jaktenpaflow skrev 2018-11-14 18:25:52 följande:

    Stooort grattis förresten till fina resultat på NIPT!!!! Hehe glömde bort den lilla detaljen:)


    Jag får jätteont runt svanken ibland. Jag brukar iofs ha ont där men har varit bättre sen jag blev gravid, så jag tänkte att det kanske är foglossning istället då. Hade ont i underlivet, alltså i de hårda delarna runt om, i vecka 10 men det har gått över. Nu ligger iaf bältet hemma om det behövs. :) det kostade 399 så inte så farligt. Vart känner du av det?

    Jag har inte känt några fler bubblor sen. Längtar så tills man kan känna den mer. :) hur många gånger har du känt?

    Åh nästa jul kommer jag klä stackars ungen i olika julkläder jämt, haha. Kommer ta massa bilder med glitter och grejer. Har du börjat julpynta än?

    Tack. :) ja jättekonstigt. Nu är tårtan beställd till fredag iaf. Vi ska få det på en lapp och lämna till konditoriet så vi kommer inte heller veta. Blir superspännande att skära upp tårtan. :) som jag skrev i förra inlägget har våra familjer vetat om hela resan så har inte funnits tillfällen för överraskningar direkt.

    Kram
  • anina
    BaKu skrev 2018-11-14 18:05:52 följande:

    Så roligt att det går så bra för er nu och att ni äntligen vågar njuta lite. Även om tröttheten och illamåendet är fruktansvärt jobbigt.

    Själv har jag nu börjat må illa igen. Tydligen vanligt i slutet. Ryggen håller på att knäcka mig. Har foglossning och nu börjar den stora magen ta ut sin rätt också.

    Bebisen är livad och jag tror den håller på att fixera sig vilket gör att det trycker på nerver och sparkas på revben. Det är en livlig en därinne och den håller mig redan vaken om nätterna med sina sparkar. Det är sjukt hur starka de små liven är.

    Men det är underbart att få uppleva det här. Visst hade jag varit glad om jag inte haft så ont, men det är verkligen värt det.

    Nu börjar det även bli nervöst... Mindre än 8 veckor till beräknat. Det är helt sjukt. Försöker att inte tänka på förlossningen för det lär inte hjälpa någon. Målet är bebis! Men vi försöker greppa att vi snart inte är ensamma och det går knappt in.

    Är så nyfiken på vad det är för en person därinne också. Vi vet ju inte kön och av erfarenhet från mitt syskonbarn så vet jag ju att de får personlighet så snabbt. Man undrar ju om den kommer vara lik oss, både till utseende och sätt. Vi är ganska olika till utseendet så där känns som vad som kan hända. Jag är kort och mannen lång. Jag har tunt hår och han har världens monsterkalufs. Olika ögonfärg och kroppsform. Det är så spännande. Dock är vi båda väldigt lugna av oss. Mitt syskonbarn har ärvt sina föräldrars livlighet och just nu känns bebisen mer åt det hållet.

    Ska också bli så spännande att se hur kusinerna funkar ihop sen. Syskonbarnet är ju lite drygt två år, men otroligt smart och pratar som en treåring typ. Klappar mig alltid på magen och säger att bebisen är därinne och att när den kommer ska de leka och läsa och gå ut med vagnen. Lägger ofta örat mot magen för att lyssna.

    Ja tjejer, njut! Det är så mycket spännande som händer och när jag ser tillbaka så är det så intressant att se hur ens tankar och funderingar ändras under resan...


    Åh så spännande. :) måste vara nervöst redan. Är det om 4 veckor du ska sluta jobba?

    Roligt att systerbarnet är så engagerad. Inga fler på gång där så det blir fler kusiner?

    Vår lilla kommer ha ett kusinbarn som är beräknat 4 veckor före oss. Och så ett kusinbarn som kommer vara ca 14 månader.

    Fick precis veta att sambons systerson ska ha barn i april men att det var oplanerat och att de funderade på att ta bort det. Blev ledsen och sur. Men det är ju inte mitt liv, känns så dumt att man blir påverkad av andra så. Det blir kanon med lite släktingar i samma ålder iaf. :)

    Kan tänka mig att det börjar bli tungt nu. Sover den nåt på dagarna? Är det läskigt de stunder den inte rör på sig? Du måste berätta när du åker in till BB. Det är verkligen supersnart. :)

    Jag hoppas jag får njuta snart. Håller bli att bli knäckt av migränen jag har varje dag. Illamåendet hänger också kvar. Är precis att jag klarar jobba 25%.

    Innan jag blev gravid sa jag att jag inte skulle ta en enda tablett. Tänk så lite man visste. Nu måste jag ta citodon varje dag. Funderar på en sån där migränpiercing. Är det nån som vet om det är en jättedålig idé att pierca sig när man är gravid?

    Kram
  • BaKu
    anina skrev 2018-11-14 20:24:02 följande:

    Åh så spännande. :) måste vara nervöst redan. Är det om 4 veckor du ska sluta jobba?

    Roligt att systerbarnet är så engagerad. Inga fler på gång där så det blir fler kusiner?

    Vår lilla kommer ha ett kusinbarn som är beräknat 4 veckor före oss. Och så ett kusinbarn som kommer vara ca 14 månader.

    Fick precis veta att sambons systerson ska ha barn i april men att det var oplanerat och att de funderade på att ta bort det. Blev ledsen och sur. Men det är ju inte mitt liv, känns så dumt att man blir påverkad av andra så. Det blir kanon med lite släktingar i samma ålder iaf. :)

    Kan tänka mig att det börjar bli tungt nu. Sover den nåt på dagarna? Är det läskigt de stunder den inte rör på sig? Du måste berätta när du åker in till BB. Det är verkligen supersnart. :)

    Jag hoppas jag får njuta snart. Håller bli att bli knäckt av migränen jag har varje dag. Illamåendet hänger också kvar. Är precis att jag klarar jobba 25%.

    Innan jag blev gravid sa jag att jag inte skulle ta en enda tablett. Tänk så lite man visste. Nu måste jag ta citodon varje dag. Funderar på en sån där migränpiercing. Är det nån som vet om det är en jättedålig idé att pierca sig när man är gravid?

    Kram


    Jobbar november ut så två och en halv vecka. Sen blir det soffläge :p

    Inte vad jag vet, men det vore roligt med en till kusin. Tror att det kanske kommer ganska snart om allt går som det ska för dem. Men de har inte haft några problem innan så hoppas det är likadant nu.

    Förstår hur du känner. Man blir lätt arg och irriterad på det,men samtidigt måste man ju släppa det och inse att alla har olika problem i livet.

    Känns som den sover ganska lite. Men de rör ju sig även i sömnen. Visst blir man nojig när det är lugnt en längre stund. Vi har varit inne en gång för minskade rörelser men då var allt bra. Och så skönt att få lugnande besked i ett sånt läge. De var så snälla och man kände sig välkommen och inte alls att man var jobbig som åkt in.

    Usch då! Migrän är vidrigt. Min huvudvärk har faktiskt blivit bättre under graviditeten. Har kronisk huvudvärk, typ migrän annars. Skulle kanske rekommendera dig att testa akupunktur. Det ska väl vara ofarligt tänker jag. Har inte testat själv, men varit i kontakt med en sjukgymnast som utför det för just migrän.
  • jaktenpaflow
    BaKu skrev 2018-11-14 18:05:52 följande:

    Så roligt att det går så bra för er nu och att ni äntligen vågar njuta lite. Även om tröttheten och illamåendet är fruktansvärt jobbigt.

    Själv har jag nu börjat må illa igen. Tydligen vanligt i slutet. Ryggen håller på att knäcka mig. Har foglossning och nu börjar den stora magen ta ut sin rätt också.

    Bebisen är livad och jag tror den håller på att fixera sig vilket gör att det trycker på nerver och sparkas på revben. Det är en livlig en därinne och den håller mig redan vaken om nätterna med sina sparkar. Det är sjukt hur starka de små liven är.

    Men det är underbart att få uppleva det här. Visst hade jag varit glad om jag inte haft så ont, men det är verkligen värt det.

    Nu börjar det även bli nervöst... Mindre än 8 veckor till beräknat. Det är helt sjukt. Försöker att inte tänka på förlossningen för det lär inte hjälpa någon. Målet är bebis! Men vi försöker greppa att vi snart inte är ensamma och det går knappt in.

    Är så nyfiken på vad det är för en person därinne också. Vi vet ju inte kön och av erfarenhet från mitt syskonbarn så vet jag ju att de får personlighet så snabbt. Man undrar ju om den kommer vara lik oss, både till utseende och sätt. Vi är ganska olika till utseendet så där känns som vad som kan hända. Jag är kort och mannen lång. Jag har tunt hår och han har världens monsterkalufs. Olika ögonfärg och kroppsform. Det är så spännande. Dock är vi båda väldigt lugna av oss. Mitt syskonbarn har ärvt sina föräldrars livlighet och just nu känns bebisen mer åt det hållet.

    Ska också bli så spännande att se hur kusinerna funkar ihop sen. Syskonbarnet är ju lite drygt två år, men otroligt smart och pratar som en treåring typ. Klappar mig alltid på magen och säger att bebisen är därinne och att när den kommer ska de leka och läsa och gå ut med vagnen. Lägger ofta örat mot magen för att lyssna.

    Ja tjejer, njut! Det är så mycket spännande som händer och när jag ser tillbaka så är det så intressant att se hur ens tankar och funderingar ändras under resan...


    Så himla spännande och underbart att det snart är dags! Otroligt hur tiden går! Har ni börjat prata namn? Usch jobbigt med foglossning och ryggont:( Kan tipsa om att sitta på en pilatesboll om du har ngn:) Jag tyckte det var väldigt skönt på slutet då allt annat var ansträngande för ryggen:( Spännande med en liten kusin! Vill de ha fler barn?
  • jaktenpaflow
    anina skrev 2018-11-14 20:16:33 följande:

    Jag får jätteont runt svanken ibland. Jag brukar iofs ha ont där men har varit bättre sen jag blev gravid, så jag tänkte att det kanske är foglossning istället då. Hade ont i underlivet, alltså i de hårda delarna runt om, i vecka 10 men det har gått över. Nu ligger iaf bältet hemma om det behövs. :) det kostade 399 så inte så farligt. Vart känner du av det?

    Jag har inte känt några fler bubblor sen. Längtar så tills man kan känna den mer. :) hur många gånger har du känt?

    Åh nästa jul kommer jag klä stackars ungen i olika julkläder jämt, haha. Kommer ta massa bilder med glitter och grejer. Har du börjat julpynta än?

    Tack. :) ja jättekonstigt. Nu är tårtan beställd till fredag iaf. Vi ska få det på en lapp och lämna till konditoriet så vi kommer inte heller veta. Blir superspännande att skära upp tårtan. :) som jag skrev i förra inlägget har våra familjer vetat om hela resan så har inte funnits tillfällen för överraskningar direkt.

    Kram


    Känner av på exakt samma ställe som du Sen strålar det ut i ljumskarna. Men har faktiskt också blivit bättre. Var som värst mellan v 10 och 14. Ja jag med! Längtar tills man Könner varje dag! Har känt ngt typ fyra gånger. Börjar känna livmodern och försöker vila händerna på den och ibland kan jag känna som små vågor. Hoppas det är lilla minin:)

    Haha helt rätt! Och sånna där matchande kläder hela familjen! Det vill jag verkligen köpa:) Nej inte än men jag längtar! Har dock börjat små äta lite saffrans bullar och jul latte haha! Kanske börjar smått till helgen eller iaf veckan därpå! Har du börjat?

    Åh så himla spännande!!!! Vad tror du att det är? Har su någon känsla...
  • Inalina
    BaKu skrev 2018-11-14 18:05:52 följande:

    Så roligt att det går så bra för er nu och att ni äntligen vågar njuta lite. Även om tröttheten och illamåendet är fruktansvärt jobbigt.

    Själv har jag nu börjat må illa igen. Tydligen vanligt i slutet. Ryggen håller på att knäcka mig. Har foglossning och nu börjar den stora magen ta ut sin rätt också.

    Bebisen är livad och jag tror den håller på att fixera sig vilket gör att det trycker på nerver och sparkas på revben. Det är en livlig en därinne och den håller mig redan vaken om nätterna med sina sparkar. Det är sjukt hur starka de små liven är.

    Men det är underbart att få uppleva det här. Visst hade jag varit glad om jag inte haft så ont, men det är verkligen värt det.

    Nu börjar det även bli nervöst... Mindre än 8 veckor till beräknat. Det är helt sjukt. Försöker att inte tänka på förlossningen för det lär inte hjälpa någon. Målet är bebis! Men vi försöker greppa att vi snart inte är ensamma och det går knappt in.

    Är så nyfiken på vad det är för en person därinne också. Vi vet ju inte kön och av erfarenhet från mitt syskonbarn så vet jag ju att de får personlighet så snabbt. Man undrar ju om den kommer vara lik oss, både till utseende och sätt. Vi är ganska olika till utseendet så där känns som vad som kan hända. Jag är kort och mannen lång. Jag har tunt hår och han har världens monsterkalufs. Olika ögonfärg och kroppsform. Det är så spännande. Dock är vi båda väldigt lugna av oss. Mitt syskonbarn har ärvt sina föräldrars livlighet och just nu känns bebisen mer åt det hållet.

    Ska också bli så spännande att se hur kusinerna funkar ihop sen. Syskonbarnet är ju lite drygt två år, men otroligt smart och pratar som en treåring typ. Klappar mig alltid på magen och säger att bebisen är därinne och att när den kommer ska de leka och läsa och gå ut med vagnen. Lägger ofta örat mot magen för att lyssna.

    Ja tjejer, njut! Det är så mycket spännande som händer och när jag ser tillbaka så är det så intressant att se hur ens tankar och funderingar ändras under resan...


    hej vännen!!

    det är alltid så spännande att läsa om hur det går för dig då vi andra ligger lite 'efter' men vad jobbigt att du mår illa igen :( finns det några övningar eller nåt man kan göra för att foglossning ska bli bättre? så du slipper ha så ont i ryggen? jag är själv lite nervös över att få ryggont då jag vanligtvis tränar mkt men nu inte varit på gymmet på 3 månader, ska försöka börja gå dit igen nu när jag mår bättre..

    8 veckor låter som ingenting! och jag som tycker allt går så långsamt för mig själv!! 
    vi har tyvärr inga syskonbarn ännu utan detta blir första bebisen i bådas familjer. blir ju otrolgit mkt uppmärksamhet från alla misstänker jag, min man har 4 syskon så många är väldigt exalterade över att bli faster o farbrorFörvånad! låter som att du har ett underbart litet syskonbarnHjärta

    jag håller med om spänningen att se hur barnet kommer se ut och på vilka sätt hon kommer vara lik oss båda!! det är ju nästan det som är mest spännande med allting Solig 
    förstår att du ser fram emot mini nu, och så skönt att du kommer hinna ta det lite lugnt hemma själv och pynta och göra iordning innan stormen kommer haha FlörtBaby
  • anina
    jaktenpaflow skrev 2018-11-14 23:09:00 följande:

    Känner av på exakt samma ställe som du Sen strålar det ut i ljumskarna. Men har faktiskt också blivit bättre. Var som värst mellan v 10 och 14. Ja jag med! Längtar tills man Könner varje dag! Har känt ngt typ fyra gånger. Börjar känna livmodern och försöker vila händerna på den och ibland kan jag känna som små vågor. Hoppas det är lilla minin:)

    Haha helt rätt! Och sånna där matchande kläder hela familjen! Det vill jag verkligen köpa:) Nej inte än men jag längtar! Har dock börjat små äta lite saffrans bullar och jul latte haha! Kanske börjar smått till helgen eller iaf veckan därpå! Har du börjat?

    Åh så himla spännande!!!! Vad tror du att det är? Har su någon känsla...


    Märkligt att det visade sig så tidigt och sen blev bättre för oss. :)

    Idag kände jag nåt i magen. Det var precis som elektriska stötar. Har du känt det? Vilken vecka är du i nu? Har för mig du är ett par veckor längre än mig, så 17-18 nånting? :)

    Haha ja precis. Iaf med mig och bebisen. Sambon skulle totalvägra. Sååå sött haha. Om det blir en kille kommer jag dock köpa likadan skjorta och slips till bebis och sambo. :) imorgon vet vi. :)

    Jag har faktiskt tjuvstartat redan. Jag orkar dessutom inte så mycket varje dag så jag tar lite i sänder så är nog allt uppe till första advent tror jag. Jag har en del, haha.
  • anina
    BaKu skrev 2018-11-14 21:24:59 följande:

    Jobbar november ut så två och en halv vecka. Sen blir det soffläge :p

    Inte vad jag vet, men det vore roligt med en till kusin. Tror att det kanske kommer ganska snart om allt går som det ska för dem. Men de har inte haft några problem innan så hoppas det är likadant nu.

    Förstår hur du känner. Man blir lätt arg och irriterad på det,men samtidigt måste man ju släppa det och inse att alla har olika problem i livet.

    Känns som den sover ganska lite. Men de rör ju sig även i sömnen. Visst blir man nojig när det är lugnt en längre stund. Vi har varit inne en gång för minskade rörelser men då var allt bra. Och så skönt att få lugnande besked i ett sånt läge. De var så snälla och man kände sig välkommen och inte alls att man var jobbig som åkt in.

    Usch då! Migrän är vidrigt. Min huvudvärk har faktiskt blivit bättre under graviditeten. Har kronisk huvudvärk, typ migrän annars. Skulle kanske rekommendera dig att testa akupunktur. Det ska väl vara ofarligt tänker jag. Har inte testat själv, men varit i kontakt med en sjukgymnast som utför det för just migrän.


    Åh så snart. Vad skönt att ha december ledigt, så mysigt.

    Vad skönt att de är snälla och inte dömande. Kan tänka mig att det blir nervöst när den inte rör sig.

    Idag kände jag nåt i magen. Kändes precis som elektriska stötar. Har du känt det?

    Jag har gått i frekvensterapi innan. Det är ungefär som akupunktur fast infraröda strålar istället för nålar. Finns dock inte så mycket information om det och graviditet. Ska testa akupunktur nästa torsdag. De tar lite mer försiktigt vid graviditet. Skönt att du mått bättre med huvudvärken. :) det är riktigt påfrestande.
  • Sommarhopp

    Ikväll har vi varit på ultraljud igen. Och allt såg bra ut den här gången! Förra gången så var Mini lite för liten och jag blev jätteorolig eftersom det är så mina tidigare missfall börjat. Men nu hade mini spurtat i tillväxten och var perfekt storlek för den dagen jag är i. Så glad!! Nästa vecka är det dags för nipt.

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF