• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Seb81

    Hej tjejer!!

    I dag var det dags fär Rul för oss, allt såg så bra ut! Räknade ut i dag att vi sett han på ultraljud 6 ggr nu, en förra veckan ocå då jag började blöda.... igen..... moderkakan ligger för öppningen så jag får ultraljud i v 33 igen, för att se så inte moderkakan ligger för. En frisk & mycket livlig pojke låg ialf i magen hihi. Såååååå söt!!!! Det kan jag säga märks att han är livlig.... får herrevad vild han är i magen! Det är inte mycket han sover alltså! Han måste göra bullerbytta på bullerbytta, hela tiden haha! Idag var vi på bio, med massa bas. Det gillade han inte, det var nästan så jag blev orolig för han var konstant i gång i 2 timmar!!! Sen sov han i 30 min och sen var det full rulle igen! Har märkt att han sover korta stunder och sen är han i full gång! Moderkakan ligger bakvägg så jag känner extra mycket oxå, vilket är häftigt! Sambon fick sin första spark på handen på julafton så det var en fin julklapp till pappa :)

    Alltså, hur ofta kan en sådan liten vara vaken? Han kommer säkert vara hyper utanför... eller så kör han hårt nu och är förhoppningsvis lugn sen haha!

    Känner ni något?

    Här är bilden på vildingen :)

  • BaKu
    Seb81 skrev 2018-12-28 21:13:21 följande:

    Hej tjejer!!

    I dag var det dags fär Rul för oss, allt såg så bra ut! Räknade ut i dag att vi sett han på ultraljud 6 ggr nu, en förra veckan ocå då jag började blöda.... igen..... moderkakan ligger för öppningen så jag får ultraljud i v 33 igen, för att se så inte moderkakan ligger för. En frisk & mycket livlig pojke låg ialf i magen hihi. Såååååå söt!!!! Det kan jag säga märks att han är livlig.... får herrevad vild han är i magen! Det är inte mycket han sover alltså! Han måste göra bullerbytta på bullerbytta, hela tiden haha! Idag var vi på bio, med massa bas. Det gillade han inte, det var nästan så jag blev orolig för han var konstant i gång i 2 timmar!!! Sen sov han i 30 min och sen var det full rulle igen! Har märkt att han sover korta stunder och sen är han i full gång! Moderkakan ligger bakvägg så jag känner extra mycket oxå, vilket är häftigt! Sambon fick sin första spark på handen på julafton så det var en fin julklapp till pappa :)

    Alltså, hur ofta kan en sådan liten vara vaken? Han kommer säkert vara hyper utanför... eller så kör han hårt nu och är förhoppningsvis lugn sen haha!

    Känner ni något?

    Här är bilden på vildingen :)


    Min har varit precis lika livlig. De sover tydligen ganska lite och även när de sover kan de röra sig. Det är häftigt när det snurrar runt så.

    Hade också moderkakan för öppningen, men den har nu flyttat sig tillräckligt. Hoppas din också gör det :)
  • Mjbo
    Seb81 skrev 2018-12-28 21:13:21 följande:

    Hej tjejer!!

    I dag var det dags fär Rul för oss, allt såg så bra ut! Räknade ut i dag att vi sett han på ultraljud 6 ggr nu, en förra veckan ocå då jag började blöda.... igen..... moderkakan ligger för öppningen så jag får ultraljud i v 33 igen, för att se så inte moderkakan ligger för. En frisk & mycket livlig pojke låg ialf i magen hihi. Såååååå söt!!!! Det kan jag säga märks att han är livlig.... får herrevad vild han är i magen! Det är inte mycket han sover alltså! Han måste göra bullerbytta på bullerbytta, hela tiden haha! Idag var vi på bio, med massa bas. Det gillade han inte, det var nästan så jag blev orolig för han var konstant i gång i 2 timmar!!! Sen sov han i 30 min och sen var det full rulle igen! Har märkt att han sover korta stunder och sen är han i full gång! Moderkakan ligger bakvägg så jag känner extra mycket oxå, vilket är häftigt! Sambon fick sin första spark på handen på julafton så det var en fin julklapp till pappa :)

    Alltså, hur ofta kan en sådan liten vara vaken? Han kommer säkert vara hyper utanför... eller så kör han hårt nu och är förhoppningsvis lugn sen haha!

    Känner ni något?

    Här är bilden på vildingen :)


    Låter härligt!! Kul att ni kan känna så tydligt båda två redan, vi längtar tills mannen kan känna oxå, såå mysigt!!

    Ja har läst mig till att de sover ofta men rätt korta intervaller resan nu, så de är vakna en hel del redan! Så häftigt! :)
  • Mjbo

    Till er som har byxproblem precis som mig!

    Jag har haft lite problem med byxor då mina vanliga börjar bli lite för små, och känner mig inte alls bekväm i mammabyxor av någon anledning, kanske kommer det senare, eller inte.. Hur som helst så har jag inte hittat några ja trivts i pga magen växer och man vill inte ha något som trycker där nere.. Men idag hittade jag äntligen ett par byxor!!

    Va på Cubus och provade, så hiiiiiimla sköna, och ser ut som kostymbyxor/finbyxor men känns som mjukisbyxor. Helt underbara. Köpte en i varje färg så ja har ;)

    tänkte ja länkar till dem här, då ja vet att de va fler som hade samma problem som mig :

    cubus.com/sv/p/byxor/aria-byxa/7218947_F990&&gclid=Cj0KCQiA05zhBRCMARIsACKDWjcMk1iLFnR264v8kgj0EoKM4epAX8y3CfwxeXL5XVIJ9p-WZH08jCkaAl6ZEALw_wcB

  • Ellencassandra

    Åh, idag förstod jag för första gången att det är rörelser jag känt sen nån vecka tillbaka. Fick nämligen se utanpå idag. Naveln åker in och ut som små vågor, å är som vågor lite varstans när den rör sig. Helt fantastisk känsla och jag kan inte förstå att det äntligen händer efter så lång tid av kämpande. På nåt sätt är det först nu det känns verkligt.

  • gammelpysen
    Ellencassandra skrev 2018-12-29 16:28:08 följande:

    Åh, idag förstod jag för första gången att det är rörelser jag känt sen nån vecka tillbaka. Fick nämligen se utanpå idag. Naveln åker in och ut som små vågor, å är som vågor lite varstans när den rör sig. Helt fantastisk känsla och jag kan inte förstå att det äntligen händer efter så lång tid av kämpande. På nåt sätt är det först nu det känns verkligt.


    Åååh! Förstår känslan så väl. I morse låg jag till och med och grät för jag är så lycklig av att äntligen vara gravid. Även maken får tårar i ögonen emellanåt. Helt sjukt vad vi längtat efter detta.
  • jaktenpaflow
    BaKu skrev 2018-12-28 12:59:01 följande:

    Hej! Har inte svarat på ett tag här så kanske missat nåt.

    Hur som så känner jag mig enorm nu. Magen är stor och det syns verkligen att det snart är dags. Idag gick vi ner till ensiffrigt med antal dagar kvar till BF. det känns helt galet och både jag och mannen har svårt att greppa att det faktiskt är så nära.

    Vissa dagar känns det som att det kanske är på väg att starta, men inget händer och nästa dag kan det kännas som det är veckor kvar.

    Tungt är det i alla fall och utöver foglossningen börjar tyngden tära på rygg och knän. Nu förstår man hur övervikt sliter på kroppen så det är ju en bra motivation till att hålla vikten längre fram.

    Vet att det skrevs om amning. Där känner jag faktiskt inget negativt eller någon svårighet kring det. Jag tänker att det är så otroligt naturligt och den som störs av att jag ger mitt barn mat kan fara och flyga. Däremot lär jag inte slänga upp brösten framför min far exempelvis och för barnets skull kommer jag kandke i möjligaste mån gå undan för att få lite lugn och ro.

    Däremot är jag lite "orolig" för brösten efteråt. Inte så mycket för utseendet. Det är nåt man får ta, men för mig och min man har brösten varit en viktig del i vårt sexliv och det vet man ju inte alls hur det blir sen.

    Sexlivet är också något jag börjat fundera en del på. Tyvärr så har jag haft lite för ont och varit för trött för att vi ska kunna hålla det vid liv just nu. Det blir långt mellan gångerna och det trots att vi båda är sugna. Sen blir det ju naturligt en längre period efter barnet kommit som man inte kan/vill. Men sen... För oss är det en viktig del, men det känns som att ett barn i hushållet kan förändra väldigt mycket. Både vad gäller känslor och möjlighet. Men antar att man får ta det som det kommer. Mannen är underbar och har inte gnällt en enda gång utan ser till att ta tillvara på tillfällena som ges. Jag vet ju att han längtar, men han förstår ju mig fullt ut.

    Dessutom är han underbar med att serva mig. Han får springa en hel del för att hämta saker till mig och han fixar mat (och håller koll på att jag faktiskt äter). Så skönt att ha honom vid min sida nu.

    Hemmet är nu fyllt av bebissaker. Nu är det bara bebisen som saknas.

    Ser också att vi fått några nya och nygamla i gruppen. Så otroligt roligt att ha er här och hoppas allt går bra för er. Som alla andra sagt så är det en underbar grupp som förstår alla våra nojor och kan sätta sig in i hur vi upplever graviditeten. Inga frågor är dumma och inga känslor är överdrivna här.

    För er som mår illa vill jag återigen tipsa om Lergigan comp. Räddade min första halva av graviditeten. Det och allt småätande. Fick utskrivet av kliniken, men går säkert få via mvc. Lergigan finns i lite olika varianter, men den här sorten innehöll dessutom koffein. Lergigans innehåll kan annars göra en ganska sömnig.

    Och för er som är nya och har foglossning vill jag åter tipsa om foglossningsbälte. Det kommer inte ta bort besvären, men för mig gjorde det att jag över huvud taget kunde stå upp. Jag köpte mitt via rehaboteket... Skickar med länk...

    www.rehaboteket.se/ortos/hoft-lar-ljumske/foglossningsbalte-backenbalte

    Det är ju lite tidigt rejälare än de vanliga och går att justera bra.

    Och när det kommer till mammakläder. Köp byxor så snart ni känner att det börjar bli trångt. Jag har kunnat använda mina i princip hela graviditeten. Det är bara ett par lite taightare jeans som inte är så bekväma nu. Köpte inte så många par, men satsade på ett par svarta jeans som var lite finare. Ett par chinos som man med fördel kan köpa lite större utan att det ser konstigt ut och därmed kan man ha dem hela graviditeten. Samt ett par "finmjukisbyxor" som var sköna men ändå så snygga att de funkade att ha på jobbet. Såg ut som vanliga tygbyxor. Dessa var av märket boob och kan verkligen rekommendera det. Bra kvalitet och superbekvämt.

    Snåla inte heller på att köpa ny bh. Er kropp kommer tacka er för ju större ni bli desto mer kommer det klämma här och var ändå. För de flesta växer brösten en hel del. Dessutom får man ju lite mer omfång. Jag satsade bland annat på nån sportbh. Otroligt skönt. Nu kan jag inte längre använda de jag köpte i början, så använder amningsbh. Löjligt skönt.


    Wow vad häftigt att få gå ner till ensiffrigt! Vilken milstolpe!:) Förstår att det börjar bli tungt nu! Hur känns det inför förlossningen? Har ni gått kurser eller liknande? Tack för alla supertips! Har ni pratat några namn?:)
  • jaktenpaflow
    Seb81 skrev 2018-12-28 21:13:21 följande:

    Hej tjejer!!

    I dag var det dags fär Rul för oss, allt såg så bra ut! Räknade ut i dag att vi sett han på ultraljud 6 ggr nu, en förra veckan ocå då jag började blöda.... igen..... moderkakan ligger för öppningen så jag får ultraljud i v 33 igen, för att se så inte moderkakan ligger för. En frisk & mycket livlig pojke låg ialf i magen hihi. Såååååå söt!!!! Det kan jag säga märks att han är livlig.... får herrevad vild han är i magen! Det är inte mycket han sover alltså! Han måste göra bullerbytta på bullerbytta, hela tiden haha! Idag var vi på bio, med massa bas. Det gillade han inte, det var nästan så jag blev orolig för han var konstant i gång i 2 timmar!!! Sen sov han i 30 min och sen var det full rulle igen! Har märkt att han sover korta stunder och sen är han i full gång! Moderkakan ligger bakvägg så jag känner extra mycket oxå, vilket är häftigt! Sambon fick sin första spark på handen på julafton så det var en fin julklapp till pappa :)

    Alltså, hur ofta kan en sådan liten vara vaken? Han kommer säkert vara hyper utanför... eller så kör han hårt nu och är förhoppningsvis lugn sen haha!

    Känner ni något?

    Här är bilden på vildingen :)


    Åh stort grattis till lyckat ultraljud!! Så underbart att få se dem! Vår lilla gäspade medan vi tittade på ansiktet, man smälter ju på en gång!! Min känns som en riktig latmask förutom att han är en nattuggla och håller igång lite på natten haha men så härligt att känna dem:) Vilken fin bild ni fick till! Har ni pratat namn? Jag har också moderkakan lite undertill, sa de något om hur stor risk det var för snitt till dig?
  • jaktenpaflow
    Ellencassandra skrev 2018-12-29 16:28:08 följande:

    Åh, idag förstod jag för första gången att det är rörelser jag känt sen nån vecka tillbaka. Fick nämligen se utanpå idag. Naveln åker in och ut som små vågor, å är som vågor lite varstans när den rör sig. Helt fantastisk känsla och jag kan inte förstå att det äntligen händer efter så lång tid av kämpande. På nåt sätt är det först nu det känns verkligt.


    Underbart!:) ser så roligt ut nör magen och naveln rör sig men är verkligen bösta känslan! Vilken v är du i nu?
  • BaKu
    jaktenpaflow skrev 2018-12-30 01:10:42 följande:

    Wow vad häftigt att få gå ner till ensiffrigt! Vilken milstolpe!:) Förstår att det börjar bli tungt nu! Hur känns det inför förlossningen? Har ni gått kurser eller liknande? Tack för alla supertips! Har ni pratat några namn?:)


    Ja det är häftigt och overkligt efter all kamp och alla tårar.

    Känns ganska bra, men helt ärligt försöker jag att inte tänka på den för mycket. I vanliga fall är jag en sån som vill veta allt. Men just inför förlossningen känner jag att ju mer jag vet desto mer nervös blir jag. Så jag har knappt läst något eller så. Vårt landsting erbjuder föräldrautbildning i form av föreläsningar. En av dessa rörde förlossningen och den var vi på. Den var ganska basic och de gick igenom hur det ser ut på förlossningen och lite vad som händer när man kommer dit. Sen var det kortfattat om förlossningens faser och lite vanliga missuppfattatningar och frågor. De pratade också kort om vilka smärtstillande alternativ som finns. Det var en väldigt lagom nivå och givande för både mig och mannen. Stort fokus låg på hur viktig partnern är och hur mycket man som gravid kan förändras under (och efter) förlossningen.

    I mitt jobb kommer jag i kontakt med sjuka barn och förlossningar som gått fel så jag vet tyvärr mycket om vad som kan hända och det är också ett skäl till att jag valt att inte ta reda på för mycket.

    Tänker att vi kvinnor har det i oss och att personalen är duktig och kan guida bra under tiden.

    Sen har jag ju inte riktigt fattat att det är så nära... Förlossningsväskan blev packad idag...packade bebisens saker för kanske två veckor sen. Men mina har jag inte fått ner förrän nu. Har fortfarande lite saker jag inte lagt ner... Haha. Vi bor dock nära sjukhuset och mina föräldrar bor nära oss så i värsta fall får de köra dit något man glömt.

    Vi har namn klart om det blir en flicka, men inte pojk. Och vi båda tror pojk så det börjar kännas svårt nu. Vi gillar samma typ av namn, men kan inte komma på något vi gillar helt och hållet.

    Har ni andra börjat fundera på namn?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF