• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    anina skrev 2019-01-07 15:30:36 följande:
    Nej min kropp samarbetar inte alls med mig. Det har däremot gjort att jag har fått kontakt med en gammal bekant. Vi möttes i USA för 8 år sen, men har inte pratat sen dess, bara varit vänner på fb. Hon är 6 dagar längre än mig, gjort IVF och mår skit. Hon får fortfarande dropp för illamåendet. Så har varit superskönt att ha varandra. 

    Ja vi får vänta lite till. Skönt att vi får se bebisarna så ofta iaf. =) Har du också moderkakan i framvägg? 

    Hehe ja du gör ju det. Du får ta igen det nästa år som sagt. Älskar också skidåkning, har en stuga i Bydalsfjällen. Får börja åka tidigt med våra små sen. =)

    Ja det är fint. =) Annars kan man ju alltid kalla henne för Lea också. Har din sambo några bra förslag?

    Kram
    vad härligt med gamla bekanta :) jag har också fått bra kontakt med en tjej som jag inte hörts med på flera år då vi bor på olika kontinenter - hon ska få en bebis 2 veckor innan mig :) hon är den enda jag hört som inte haft några symptom som illamående eller annat jobbigt alls. hon var jätteorolig i början då hon inte kände något alls men nu har hon en jättestor mage trots bara i v 23 - och det har hon haft sen v 16 ;)

    japp moderkakan ligger i framvägg, tar visst lite längre tid då med sparkar/boxningar ;)

    Ja Lea funkar ju också fint! har en vän som döpte sin dotter till det - vackert namn som funkar internationellt.
    Min sambo har inga vettiga förslag nej, han verkar inte spendera lika mkt tid som jag på att klura på sånt här ;) vi har kollat några namn-appar tillsammans med han tröttnar liksom mkt fortare, så nu kommer jag med förslagen som han antingen totalsågar eller säger kanske på ;) man är väl bra på olika saker antar jag...Kyss
    åh drömmen är ju att ha en stuga i backen.. får jobba på det ;)
  • Kallamakka

    Alltid lika roligt å komma in här och läsa om hur det går för er. Haha, känner att jag är såå efter.

    Jag kan i alla fall bidra med att jag har lite ont i brösten och lite växtvärk(antar jag) i livmodern. Typ 30 minuter, men ändå.. Hihih! Sen har jag tyvärr börjat vakna mitt i natten, vrålhungrig. Vilket är sjukt drygt.

    Jag uppskattar i alla fall lite symtom, då blir det lite verkligare hela processen. Kanske kan man börja tro lite på det :)

  • jaktenpaflow
    Mjbo skrev 2019-01-06 18:42:05 följande:

    Oj haha ja då är de lite svårare om de flesta är upptagna:D säger till om de dyker upp nå mer i huvudet;)

    Ja samsova antar jag att vi med kommer göra i början, men göri ordning rummet nu innan ändå:)

    Jag tycker de har mycket fint på lekmer nu. Och hm har faktiskt oxå fått in mycket fint till barnrum.

    Hur gammal är din dotter? :) min dotter är 8år, hennes rum totalrenoverade vi i somras.. men dottern är så stor att hon har ju i princip fått välja helt själv hur de ska se ut där, så de va bara att lyda order och fixa ;)


    Ja tack, annars får vi helt enkelt byta vänskapskrets så det blir litw lättare haha;)

    Ja det är ju så mysigt att bara fixa och piffa till rummet lite. Åh bra tips med HM faktiskt inte tänkt på att de har inredning till barnrum, ska kika där:) Har hittat massor på Jollyroom! Min dotter är 2,5 så hade hon fått välja hade rummet gått i klarblå och svart haha. Vad roligt med en 8 åring, vad rycket hon om att få ett litet syskon? Kommer du ihåg mycket från din förra graviditet?
  • BaKu
    anina skrev 2019-01-07 15:01:53 följande:

    Hej Inalina. =) 

    Jag skrev ett par inlägg för ett tag sen, men fick inga svar. Så jag tänkte att ni kanske inte orkade höra om mina problem mer. Jag är lite känslig nu så tänkte att jag bara läser istället. 

    Jag mår lite bättre, men fortfarande väldigt dåligt, mycket matt i kroppen och illamående. Har även hemska foglossningar, så jag kan tyvärr inte sköta vardagen. Skriker av smärtor om jag gått totalt en kvart under dagen. Ska se om jag ev kan få rullstol. 

    Var bestämt sen tidigare att börja jobba 50% procent idag. Det går sådär, får väl ge det nån dag till och se. 

    Nästa måndag ska vi titta på lillasyster igen. Jag har fått diagnosen Alport, en njursjukdom, som ger ökad risk för havandeskapsförgiftning, så de vill kolla blodflödet en gång i månaden. Dessutom vill de kolla hennes tillväxt eftersom hon varit liten hela tiden. Känns superskönt att de har koll. Ska även bli så skönt att se henne igen. Vaknade förra veckan med hemska kramper nere i magen. De gick över lagom tills jag väckte sambon så vi åkte inte in. Ringde BM på morgonen som sa att jag ska åka in om det kommer igen. Hon nämnde ev förvärkar.

    Tyvärr känner jag fortfarande inte direkt av bebisen där inne. Har vid enstaka tillfällen känt nån bubbla, vet inte om det varit bebisen då. Hoppas jag börjar känna snart. Känner du nåt?

    Börjat få lite sammandragningar tror jag, magen blir superhård och spänd. 

    Orkade vara med hela julafton, så jag är såå nöjd med det. Sen åkte vi iväg på en fjällenresa över nyår. Min sambo och hans son fick åka skidor, och jag satt mest vid brasan och läste. Var lite jobbigt att inte orka så mycket, jag vill så mycket, dumma psyke. =)

    Men superskönt att få byta miljö och se nåt annat genom fönstret, så jag är så tacksam för det. 

    Förresten jag såg att du hade skrivit Leonora, det står på vår lista också. =) Var sambons förslag. Det jag funderar på är bara om det blir konstigt att en tjej kallas för Leo? Det är ju väldigt fint, både Leo och Leonora. Bonuspojken har föreslagit Nadine, också fint. 

     Många kramar


    Så tråkigt att du måste må så dåligt! Men ta hand om dig och försök släpp så mycket "måsten" som möjligt. Det mesta är faktiskt inte något måste.

    Nu har jag officiellt gått över tiden. Igår var beräknat, men ingen bebis i sikte. På kvällarna känns det som det kan vara på gång. Men sen går det över. Har en del illamående vissa kvällar nu och magen är helt i oordning de dagarna. Hade jag inte vetat bättre hade jag misstänkt magsjuka på gång.

    Om bebis inte kommit om en vecka så har min barnmorska erbjudit hinnsvepning för att försöka få igång det. Enligt henne så funkar det i ungefär hälften av fallen. Får se hur det känns då om bebis ännu inte kommit då.

    Vi har fortfarande svårt med pojknamn, men nu har vi i alla fall några förslag som vi båda gillar. Flicknamn är klart sedan länge...

    Som man hört andra berätta så är sista veckorna otroligt tunga. Magen är i vägen vad man än gör. Sova på nätterna är väl något man får vänta lääänge på. Lika bra att vänja sig antar jag. Är konstant hungrig, men bebis tar ju all plats så efter några tuggor är det svårt att äta mer. Och att bebis har det trångt gör ju att det gör en del ont här och var.

    Men det är häftigt när hela magen flyttar sig fram och tillbaka. Likaså när en fot sticker ut. Mannen tycker det ser läskigt ut så han vågat knappt röra eller ens titta :p men han längtar mycket efter att bebis ska komma och han drömmer mycket om att den har kommit och han försöker, precis som jag, mentalt greppa att det bara handlar om en kort tid tills vi faktiskt har ett barn i vår famn.
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-01-07 10:49:46 följande:

    Ja men det finns fina långa namn - jag gillar Zachary - för då blir det Zack som smeknamn - älskar det  även Elliott tycker jag är fint - då tror jag man kanske slipper smeknamn men vem vet haha!

    tack för fina tips! Min man är lite svår dock med namn som han tycker 'låter som smeknamn' från början. Typ Ellie, Ella, Li, etc. och jag tycker givetvis att de är jättefina! sen tänker vissa på att barnet själv ska kunna uttala sitt namn tidigt och det är ju väldigt svårt med vissa namn har jag förstått.. men där vet jag inte vilka som är svårare än andra...

    känner inte att jag kommer nånvart med namn-letandet - har 2 namn varav ett är Leonora men skulle ju vara rolitgt att ha 10 namn som båda gillar!!


    Ja precis, jag gillar också långa namn, Elliot är väldigt gulligt:) Haha typiskt, tänk att man är så osynkade ibland! Men oj så långt har jag aldrig tänkt. Tänker att de lär sig uttala namnet med tiden om inte annat.. sjukt mycket man ska tänka på... Huvudsaken är ju iaf att man har ett:) Såg i i lägget ovan att du tänkte på kurser, jag gick på alla kurser man kan gå nästan förta gången. Förlossningskurs, profylax, amningskurs, gravidyoga. Denna gång kommer jag nog bara gå på yoga. Kan tänka mig att ni har ett stort utbud av massor av olika kurser eller hur ser det ut3
  • jaktenpaflow
    Ellencassandra skrev 2019-01-07 15:37:55 följande:

    Verkar vara en riktig tjej tråd här hörni.. vi väntar också en flicka :D :D så overkligt! Är så lycklig just nu. Hade såklart blivit lika glad för en pojke! Bara att barnet är frisk är jag så glad över! :) nu känns det mer verkligt!


    Haha helt otroligt en till flicka till tråden! Så kul! Stort grattis till er att allt såg fint ut!!:)) Fick ni några fina bilder?
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-07 16:55:55 följande:
    Så tråkigt att du måste må så dåligt! Men ta hand om dig och försök släpp så mycket "måsten" som möjligt. Det mesta är faktiskt inte något måste.

    Nu har jag officiellt gått över tiden. Igår var beräknat, men ingen bebis i sikte. På kvällarna känns det som det kan vara på gång. Men sen går det över. Har en del illamående vissa kvällar nu och magen är helt i oordning de dagarna. Hade jag inte vetat bättre hade jag misstänkt magsjuka på gång.

    Om bebis inte kommit om en vecka så har min barnmorska erbjudit hinnsvepning för att försöka få igång det. Enligt henne så funkar det i ungefär hälften av fallen. Får se hur det känns då om bebis ännu inte kommit då.

    Vi har fortfarande svårt med pojknamn, men nu har vi i alla fall några förslag som vi båda gillar. Flicknamn är klart sedan länge...

    Som man hört andra berätta så är sista veckorna otroligt tunga. Magen är i vägen vad man än gör. Sova på nätterna är väl något man får vänta lääänge på. Lika bra att vänja sig antar jag. Är konstant hungrig, men bebis tar ju all plats så efter några tuggor är det svårt att äta mer. Och att bebis har det trångt gör ju att det gör en del ont här och var.

    Men det är häftigt när hela magen flyttar sig fram och tillbaka. Likaså när en fot sticker ut. Mannen tycker det ser läskigt ut så han vågat knappt röra eller ens titta :p men han längtar mycket efter att bebis ska komma och han drömmer mycket om att den har kommit och han försöker, precis som jag, mentalt greppa att det bara handlar om en kort tid tills vi faktiskt har ett barn i vår famn.
    Åh så roligt att du blir den första i tråden med din bebis =)!  vet du hur mkt bebis väger nu och hur ofta träffar man barnmorskan i slutet?

    har du önskat något särskilt i ditt 'förlossningsbrev'? eller låter du allt ha sin gilla gång och kör på det som rekommenderas? 
    jag tänker att man kanske får mer tankar om det där på förberedelsekursen.. har ju faktiskt ingen aning typ hur en födsel går till, har inte direkt diskuterat med någon vän utan tänker att allt löser sig nog... min man börjar redan oroa sig för hur vi ska ta oss till sjukhuset - (vi har ingen bil men bor i stan) han kommer nog vara riktigt nervös på jobbet de sista veckorna hehe!

    har ni nära till sjukhus?

    Kram!
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-01-07 16:58:29 följande:
    Ja precis, jag gillar också långa namn, Elliot är väldigt gulligt:) Haha typiskt, tänk att man är så osynkade ibland! Men oj så långt har jag aldrig tänkt. Tänker att de lär sig uttala namnet med tiden om inte annat.. sjukt mycket man ska tänka på... Huvudsaken är ju iaf att man har ett:) Såg i i lägget ovan att du tänkte på kurser, jag gick på alla kurser man kan gå nästan förta gången. Förlossningskurs, profylax, amningskurs, gravidyoga. Denna gång kommer jag nog bara gå på yoga. Kan tänka mig att ni har ett stort utbud av massor av olika kurser eller hur ser det ut3
    nä det var en kompis vars 3åring fortfarande har svårt att uttala sitt namn - så de döpte den nya bebisen till Ella för att både treåringen och Ella skulle få det enklare haha ;) men jag kommer inte tänka så, men det är roligt hur olika människor tänker tycker jag - finns ju inga rätt o fel med namn =)

    nja jag har mest fokuserat på att hitta en kurs på engelska här som jag kan gå på med min partner - så det blir en helg-kurs i mars eftersom vi är bortresta helgkursen som fanns i april. jag borde ju inte glömma allt på 2 månader tänker jag haha! tänkte det kunde vara roligt att träffa några par i samma situation också Glad

    gravidyoga kör jag redan hemma - och ska jag vara ärlig går säkert det mesta i kursväg att hitta på youtube Flört!
    jag gav min man en bok i julklapp som heter Pappalogi - en av hans kompisar rekommenderade den men han har inte kommit så långt ännu så vet inte om jag kan rekommendera själv ännu!
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-07 15:37:55 följande:

    Verkar vara en riktig tjej tråd här hörni.. vi väntar också en flicka :D :D så overkligt! Är så lycklig just nu. Hade såklart blivit lika glad för en pojke! Bara att barnet är frisk är jag så glad över! :) nu känns det mer verkligt!


    Åh stor grattis till eran lilla tös!! Visst blir det mer verkligt efter man vet kön, så känner jag med! Såå mysigt!! Har ni namn eller ska ni börja kika nu?
  • Mjbo
    anina skrev 2019-01-07 15:44:58 följande:

    Hej.

    Jag har missat angående dina smärtor. Jag hade något häromnatten, kom som hemska kramper typ 30 sekunder, sedan paus och sedan igen. Har också funderat på uvi men inte lämnat nåt prov. Hur kändes dina?

    Skönt att det var bra med bebis iaf. =) Hoppas du kan ta det lugnt och vila nu.


    Hade hemska smärtor, låg ihop i fosterställning i sängen . Fick oxå sammandragningar och magen blev stenhård. Blev livrädd såklart då det kändes som att bebisen va på väg ut. Inget blod eller liknande.

    Sen någon vecka efter hade jag ont men lite mildare. Under naveln typ, och neråt. Kom som i intervaller var 30 minut ungefär.. jätte läskigt med tanke på att de va så intensivt men nu har jag tagit det lugnt ett tag och känner inte av det. Så jag får lyssna på barnmorskan antar jag :D
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF