• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    170909 skrev 2019-01-08 20:48:29 följande:

    Jag läser det mesta i tråden men skriver sällan av olika anledningar.

    Jag gjorde RUL i torsdags när "alla andra" i tråden gjorde det och det kändes inte alls bra. Har varit väldig ledsen och nere sen dess och vet inte vad det beror på. Hela grejen kändes som det gick åt skogen. Barnet lever och mår bra så inget sådant.
    Men jag undrar om hon mätte allt. Vad mättes på era ultraljud i ca v21?

    Funderar på om jag ska ringa och be om ett nytt eller om jag ska gå privat. Jag fick heller inga bilder och frågade inte heller om det hon sa ingenting om det iof sa hon nästan inget alls. 

    Sidan krånglar så inlägget kanske kommer fler än en gång


    vad tråkigt att du känner dig ledsen - meningen är ju att man ska känna sig glad och lättad efter rul. märkligt att inte människor tar sitt arbete på mer allvar och förstår att ni behöver bli övertygade om att allt verkligen var bra. Visade hon inte er vad hon tittade på??

    Vår gyn visade oss hela tiden på skärmen vad hon såg och sa hela tiden uppmuntrande att allt såg 'perfekt' ut. Hon sa hur saker och ting skulle se ut och vad som skulle kunna synas om det inte vart lika bra etc. Det jag minns är att hon mätte något ben hos barnet - men även hjärnan, kollade 2 olika hjärtkammare och hjärtklaffen (jättehäftigt att se!) hon visade även att barnet hade urinblåsa och en magsäck tror jag det var. hon tittade även på munnen där man kan se om barnet har gomspalt eller inte. 

    Om du känner dig osäker så ring dem och be dem dra hela protokollet för er på telefon eller säg att allt gjordes väldigt hastigt och det kan väl inte vara meningen att man ska behöva betala för ett privat ultraljud också. I annat fall får ni väl göra det antar jag - jättetråkigt att du känner dig ledsen trots att resultatet verkar ha varit braHjärta
  • Kallamakka

    Vi har också bestämt oss för uppababy Vista, den va stabil. Stabiliteten kommer ifrån att den är bredare, tror den mätte 65 istället för 60(som är standard), vilket gör att den inte kommer igenom smala dörrar(bra att tänka på). Men det är bredden som gör den stadig, och att bebis hamnar högt. Så den har vi också klämt på, å otroligt enkel att fälla ihop och sätta ihop också. (detta hann vi med att kolla under förra graviditeten)

    Tror att endel av babyskyddet är godkända för att bebisen ska ligga/sitta länge. Kanske värt att kolla om man tänkt sig att använda dem längre perioder?

  • Mjbo

    Så mycket bra tips och tankar om vagnar! Precis vad jag behövde! Tack alla för tipsen! :D 


    Vi har inte bestämt oss ännu utan ska klämma och känna och provköra när vi får tid att åka nån helg :) Men ska ha allt detta ni skrivit i åtanke! 

  • Ellencassandra

    Ja väldigt intressant å höra era tankar kring barnvagnar å så :) jag har varit väldigt inne på britax go next eller go big men också kikat lite på stokke trailz. Men ska gå i butik som ni tipsar om å känna å klämma :)

  • jaktenpaflow
    170909 skrev 2019-01-08 20:48:29 följande:

    Jag läser det mesta i tråden men skriver sällan av olika anledningar.

    Jag gjorde RUL i torsdags när "alla andra" i tråden gjorde det och det kändes inte alls bra. Har varit väldig ledsen och nere sen dess och vet inte vad det beror på. Hela grejen kändes som det gick åt skogen. Barnet lever och mår bra så inget sådant.

    Men jag undrar om hon mätte allt. Vad mättes på era ultraljud i ca v21?

    Funderar på om jag ska ringa och be om ett nytt eller om jag ska gå privat. Jag fick heller inga bilder och frågade inte heller om det hon sa ingenting om det iof sa hon nästan inget alls. 

    Sidan krånglar så inlägget kanske kommer fler än en gång


    Usch vad tråkigt att du fick en mindre upplevelse av RUL. Tycker absolut att du ska göra ett nytt ultraljud så att du kan fortsätta njuta av att vara gravid och känna dig glad! Dem mäter skallbenet och lårbenet främst tror jag och sen kollar de hjärnan hjärtat andra organ och försöker Se gom/läpp spalt. Så otroligt trist att du inte ens fick några bilder?! Tog ni reda på kön? Men bebis var frisk iaf? Kram
  • jaktenpaflow
    Sommarhopp skrev 2019-01-09 10:21:06 följande:

    Vi har precis köpt vagn. Hade näst intill bestämt oss för en bugaboo fox eftersom det är en av de lättaste vagnarna. Jag har opererat ryggen och Emmaljunga var alldeles för tung att både köra och lyfta för mig. Men så blev det en uppababy vista tillslut. Extremt lättkörd och med mer än dubbelt så stor varukorg under vagnen. Bra tänker jag när man ska hå o handla. De flesta tar kring 5 kg men den tål drygt 13 kg. Dessutom går den att göra till syskonvagnom man skulle vilja. Men det som avgjorde det jämfört med foxen är att barnet kommer upp mycket högre. Dvs lättare för mig stt plocka i och ur vagnen.

    De flesta av er har ju kommit längre i graviditeten än jag. Är i v 18 idag. Är det någon här som mådde illa längre än de vanliga 12 veckorna men som det gått över för nu? Jag tycker att jag mår sämre och sämre igen och kräks varje dag. Dessutom galet trött, sover 12-16 timmar om dagen men känner mig ändå som en vandrande zombie. Önskar så att det går över snart så jag kan njuta av att vara gravid. Så svårt att sköta jobbet också när man mår så illa och är så trött. Ska ta upp det med min barnmorska men det är ju inte förän i v 25 som jag får träffa henne.


    Åh vad kul med vagnköp!! Superbra med stor varukorg precis som du säger viktigt ocj kommer nog användas flitigt:) Köpte ni babyskydd till? Skönt att den är högre, någon som gjorde att jag valde Stokke förra gången. Dumt nog går den inte att göra till syskonvagn så ni blir det ändå en ny:/ Jag har aldrig mått så illa som du och så att jag kräkts men ändå mått illa, känslig för lukt och smak. Det höll i sig länge bara nu på senare tid som jag endast är känslig mot lukter. Är i v 26. Hur såg dina järnvärden ut?
  • jaktenpaflow
    BaKu skrev 2019-01-09 11:06:46 följande:

    På tal om vagn. Om det är så att ni har lite taightare budget så tänk på att det finns väldigt mycket begagnade vagnar i fint skick. Kan vara värt att köpa ett bättre märke (som man vill ha) begagnat än att lägga pengar på en budgetvagn man inte gillar och där kvaliteten är sådär...


    Ja vi ska faktiskt sälja vår vagn nu för att köpa en ny och då tittar jag på begagnat. Sån otrolig prisskillnad men man kan ändå hitta något väldigt fint och fräscht. Vår vagn är väldigt varsamt använd och i fint skick så vet att det går att hitta:) Har du passerat BF datumet eller när vaf det? Hur mår du? BB väskan redo??:)))
  • jaktenpaflow
    Ellencassandra skrev 2019-01-09 15:02:09 följande:

    Ja väldigt intressant å höra era tankar kring barnvagnar å så :) jag har varit väldigt inne på britax go next eller go big men också kikat lite på stokke trailz. Men ska gå i butik som ni tipsar om å känna å klämma :)


    Åhh jag älskar Stokke Trailz!! Superbra vagn om man gillar promenader mm då den har ordentliga däck och lätt att styra! Bebisen kommer upp högt vilket gör att det är lättare att lägga in och ta ut bebis plus att du får bra kontakt:) Har iofs ingen annan erfarenhet av andra vagnar men är bara nöjd med Stokke :)
  • BaKu
    jaktenpaflow skrev 2019-01-09 19:27:48 följande:

    Ja vi ska faktiskt sälja vår vagn nu för att köpa en ny och då tittar jag på begagnat. Sån otrolig prisskillnad men man kan ändå hitta något väldigt fint och fräscht. Vår vagn är väldigt varsamt använd och i fint skick så vet att det går att hitta:) Har du passerat BF datumet eller när vaf det? Hur mår du? BB väskan redo??:)))


    Ja och det finns ju många som säljer i princip nya vagnar för att de ångrat sig.

    Har passerat bf med 3 dagar. Väskan är packad, men i ärlighetens namn gjordes det för bara typ två veckor sedan :p

    Känns dock som man packat alldeles för mycket, men svårt att veta vad man ska packa med...
  • 170909
    LillaAw skrev 2019-01-08 21:09:13 följande:
    Jag hade samma känsla som du. Skrev om det förra veckan i den här tråden :) jag kommer göra ett nytt privat ultraljud. Antagligen i 3D i vecka 26-32 någon gång. Det känns värt det pengarna för mig. Vi kanske bara kommer kunna få ett barn efter denna långa kamp med Ivf så det tänker jag kosta på mig. Kram!
    Jag har bestämt mig för att ringa det enda stället som kanske eventuellt gör privata ultraljud, jag bor inte i Stockholm utan östergötland. Trots att jag egentligen inte vet om jag blev ledsen och nere av att RUL blev så fel eller om det är mina gravida hormoner som gör det eller andra saker som hänt i yrkeslivet som varit stressande och trista. Det är lite jobbigt.
    gammelpysen skrev 2019-01-08 21:28:44 följande:
    På vårt möte tittade de på inte organ i första hand samt mätte längden på bebisen. Kollade även kön eftersom vi önskade det.

    Sedan gick de igenom en lista med rutor över viktiga organ som de alltså kryssade av, dvs ua som i utan anmärkning.

    När har du tid hos barnmorskan nästa gång? Kan du lyfta det med henne?

    Kram!
    Jag ska till BM i början på februari vilket känns som en evighet. Ska prata med henne då om det men tror inte det kommer göra så stor skillnad. Jag förväntar mig att hon kommer svara något i stil med "ja det var tråkigt att du upplevde det så och gjort är gjort"

    Hon sa att hon hade en lista att bocka av och att hon skulle förklara sen men hon förklarade aldrig något sen. Jag vet att hon mätte lårbenet, kolla flödet i hjärtat och jag fick se njurarna tror jag det var. Lillhjärnan och så mätte hon också och kollade ryggraden men det var nog allt.
    Hon kollade inte flödet i navelsträngen vilket jag hade förväntat mig och hon mätte inte fostervattnet vad jag märkte t.ex. 


Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF