• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-03-04 09:58:41 följande:

    hej!! både jag och bland annat Mjbo har en del sammandragningar.

    mina gör inte ont i alla fall - de senaste dagarna har jag fått en del på natten vilket är lite jobbigt och jag har fått som råd att ta 3 brustabletter Magnesium om dagen, dricka mkt vatten och såklart inte göra någon större fysisk ansträngning. men du är väl redan sjukskriven vad jag förstått? hoppas det löser sig det finns ju mer ordentlig mediicn man kan få från läkaren om exempelvis tappen är påverkad etc - så hör efter med dem!!


    Just det!! Visste väl att det var några som hade haft det:) Kommer de regelbundet när de börjar eller är det några enstaka? Är din tapp påverkad? Min var inte det vid förra besöket för någon vecka sen. Ska tillbaka på torsdag för att kolla moderkakan så då lär hon ju se. Åh bra tips om magnesium! Äter du andra kosttillskott? Ja precis är sjukskriven pga blödningarna och moderkakans placering. Inte haft några fler blödningar som tur är! Hur mår du? Jobbar du fortfarande? Vad kul att ni reser så ?mycket? hur går det att flyga med magen? Kram
  • jaktenpaflow
    Akira Öken skrev 2019-03-01 18:41:58 följande:

    Han sa väl egentligen inte så mycket om namnförslaget, han hade mest fokus på att fortsätta fåna sig. Har försökt prata om namn ett par gånger, men det funkar inte, så jag tänker att jag släpper frågan tills han tar upp det och kan prata på ett vettigt sätt. Härligt att ni (nu) är överens! Hoppas att det är just en "sådan" som kommer ut! Jag gillar flera typer av namn, både lite äldre (far- och morföräldrar) och lite nyare.

    Hur mår du nu? Skönt med bra stöd från både barnmorska, partner och övrig familj! Sånt är så viktigt!


    Ja det låter väl som en bra ide att låta honom ta upp det när han är redo, han kanske tycker känns konstigt att prata namn? Hur känner han annars inför att få en bebis? Hade han några barn sedan tidigare?

    Jag mår bra, börjar känna mig starkare i kroppen och känna mina begränsningar vilket känns skönt. Ska på slutgiltigt ultraljud på torsdag för att se moderkakans placering och bebisens läge men de sa till 90% snitt och stt jag skulle ställa in mig på det. Känner mig fortfarande så splittrad men försöker se fördelarna med snitt och acceptera det:) Hur mår du i övrigt? Har du hunnit smälta hela ivf resan eller är det fortfarande mycket tanke och känslor efter allt man gått igenom? Kram
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-02-27 16:04:07 följande:

    ja att böja sig ner och knyta skorna eller dra på sig stövlar är ingen hit. inte heller att klämma på sig världens tajtaste stödstrumpor varje dag - det är rekommendationerna man får här dock - och det känns bra när de väl är på så jag tänkte fortsätta med det tills det blir för varmt att ha under jeansen ;)

    ja fåtöljen hade fastnat i tullen som vi trodde haha - ska försöka få loss den därifrån nu ;) och den ska stå i vardagsrummet nu innan lillan är här i alla fall - så kanske den får flytta in i sovrummet sen med amning etc. men beror på hur min man o jag ska sova när hon kommit. han vaknar väldigt lätt (till skillnad från mig) så kanske är det schysstast om hon ska ammas sittande att jag lämnar rummet.. 

    alltså herregud - min mamma o jag fick sätta oss på väskan för att få igen den igår - men nu är allt hemma känns jättekul och myspölen var fantastiskt fin!!! det var härligt att träffa mamma o syster och lite vänner - blir ju inget mer innan vi är 3 nu =)

    ja jag går in i v 29 på fredag - overkligt!!! Var och träffade en barnmorska första gången idag :) var lite mysigt och hon frågade om jag hade några funderingar etc men jag känner mig ganska lugn för tillfället. jag läser 'Föda utan rädsla' och gillar verkligen den - köpte även en bok som hette Calm birth method som jag inte börjat på ännu.

    och i helgen ska vi på föräldrakurs!! så kul =)!! här får man besök upp till 16(!!) ggr av en barnmorska efter att bebisen kommit. (de flesta behöver såklart inte så många besök haha - men det är vad försäkringen betalar) så hon rådde mig att hitta en barnmorska nu innan som sedan kommer på hembesök och väger bebis, kollar och hjälper till med amning och lite annat misstänker jag... så det är väl ett litet mission jag har nu =)

    hur gick det på ditt bm-besök? jag fick lyssna på hjärtljuden i alla fall idag - lite mysigt -hon sa också att det är viktigt att man känner bebisen ungefär 10ggr om dagen. och det gör jag nog - ibland sparkar hon så mkt neråt att man vill få henne att sluta 

    vi köper en bilbarnstol som skickas till sveirge inför vår sverige-rea i sommar. vi har ingen bil här i schweiz och orkar inte släpa en fram o tillbaka - men då vi hyrt bil i sverige så blir det bra att börja använda den där tänker vi.. Har ni köpt/bestämt vilken ni ska köpa? tipsa gärna! skönt att barnvagnen går fort också - vet inte om det kommit nåt nytt sortiment nu här under våren...

    ja det var en väninna som sa att det är bra med muslin-filtar till både amning, kräk och lite annat så ska kolla vad som finns... snart får vi väl själva inte plats i sovrummet med alla saker lillan ska ha !! oj så långt detta blev - hoppas inte du somnade!

     


    Hehe det här var ju inte till mig men Vad kul med föräldrakurs! Hur gick det? Vad mysigt att höra hjärtat! Man önskar nästan att man kunde få det inspelat, så härligt ljud! Hur funkar det efter förlossningen hur många dagar stannar man? Har ni bestämt sjukhus?

    När det kommer till bilbarnstol så rekommenderar jag en som är kompatibel med vagnen ni väljer. Så att ni kan klicka på den direkt på vagnen. Otroligt smidigt! Har ni bestämt vagn än?
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-03-04 13:00:22 följande:
    Just det!! Visste väl att det var några som hade haft det:) Kommer de regelbundet när de börjar eller är det några enstaka? Är din tapp påverkad? Min var inte det vid förra besöket för någon vecka sen. Ska tillbaka på torsdag för att kolla moderkakan så då lär hon ju se. Åh bra tips om magnesium! Äter du andra kosttillskott? Ja precis är sjukskriven pga blödningarna och moderkakans placering. Inte haft några fler blödningar som tur är! Hur mår du? Jobbar du fortfarande? Vad kul att ni reser så ?mycket? hur går det att flyga med magen? Kram
    alltså på nätterna har jag inte så bra koll eftersom jag sover lite också ;) ibland haha! 

    nu bara idag har jag haft minst 3 sammandragningar på förmiddagen - men hoppas det lugnar ner sig. det är ju inte jobbigt - mer konstigt och ev lite obehagligt. nej min tapp har inte vart påverkad hittils - men är glad att jag ska dit nästa vecka igen och kolla - är ju ändå orolig att föda för tidigt. annars tar jag dha och de vanliga gravid-tabletterna med lite vitaminer i etc. Och blutsaft ;)
    skönt om din tapp inte var påverkad och att du inte haft fler bödningar såklart!! 

    om de i sverige säger att de vill göra kejsarsnitt pga av olika anlendingar är det nog det bästa för barnet och dig. då de redan är restriktiva med snitt så tror jag du får ställa in dig på det och inte kanske bråkda emot för mkt. Du kan väl ändå inte välja?

    Här i schweiz däremot tycker de ofta att man ska få en second opinion av en annan läkare - för här finns en hel massa anledningar att de planerar in kejsarsnitt!/sätter igång förlossningen tidigare än behövs. Några exempel är att läkaren som ska vara med på fölossningen kanske har semester veckan du ska föda - så de planerar in att köra igång tidigare , en hel del får planerat kejsarsnitt då de tycker att barnet kommer bli 'för stort' för vaginal förlossning (detta hör man rätt sällan om i sverige och där föds större barn). är man väldigt liten som kvinna och de tror att barnet är VÄLDIGT stort kanske det skulle hända även i sveirge men har själv aldrig hört om det - och nu har jag hört flera stycken här i schweiz så då ber många om en second opinion. 

    Men ligger barnet i säte eller moderkakan är påverkad på nåt sätt så kan jag förstå om de inte vill chansa att starta en vanlig förlossning. Dock föds väl rätt många barn i säte även i Sverige? 
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-03-04 13:13:13 följande:
    Hehe det här var ju inte till mig men Vad kul med föräldrakurs! Hur gick det? Vad mysigt att höra hjärtat! Man önskar nästan att man kunde få det inspelat, så härligt ljud! Hur funkar det efter förlossningen hur många dagar stannar man? Har ni bestämt sjukhus?

    När det kommer till bilbarnstol så rekommenderar jag en som är kompatibel med vagnen ni väljer. Så att ni kan klicka på den direkt på vagnen. Otroligt smidigt! Har ni bestämt vagn än?
    haha det är bara trevligt när folk hoppar in o kommenterar tycker jag =) 
    kursen gick superbra och var riktigt lärorik! ser fram emot förlossningen och att få träffa bebisen! roligt att träffa folk i samma sits :) 

    jag tror vi kör på sjukhuset som ligger här i området som är ett Universitetssjukhus - känns skönt att ha nära. Kan ni välja eller bor ni bara nära ett? Man stannar alltid 3-4 dagar efter förlossningen (föds bebisen innan kl 14 stannar man 3 dagar till). 

    Vi köpte en Bugabo Fox och har en adapter också som ska funka till maxi cosi bland annat =) men vi kommer köpa en resevagn i sveirge i sommar så måste kolla att den är kompatibel med maxi cosi också - mkt som ska kollas upp...

    Har ni bestämt namn förresten? I schweiz MÅSTE man veta namnet senast 3 dagar efter födseln så inte mkt tid att fundera - för då skriver de typ in det i sten haha!
  • gammelpysen

    Hej alla!

    Hoppar in i diskussionen gällande bilbarnstol. Köpte vår i helgen, blev en maxicosi. Gick att köpa med adapter till vagnen så det kändes smidigt. Köpte även sovpöl och amningspump - vår länge sedan jag fick sonen men hade svårt att amma då. Hoppas det blir lättare om jag kan börja pumpa från start, så kan ju pappa nära med!

  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-03-04 13:21:09 följande:

    alltså på nätterna har jag inte så bra koll eftersom jag sover lite också ;) ibland haha! 

    nu bara idag har jag haft minst 3 sammandragningar på förmiddagen - men hoppas det lugnar ner sig. det är ju inte jobbigt - mer konstigt och ev lite obehagligt. nej min tapp har inte vart påverkad hittils - men är glad att jag ska dit nästa vecka igen och kolla - är ju ändå orolig att föda för tidigt. annars tar jag dha och de vanliga gravid-tabletterna med lite vitaminer i etc. Och blutsaft ;)

    skönt om din tapp inte var påverkad och att du inte haft fler bödningar såklart!! 

    om de i sverige säger att de vill göra kejsarsnitt pga av olika anlendingar är det nog det bästa för barnet och dig. då de redan är restriktiva med snitt så tror jag du får ställa in dig på det och inte kanske bråkda emot för mkt. Du kan väl ändå inte välja?

    Här i schweiz däremot tycker de ofta att man ska få en second opinion av en annan läkare - för här finns en hel massa anledningar att de planerar in kejsarsnitt!/sätter igång förlossningen tidigare än behövs. Några exempel är att läkaren som ska vara med på fölossningen kanske har semester veckan du ska föda - så de planerar in att köra igång tidigare , en hel del får planerat kejsarsnitt då de tycker att barnet kommer bli 'för stort' för vaginal förlossning (detta hör man rätt sällan om i sverige och där föds större barn). är man väldigt liten som kvinna och de tror att barnet är VÄLDIGT stort kanske det skulle hända även i sveirge men har själv aldrig hört om det - och nu har jag hört flera stycken här i schweiz så då ber många om en second opinion. 

    Men ligger barnet i säte eller moderkakan är påverkad på nåt sätt så kan jag förstå om de inte vill chansa att starta en vanlig förlossning. Dock föds väl rätt många barn i säte även i Sverige? 


    Ja vissa sammandragningar är verkligen inte roliga, men det är ändå skönt att veta att det är helt normalt och så länge tappen inte är påverkad så är det säker lugnt:) Haha Nää svårt att veta på nätterna:)) Om de kommer så är de väl förmodligen svaga, annars skulle man ju vakna!:) Nej precis jag får inte välja om det är så att moderkakan fortfarande ligger för födselkanalen eller vad det heter:) Och det skulle ju innebära extrem stor risk så självklart vill jag inte det... Han ligger i tvärläge förmodligen pga moderkakan och eftersom moderkakan är ivögen så gör de inget vändningsförsök eller ens föreslår naturlig födsel. Jag kommer känna mig bekväm och tacksam oavsett vad det blir så länge det är det säkraste sättet. Är bara livrädd för omständigheterna vid ks haha, kateter och sprutan får mig att bli svimfärdig!:)

    Men ok vaf lyxigt, vet man vilken läkare som ska förlösa en?! Vad anses vara ett för stort barn i Schweiz? Universitetssjukhus låter tryggt och bra tycker jag:) Vi har ju fritt vårdval här så vi får välja förlossning i mån av plats. När flyttade du från Sverige?:) Ja i Sverige föds det en del i säte, finns speciella sätes team har jag förstått det som:) Jag personligen skulle dock aldrig våga haha!
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-03-04 13:37:53 följande:

    haha det är bara trevligt när folk hoppar in o kommenterar tycker jag =) 

    kursen gick superbra och var riktigt lärorik! ser fram emot förlossningen och att få träffa bebisen! roligt att träffa folk i samma sits :) 

    jag tror vi kör på sjukhuset som ligger här i området som är ett Universitetssjukhus - känns skönt att ha nära. Kan ni välja eller bor ni bara nära ett? Man stannar alltid 3-4 dagar efter förlossningen (föds bebisen innan kl 14 stannar man 3 dagar till). 

    Vi köpte en Bugabo Fox och har en adapter också som ska funka till maxi cosi bland annat =) men vi kommer köpa en resevagn i sveirge i sommar så måste kolla att den är kompatibel med maxi cosi också - mkt som ska kollas upp...

    Har ni bestämt namn förresten? I schweiz MÅSTE man veta namnet senast 3 dagar efter födseln så inte mkt tid att fundera - för då skriver de typ in det i sten haha!


    Haha bra man vill ju lixom inte ?lägga sig i?. Vad kul stt ni fann kursen lärorik!:) Jag har också läst boken Föda utan rädsla som du också läst va?

    Vadå stannar man då 7 dagar på sjukhuset om bebisen föds innan kl 14???????????

    Ja jag tror vi har bestämt oss för en liten Liam, hoppas bara det känns rätt när han kommer ut! Annars gillar vi Maximilian och Julian också:) vi fastnar tydligen för am och an namn :)) Oj vilken press!!!! Hur går det för er med namnen?

    Åh bra val av vagn!!:) Bugaboo verkar riktigt bra:)
  • tossaliten
    jaktenpaflow skrev 2019-03-04 13:06:20 följande:
    Ja det låter väl som en bra ide att låta honom ta upp det när han är redo, han kanske tycker känns konstigt att prata namn? Hur känner han annars inför att få en bebis? Hade han några barn sedan tidigare?

    Jag mår bra, börjar känna mig starkare i kroppen och känna mina begränsningar vilket känns skönt. Ska på slutgiltigt ultraljud på torsdag för att se moderkakans placering och bebisens läge men de sa till 90% snitt och stt jag skulle ställa in mig på det. Känner mig fortfarande så splittrad men försöker se fördelarna med snitt och acceptera det:) Hur mår du i övrigt? Har du hunnit smälta hela ivf resan eller är det fortfarande mycket tanke och känslor efter allt man gått igenom? Kram
    Jag är snittad 2 ggr och jag skulle inte välja nåt annat om jag kunde! Jag tror många är mer rädda för snitt helt i onödan! Det är minst lika mkt komplikationer mm med "normal" förlossning så jag tror inte du behöver vara nåt rädd för det! :)
  • Inalina
    gammelpysen skrev 2019-03-04 15:19:26 följande:

    Hej alla!

    Hoppar in i diskussionen gällande bilbarnstol. Köpte vår i helgen, blev en maxicosi. Gick att köpa med adapter till vagnen så det kändes smidigt. Köpte även sovpöl och amningspump - vår länge sedan jag fick sonen men hade svårt att amma då. Hoppas det blir lättare om jag kan börja pumpa från start, så kan ju pappa nära med!


    härligt att ha många grejer klara :) och du ligger väl en månad före mig tror jag :) hade du fått någon specifik amningspump rekommenderad?  jag blev väldigt positiv till amning på min babykurs i helgen (har aldrig funderat på pump innan...) men kanske kan vara en bra grej så pappan kan mata också eller andra! :) 
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF