• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • LimeLime

    Hej alla

    Har nyligen plussat och bör vara i v7. Har missfall i bagaget så känner oro för ytterligare missfall. I v 4-6 var min mage väldigt trög, spänd och gasig. Upplever att detta har upphört nu- kan det bero på att jag slutat med Lutinus eller finns det någon annan förklaring?

    Har fortfarande ömma bröst, illamående till och från samt trött. Får vänta lite extra länge på ultraljud pga sommarstängt, längtar och hoppas att det ser bra ut så oron kan lägga sig lite.

  • Fröken Rabarber
    LimeLime skrev 2019-07-17 21:31:21 följande:

    Hej alla

    Har nyligen plussat och bör vara i v7. Har missfall i bagaget så känner oro för ytterligare missfall. I v 4-6 var min mage väldigt trög, spänd och gasig. Upplever att detta har upphört nu- kan det bero på att jag slutat med Lutinus eller finns det någon annan förklaring?

    Har fortfarande ömma bröst, illamående till och från samt trött. Får vänta lite extra länge på ultraljud pga sommarstängt, längtar och hoppas att det ser bra ut så oron kan lägga sig lite.


    Grattis till plusset! Just magtrögheten vet jag inte om det är sammankopplat med lutinus, jag har varit rätt trög de flesta veckorna. Skulle varit lugn eftersom du har så mycket andra symtom, det är när symptomen ger sig för tidigt som man kan börja oroa sig på riktigt för missfall. Hoppas du får se ditt pickande lilla hjärta om ett par veckor. <3
  • Etta
    tossaliten skrev 2019-07-17 12:09:02 följande:

    Nu är jag i v 32. Fått tid för snitt så 7 v kvar nu innan bebisen förhoppningsvis kommer till oss. Magen har växt mycket men har nog gått ner i vikt i mig själv. Gått upp 4-5 kg hittills och det är väl max vad allt i graviditeten väger nu... Men mår bra förutom foglossningar.

    Hur går det för alla?


    Jag går in i v 30 imorn, mår hyfsat bra men svårt att hitta bekväm sovställning och har hemsk halsbränna, speciellt kvällstid. Magen känns verkligen stor nu! Svårt hålla koll på bikinilinjen liksom... ;) Inga foglossningar än och tycker jag är piggare nu än för några veckor sen, vilket säkert kan bero på semestern så känns skönt!
  • Etta
    LimeLime skrev 2019-07-17 21:31:21 följande:

    Hej alla

    Har nyligen plussat och bör vara i v7. Har missfall i bagaget så känner oro för ytterligare missfall. I v 4-6 var min mage väldigt trög, spänd och gasig. Upplever att detta har upphört nu- kan det bero på att jag slutat med Lutinus eller finns det någon annan förklaring?

    Har fortfarande ömma bröst, illamående till och från samt trött. Får vänta lite extra länge på ultraljud pga sommarstängt, längtar och hoppas att det ser bra ut så oron kan lägga sig lite.


    Grattis!! Tycker också det låter som du har många symtom, så inget att oroa sig för! Jag upplevde att många symtom kom och gick de första veckorna. Segt med sommarstängningen!
  • LimeLime
    Fröken Rabarber skrev 2019-07-17 21:51:11 följande:

    Grattis till plusset! Just magtrögheten vet jag inte om det är sammankopplat med lutinus, jag har varit rätt trög de flesta veckorna. Skulle varit lugn eftersom du har så mycket andra symtom, det är när symptomen ger sig för tidigt som man kan börja oroa sig på riktigt för missfall. Hoppas du får se ditt pickande lilla hjärta om ett par veckor. <3


    Tack för svar! Ja jag borde försöka känna mig lugn är ju ändå inget jag kan göra än vänta och hoppas. Förra gången hann vi se ett hjärta & allt såg bra ut. Var ett uteblivet missfall så hade symtom långt efter att fostret slutat leva.. Vågar inte riktigt vara glad innan UL.

    Ha en fin sommar!
  • LimeLime
    Etta skrev 2019-07-17 22:04:02 följande:

    Grattis!! Tycker också det låter som du har många symtom, så inget att oroa sig för! Jag upplevde att många symtom kom och gick de första veckorna. Segt med sommarstängningen!


    Tack, skönt att höra att symtomen kan komma och gå! Får försöka njuta av sommaren och räkna ned till vul.
  • BaKu

    Hej tjejer.

    Var ett tag sedan jag skrev här nu. Lilleman har hunnit bli ett halvår. Det är helt galet och på nåt konstigt sätt känns det som livet innan honom inte ens existerat.

    Han växer så det knakar och det händer så mycket hela tiden. Det är så spännande.

    Vi har haft otrolig tur och jag är så tacksam över det. Lilleman är för det mesta glad och vi har inte haft några större bekymmer med magont, mat, sömn eller liknande. Nu har han dock kommit in i en period där sömnen är jobbig. Han sover bara tätt intill mig (alltså typ i min armhåla) och han vill äta en gång i timmen. Det är lite tröttsamt och känns att sömnen påverkar enormt mycket i vardagen. Men jag tänker att det säkert blir bättre snart och lider med alla som haft besvär med sömnen längre än oss.

    Vi ska snart på semester för första gången! Blir bara en weekend i Sverige, men ska bli roligt.

    I övrigt börjar vi vänja oss vid vardagen och det känns inte längre jobbigt att lämna hemmets trygga vrå, utan vi åker på utflykter nästan varje dag. Oftast enklare saker som att åka till stan en snabbis eller hälsa på någon. Men skönt att kunna komma ut. Lilleman börjar nämligen bli uttråkad om vi bara är hemma.

    Nu har dock en fundering uppkommit. Något som känns omöjligt, men ändå så kan jag inte få det ur huvudet. Fick tillbaka min mens väldigt snabbt och den blev genast regelbunden. Nu är den dock sen och jag har konstig känsla i kroppen. Smärta i bäckenet, illamående, lättirriterad, bröst som är svullna trots att de inte är mjölkfyllda mm. Ja, ni vet sånt som både kan vara mens och bebis. Vi har haft sex, men inte särskilt ofta (svårt att få till det när bebisen bara sover intill en eller på promenad) och mannen har ju i princip inga spermier (de hade ju svårt att hitta tillräckligt många för att befrukta äggen vi fick ut) så det borde vara omöjligt. Men kan inte släppa det. Har köpt ett test, men inte tagit det ännu. Har lovat mannen att aldrig testa utan honom och har inte vågat säga något till honom om min känsla. Men idag nämnde jag att jag mådde illa och han undrade om det var pga mensen (han har bra koll på min cykel :p) men sa att den inte kommit så då frågade han om jag är gravid. Vi konstaterade att det ju i princip är omöjligt, men sådde nog ett litet frö hos honom.

    Normalt sett hade jag bara sagt till honom att vi bör testa, men sen sonen kom har han varit stressed. Han känner sånt ansvar och oroar sig för massor av saker (trots att han inte behöver) och vill inte stressa upp honom mer än nödvändigt.

    Jag kan ju inte riktigt tillåta mig att tro att jag faktiskt skulle kunna vara gravid och jag vet ju att det egentligen är omöjligt, men ni vet ju hur vi ständigt hoppas. Samtidigt hade jag velat vänta lite till för att låta kroppen läka helt. Men en graviditet skulle aldrig vara ovälkommen.

    Ville bara skriva av mig lite för ni är de enda som kan förstå alla blandade känslor kring det här.

  • Akira Öken
    Hoppomliv skrev 2019-07-17 00:24:38 följande:

    Var ett tag sedan jag var inne här.

    Tänkte höra om det är någon här inne som har prövat Zymot - en filtreringsmaskin som ska välja ut de starkaste spermierna? Vi ska prova detta under vårt nästa försök och vill gärna veta om någon annan har erfarenhet av detta?


    Hej! Har ingen erfarenhet av det, men det låter spännande! Hoppas att du får svar i några av de andra trådarna och lycka till!
  • Akira Öken
    Hoppomliv skrev 2019-07-17 00:24:38 följande:

    Var ett tag sedan jag var inne här.

    Tänkte höra om det är någon här inne som har prövat Zymot - en filtreringsmaskin som ska välja ut de starkaste spermierna? Vi ska prova detta under vårt nästa försök och vill gärna veta om någon annan har erfarenhet av detta?


    Hej! Har ingen erfarenhet av det, men det låter spännande! Hoppas att du får svar i några av de andra trådarna och lycka till!
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2019-07-17 12:09:02 följande:

    Nu är jag i v 32. Fått tid för snitt så 7 v kvar nu innan bebisen förhoppningsvis kommer till oss. Magen har växt mycket men har nog gått ner i vikt i mig själv. Gått upp 4-5 kg hittills och det är väl max vad allt i graviditeten väger nu... Men mår bra förutom foglossningar.

    Hur går det för alla?


    Skönt att ha en dag och tid att förhålla sig till!

    Själv är jag i vecka 36 (35+5) och mår sådär. Har haft några bättre dagar med lite mer energi och mindre värk. Men sedan några dagar tillbaka har jag drabbats av karpaltunnelsyndrom i båda handlederna och det är jobbigt och smärtsamt. "Fördelen" är väl att den ständiga värken i händer och armlederna gör att annan värk känns mindre... De senare nätterna har jag lindat ena handleden vilket gjorde stor skillnad på både värk och sömn. Det ständiga kissandet gör att det inte går att linda båda samtidigt. Idag har jag dock köpt stödskenor. Jag har gått upp strax över 20 kg, hittills.

    Men, jag är ok och magen växer som den ska och bebisen verkar ha det bra där inne.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF