• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2019-07-23 17:51:19 följande:

    Någon här som har spjälsäng från Troll? Helst modellen Linda men tror det funkar med andra också.

    Hra köpt en begagnad och har ingen bruksanvisning, tänkte om nån av er hade det? :)


    Vi har en, men tyvärr ingen bruksanvisning. :(
  • LimeLime
    Akira Öken skrev 2019-07-23 19:02:40 följande:

    Två veckor kan vara så oroligt länge och samtidigt så kort.

    Jag mår väl ok, men har en del krämpor. Imorgon går jag in i vecka 37. Det känns konstigt och diffust att det nu är så nära! Idag har jag skrivit ett förlossningsbrev och vi håller på att packa en BB-väska. 


    ?

    Ja just nu känns 2 veckor som lång tid (är i V8 nu så är ett tag sedan jag plussade). Har en konstig känsla av att jag ?tror/ låtsas vara gravid? men att de inte kommer se något på vul. Nervöst.

    Galet att vara i v37 och skriva förlossningsbrev. Är du nervös inför förlossningen?
  • BaKu
    tossaliten skrev 2019-07-23 17:51:19 följande:

    Någon här som har spjälsäng från Troll? Helst modellen Linda men tror det funkar med andra också.

    Hra köpt en begagnad och har ingen bruksanvisning, tänkte om nån av er hade det? :)


    Tror du kan kontakta troll och få direkt av dem. Sånt brukar kunna lösas. Annars finns det ofta på nätet. Lycka till!
  • BaKu
    Akira Öken skrev 2019-07-23 19:00:41 följande:

    När ska den komma då (mensen)? Ja, kan tänka mig att det är lite skillnad mot tidigare när man bara väntade på att få testa! :)

    Skillnaden för dem tänker jag kan vara att de lyckades direkt. Hade de fått kämpa flera år kanske de hade tänkt annorlunda.

    Ja, lite jobbigt är det. Men försöker att inte gnälla ihjäl folk. Jag är ju glad och mår bra också. Skönt att höra att det gick över för dig nästan direkt efter. Hoppas och tänker att det nog gör det för mig med. 

    Det stämmer att vi hade det jobbigt ett tag. Vi separerade till och med några månader under våren 2017. Sen har det ju varit lite jobbigt då och då när han inte förstått att jag mått dåligt och saknat förmåga eller förståelse nog att ge stöd. men överlag sköter han sig bra nu tycker jag. :)


    Nu är den nio dagar sen. Nu har mannen klart reagerat på att jag har massa symtom och att mensen inte kommit så nu frågade han mer seriöst om det och vi har bestämt att vi ska testa för att veta säkert. Återkommer så snart vi hunnit med detta :)

    De flesta jag pratat med har mått bättre ganska snabbt så länge inte förlossningen varit tuff. Så håller tummarna även för dig. Och, även om du vet det, det är sååå värt alla besvär. Älsklingen har börjat "pussas" och det är så underbart. Då glömmer man allt som är och har varit jobbigt. Ärligt talat har jag glömt mycket av IVF och resan till barn. Även om man aldrig glömmer på riktigt, men det känns lättare.

    Skönt att det är bättre mellan er. Skulle jag ge ett råd så se till att ni har pratat igenom vad ni förväntar er första tiden hemma. Det är så konstigt. Sen vet man inte helt säkert innan man är där, men för mig var det så mycket amning så kunde knappt gå på toaletten och att då inte behöva tänka på att exempelvis maten skulle fixas var så skönt.

    Man är ganska i en dimma första tiden. Dels trött och dels så bryr man sig bara om det där lilla livet. Kom ofta på mig själv att jag kunde suttit och pratat med någon i timmar, men kom knappt ihåg vad den sagt för jag hade i ärlighetens namn inte lyssnat. Först nu börjar jag kunna fokusera på annat på riktigt.
  • Akira Öken
    LimeLime skrev 2019-07-24 10:16:21 följande:

    ?

    Ja just nu känns 2 veckor som lång tid (är i V8 nu så är ett tag sedan jag plussade). Har en konstig känsla av att jag ?tror/ låtsas vara gravid? men att de inte kommer se något på vul. Nervöst.

    Galet att vara i v37 och skriva förlossningsbrev. Är du nervös inför förlossningen?


    Tror alla i tråden kan känna igen oss i den där nervositeten innan man fått se hjärtat slå. En och en halv dag mindre väntam nu än när du skrev det igår! :)

    Helt galet! Idag var vi på näst sista bokade besöket på mödravården. Bara en sån sak! Jag är inte nervös, mer förväntansfull. Blev dock lite nervös idag när det visade sig att sf-måttet avviker från kurvan, så nu ska vi på tillväxtultraljud och kolla om det verkar bli en stor bebis.
  • BaKu
    LimeLime skrev 2019-07-24 10:16:21 följande:

    ?

    Ja just nu känns 2 veckor som lång tid (är i V8 nu så är ett tag sedan jag plussade). Har en konstig känsla av att jag ?tror/ låtsas vara gravid? men att de inte kommer se något på vul. Nervöst.

    Galet att vara i v37 och skriva förlossningsbrev. Är du nervös inför förlossningen?


    Ja det var så nervöst inför vul och hade det inte varit för att jag hade typ alla symtom så hade jag inte trott det var på riktigt. Men efter VUL och framför allt efter kub så tycker jag graviditeten gick sjukt fort. Kanske för man var så van att vänta så det var förhållandevis kort tid.
  • BaKu
    Akira Öken skrev 2019-07-25 16:48:46 följande:

    Tror alla i tråden kan känna igen oss i den där nervositeten innan man fått se hjärtat slå. En och en halv dag mindre väntam nu än när du skrev det igår! :)

    Helt galet! Idag var vi på näst sista bokade besöket på mödravården. Bara en sån sak! Jag är inte nervös, mer förväntansfull. Blev dock lite nervös idag när det visade sig att sf-måttet avviker från kurvan, så nu ska vi på tillväxtultraljud och kolla om det verkar bli en stor bebis.


    Visst är det konstigt. Vi gick ju över tiden så blev fler besök och sen bokades ju igångsättning in och det kändes så konstigt för då fick vi ju ett definitivt sista datum innan vi var på förlossningen.

    Åh, förstår att det känns nervöst. Men vår son var ju stor. Nu har jag inte mycket att jämföra med, men känns inte som det faktiskt gjorde nån skillnad när han väl skulle ut. Så oroa dig inte för den saken. Se det som ett tillfälle att få en extra koll :)

    Du har så mycket spännande att se fram emot. För även om det gör ont och första tiden efter känns skitjobbig så är det en så häftig upplevelse. Minns när vi satt i bilen på väg in till sjukhuset. Det var ett sånt härligt pirr i magen (och inte så härliga värkar förståss). Sen att få bli uppkopplad på ctg och få höra de där hjärtljuden och förstå att det är sista gången man hör dem inne i magen. Sen är det naturligtvis jobbigt under förlossningen, men vi hade även en del roligt mellan värkarna. Men sen kommer det där lilla livet ut och världen stannar. Så mäktigt. Och all smärta är som bortblåst.
  • BaKu

    En liten uppdatering. Vi har testat och det var negativt. Någonstans sitter den där känslan, av att negativt är hemskt, kvar, men det här var första gången på evigheter det kändes helt okej. Det i sig är lite skönt på något sätt. Sen hade ju ett plus varit helt fantastiskt (och sååå tufft med barn så tätt).

    Så nu njuter jag av att vara mensfri en stund :p

  • Etta
    BaKu skrev 2019-07-29 21:27:32 följande:

    En liten uppdatering. Vi har testat och det var negativt. Någonstans sitter den där känslan, av att negativt är hemskt, kvar, men det här var första gången på evigheter det kändes helt okej. Det i sig är lite skönt på något sätt. Sen hade ju ett plus varit helt fantastiskt (och sååå tufft med barn så tätt).

    Så nu njuter jag av att vara mensfri en stund :p


    Så skönt att det känns så ändå! :) Njut av sonen och passa på att bada mycket utan mens-krångel! :) (Det är ändå det bästa med att vara gravid såhär på sommaren tycker jag, haha)
  • Akira Öken
    BaKu skrev 2019-07-25 21:05:39 följande:

    Visst är det konstigt. Vi gick ju över tiden så blev fler besök och sen bokades ju igångsättning in och det kändes så konstigt för då fick vi ju ett definitivt sista datum innan vi var på förlossningen.

    Åh, förstår att det känns nervöst. Men vår son var ju stor. Nu har jag inte mycket att jämföra med, men känns inte som det faktiskt gjorde nån skillnad när han väl skulle ut. Så oroa dig inte för den saken. Se det som ett tillfälle att få en extra koll :)

    Du har så mycket spännande att se fram emot. För även om det gör ont och första tiden efter känns skitjobbig så är det en så häftig upplevelse. Minns när vi satt i bilen på väg in till sjukhuset. Det var ett sånt härligt pirr i magen (och inte så härliga värkar förståss). Sen att få bli uppkopplad på ctg och få höra de där hjärtljuden och förstå att det är sista gången man hör dem inne i magen. Sen är det naturligtvis jobbigt under förlossningen, men vi hade även en del roligt mellan värkarna. Men sen kommer det där lilla livet ut och världen stannar. Så mäktigt. Och all smärta är som bortblåst.


    Tack för pepp! Idag behövs det mer än en del andra dagar. Jag är så ledsen och trött.

    Såg att ni nu hade testat och att det var falsk alarm den här gången. Förstår att det är lite blandade känslor.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF