• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Jag är bara jag
    Bell13 skrev 2019-01-15 09:05:44 följande:
    Jag fick ingen älspruta alls endast progynon gör att göra slemhinnan tjock och att förhindra ägglossning. Det gick också bra, är i 9+3 nu.
    Mina kliniker ville ha en dag för FET som motsvarar antalet dagar efter äl helt enkelt. Dessutom gör som sagt äl-sprutan att slemhinnan mognar ännu mer där på slutet. Kan ju gå ändå, men mina kliniker ville aldrig chansa med nåt. Speciellt Unica klämde hellre i än tog minsta lilla risk. Nu sist när jag skulle göra FET och sa att jag inte hade mens ville de att jag skulle göra VUL för att bergsäkert se så jag absolut inte hade egen äl på gång. Och som jag redan visste, men inte att det var så illa motsvarade min kropp en 60-årings. Då först gick de med på FET.
  • BlåLilja

    Hej alla! Jag ruvar just nu! Fick en 8cellig och 12cellig den 4 januari. Testdag på fredag! Inga symtom förutom ett konstigt illamående mitt på dagen igår och idag.

  • Solhällan

    Vid mina ÄD (FET) har jag varken tagit P-piller eller några sprutor.

    Estradiol innan (+blodförtunnande och kortison) och sen progesteron (Duphaston-tabl + Lutinus) med start ett par dagar innan transfer.

    Intressant det där med ägglossningsspruta vid ÄD... ges det även vid FET?

    Någon av er som gjort scratching inför transfer? Hur lång tid innan har ni gjort det isf?

  • Frazze
    BlåLilja skrev 2019-01-15 22:17:30 följande:

    Hej alla! Jag ruvar just nu! Fick en 8cellig och 12cellig den 4 januari. Testdag på fredag! Inga symtom förutom ett konstigt illamående mitt på dagen igår och idag.


    Hur många dagar odlade ni dem? 3 el 5 dagar? Lycka till på testdagen. Har du verkligen klarat av att hålla dig?
  • BlåLilja
    Frazze skrev 2019-01-15 22:51:35 följande:
    Hur många dagar odlade ni dem? 3 el 5 dagar? Lycka till på testdagen. Har du verkligen klarat av att hålla dig?
    Dom odlades i tre dagar, frystes ner andra dagen, sen tinades upp och återinfördes tredje dagen. Jag har inte vågat testa p.g.a att jag saknade symptom. Men i natt hade jag sådan värk i magen.... så jag testade i morse. Det blev ett starkt plus Skrattande.
  • Sjuttiosjuan
    BlåLilja skrev 2019-01-16 07:47:19 följande:

    Dom odlades i tre dagar, frystes ner andra dagen, sen tinades upp och återinfördes tredje dagen. Jag har inte vågat testa p.g.a att jag saknade symptom. Men i natt hade jag sådan värk i magen.... så jag testade i morse. Det blev ett starkt plus .


    Åh, grattis!! Många gravida i tråden nu, vad kul:)

    Vart har ni gjort ÄD?
  • BlåLilja
    Sjuttiosjuan skrev 2019-01-16 08:26:18 följande:
    Åh, grattis!! Många gravida i tråden nu, vad kul:)

    Vart har ni gjort ÄD?
    Tack så mycket! Jag hoppas det går bra hela vägen. Jag är dock rejält osäker eftersom jag har haft så mycket strul med min livmoder. Opererat bort två myomer men har en kvar som sitter i livmoderväggen. Jag är rädd att detta kommer göra så embryot inte får den näring den behöver. Vi får se! Hoppas det går bra!
    Vi gjorde ÄD i Köpenhamn på kliniken Vitanova. 
  • Sjuttiosjuan
    BlåLilja skrev 2019-01-16 08:45:24 följande:

    Tack så mycket! Jag hoppas det går bra hela vägen. Jag är dock rejält osäker eftersom jag har haft så mycket strul med min livmoder. Opererat bort två myomer men har en kvar som sitter i livmoderväggen. Jag är rädd att detta kommer göra så embryot inte får den näring den behöver. Vi får se! Hoppas det går bra!

    Vi gjorde ÄD i Köpenhamn på kliniken Vitanova. 


    Oj, ja hoppas det inte ställer till några problem! Men då finns det chans till twins alltså:) Ert första barn? Vi ska göra syskonförsök till sommaren, har 2 embryon som är bra men inte topp, funderade på att sätta in båda men vågar nog inte det:) 3 barn verkar lite jobbigt, haha:) plus att jag har högt BT och är över 40 så onödig riskgraviditet för mig kanske.. Aja, har ett halvår på oss att fundera. Ska du på tidigt VUL?
  • BlåLilja
    Sjuttiosjuan skrev 2019-01-16 08:52:44 följande:
    Oj, ja hoppas det inte ställer till några problem! Men då finns det chans till twins alltså:) Ert första barn? Vi ska göra syskonförsök till sommaren, har 2 embryon som är bra men inte topp, funderade på att sätta in båda men vågar nog inte det:) 3 barn verkar lite jobbigt, haha:) plus att jag har högt BT och är över 40 så onödig riskgraviditet för mig kanske.. Aja, har ett halvår på oss att fundera. Ska du på tidigt VUL?
    Ja, chans eller risk för tvillingar. Det är tredje försöket från den donatorn vi valde. Första och andra försöket sattes endast ett embryo in. Vid första fick vi en kemisk graviditet och vid andra var det helt negativt. Dessa embryo som vi satte in nu var frysta i samma "tråd". Om det blir en tvillinggraviditet blir vi förstås glada men samtidigt oroliga. Jag har precis fyllt 45 år... det har dragit ut på tiden på grund av alla operationer Obestämd
    Vi har inga barn sedan tidigare. På fredag är det testdag så jag får se vad kliniken säger då om VUL, men jag tror att det blir ett tidigt sådant. 
  • Bell13

    Stort grattis antar att det känns fantastiskt.


    BlåLilja skrev 2019-01-16 07:47:19 följande:

    Dom odlades i tre dagar, frystes ner andra dagen, sen tinades upp och återinfördes tredje dagen. Jag har inte vågat testa p.g.a att jag saknade symptom. Men i natt hade jag sådan värk i magen.... så jag testade i morse. Det blev ett starkt plus .


Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019