• Anonym (Höger)

    Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?

    Jag är höger, d.v.s. att jag tror på kapitalism, nyliberalism och frihandel. Om ni som är vänster skulle sätta er i mina kläder, varför tror ni att jag tycker som jag gör? Vad tror ni jag vill uppnå och vilka är mina bevekelsegrunder?

    Jag har en rätt klar bild av varför vänstermänniskor tror som de gör. Det beror på att man någonstans tycker att man kämpar för ett solidariskt, jämställt och mer givmilt samhälle. Rätta mig om jag har fel men det är åtminstone så jag uppfattar er. Men jag har sällan hört vänstermänniskor försöka förstå oss som är höger. Därför ställer jag frågan.

  • Svar på tråden Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?
  • Tom Araya
    Anonym (Kille) skrev 2018-10-29 15:28:28 följande:
    Vad har det här med höger-vänster att göra menar du?
    Privatisering är en typisk högerideologisk politik, åtminstone i Sverige.


  • Anonym (Hm 2)
    Tom Araya skrev 2018-10-30 12:04:50 följande:
    Privatisering är en typisk högerideologisk politik, åtminstone i Sverige.


    Ja, det är det.
  • Anonym (Höger)
    nattuw skrev 2018-10-29 15:48:48 följande:

    Liknande idéer uppstår många gånger och på många platser. För att de skall kunna gå från idéstadiet till något större krävs mer än idéer. Det krävs att ett antal underliggande faktorer samverkar för att världen skall vara mottaglig för nya idéer. För industrialismens genombrott krävdes ett effektivare jordbruk som frigjorde människor till annat. En större läskunnighet gör att det blir lättare att sprida idéer till stora grupper. Bättre infrastruktur gjorde det möjligt att transportera varor och människor till och från olika platser (marknader). Allt detta var viktiga faktorer för industrialismens framväxt.


    Fast det du pratar om är ju statlig förvaltning, inte tillväxt. Så berätta nu, varför kom det en stark tillväxt som gjorde att staten fick mer pengar att förvalta vid den här tiden vi pratar om? Varför skeddw det inte tidigare när vi hade ett merkantilistiskt system?
    klyban skrev 2018-10-29 15:50:33 följande:

    Bra, vad pratar du om då?


    När har jag sagt att den ökade? Citera!
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-10-30 15:01:44 följande:
    Fast det du pratar om är ju statlig förvaltning, inte tillväxt. Så berätta nu, varför kom det en stark tillväxt som gjorde att staten fick mer pengar att förvalta vid den här tiden vi pratar om? Varför skeddw det inte tidigare när vi hade ett merkantilistiskt system?

    När har jag sagt att den ökade? Citera!

    Du tog ett exempel som inte fungerade.


    Att du börjar om från början ändrar inte nått för dig.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Kille)
    Tom Araya skrev 2018-10-30 12:04:50 följande:
    Privatisering är en typisk högerideologisk politik, åtminstone i Sverige.
    Privatiseringar som bevis på mer högerpolitik Sverige än i USA alltså.

    Då har man aldrig levt i USA om man tror det.

    USA har noll skyddsnät, när du blir av med jobbet och inte kan betala hyran så finns det ingenting, alls. Det ät rätt vanliga människor som ibland flyttar ut i tältläger i Santa Barbara bland Teslor och miljonvillor, det blandas fritt.

    Du behöver inte alls vara utslagen på nåt sätt, du kan vara ung och med bra utbildning, men nu är du rätt taggad för att få ett nytt jobb, så du får väggar, säng, en dusch och spis.

    Att jämföra riktig högerpolitik med skolpeng, där staten fortfarande betalar men du väljer innebär att du inte ser vad som är viktigt.

    Känslan av att ha ingenting, och att ingen nånsin kommer att hjälpa dig är transformativ den förändrar dig, du kanske skulle behöva känna det så skulle förstå hut enormt skyddat Sverige är.

    Med all sin högerpolitik.
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-10-30 15:45:35 följande:

    Du tog ett exempel som inte fungerade.

    Att du börjar om från början ändrar inte nått för dig.


    För det första så tycks du vara omedveten om att ekonomin i Västeuropa fram till kring sekelskiftet 1800-1900 var till största delen beroende av jordbruk. En ekonomi som är beroende av en industri (i det här fallet jordbruk) är därför mycket sårbar för om konjukturerna vänder nedåt så kan det innebära en katastrof då de inte har något annat av värde. När digerdöden inträffade drabbades Europa därför av en agrarkris (sv.m.wikipedia.org/wiki/Agrarkrisen) de nästkommande seklerna. Kombinerat med sämre temperaturer (lilla istiden) så blev den ekonomiska tillväxten låg under åren från ca 1350-1700, vilket är en orsak till att handeln ökade vid denna period.

    Och för det andra, visa en källa på att tillväxten i världen har skett i samma takt som befolkningsökningen. Det var ändå det du först hävdade (utan belägg).
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-10-30 17:28:03 följande:
    För det första så tycks du vara omedveten om att ekonomin i Västeuropa fram till kring sekelskiftet 1800-1900 var till största delen beroende av jordbruk. En ekonomi som är beroende av en industri (i det här fallet jordbruk) är därför mycket sårbar för om konjukturerna vänder nedåt så kan det innebära en katastrof då de inte har något annat av värde. När digerdöden inträffade drabbades Europa därför av en agrarkris (sv.m.wikipedia.org/wiki/Agrarkrisen) de nästkommande seklerna. Kombinerat med sämre temperaturer (lilla istiden) så blev den ekonomiska tillväxten låg under åren från ca 1350-1700, vilket är en orsak till att handeln ökade vid denna period.

    Och för det andra, visa en källa på att tillväxten i världen har skett i samma takt som befolkningsökningen. Det var ändå det du först hävdade (utan belägg).

    Nu blev det bara än mer konstigt, verkar som digerdöden bytt århundrade nu.
    Inser att det går inte diskutera med dig, då du bara byter när det inte längre passar och fakta är fel för dig.
    Och det blir ofta.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-10-30 18:24:15 följande:

    Nu blev det bara än mer konstigt, verkar som digerdöden bytt århundrade nu.

    Inser att det går inte diskutera med dig, då du bara byter när det inte längre passar och fakta är fel för dig.

    Och det blir ofta.


    Haha bytt århundrade? Vad pratar du om? Det här är ju faktiskt roligt :)
  • Anonym (???)
    klyban skrev 2018-10-28 17:15:09 följande:

    Det finns ingen tolkning och dumpa material som tar månader och gå igenom.


     


    Jag släpper inte det för inget ändras någon gång, utan man fortsätter hävda att antingen ska man ge länkar som tar månader och gå igenom eller inte alls.
    Det är den nivån det ligger på.


    Nej utan anledningen till varför du inte vill släppa det och varför du blev kränkt är för att TS visade upp källor på sina påståenden och eftersom att du själv vet om att du inte har några basala kunskaper i ekonomi och politik så känner du dig träffad eftersom att du vet om att TS är mer kunnig än dig, trots att du gärna inte vill erkänna det. För att slippa bli förödmjukad så är din taktik att älta och älta istället för att vara tyst för tystnad skulle innebära att folk förstår att du inte kan såna här saker.

    Men som sagt, du får mer än gärna fortsätta diskutera vidare. Jag tycker det är underhållande med dig och dina bravader här i tråden! Speciellt alla motsägelser där du blir kränkt av ett inlägg men själv använder personangrepp i den här debatten. trots att du är emot personangrepp (logiskt?)
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-10-30 18:32:33 följande:
    Haha bytt århundrade? Vad pratar du om? Det här är ju faktiskt roligt :)
    När var digerdöden då?
    hur många meter var det?
Svar på tråden Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?