• Anonym (Höger)

    Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?

    Jag är höger, d.v.s. att jag tror på kapitalism, nyliberalism och frihandel. Om ni som är vänster skulle sätta er i mina kläder, varför tror ni att jag tycker som jag gör? Vad tror ni jag vill uppnå och vilka är mina bevekelsegrunder?

    Jag har en rätt klar bild av varför vänstermänniskor tror som de gör. Det beror på att man någonstans tycker att man kämpar för ett solidariskt, jämställt och mer givmilt samhälle. Rätta mig om jag har fel men det är åtminstone så jag uppfattar er. Men jag har sällan hört vänstermänniskor försöka förstå oss som är höger. Därför ställer jag frågan.

  • Svar på tråden Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-10-30 21:02:17 följande:

    När var digerdöden då?


    I mitten av 1300-talet. Citera när jag hävdat något annat!
  • Hillbillie

    Det första utbrottet av Digerdöden var cirka 1350. Men vi hade faktiskt ett 20-tal ytterligare utbrott av sjukdomen, ända fram till 1700-talet. (Helt ot, men ändå ...)

  • Anonym (Höger)
    Hillbillie skrev 2018-10-30 22:45:08 följande:

    Det första utbrottet av Digerdöden var cirka 1350. Men vi hade faktiskt ett 20-tal ytterligare utbrott av sjukdomen, ända fram till 1700-talet. (Helt ot, men ändå ...)


    Jo själva pesten höll i sig längre. Men just digerdöden inträffade om jag minns rätt mellan 1347 till 1352. Jag har läst Dick Harrisons bok Stora döden så det känns pinsamt att jag glömt de exakta årtalen :(

    Värt att nämna är dock att Digerdöden egentligen var kulmen på många år av missväxt som drabbade Europa under stora delar av 1300-talet. Det var alltså en stor men försvagad befolkning som mötte pestutbrottet och det är en av många anledningar till att digerdöden fick ett så hårt genomslag då när det begav sig.

    Men vad jag är intresserad är snarare digerdöden ur ett makroekonomiskt perspektiv. Digerdöden satte punkt för den demografiska expansionen i Europa under högmedeltiden. Det sammanföll också med början av den lilla istiden och Europa drabbades av något av en ekonomisk nedgång som skulle hålla i sig fram till 1700-talet. När konjunkturerna sen började att gå på plus igen så kom vi in i upplysningen och nya filosofiska och ekonomiska idéer började att få fotfäste. Det menades att absolutism och merkantilism var föråldrat. Istället behövdes frihandel och kapitalism (rätten till privat ägande), vilket fick genomslag i omgångar från 1800-1950. Det var detta som ledde fram till den enorma ekonomiska expansionen vi än idag lever i
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-10-30 21:57:17 följande:
    I mitten av 1300-talet. Citera när jag hävdat något annat!

    Saken var att vi pratade digerdöden, så börja du prata 1700-1800-tal.
    Hur fel blir inte det menar du?


    hur många meter var det?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-10-31 11:49:27 följande:

    Saken var att vi pratade digerdöden, så börja du prata 1700-1800-tal.

    Hur fel blir inte det menar du?


    Haha vad fan snackar du om? Citera!
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-10-30 17:28:03 följande:
    För det första så tycks du vara omedveten om att ekonomin i Västeuropa fram till kring sekelskiftet 1800-1900 var till största delen beroende av jordbruk. En ekonomi som är beroende av en industri (i det här fallet jordbruk) är därför mycket sårbar för om konjukturerna vänder nedåt så kan det innebära en katastrof då de inte har något annat av värde. När digerdöden inträffade drabbades Europa därför av en agrarkris (sv.m.wikipedia.org/wiki/Agrarkrisen) de nästkommande seklerna. Kombinerat med sämre temperaturer (lilla istiden) så blev den ekonomiska tillväxten låg under åren från ca 1350-1700, vilket är en orsak till att handeln ökade vid denna period.

    Och för det andra, visa en källa på att tillväxten i världen har skett i samma takt som befolkningsökningen. Det var ändå det du först hävdade (utan belägg).
    Sry det stod visst 1800-1900 tralet.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-10-31 16:06:09 följande:

    Sry det stod visst 1800-1900 tralet.


    Skrev jag att digerdöden inträffade kring sekelskiftet 1800-1900?
  • nattuw
    Anonym (Höger) skrev 2018-10-30 15:01:44 följande:
    Fast det du pratar om är ju statlig förvaltning, inte tillväxt. Så berätta nu, varför kom det en stark tillväxt som gjorde att staten fick mer pengar att förvalta vid den här tiden vi pratar om? Varför skeddw det inte tidigare när vi hade ett merkantilistiskt system?
    klyban skrev 2018-10-29 15:50:33 följande:

    Bra, vad pratar du om då?


    Jag har redan svarat. Den grundläggande förutsättningen för en fri marknad är fungerande stater med tillhörande skattebetalare. Om den skatten baseras på dagsverken eller pengar är egalt. Det var möjligheten att skapa något som inte bara ledde till individuella kortsiktiga vinster som gav förutsättningarna för industrisamhället.
  • Anonym (f.d vänster)
    nattuw skrev 2018-11-01 15:10:42 följande:

    Jag har redan svarat. Den grundläggande förutsättningen för en fri marknad är fungerande stater med tillhörande skattebetalare. Om den skatten baseras på dagsverken eller pengar är egalt. Det var möjligheten att skapa något som inte bara ledde till individuella kortsiktiga vinster som gav förutsättningarna för industrisamhället.


    Ja är man vänster så är man helt övertygad om att staten är lösningen på alla problem och eftersom att självinsikten och viljan att förstå andras syn på saken är lika med noll så går ni alltid tillbaka till staten. Men låt mig ställa en fråga: Att genomföra bättre skola, bättre infrastruktur och en starkare stat i allmänhet kräver resurser. Vart tror du alla dessa resurser kom ifrån?

    (Svaret är det fria näringslivets tillväxt, men det kommer du såklart aldrig erkänna för det är fullkomligt omöjligt för någon som är vänster att göra)
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-10-31 16:31:01 följande:
    Skrev jag att digerdöden inträffade kring sekelskiftet 1800-1900?

    Pratar om man om digerdöden och detta, så är det kutym att inte byta samtalsämne som du gjorde.


    Har faktiskt inte en susning om varför du gjorde så, har du ett svar på detta?


    hur många meter var det?
Svar på tråden Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?