• Anonym (Höger)

    Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?

    Jag är höger, d.v.s. att jag tror på kapitalism, nyliberalism och frihandel. Om ni som är vänster skulle sätta er i mina kläder, varför tror ni att jag tycker som jag gör? Vad tror ni jag vill uppnå och vilka är mina bevekelsegrunder?

    Jag har en rätt klar bild av varför vänstermänniskor tror som de gör. Det beror på att man någonstans tycker att man kämpar för ett solidariskt, jämställt och mer givmilt samhälle. Rätta mig om jag har fel men det är åtminstone så jag uppfattar er. Men jag har sällan hört vänstermänniskor försöka förstå oss som är höger. Därför ställer jag frågan.

  • Svar på tråden Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?
  • Anonym (f.d vänster)
    nattuw skrev 2018-11-02 14:45:36 följande:

    Hur fritt näringsliv med tillväxt hade kommunistdiktaturerna? De hade skolor, infrastruktur och inte minst en stark stat. Om din tes är sann innebär det att kommunistdiktaturerna hade ett fritt näringsliv. Vilket de flesta nog inte håller med dig om.


    Nej, kommunistdiktaturerna hade ingen stark stat i den mån att den var starka nog att genomföra reformer utan militära tvångsmedel och förvalta landets kapital på ett effektivt sätt. Vet du inte hur det såg ut i kommunistdiktaturerna under 70- och 80-talet? Det var lågkonjunktur, noll tillväxt, matbrist och fattigdomen spred sig dag för dag. Detta berodde just på att de saknade en ekonomisk motor som skapade tillväxt i näringslivet som väst hade. Under tiden då de var beroende av jordbruket (d.v.s. fram till 60-talet) kunde det fungera i någon mån då jordbruk i sig inte var en tillväxtskapande verksamhet. Men när industrialismen spred sig så försämrades dessa möjligheter.

    Att de sen hade en stark militär och var just diktaturer är inget symptom på att det var starka stater. Snarare är det tvärtom så att diktaturer tenderar att ha en väldigt svag statsmakt som tar till inhumana medel för att de ska ha möjlighet att genomföra reformer. Titta bara på Nordkorea, Kazakhstan och Turkmenistan idag. Svaga stater som med enbart militära medel kan få reformer gjorda.

    Men titta på den här videon om det ekonomiska kretsloppet:



    Du hävdar bestämt att näringslivet inte är en viktig funktion för tillväxten i vårt samhälle och att det aldrig varit så heller. Var har du fått det ifrån? Finns det någon seriös ekonom som hävdat att näringslivet är överflödigt och inte behövs för att skapa tillväxt?
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-11-02 15:26:07 följande:
    Du har aldrig funderat på att felet ligger hos dig som inte förstår poängen?

    Problem är väl mer att någon skiftar fokus mitt i samtal.
    Som sagt vad digerdöden av inget märkvärdig då.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-11-02 17:53:55 följande:

    Problem är väl mer att någon skiftar fokus mitt i samtal.

    Som sagt vad digerdöden av inget märkvärdig då.


    Hahaha la jag FOKUS på sekelskiftet 1800-1900? Visa mig gärna mina fördjupande inlägg om sekelskiftet 1800-1900 :)
  • Anonym (???)
    klyban skrev 2018-11-01 21:41:55 följande:

    Varför ska vi prata om en tid där digerdöden inte påverkade befolkningstalet längre, pga resistens kan jag tänka mig.
    Vad har det för bäring för nått om att den ekonomisk utvecklingen sjönk under just de tidigare digerdöden?


     


    Svaret är inget, och förstod aldrig varför h*n pratade om en tid där den inte hade så stor påverkan.


    Därför att det var fram till dess som Europas ekonomi var beroende av jordbruk,eftersom att det då handlar om att det var fram till en specifik tid och inte fokuserat på den tiden det var fram till så kan man absolut använda det i debattsammanhang. Är det helt ärligt svårt att ta in?

    Men du, svara nu på min fråga: Kan du något om ekonomi? Jag har isåfall en fråga till dig angående ämnet så ska vi se hur mycket du faktiskt vet om ekonomi.
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-11-02 18:22:15 följande:
    Hahaha la jag FOKUS på sekelskiftet 1800-1900? Visa mig gärna mina fördjupande inlägg om sekelskiftet 1800-1900 :)

    Ja, fokus var ju på den digerdöd som var långt tidigare, och du skiftade fokus till 1800-1900.
    Men detta har jag nu berättat för dig ett par ggr, och du kan ändå inte se att du började prata om en annan tid.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-11-02 18:32:35 följande:

    Ja, fokus var ju på den digerdöd som var långt tidigare, och du skiftade fokus till 1800-1900.

    Men detta har jag nu berättat för dig ett par ggr, och du kan ändå inte se att du började prata om en annan tid.


    Nej, du sa att jag skiftade FOKUS till en annan tid trots att jag nämnde den i förbifarten. Visa mina inlägg där jag la min fokus på den tiden :)
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-11-02 18:45:23 följande:
    Nej, du sa att jag skiftade FOKUS till en annan tid trots att jag nämnde den i förbifarten. Visa mina inlägg där jag la min fokus på den tiden :)
    Ja, det gör man per automatik om man inte berättar man flyttar sig par sekel fram i tiden.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-11-02 19:52:47 följande:

    Ja, det gör man per automatik om man inte berättar man flyttar sig par sekel fram i tiden.


    Haha okej. Jag kommer aldrig någonsin i fortsättningen följa dina debattregler! Sorry :)
  • klyban
    Anonym (Höger) skrev 2018-11-02 20:03:36 följande:
    Haha okej. Jag kommer aldrig någonsin i fortsättningen följa dina debattregler! Sorry :)

    Eller så kan du bara säga, oj, jag pratar nu om nått annat.
    Men det fanns tydligen inte som alternativ.
    Så kan jag svara = Okey, sen är det över med det.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Höger)
    klyban skrev 2018-11-02 20:05:56 följande:

    Eller så kan du bara säga, oj, jag pratar nu om nått annat.

    Men det fanns tydligen inte som alternativ.

    Så kan jag svara = Okey, sen är det över med det.


    Jag kan tyvärr inte rå för att du är överkänslig för småsaker. Det får du fråga någon annan om hjälp för :)
Svar på tråden Vänsterfolk! Varför tror ni att vi högermänniskor tycker som vi gör?