• HumanNature

    Är alla vaginala förlossningar magiska

    Hej!

    Jag vet, alla upplever inte perfekta vaginala förlossningar. Jag är en av dom. Min dotter föddes efter 43 timmar med akut kejsarsnitt (10 cm öppen och försökte krysta ut henne. Blir sugklocka eller snitt sa dom, men dom ville inte ta sugklocka pga stor risk för skador för mig - vilket jag är tacksam för). Nu 2 år senare och det är fortfarande en öm punkt - att inte ha lyckats med det mest naturliga i världen (nej jag tycker egentligen inte så, men så låter det ofta). Ingen bricka med svensk flagga, ensam i 3 timmar på uppvak och all smärta som följde efter två dygn att värkarbete och sedan ett kejsarsnitt. Infektion i livmodern (ej pga snitt) och lång sjukhusvistelse. Och förlossningsdepressionen som följde.

    Nu är jag gravid igen och jag vill absolut inte gå igenom ytterligare en kaotisk och traumatiserande förlossning. Därför överväger jag starkt planerat kejsarsnitt. En vaginal förlossning skulle ju kunna bli helt problemfri och fantastisk - men det finns inga garantier. Och jag vill känna kontroll denna gång.

    Men det gnager ändå, det där att gå miste om en magisk vaginal förlossning. Vad säger ni som upplevt båda? Vad är skillnaden när bebisen kommer ut? Vad är det som gör en vaginal förlossning så fantastisk?

  • Svar på tråden Är alla vaginala förlossningar magiska
  • fjanten

    Nej, gud nej. Mina vaginala förlossningar är långt ifrån magiska och jag önskar att båda hade varit kejsarsnitt.

  • HumanNature
    fjanten skrev 2018-10-21 21:26:16 följande:

    Nej, gud nej. Mina vaginala förlossningar är långt ifrån magiska och jag önskar att båda hade varit kejsarsnitt.


    Vill du utveckla? :)
  • HumanNature
    Anonym (Maramia) skrev 2018-10-21 21:21:27 följande:

    Jag kände mig fokuserad. stark. Oövervinnerlig. Målmedveten. Jag kände att jag hade full koll. Även när barnet var på väg ut, barnmorskan inte var i rummet och min man fattade inte att jag försökte säga att nu var barnet på väg ut. Allt kändes som om det var på mina villkor. Jag hade koll på min kropp. Jag var allmänt cool inför förlossningen. Det skulle bli som det blev. Jag kände full förtroende för barnmorskan. Det enda störningsmomentet var värkarna som tvingade mig att pausa i mitt läsande, jag hade ju en så bra och intressant bok som jag ville läsa mer av


    Jag förstår, tack för att du delade med dig :)
  • MochEsmamma
    HumanNature skrev 2018-10-21 21:10:46 följande:

    Ledsen att du inte fick en bra upplevelse, har du fått hjälp med dina skador? Upplever du att vården har lyssnat på dig vad gäller skadorna?

    Privat fråga som du så klart inte behöver svara på, Hur kändes det att få upp sonen på bröstet?


    Hjälp och hjälp, de sydde ihop mig ordentligt efter förlossningen. Barnmorskan på MVC menade på efterkontroll att allt såg bra ut och undrade varför jag väntat med sex. Trots att jag sa att lusten inte fanns och att det fortfarande gjorde ont hela tiden så menade hon att det var bara att köra på. Har en förstående make så det dröjde nog minst 6 månader efter förlossningen innan vi hade sex och det gjorde ont. Pratade med barnmorska som menade att det blir nog bättre med tiden och det har det blivit, 10 år senare kan det ibland göra sig påmint. Har inte sökt igen då bemötandet inte varit så bra.

    Minns knappt känslan när sonen kom upp på min mage. Antar att det var en lättnad. När jag fått dottern var jag oxå helt färdig. BM som skulle sy sa att bästa smärtlindring är att ha barnet på magen. Jag var för trött för att protestera. Hade jag inte haft henne på magen hade jag lätt sparkat henne av stolen så jädrigt ont det gjorde. Blev inga fler barn sen. Hade eg tänkt mig ett syskon nära i tid till dottern då det är tio år mellan barnen.
  • HumanNature
    MochEsmamma skrev 2018-10-22 15:12:01 följande:

    Hjälp och hjälp, de sydde ihop mig ordentligt efter förlossningen. Barnmorskan på MVC menade på efterkontroll att allt såg bra ut och undrade varför jag väntat med sex. Trots att jag sa att lusten inte fanns och att det fortfarande gjorde ont hela tiden så menade hon att det var bara att köra på. Har en förstående make så det dröjde nog minst 6 månader efter förlossningen innan vi hade sex och det gjorde ont. Pratade med barnmorska som menade att det blir nog bättre med tiden och det har det blivit, 10 år senare kan det ibland göra sig påmint. Har inte sökt igen då bemötandet inte varit så bra.

    Minns knappt känslan när sonen kom upp på min mage. Antar att det var en lättnad. När jag fått dottern var jag oxå helt färdig. BM som skulle sy sa att bästa smärtlindring är att ha barnet på magen. Jag var för trött för att protestera. Hade jag inte haft henne på magen hade jag lätt sparkat henne av stolen så jädrigt ont det gjorde. Blev inga fler barn sen. Hade eg tänkt mig ett syskon nära i tid till dottern då det är tio år mellan barnen.


    Tack för att du delar med dig, det är bedrövligt hur kvinnohälsa inte tas på allvar. Känner själv ett par personer som har fått bråka till sig remiss till bäckenbottencentrum där man sedan upptäckt förlossningsskador som tidigare har missats.
  • MochEsmamma
    HumanNature skrev 2018-10-22 15:38:05 följande:

    Tack för att du delar med dig, det är bedrövligt hur kvinnohälsa inte tas på allvar. Känner själv ett par personer som har fått bråka till sig remiss till bäckenbottencentrum där man sedan upptäckt förlossningsskador som tidigare har missats.


    Ja kvinnohälsa är inte så högt väderat tyvärr. Jag fattar verkligen inte varför BM inte står på kvinnans sida. Om nån hade varit nära att stryka med pga blodförlust vid skada /ingrepp hade ingen frågat efter 6 veckor : har ni kommit igång med sexet ännu? Men efter förlossning där hela underlivet vänts ut och in då är det bara att köra på... helt sjukt
  • Anonym (snittad)
    HumanNature skrev 2018-10-21 21:02:27 följande:

    Tack till er alla som har svarat. Är skönt att få resonera och få infallsvinklar från andra. Har bett om remiss till auroramottagning, men är ännu inte så långt gången.

    Ett alternativ jag också överväger är att påbörja vaginalt men ha möjligheten att avbryta för snitt och att få ha min familj (man och bebis) med på uppvak.


    det tycker jag låter som en bra ide, då får bebisen ändå de goda hormonerna som jag är så mån om och även du får de! då har du även "makten" att kunna välja in i det sista hur du vill göra!
  • Anonym (snittad)
    HumanNature skrev 2018-10-21 21:02:27 följande:

    Tack till er alla som har svarat. Är skönt att få resonera och få infallsvinklar från andra. Har bett om remiss till auroramottagning, men är ännu inte så långt gången.

    Ett alternativ jag också överväger är att påbörja vaginalt men ha möjligheten att avbryta för snitt och att få ha min familj (man och bebis) med på uppvak.


    det tycker jag låter som en bra ide, då får bebisen ändå de goda hormonerna som jag är så mån om och även du får de! då har du även "makten" att kunna välja in i det sista hur du vill göra!
  • HumanNature
    Anonym (snittad) skrev 2018-10-22 20:22:52 följande:

    det tycker jag låter som en bra ide, då får bebisen ändå de goda hormonerna som jag är så mån om och även du får de! då har du även "makten" att kunna välja in i det sista hur du vill göra!


    Hmm jag förstår hur du tänker. Samtidigt kan stress och rädsla ge en negativ effekt och det vågar jag påstå gör större skada för anknytningen än planerat snitt. Så var det iaf för mig förra gången och är det scenariot jag gärna undviker om jag kan.
  • Wench85
    HumanNature skrev 2018-10-21 15:56:24 följande:

    Hej!

    Jag vet, alla upplever inte perfekta vaginala förlossningar. Jag är en av dom. Min dotter föddes efter 43 timmar med akut kejsarsnitt (10 cm öppen och försökte krysta ut henne. Blir sugklocka eller snitt sa dom, men dom ville inte ta sugklocka pga stor risk för skador för mig - vilket jag är tacksam för). Nu 2 år senare och det är fortfarande en öm punkt - att inte ha lyckats med det mest naturliga i världen (nej jag tycker egentligen inte så, men så låter det ofta). Ingen bricka med svensk flagga, ensam i 3 timmar på uppvak och all smärta som följde efter två dygn att värkarbete och sedan ett kejsarsnitt. Infektion i livmodern (ej pga snitt) och lång sjukhusvistelse. Och förlossningsdepressionen som följde.

    Nu är jag gravid igen och jag vill absolut inte gå igenom ytterligare en kaotisk och traumatiserande förlossning. Därför överväger jag starkt planerat kejsarsnitt. En vaginal förlossning skulle ju kunna bli helt problemfri och fantastisk - men det finns inga garantier. Och jag vill känna kontroll denna gång.

    Men det gnager ändå, det där att gå miste om en magisk vaginal förlossning. Vad säger ni som upplevt båda? Vad är skillnaden när bebisen kommer ut? Vad är det som gör en vaginal förlossning så fantastisk?


    Åh, vad du sätter fingret på vad som var min största negativa del i första förlossningen om slutade i snitt - att inte få den där brickan! I all populärkultur etc hade jag uppfattat att efter förlossningen är en liten fikabricka någon slags höjdpunkt. Att mitt första barn till slut föddes med snitt blev aldrig en särskilt negativ grej. Jag minns tillochmed att jag sa ifrån till någon sjukvårdspersonal som beklagande suckade typ "det här blev ju inte som ni hade tänkt er..." och svarade "Vi hade tänkt oss att få en frisk unge och det fick vi, så det var prescis som vi tänkt oss!" 
    Men den där bristen på brickan efteråt, den gnagde. Så vid andra graviditeten var det nästan det viktigaste i mitt förlossningsbrev och som jag sagt att barnmorskan på MVC skulle skriva i journal och som jag nämnde vid inskrivning...  Jag sa till och med åt min partner att vad som än händer måste han se till att jag får det. Om det så skulle innebära att han själv får springa till cafét och köpa en trist ostfralla som jag inte ens gillar och en gammal festis. En bricka med fika för att fira att ungen är född ska jag ha! 
    Och det fick jag. Det var tillochmed ett glas med cider med jordgubbar i, så jag blev mycket imponerad. 

    Andra barnet föddes vaginalt och visst var det en häftig upplevelse, men det hade inte gjort mig nämnvärt om det blivit snitt - bara jag fick uppleva den där brickan med fika. 
Svar på tråden Är alla vaginala förlossningar magiska