• Jojjans

    BF augusti 2019 - stannar på FL

    Hej alla!

    Jag är 32 år och har precis plussat på äl+11. Det är första barnet för mig och min sambo och nu vill jag gärna följas åt med andra som har BF i augusti och som vill stanna på FL.

    För mig är det första barnet, så la tråden i den kategorin, men vill du vara med fast du har barn sen tidigare är du såklart välkommen!

  • Svar på tråden BF augusti 2019 - stannar på FL
  • Eureka
    Glad81 skrev 2019-01-29 17:23:03 följande:

    Vad skönt att ultraljuden gått bra. Har också varit på kub idag. Allt var bra, och det var bättre värden än sist. Även fast jag blivit äldre :). Nackspalten var samma, men bättre värden på b-hcg och papp-a denna gången.

    Så jag var glad och lättad att det var bra. Då ringer min barnmorska och säger att jag har låg produktion på sköldkörteln...... Vet ju att det inte är så ovanligt när man är gravid, men man börjar ju ändå noja. Har inte haft det med de andra barnen vad jag vet. Dom började att kolla alla gravida för fyra år sedan. Så jag är bara kollad med den minsta vi har. Ska in och ta prov imorgon igen. Så får vi se vad de visar.

    Här kommer en bild på skrutten iaf :)


    Så mysigt med alla som fått positiva besked och se sina små på UL. Så grattis till dig också! Kul med bra värden. Hoppas nu att inte sköldkörteln ska ställa till det för dig. Förra gången jag var gravid testade de inte för det, bra att det kompletterats!
  • litenlinjal
    Anonym (Augustibebis 2019) skrev 2019-01-29 17:46:03 följande:

    En annan bra sida är Bonprix. Jag har dock inte köpt mammakläder där, utan bara vanliga, men de ser fina ut. Har sett en del snygga toppar som är kombinerat gravidtröja och amningströja, så har man lite mer nytta av plagget - förutsatt att man vill och kan amma.


    Tack för tipset, ska kolla där också!
  • Persi91

    Så mysigt att höra att det gått bra för er på KUB! Att göra ultraljud var det häftigaste jag gjort och tårarna bara rann längs mina kinder. Vi har velat det här ett tag nu och äntligen händer det. Det känns nästan för bra för att vara sant!

    Till mig så sa hon som gjorde ultraljud "Det ser jättebra ut och ni har mycket låg risk för avvikelser. Nästa ultraljud har ni den här dagen hejdå" och ville avsluta. Jag började ställa mer frågor och undrade vilka siffror jag fick. Då svarade hon "det brukar vi inte tala om". Jag har fler vänner som är gravida och har fått besked när dem gjort KUB. Sen la hon till "men ni är långt ifrån någon risk så ni kan vara lugna"

    Jag antar att man bara ska bortse ifrån det och njuta nu. Eller hur hade ni tolkat henne? 

  • Hoppasnu123
    Glad81 skrev 2019-01-29 17:23:03 följande:

    Vad skönt att ultraljuden gått bra. Har också varit på kub idag. Allt var bra, och det var bättre värden än sist. Även fast jag blivit äldre :). Nackspalten var samma, men bättre värden på b-hcg och papp-a denna gången.

    Så jag var glad och lättad att det var bra. Då ringer min barnmorska och säger att jag har låg produktion på sköldkörteln...... Vet ju att det inte är så ovanligt när man är gravid, men man börjar ju ändå noja. Har inte haft det med de andra barnen vad jag vet. Dom började att kolla alla gravida för fyra år sedan. Så jag är bara kollad med den minsta vi har. Ska in och ta prov imorgon igen. Så får vi se vad de visar.

    Här kommer en bild på skrutten iaf :)


    Så skönt å få se dom å att allt ser bra ut!

    Vad hade du för värde på sköldkörteln? Mitt låg under referensnivå, men har även läst att referenserna sjunker vid graviditet. Inget dom sagt nått om iaf..

    däremot fick jag börja äta järntabletter redan v 14..
  • Glad81
    Hoppasnu123 skrev 2019-01-29 21:50:06 följande:

    Så skönt å få se dom å att allt ser bra ut!

    Vad hade du för värde på sköldkörteln? Mitt låg under referensnivå, men har även läst att referenserna sjunker vid graviditet. Inget dom sagt nått om iaf..

    däremot fick jag börja äta järntabletter redan v 14..


    Jag blev så ställd när min barnmorska ringde så jag glömde ju fråga vad jag hade för värde. Så typiskt! Kom på det precis när vi lagt på. Men ska dit idag och ta trak prov. Tror det stavades så. Så jag får fråga då. Har läst på en hel del nu. Så nu har jag mer koll. Vad hade du för värden?
  • Glad81
    Eureka skrev 2019-01-29 18:00:49 följande:

    Så mysigt med alla som fått positiva besked och se sina små på UL. Så grattis till dig också! Kul med bra värden. Hoppas nu att inte sköldkörteln ska ställa till det för dig. Förra gången jag var gravid testade de inte för det, bra att det kompletterats!


    Tack! Det är jättebra att dom ändrat så dom kollar alla nu. Jag känner bara nu när jag läst på att jag hade ju givetvis velat veta detta tidigare. Är det dåliga värden kan ju fostret ta skada. Även såhär tidigt. Men dom kollar visst bara tidigare om du haft dåliga värden förut. Av vad jag läst så håller jag tummarna att jag hör till dom som har subklinisk hypotyreos med lågt förhöjda värden som beror på graviditeten. Men vi får se när trak svaret kommer och hur höga tsh värden jag har.
  • Stradi
    Ekskan skrev 2019-01-29 10:28:32 följande:

    Nu är KUB ultraljudet färdigt!

    Alt såg toppen ut, så i eftermiddag skall sonen få reda på att han ska bli storebror! ??

    Drar en lättnadens suck, blev även flyttad 3 dagar så BF är nu 11 Augusti istället för 14:e!

    Hoppas allt är bra med er andra!


    Åh men titta! Va roligt! Så skönt att det ser bra ut! Lättnads suck.

    Min inskrivning gick bra. En väldigt trevlig barnmorska i min ålder. Kändes väldigt avslappnat och betryggande. Hade något höjt vita blodkroppar men inget att va orolig över nu. Var helt säker på att blodtrycket skulle va högt men inte det! Så bra. Ska tillbaka nästa månad för uppföljning samt så skulle jag få RUL i vecka 19. Gjorde just klar v 12 idag så nån gång i mars då. Otålig som f-n!! Haha. Men nu är man iaf inskriven :)

    Igår var jag så vansinnigt trött att jag somnade innan jag hann ställa klockan så jag blev väldigt försenad idag haha

    Ha en fin vecka!
  • Glad81
    Persi91 skrev 2019-01-29 21:48:19 följande:

    Så mysigt att höra att det gått bra för er på KUB! Att göra ultraljud var det häftigaste jag gjort och tårarna bara rann längs mina kinder. Vi har velat det här ett tag nu och äntligen händer det. Det känns nästan för bra för att vara sant!

    Till mig så sa hon som gjorde ultraljud "Det ser jättebra ut och ni har mycket låg risk för avvikelser. Nästa ultraljud har ni den här dagen hejdå" och ville avsluta. Jag började ställa mer frågor och undrade vilka siffror jag fick. Då svarade hon "det brukar vi inte tala om". Jag har fler vänner som är gravida och har fått besked när dem gjort KUB. Sen la hon till "men ni är långt ifrån någon risk så ni kan vara lugna"

    Jag antar att man bara ska bortse ifrån det och njuta nu. Eller hur hade ni tolkat henne? 


    Det verkar vara lite så. Jag ville ha reda på mina b-hcg och papp-a. Men hon svarade lite svävande att hon kunde kanske gå in och titta på det sen. Så jag brydde mig inte om de. Men vi fick reda på nackspalten, jag frågade när hon höll på och mätte. Sen fick vi reda på sannolikheten givetvis. Det måste du väl fått också? Annars verkar det konstigt tycker jag. Det är ju därför man gör det. För att få veta hur stor sannolikhet det är. Fick du inte det så kan du ringa din barnmorska. Hon får resultaten också.
  • HoppasPåEnTill
    Eureka skrev 2019-01-29 17:58:32 följande:

    Nope har inte blivit erbjuden KUB och kommer inte att göra :). Det är svårt att förstå att det är på riktigt i början! Ett ultraljud gör det hela lite mer verkligt ju :)


    Haha ja. Jag hoppas att jag fattar bättre efter det. 2 veckor kvar.
  • Persi91
    Glad81 skrev 2019-01-31 06:15:00 följande:
    Det verkar vara lite så. Jag ville ha reda på mina b-hcg och papp-a. Men hon svarade lite svävande att hon kunde kanske gå in och titta på det sen. Så jag brydde mig inte om de. Men vi fick reda på nackspalten, jag frågade när hon höll på och mätte. Sen fick vi reda på sannolikheten givetvis. Det måste du väl fått också? Annars verkar det konstigt tycker jag. Det är ju därför man gör det. För att få veta hur stor sannolikhet det är. Fick du inte det så kan du ringa din barnmorska. Hon får resultaten också.
    Vi fick inte reda på sannolikheten, det talade hon om att dem inte brukar berätta?! Mycket märkligt då vänner fått veta sannolikhet. Sen lade hon till: "men ni fick jättelåg sannorlikhet så ni är långt ifrån den där gränsen för att gå vidare med det. ni behöver inte oroa er"

    Men jag har tänkt mycket på det...
Svar på tråden BF augusti 2019 - stannar på FL