• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Jsv17
    Anonym (chockad!) skrev 2019-01-20 14:11:30 följande:

    FInns det någon statistik på att det är vanligare med mf i v 5-6 än senare (men tidigare än v 12 då såklart)?


    Det finns det faktiskt

    www.blimamma.se/grupper/t/3328

    www.google.se/amp/s/niomanader.se/missfall/amp/

    Den första är en tolkning av 4 studier, så inte en studie, men det sa läkaren till mig efter mitt ma också att de flesta missfall, även om de inte blöder ut förrän senare (MA) sker innan 7+0 sedan är det fortfarande en förhöjd risk fram till 12+0, men enligt honom iaf, så vet man ju oftast inte när de graviditeterna avstannade men ju längre man går desto tryggare är det. Jag ser på det så att risken minskar för varje dag som går, trots att jag haft ett sent ma, för att jag haft ett ökar ju inte risken för ett till liksom utan riskerna är ju lika fördelade på mig med
    Pojke 9-12-17
  • Jojjans
    Jsv17 skrev 2019-01-20 16:05:32 följande:

    Det finns det faktiskt

    www.blimamma.se/grupper/t/3328

    www.google.se/amp/s/niomanader.se/missfall/amp/

    Den första är en tolkning av 4 studier, så inte en studie, men det sa läkaren till mig efter mitt ma också att de flesta missfall, även om de inte blöder ut förrän senare (MA) sker innan 7+0 sedan är det fortfarande en förhöjd risk fram till 12+0, men enligt honom iaf, så vet man ju oftast inte när de graviditeterna avstannade men ju längre man går desto tryggare är det. Jag ser på det så att risken minskar för varje dag som går, trots att jag haft ett sent ma, för att jag haft ett ökar ju inte risken för ett till liksom utan riskerna är ju lika fördelade på mig med


    Jag brukar också kolla på en skärmdump jag har på hemmagjort FL-statistik, där alla personer i en tråd själva la in när dom fått missfall. Alltså inte så vetenskapligt, men stämmer ändå hyfsat med faktan i dina länkar. Lyckas tyvärr inte hitta tråden så kan inte länka...

  • Karma91
    Jsv17 skrev 2019-01-20 16:05:32 följande:

    Det finns det faktiskt

    www.blimamma.se/grupper/t/3328

    www.google.se/amp/s/niomanader.se/missfall/amp/

    Den första är en tolkning av 4 studier, så inte en studie, men det sa läkaren till mig efter mitt ma också att de flesta missfall, även om de inte blöder ut förrän senare (MA) sker innan 7+0 sedan är det fortfarande en förhöjd risk fram till 12+0, men enligt honom iaf, så vet man ju oftast inte när de graviditeterna avstannade men ju längre man går desto tryggare är det. Jag ser på det så att risken minskar för varje dag som går, trots att jag haft ett sent ma, för att jag haft ett ökar ju inte risken för ett till liksom utan riskerna är ju lika fördelade på mig med


    Precis så sa min bm med! Efter v 7+0 är risken betydligt mindre än innan, och sen ytterligare en riskbump i v 12! Sen kan man ju som du säger få ett MA och då kommer ju inte blodet förens senare... Men det känns ändå som en viktig milstolpe :)
  • Jsv17
    Jojjans skrev 2019-01-20 18:06:27 följande:

    Jag brukar också kolla på en skärmdump jag har på hemmagjort FL-statistik, där alla personer i en tråd själva la in när dom fått missfall. Alltså inte så vetenskapligt, men stämmer ändå hyfsat med faktan i dina länkar. Lyckas tyvärr inte hitta tråden så kan inte länka...


    Tycker det där stämmer väldigt bra med vad jag hört också, att just när hjärtat börjat slå v.6 är en väldigt kritisk tidpunkt, och det är där det allra oftast går fel, även att det är en lite liten peak i v.9 det är då moderkakan ska ta över näringstillförseln vilket också är en kritisk del. Runt om i vänskapskretsen så har de allra flesta av oss som haft MF, har 80% varit i v.6, jag står för ett sent och även en kompis till som fick i v.8.

    Jag vet att man säger v.12, men det finns en anledning till att jag bokat nipt och vul i v.11, då jag själv känner att har man sett ett friskt normal stort foster efter 10+0 så är risken lika liten som efter 12+0, men det är ju inget jag fått nånstans ifrån utan bara min egen sammanställning av allt man läst och hört
    Pojke 9-12-17
  • Jojjans
    Jsv17 skrev 2019-01-20 18:32:52 följande:

    Tycker det där stämmer väldigt bra med vad jag hört också, att just när hjärtat börjat slå v.6 är en väldigt kritisk tidpunkt, och det är där det allra oftast går fel, även att det är en lite liten peak i v.9 det är då moderkakan ska ta över näringstillförseln vilket också är en kritisk del. Runt om i vänskapskretsen så har de allra flesta av oss som haft MF, har 80% varit i v.6, jag står för ett sent och även en kompis till som fick i v.8.

    Jag vet att man säger v.12, men det finns en anledning till att jag bokat nipt och vul i v.11, då jag själv känner att har man sett ett friskt normal stort foster efter 10+0 så är risken lika liten som efter 12+0, men det är ju inget jag fått nånstans ifrån utan bara min egen sammanställning av allt man läst och hört


    Ja precis. Sen om man får missfall är det ju alltid omöjligt att veta i vilken vecka det egentligen gick snett, har man inte gjort vul så vet man ju inte. Men v.6 och sen v.8 är vanligast omkring mig.
  • Frkhallon

    Lyckades bli utloggad och att reda ut lösenordet med en gammal mail var svår. Men är tillbaka igen

    Jag känner bara att jag inte vet hur jag ska kunna dölja denna graviditet mer då jag är helt borta på jobbet. Fokuserad på att hålla mitt illamående i styr att jag knappt lyssnar eller fokuserar. Har börjat spy dem senaste dagarna och har även haft konstant illamående morgon dag kväll. I förra graviditeten var jag "bara trött på kvällarna och mådde LITE illa" men inget i jämförelse med det här. Har försökt prova äta och dricka olika saker för att hitta något som dämpar illamåendet. Det som lyckas någorlunda är Pepsi på burk och kanelbulle till frukost men bara för typ en timme.

    Angående inlägget med kollegor på jobbet som börjat fråga och misstänka är det Så respektlöst att fråga rakt ut. Har en känsla att det ganska snart kommer frågor mot mig och har tänkt att jag ska bara svara kort och gott: jag önskar att jag är det men det är inte så lätt.

    Det är ingen självklarhet idag att man kan/vill få barn.

    Till en annan sak. (skriver massor för det var ju länge sedan)

    Var på ett 30 års kalas igår och jag körde som anledning att inte dricka. Dock bjöds det på alkoholfri cider men fick lite ångest efteråt att de brukar ju innehålla någon liten halt alkohol och även de rekommenderas ju inte. Alltså orkar inte. Kommer gå och oroa mig för detta nu... Drack kanske 3 glas tills jag faktiskt kom att tänka mig för och hämtade vatten. Lugna mig gärna (kan inte hjälpa att man oroar sig för allt.)

  • Frkhallon
    Frkhallon skrev 2019-01-20 19:51:27 följande:

    Lyckades bli utloggad och att reda ut lösenordet med en gammal mail var svår. Men är tillbaka igen

    Jag känner bara att jag inte vet hur jag ska kunna dölja denna graviditet mer då jag är helt borta på jobbet. Fokuserad på att hålla mitt illamående i styr att jag knappt lyssnar eller fokuserar. Har börjat spy dem senaste dagarna och har även haft konstant illamående morgon dag kväll. I förra graviditeten var jag "bara trött på kvällarna och mådde LITE illa" men inget i jämförelse med det här. Har försökt prova äta och dricka olika saker för att hitta något som dämpar illamåendet. Det som lyckas någorlunda är Pepsi på burk och kanelbulle till frukost men bara för typ en timme.

    Angående inlägget med kollegor på jobbet som börjat fråga och misstänka är det Så respektlöst att fråga rakt ut. Har en känsla att det ganska snart kommer frågor mot mig och har tänkt att jag ska bara svara kort och gott: jag önskar att jag är det men det är inte så lätt.

    Det är ingen självklarhet idag att man kan/vill få barn.

    Till en annan sak. (skriver massor för det var ju länge sedan)

    Var på ett 30 års kalas igår och jag körde som anledning att inte dricka. Dock bjöds det på alkoholfri cider men fick lite ångest efteråt att de brukar ju innehålla någon liten halt alkohol och även de rekommenderas ju inte. Alltså orkar inte. Kommer gå och oroa mig för detta nu... Drack kanske 3 glas tills jag faktiskt kom att tänka mig för och hämtade vatten. Lugna mig gärna (kan inte hjälpa att man oroar sig för allt.)


    menar VARFÖR SKRIVER DEM PÅ FLASKAN ATT DET ÄR ALKOHOLFRITT när det typ kan innehålla lite? Så irriterande. Lyckades inte hitta någon halt på denna. Kopperbergs alkoholfria om vi har någon expert här?
  • Tösen01
    Frkhallon skrev 2019-01-20 19:51:27 följande:

    Lyckades bli utloggad och att reda ut lösenordet med en gammal mail var svår. Men är tillbaka igen

    Jag känner bara att jag inte vet hur jag ska kunna dölja denna graviditet mer då jag är helt borta på jobbet. Fokuserad på att hålla mitt illamående i styr att jag knappt lyssnar eller fokuserar. Har börjat spy dem senaste dagarna och har även haft konstant illamående morgon dag kväll. I förra graviditeten var jag "bara trött på kvällarna och mådde LITE illa" men inget i jämförelse med det här. Har försökt prova äta och dricka olika saker för att hitta något som dämpar illamåendet. Det som lyckas någorlunda är Pepsi på burk och kanelbulle till frukost men bara för typ en timme.

    Angående inlägget med kollegor på jobbet som börjat fråga och misstänka är det Så respektlöst att fråga rakt ut. Har en känsla att det ganska snart kommer frågor mot mig och har tänkt att jag ska bara svara kort och gott: jag önskar att jag är det men det är inte så lätt.

    Det är ingen självklarhet idag att man kan/vill få barn.

    Till en annan sak. (skriver massor för det var ju länge sedan)

    Var på ett 30 års kalas igår och jag körde som anledning att inte dricka. Dock bjöds det på alkoholfri cider men fick lite ångest efteråt att de brukar ju innehålla någon liten halt alkohol och även de rekommenderas ju inte. Alltså orkar inte. Kommer gå och oroa mig för detta nu... Drack kanske 3 glas tills jag faktiskt kom att tänka mig för och hämtade vatten. Lugna mig gärna (kan inte hjälpa att man oroar sig för allt.)


    Välkommen tillbaka! Fy vad jobbigt med illamående, jag hoppas det släpper för dig snart, vilken vecka är du i? Testat postafen? Lergigan?

    Du, oroa dig inte för alkoholen, det är så himla lite! Även om det står överallt att allt ska undvikas så är det ingen riktig vetenskap bakom detta. Alltså tänk dig gravt alkoliserade kvinnor som super hela graviditeten, får 9 fall av 10 helt friska barn. Kvinnor med Fetalt alkohol syndrom får alltså oftast friska barn. Alkohol är inte så farligt som många tror, det är självfallet inte bra och man ska nog helst undvika detta, men dricker du alkoholfritt, så är du säker. Så släpp det helt! Kram
  • Jojjans
    Frkhallon skrev 2019-01-20 19:54:01 följande:

    menar VARFÖR SKRIVER DEM PÅ FLASKAN ATT DET ÄR ALKOHOLFRITT när det typ kan innehålla lite? Så irriterande. Lyckades inte hitta någon halt på denna. Kopperbergs alkoholfria om vi har någon expert här?


    Som jag förstått det innehåller sånt som heter alkoholfritt så lite alkohol att det inte ska vara någon fara. En del dunstar även bort och resten är så minimalt. Vissa dricker dessa helt obrytt, och andra är väldigt restriktiva. Enligt många så kan tex juice och olika syrade produkter (fil, yoghur osv) innehålla minimal mängder också.

    Jag gillar god öl och köper oftast dem med 0.0%, men ibland unnar jag mig dom som är 0.4 eller 0.5. Men då bara en på en kväll. Men tror verkligen inte du ska behöva vara orolig! Tänk på alla som dricker innan dom vet att dom är gravida. Det är garanterat inte det som avgör om det bara hänt en gång!
  • Lbem

    Jag fick ma i v 8+6. Jag satt hemma och kände en intensiv smärta några ggr runtom magen sedan bokade jag ett vul hos min privata bm. Där bekräftades missfallet och då var jag i v12 men det hade stannat av redan i v9 med andra ord. Kroppen stötte inte ut det själv. Det var tungt. Förstår oron men det finns inte så mycket

    Man kan göra förutom det ?vanliga? såsom att undvika bära tungt mm. Försöka slappna av, njut :) Ni väntar barn, inte missfall. Sa min bm till mig.

Svar på tråden Bf September 2019