• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • September89
    Daphodil skrev 2019-03-07 12:53:23 följande:

    Visst är det jobbigt? Jag har haft halsfluss, århundradets förkylning och nu magsjuka. Känns pinsamt att sjukanmäla sig till jobbet hela tiden.


    Jag har haft hosta/halsont/förkylning i drygt en månad nu och känner mig ofta febrig på kvällarna. Innan dess har jag också haft förkylningssymptom i omgångar. Jobbar dessutom på förskola så är ju konstant utsatt för baciller. Men innan jag blev gravid stod jag emot mycket bättre trots att jag jobbade med yngre barn då.
  • Anonym (chockad!)

    Någon som känt nåt som liknar "sparkar"?? Vet att vi alla är rätt tidiga.. antar att den som kommit längst är typ i v 17-18 nångång va?


    Jag har senaste 1-2 v känt nåt som kändes precis som "sparkarna" gjorde i början... inte några tarmrörelser... det är typ på samma ställe varje gång. Är det tarmarna så borde det ju flytta sig lite eller?! Iaf inga tarmrörelser ajg haft förut. Är bara i v 13 så är ju tidigt isf men är 3e barnet om det nu har nån betydelse?!

  • norrsken91

    Vi har fått våra NIPT-svar, skulle tagit 10 arbetsdagar men tog bara 5. Inga kromosomavvikelser och vi väntar en liten tjej! :)

    De kunde se på ultraljudet att min moderkaka låg på ett sånt sätt att jag förmodligen inte kommer känna fosterrörelser så tidigt. Skönt att bli informerad om sådant, hon sa att när apparna börjar skriva om rörelserna skulle jag inte oroa mig då moderkakan ligger lite ?ivägen?

  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-03-07 11:00:00 följande:

    Jag undrade just vart du tagit vägen. Vad skönt att få testat för infektioner, och få se lille/-an igen.


    Ja jag har också börjat nytt jobb (var arbetslös tidigare så hängde här mest hela dagarna) vilket tagit mycket tid, men det har också gjort mig lugnare att inte vara så fixerad vid en del av den oro osv som jag förknippar med familjeliv. Tiden går liksom fortare när jag inte blir lika besatt av graviditeten vilket är helt underbart för den gick såååå långsamt innan.

    Men jag är här inne och läser allt med jämna mellanrum och håller koll på er ;) <3

    Är det fler än jag som verkligen inte kan hålla sig från att börja köpa bebiskläder och saker? Gör inga stora inköp men kollar runt såååå otroligt mycket på nätet och drömmer och planerar om kläder och sånt smått. Ibland råkar jag klicka hem nåt....
  • September89
    norrsken91 skrev 2019-03-07 19:15:43 följande:

    Vi har fått våra NIPT-svar, skulle tagit 10 arbetsdagar men tog bara 5. Inga kromosomavvikelser och vi väntar en liten tjej! :)

    De kunde se på ultraljudet att min moderkaka låg på ett sånt sätt att jag förmodligen inte kommer känna fosterrörelser så tidigt. Skönt att bli informerad om sådant, hon sa att när apparna börjar skriva om rörelserna skulle jag inte oroa mig då moderkakan ligger lite ?ivägen?


    Grattis! Skönt att få besked och roligt att få veta könet :)

    Är det någon som tänker låta bli att ta reda på barnets kön?
  • norrsken91
    Jojjans skrev 2019-03-07 19:18:57 följande:

    Ja jag har också börjat nytt jobb (var arbetslös tidigare så hängde här mest hela dagarna) vilket tagit mycket tid, men det har också gjort mig lugnare att inte vara så fixerad vid en del av den oro osv som jag förknippar med familjeliv. Tiden går liksom fortare när jag inte blir lika besatt av graviditeten vilket är helt underbart för den gick såååå långsamt innan.

    Men jag är här inne och läser allt med jämna mellanrum och håller koll på er ;) <3

    Är det fler än jag som verkligen inte kan hålla sig från att börja köpa bebiskläder och saker? Gör inga stora inköp men kollar runt såååå otroligt mycket på nätet och drömmer och planerar om kläder och sånt smått. Ibland råkar jag klicka hem nåt....


    .

    Jag börjar bli sugen nu, särskilt när vi vet att vi väntar en tjej inte för att de spelar någon roll men det blir ju automatiskt att man går till den sidan då. Tror nog vi kommer att inhandla det första plagget snart, känns så stort och fint men samtidigt nervöst!
  • norrsken91
    September89 skrev 2019-03-07 19:23:49 följande:

    Grattis! Skönt att få besked och roligt att få veta könet :)

    Är det någon som tänker låta bli att ta reda på barnets kön?


    Tack :) Ja vi var för nyfikna båda två och när chansen fanns via blodprovet tog vi den. Har en bekant som väntar sitt andra nu och de har inte kollat kön med varken första eller kommande, hon säger de var så otroligt häftigt att få reda på det i samband med förlossningen.
  • Miichaella
    September89 skrev 2019-03-07 19:23:49 följande:

    Grattis! Skönt att få besked och roligt att få veta könet :)

    Är det någon som tänker låta bli att ta reda på barnets kön?


    Min sambo vill helst inte men då han vet hur nyfiken jag är så är han inställd på att vi kommer ta reda på det, haha. Dock börjar jag tveka. Kanske skulle vara häftigt ändå att inte ta reda på det. Med ett MA i bagaget är jag inte lika fokuserad på könet denna graviditet, vill bara att det ska gå vägen och könet är det minst viktiga :) Så vi får se hur vi gör!
  • September89
    Miichaella skrev 2019-03-07 19:45:58 följande:

    Min sambo vill helst inte men då han vet hur nyfiken jag är så är han inställd på att vi kommer ta reda på det, haha. Dock börjar jag tveka. Kanske skulle vara häftigt ändå att inte ta reda på det. Med ett MA i bagaget är jag inte lika fokuserad på könet denna graviditet, vill bara att det ska gå vägen och könet är det minst viktiga :) Så vi får se hur vi gör!


    Samma för oss, fast tvärt om haha. Min man vill gärna veta innan medan jag skulle tycka att det vore kul att vänta. Jag har redan två barn sedan innan som han inte är biologisk pappa till så det är första graviditeten han är med på. Jag tog reda på könet på båda tidigare barnen så kan ju samtidigt förstå varför man vill veta innan.
  • Solrosvind
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-07 17:46:00 följande:

    Någon som känt nåt som liknar "sparkar"?? Vet att vi alla är rätt tidiga.. antar att den som kommit längst är typ i v 17-18 nångång va?

    Jag har senaste 1-2 v känt nåt som kändes precis som "sparkarna" gjorde i början... inte några tarmrörelser... det är typ på samma ställe varje gång. Är det tarmarna så borde det ju flytta sig lite eller?! Iaf inga tarmrörelser ajg haft förut. Är bara i v 13 så är ju tidigt isf men är 3e barnet om det nu har nån betydelse?!


    Jag har ju BF 1 sep (första graviditeten) och är i mitten av vecka 15. Alltså, jag känner ibland en vag känsla av att det är aktivitet där inne, som att den kanske vänder sig eller så, att något är i gungning där inne ungefär, men det är verkligen bara förnimmelser såjag inte vet säkert. Sedan jag började att känns så senaste veckan så har jag även ofta lagt händerna utanpå och försökt känna utifrån och vid två tillfällen har jag känt ett svagt två-tre små ?pet? som om någon petade med ett vuxet pekfinger ungefär, på samma ställe. KAN det vara små sparkar? Ligger den inte för långt in och i sin lilla vattensäck för att det skulle gå att känns något sådant utanpå nu?

    Ni som genomgått senare graviditet med ?riktiga? sparkar får gärna upplysa..
Svar på tråden Bf September 2019