• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Etta
    Anonym (chockad!) skrev 2019-07-25 10:41:46 följande:

    Känner igen mig. Förutom foglossningar som jag absolut klarar av har graviditeten varor lätt. Jag mår bra, inte gått upp så mkt, kunnat träna lite grann och varit på gott humör. Så ska absolut inte klaga men är bara inte min grej men absolut tacksam då vi höll på i 2 år och t o m testade IVF och maken har varit cancersjuk så absolut ingen självklarhet. Borde alltså inte klaga. Klaga gör jag väl inte hemmer kanske men föredrar att ha min kropp för mig själv haha

    Börja svullna på kvällarna så också tagit av mig ringarna. Tiden kommer dock gå snabbt. Om 4v börjar skolan och då är det liksom full fart. Innan dess är det lite fritids och även mycket fotboll så ska nog överleva????????


    Jag håller med, är jättetacksam över att vi lyckats med två graviditeter via ivf vilket ju verkligen inte varit en självklarhet, men det är ju inte så kul att vara gravid, ser det också mest som en transportsträcka till den efterlängtade bebisen! Första trimestern är hemsk med illamåendet och ständig oro, andra är väl okej men sen kommer tredje med massa krämpor, trötthet och irritation... Jag tycker också att andra är så fina som gravida, men själv känner jag mig mest oformlig och klumpig.
  • Anonym (Trean)

    Jag kan verkligen hålla med Er andra att graviditet är ingen njutning mest transportsträcka till bebis. Tycker många har en romantisk bild av att man går runt och svävar på rosa moln. Det är klart att det är en lycka att kunna bli gravid och man är tacksam. Speciellt i vårt fall som det tog några år och till slut lyckades vi trots att jag hade gett upp. För min del har det inte varit särskilt lätt heller- hela andra trimestern har varit ligementsvärk till och från vilket gör att jag inte har kunnat rört på mig. Sen några veckor med lite sammandragningar pga urinvägsinfektion och nu har bäckenuppluckringen eller foglossningen börjat ge sig till känna. Men nu när veckorna kvar har blivit entaliga (7,5 vecka kvar, tjohoooo) känns allt mycket lättare. Men snart kommer väl förlossningsoron, ha-ha-ha.

    Känner också av den mensvärken som Jojjan nämner. Speciellt på kvällarna. Minns att jag hade det även mina två tidigare graviditeter. Just nu några korta stunder varje kväll men har för mig att det blir oftare och mer ju närmare man kommer.

    Och det med sova har jag också slutat med. Sov jättebra hela andra trimestern men nu blir det bara 4-5 timmar som max. En del beror såklart på pågående värmen men minnns att jag inte heller sov så bra tidigare grav. Det är väl ett sätt för kroppen att förbereda sig för framtida nattliga amningspass. Tur att jag klarar mig bra på få timmar sömn.

  • Anonym (Trean)

    Jag undrar hur det har gått för dig vars bebis var på väg ut för några veckor sedan? Har tänkt på dig mycket.

  • Miichaella
    Anonym (Trean) skrev 2019-07-27 17:00:56 följande:

    Jag undrar hur det har gått för dig vars bebis var på väg ut för några veckor sedan? Har tänkt på dig mycket.


    Min var påväg ut men kanske var någon annan också? Min pojke är kvar i magen. Åkte ju in 26+2 och är idag 31+3. Är sjukskriven och är in på regelbundna kontroller av livmodertappen. Läget är stabilt vilket vi är så otroligt tacksamma för så han får stanna några veckor till iaf :)
  • Anonym (Trean)
    Miichaella skrev 2019-07-27 17:29:16 följande:

    Min var påväg ut men kanske var någon annan också? Min pojke är kvar i magen. Åkte ju in 26+2 och är idag 31+3. Är sjukskriven och är in på regelbundna kontroller av livmodertappen. Läget är stabilt vilket vi är så otroligt tacksamma för så han får stanna några veckor till iaf :)


    Åhh va underbart att höra. Vilken tur att det vände och han håller sig kvar i magen. Ibland kan ju bli så att kroppen får fnatt och tror att barnet ska ut mitt i graviditeten men sen när det väl är dags nära BF dagen får man ändå gå över tiden och vänta. I alla fall väldigt skönt att höra att han ligger där han ska ett tag till.
  • September89

    Idag känns det nästan outhärdligt här! Det är 32 grader varmt och jag är så enormt svullen. Mina fotknölar har försvunnit och svullnaden går hela vägen upp över knät. Känner mig som en flodhäst. Startade dagen med en iskall dusch och har sedan duschat fötter och ben kallt ett par gånger under dagen men det hjälper inte. Stramar något enormt! Hoppas det är bättre imorgon och att det inte kommer fortsätta och bli värre fram till förlossningen... min första graviditet var extremt jobbig då jag var enormt svullen redan från vecka 20-22 som bara blev värre och värre. Gick upp nästan 40 kg då och nästan allt var vätska så det var riktigt extremt och hade SÅ ont i hela kroppen då det hela tiden kändes som att huden skulle spricka av all vätska.

  • September89
    Miichaella skrev 2019-07-27 17:29:16 följande:

    Min var påväg ut men kanske var någon annan också? Min pojke är kvar i magen. Åkte ju in 26+2 och är idag 31+3. Är sjukskriven och är in på regelbundna kontroller av livmodertappen. Läget är stabilt vilket vi är så otroligt tacksamma för så han får stanna några veckor till iaf :)


    Så skönt att det gått bra för dig och att bebisen fortfarande är kvar i magen :)
  • Anonym (Trean)
    September89 skrev 2019-07-27 20:22:16 följande:

    Idag känns det nästan outhärdligt här! Det är 32 grader varmt och jag är så enormt svullen. Mina fotknölar har försvunnit och svullnaden går hela vägen upp över knät. Känner mig som en flodhäst. Startade dagen med en iskall dusch och har sedan duschat fötter och ben kallt ett par gånger under dagen men det hjälper inte. Stramar något enormt! Hoppas det är bättre imorgon och att det inte kommer fortsätta och bli värre fram till förlossningen... min första graviditet var extremt jobbig då jag var enormt svullen redan från vecka 20-22 som bara blev värre och värre. Gick upp nästan 40 kg då och nästan allt var vätska så det var riktigt extremt och hade SÅ ont i hela kroppen då det hela tiden kändes som att huden skulle spricka av all vätska.


    En kompis till mig använde stödstrumpor eftersom hon också svullnade mycket. Hon tyckte de hjälpte.De ska finnas typ i sportaffärer: Stadium osv. Kanske även på apoteket.
  • September89
    Anonym (Trean) skrev 2019-07-27 22:46:39 följande:

    En kompis till mig använde stödstrumpor eftersom hon också svullnade mycket. Hon tyckte de hjälpte.De ska finnas typ i sportaffärer: Stadium osv. Kanske även på apoteket.


    Jag har stödstrumpor och vet att de hjälper för fötterna men i 32 graders värme är det orimligt varmt att gå omkring i knästrumpor. Svullnaden sitter även i ansiktet och händerna. Hoppas det inte blir lika illa idag!
  • Miichaella
    Anonym (Trean) skrev 2019-07-27 17:40:41 följande:

    Åhh va underbart att höra. Vilken tur att det vände och han håller sig kvar i magen. Ibland kan ju bli så att kroppen får fnatt och tror att barnet ska ut mitt i graviditeten men sen när det väl är dags nära BF dagen får man ändå gå över tiden och vänta. I alla fall väldigt skönt att höra att han ligger där han ska ett tag till.


    September89 skrev 2019-07-27 20:23:06 följande:

    Så skönt att det gått bra för dig och att bebisen fortfarande är kvar i magen :)


    Ja precis! Jag tar det väldigt lugnt också och jag verkar göra rätt hittills :) Vet inte hur jag ska klara av att vara sjukskriven i två månader till, vet inte vad jag kan hitta på med tanke på att jag knappt får göra nånting :) Men men! Kommer vara värt det när han är här färdigbakad och klar :)
Svar på tråden Bf September 2019