• Lunne

    30+, följas åt på vägen till första barnet?

    Några fler strax över 30 som planerar första barnet och vill följas åt? :)

    Jag vet att det finns en äldre tråd i samma ämne, men det känns som att den dött ut lite sen många i den lyckats få barn. Så tänkte att jag startar en ny för oss som det är aktuellt för.

    Jag och min man har försökt sen ett drygt halvår. Vi skulle börja utredning i höstas då det kom fram att jag har PCO som bifynd vid en o-graviditetsrelaterad undersökning, men jag lyckades bli gravid precis innan utredningen startade. Tyvärr blev det MA så nu väntar vi på att kunna börja försöka igen.

  • Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?
  • Lunne
    jojjea skrev 2019-02-26 07:37:52 följande:

    Bim-1 för mig idag. Fick spottings igår och förstod att mensen var på väg. Tempen gick upp igen idag så jag tog ett test för säkerhets skull men det var negativt. Så det blev inget denna gång heller. Har inte direkt känts så heller så det kom väl inte som nån överraskning men trist ändå.


    Tråkigt =/ Har du fått bra koll på när du har ÄL nu i alla fall? Hur många försök har ni hunnit med?

    Vi funderar på hur vi ska göra denna månad för tillfället då jag borde ha ÄL i veckan, jag har tagit första kuren Letrozol och då växte 2 stycken äggblåsor till sig... Läkaren tyckte att skulle låta bli att försöka och se om man kan stimulera fram endast ett ägg nästa månad istället. Men jag vet inte... det är ju bara risk för tvillingar, inte typ femlingar (om inte ägg delar sig sen då, men det kan ju hända vem som helst). Jag skulle vilja hitta statistik på hur vanligt det är att det blir tvillingar bara för att man sett två äggblåsor på ÄL, men det var inte lätt! Förr i tiden tänkte jag att jag verkligen ville ha tvillingar den dag jag skaffar barn, så på ett sätt känns det skumt att ens fundera på att inte köra på... Numera har jag ju dock förstått mer om risker och att det kan vara rätt trevligt att kunna lägga allt fokus på bara ett barn i början... Men två potentiella ägg gör ju också (antar jag?) att det är större chans att i alla fall något är bra nog för att klara sig... svårt dethär!  
  • Geranium

    Hoppar in har i traden ocksa :)

    Blir 33 i maj och har sa smatt nyligen paborjat forsok att fa till en bebis med min sambo som ar 38. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Jag gjorde en abort fran en oplanerad graviditet for 4 ar sedan ganska exakt..

    Jag borjade med agglossningstest den har manaden och tror mig ha prickat ratt. Samt enligt Flo-appen hade jag agglossning i helgen (22-23 feb) och hade sex alla tre dagar innan, bada dagarna under agglossningen, samt dagen efter sa jag hoppas att det finns tillrackligt med material i omlopp for att det ska kunna ta sig Skrattande

    Har beraknad BIM den 11/3 sa nu borjar nedrakningen. Ar medveten om att det kan ta lang tid sa forsoker att halla huvudet kallt. Tanker ge det nagra manaders forsok om det behovs innan jag ger mig pa tempning. Har hort lite olika om det - Jag bor i Frankrike och har avrader gynekologer mer eller mindre fran det, da det latt kan bilda en fixering som i sin tur kan gora processen svarare Obestämd. Det verkar som att manga har i traden tempar sa jag ar definitivt nyfiken pa att hora mer om det och era synpunkter :)

  • Geranium

    Hoppar in har i traden ocksa :)

    Blir 33 i maj och har sa smatt nyligen paborjat forsok att fa till en bebis med min sambo som ar 38. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Jag gjorde en abort fran en oplanerad graviditet for 4 ar sedan ganska exakt..

    Jag borjade med agglossningstest den har manaden och tror mig ha prickat ratt. Samt enligt Flo-appen hade jag agglossning i helgen (22-23 feb) och hade sex alla tre dagar innan, bada dagarna under agglossningen, samt dagen efter sa jag hoppas att det finns tillrackligt med material i omlopp for att det ska kunna ta sig Skrattande

    Har beraknad BIM den 11/3 sa nu borjar nedrakningen. Ar medveten om att det kan ta lang tid sa forsoker att halla huvudet kallt. Tanker ge det nagra manaders forsok om det behovs innan jag ger mig pa tempning. Har hort lite olika om det - Jag bor i Frankrike och har avrader gynekologer mer eller mindre fran det, da det latt kan bilda en fixering som i sin tur kan gora processen svarare Obestämd. Det verkar som att manga har i traden tempar sa jag ar definitivt nyfiken pa att hora mer om det och era synpunkter :)

  • Lunne
    Geranium skrev 2019-02-26 12:10:51 följande:

    Hoppar in har i traden ocksa :)

    Blir 33 i maj och har sa smatt nyligen paborjat forsok att fa till en bebis med min sambo som ar 38. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Jag gjorde en abort fran en oplanerad graviditet for 4 ar sedan ganska exakt..

    Jag borjade med agglossningstest den har manaden och tror mig ha prickat ratt. Samt enligt Flo-appen hade jag agglossning i helgen (22-23 feb) och hade sex alla tre dagar innan, bada dagarna under agglossningen, samt dagen efter sa jag hoppas att det finns tillrackligt med material i omlopp for att det ska kunna ta sig Skrattande

    Har beraknad BIM den 11/3 sa nu borjar nedrakningen. Ar medveten om att det kan ta lang tid sa forsoker att halla huvudet kallt. Tanker ge det nagra manaders forsok om det behovs innan jag ger mig pa tempning. Har hort lite olika om det - Jag bor i Frankrike och har avrader gynekologer mer eller mindre fran det, da det latt kan bilda en fixering som i sin tur kan gora processen svarare Obestämd. Det verkar som att manga har i traden tempar sa jag ar definitivt nyfiken pa att hora mer om det och era synpunkter :)


    Välkommen! Kul med någon mer förutom mig som använder Flo :) Har bara hört folk skriva om andra appar annars, men jag fastnade för denna på något sätt. Just nu är iförsig min högst förvirrad över när den ska gissa på ÄL after MA, letrozol m.m., men jag tycker man får en bra översiktöver symptom och sånt i alla fall :) Intressant att dem inte rekommenderar tempning hos er! Jag la ner det efter typ 2 dagar när jag försökte då jag just kände att det skulle bli en jobbig fixering. Bor ni i Frankrike permanent eller bara tillfälligt?  
  • Geranium
    Lunne skrev 2019-02-26 13:32:34 följande:
    Välkommen! Kul med någon mer förutom mig som använder Flo :) Har bara hört folk skriva om andra appar annars, men jag fastnade för denna på något sätt. Just nu är iförsig min högst förvirrad över när den ska gissa på ÄL after MA, letrozol m.m., men jag tycker man får en bra översiktöver symptom och sånt i alla fall :) Intressant att dem inte rekommenderar tempning hos er! Jag la ner det efter typ 2 dagar när jag försökte då jag just kände att det skulle bli en jobbig fixering. Bor ni i Frankrike permanent eller bara tillfälligt?  
    Tack!

    Jag gillar Flo - har anvant den i drygt ett ar och den har samlat pa sig tillrackligt med data om mig for att kunna lasa av mig ratt bra kanner jag. Sen tycker jag att manga av de artiklar som poppar upp dagligen ar valdigt bra och intressanta ocksa. Navigationen ar kanon och i allmant ar det bara en trevlig och valgjord app :)

    Trakigt med ditt MA, jag beklagar verkligen :(

    Det varierar sakerligen mellan gynekologer men det ar nagra som jag traffat som avradit, samt sa har jag vanner har som sager samma sak. Det ar mycket har som avviker hur vi gor saker i Sverige! T.ex ar man inte officiellt gravid forran man har tagit blodprov som bevisar detta av tva olika skoterskor. Holl pa att fa spel nar jag var gravid forra gangen och skulle gora abort och inte visste riktigt hur systemet fungerade har. Efter 7 veckor ar det bara kirurgisk abort som galler t.ex.. Daremot klagar jag verkligen inte pa varden har, den ar fantastisk! Men mycket som avviker, bade i vardagliga livet och varden. Kulturkrockar man lar sig leva med och antingen alskar man dem eller sa tycker man mindre bra om dem. Personligen sa alskar jag det mesta med livet har nere, men klart man langtar efter vissa saker hemma ibland :)

    Jag bor i Frankrike permanent sedan 7,5 ar tillbaka och min kille ar harifran :)

  • Clemmentina
    jojjea skrev 2019-02-26 07:37:52 följande:

    Bim-1 för mig idag. Fick spottings igår och förstod att mensen var på väg. Tempen gick upp igen idag så jag tog ett test för säkerhets skull men det var negativt. Så det blev inget denna gång heller. Har inte direkt känts så heller så det kom väl inte som nån överraskning men trist ändå.


    Åh vad trist! :( Hoppas det är er tur snart!
  • Clemmentina
    Geranium skrev 2019-02-26 12:11:18 följande:

    Hoppar in har i traden ocksa :)

    Blir 33 i maj och har sa smatt nyligen paborjat forsok att fa till en bebis med min sambo som ar 38. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Jag gjorde en abort fran en oplanerad graviditet for 4 ar sedan ganska exakt..

    Jag borjade med agglossningstest den har manaden och tror mig ha prickat ratt. Samt enligt Flo-appen hade jag agglossning i helgen (22-23 feb) och hade sex alla tre dagar innan, bada dagarna under agglossningen, samt dagen efter sa jag hoppas att det finns tillrackligt med material i omlopp for att det ska kunna ta sig

    Har beraknad BIM den 11/3 sa nu borjar nedrakningen. Ar medveten om att det kan ta lang tid sa forsoker att halla huvudet kallt. Tanker ge det nagra manaders forsok om det behovs innan jag ger mig pa tempning. Har hort lite olika om det - Jag bor i Frankrike och har avrader gynekologer mer eller mindre fran det, da det latt kan bilda en fixering som i sin tur kan gora processen svarare . Det verkar som att manga har i traden tempar sa jag ar definitivt nyfiken pa att hora mer om det och era synpunkter :)


    Välkommen hit! :) Intressant att läsa om skillnaderna mellan Frankrike och Sverige.

    Jag har också använt mig att flo-appen till och från. Tror det är väldigt olika om tempning passar eller inte passar en. En del blir nog stressade andra inte. För egen del tycker jag att det är mer stressande att inte veta om jag haft ägglossning. Så jag gillar att tempa även om jag bara gjort det i två cykler och inte fått helt koll på hur min kropp beter sig ännu! :)
  • jojjea
    Lunne skrev 2019-02-26 10:06:57 följande:

    Tråkigt =/ Har du fått bra koll på när du har ÄL nu i alla fall? Hur många försök har ni hunnit med?

    Vi funderar på hur vi ska göra denna månad för tillfället då jag borde ha ÄL i veckan, jag har tagit första kuren Letrozol och då växte 2 stycken äggblåsor till sig... Läkaren tyckte att skulle låta bli att försöka och se om man kan stimulera fram endast ett ägg nästa månad istället. Men jag vet inte... det är ju bara risk för tvillingar, inte typ femlingar (om inte ägg delar sig sen då, men det kan ju hända vem som helst). Jag skulle vilja hitta statistik på hur vanligt det är att det blir tvillingar bara för att man sett två äggblåsor på ÄL, men det var inte lätt! Förr i tiden tänkte jag att jag verkligen ville ha tvillingar den dag jag skaffar barn, så på ett sätt känns det skumt att ens fundera på att inte köra på... Numera har jag ju dock förstått mer om risker och att det kan vara rätt trevligt att kunna lägga allt fokus på bara ett barn i början... Men två potentiella ägg gör ju också (antar jag?) att det är större chans att i alla fall något är bra nog för att klara sig... svårt dethär!  


    Ja för mig funkar tempningen bra så nu känns det som att jag redan har bättre koll på hur min kropp funkar och jag ser tydligt på kurvan när jag haft äl. Vi har bara hunnit med 2 försök efter missfallet så det är ju inte alls mycket men vi började ju försöka förstå gången i somras så man hoppas ju ändå att det snart ska gå. Sen känns det ju rätt tungt ibland att bli påmind om att jag kunde ha varit i ca v 25 nu men istället är jag tillbaka på ruta 1 och vet inte hur länge jag kommer att få stå här och stampa..

    Förstår att det känns svårt att veta hur man ska tänka. Hoppas ni kommer fram till ett beslut som känns bra!
  • Clemmentina
    KajsaLouise skrev 2019-02-25 20:04:43 följande:

    Skulle ändå kännas bra att få hjälp liksom eller kolla läget! Okej, det är så alltså. Då känns ju utredningen som ett naturligt nästa steg.

    Exakt! Ja men de är ju dem svåraste kilona! Sitter som berget ;)


    Visst gör de! Ska testa och verkligen skärpa till mig här framöver (utesluta vitt mjöl, socker och mjölkprodukter) och se vilken effekt det har.

    Idag fick jag en liten klarröd blödning (kom lite på pappret när jag torkade mig. Inte alls som när jag hade mellanblödningar i höstas (då var det mer rosablandade flytningar). Tänk om det var en nidblödning!? :) Tar kanske ett test i helgen...
  • KajsaLouise
    Clemmentina skrev 2019-02-26 19:09:24 följande:

    Visst gör de! Ska testa och verkligen skärpa till mig här framöver (utesluta vitt mjöl, socker och mjölkprodukter) och se vilken effekt det har.

    Idag fick jag en liten klarröd blödning (kom lite på pappret när jag torkade mig. Inte alls som när jag hade mellanblödningar i höstas (då var det mer rosablandade flytningar). Tänk om det var en nidblödning!? :) Tar kanske ett test i helgen...


    Jag ska också försöka! Äter mindre kolhydrater, men ffa måste jag komma igång med träningen igen. Det ger mig bäst resultat. Heja på!

    Men åh, tänk om! :) Spännande! Du får uppdatera mig sen i helgen! :) Hur många dagar efter äl är det nu? Och när tror du att du har bim? FF satte ut min äl imorse till den 21 feb, men jag är skeptisk. Visst passar datumet alldeles perfekt med äl-test men tempen hoppar ju uppochner. Så frustrerande att inte veta!
Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?