• Lunne

    30+, följas åt på vägen till första barnet?

    Några fler strax över 30 som planerar första barnet och vill följas åt? :)

    Jag vet att det finns en äldre tråd i samma ämne, men det känns som att den dött ut lite sen många i den lyckats få barn. Så tänkte att jag startar en ny för oss som det är aktuellt för.

    Jag och min man har försökt sen ett drygt halvår. Vi skulle börja utredning i höstas då det kom fram att jag har PCO som bifynd vid en o-graviditetsrelaterad undersökning, men jag lyckades bli gravid precis innan utredningen startade. Tyvärr blev det MA så nu väntar vi på att kunna börja försöka igen.

  • Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?
  • Lunne
    Vasens88 skrev 2019-03-02 09:18:53 följande:

    Vi har försökt aktivt i över ett år nu. Kanske några missar vid äl pga olika saker. Har försökt få kontakt med en mottagning som gör utredningar, men de hade sådan kö att de inte kunde ta emot. Vad gör man då liksom, försöker söka hjälp men lyckas in. Hur går det för er?


    Vad tråkigt! Finns det inte någon annan mottagning ni kan söka er till?

    Vi väntar på att se vad som händer efter att jag tagit dubbel dos Letrozol (första månaden med Letrozol, läkaren tyckte att jag skulle testa dubbel dos direkt), som fått kroppen att utveckla 2 äggblåsor (istället för 1 som läkarna vill, då man inte "ska" sikta på tvillingar). Därav har jag inte fått någon ägglosningsspruta, men vi fick till det under ev. ÄL (vet ej om jag får det utan sprutan) mot läkarens rekommendation. Så vi hoppas på att ett ägg fäster, men tar hellre två än inget :) Annars blir det enkel dos Letrozol och förhoppningsvis ägglossningsspruta till nästa försök.
  • Grumpycavat

    Jag lyckades hålla mig vaken igår, och jag och sambon fick till en trevlig avslutning på dagen. :) 
    Monitorn säger fortfarande maximal idag, så det får bli en svängom ikväll också. 
    Usch vad jag egentligen hatar att "Ligga på schema" men som tur väl är så är det ju en trevlig aktivitet iallafall. 
    Sen är det bara att hålla tummarna, och vänta. 

    Någon som har bim i dagarna? 
    Alltid roligt att ha några att hålla tummarna för. 

  • Grumpycavat
    Vasens88 skrev 2019-03-02 09:18:53 följande:
    Vi har försökt aktivt i över ett år nu. Kanske några missar vid äl pga olika saker. Har försökt få kontakt med en mottagning som gör utredningar, men de hade sådan kö att de inte kunde ta emot. Vad gör man då liksom, försöker söka hjälp men lyckas in. Hur går det för er?
    Men vad sjukt att det är så lång kö att man inte ens kan ställa sig i kö. 
    Det är ju helt sjukt. :( Hur gör man då liksom?
    Egentligen skrämmande att så många behöver fertilitetsutredning. 
    Kan ni söka er till något annat landsting? 

    Vi ska också be om hjälp om någon månad, men nu blev jag lite stressad om det är så att kön är så lång. Vilket län bor du i?
    Jag bor i Skåne Län - någon som har fått hjälp här? Hur lång tid tog det?
  • KajsaLouise
    Grumpycavat skrev 2019-03-03 08:52:37 följande:

    Jag lyckades hålla mig vaken igår, och jag och sambon fick till en trevlig avslutning på dagen. :) 

    Monitorn säger fortfarande maximal idag, så det får bli en svängom ikväll också. 

    Usch vad jag egentligen hatar att "Ligga på schema" men som tur väl är så är det ju en trevlig aktivitet iallafall. 

    Sen är det bara att hålla tummarna, och vänta. 

    Någon som har bim i dagarna? 

    Alltid roligt att ha några att hålla tummarna för. 


    Härligt! :) Ja men visst är det tråkigt att ligga på schema! Sambon o jag myste till det helt spontant igår kväll, det kändes så mycket trevligare än för ca 2 veckor sedan när det mer bara skulle göras. ;) Hoppas det blev en liten bevis för er igår nu då! Eller idag för den delen!

    Jag har bim nästa vecka nån gång, tisdag/onsdag kanske. Jag har dock redan gett upp. Tempen har hoppat upp och ner och jag har vaknat och mätt på helt fel tider. Har också drömt så mycket konstigt både natten till igår och idag, tempen har nog stigit på grund av det. I natt kändes det som om jag var vaken fast jag sov. Vet inte om jag faktiskt varit vaken en stund när jag tempade. Hur som helst, de enda två dagarna den varit lite hög så anser jag den inte tillförlitlig. :/ Det ser inte positivt ut! I förrgår kväll men främst igår kom även den där känslan av att mensen är på igång. Vill du hålla tummarna får du gärna göra det men jag tror du måste hålla dem riktigt superhårt och kanske rent av slänga in en bön till högre makter också ;)
  • KajsaLouise
    Lunne skrev 2019-03-02 22:54:51 följande:

    Vad tråkigt! Finns det inte någon annan mottagning ni kan söka er till?

    Vi väntar på att se vad som händer efter att jag tagit dubbel dos Letrozol (första månaden med Letrozol, läkaren tyckte att jag skulle testa dubbel dos direkt), som fått kroppen att utveckla 2 äggblåsor (istället för 1 som läkarna vill, då man inte "ska" sikta på tvillingar). Därav har jag inte fått någon ägglosningsspruta, men vi fick till det under ev. ÄL (vet ej om jag får det utan sprutan) mot läkarens rekommendation. Så vi hoppas på att ett ägg fäster, men tar hellre två än inget :) Annars blir det enkel dos Letrozol och förhoppningsvis ägglossningsspruta till nästa försök.


    Men åh, hoppas det går vägen! Jag hade resonerat precis som ni och gjort samma val! Håller tummarna för er!
  • Missempi

    Hej alla!

    Är på vårt 10e försök å har bim imorgon-7e. Enligt min planering den 6-7 och enligt NC den 4e, imorgon.

    Känns som mensen är på g! :/

    Jag har planerat gynbesök den 7e...så jag undrar om det är okej med mens, ser de om de skulle vara nåt fel eller behöver jag boka om? Alltså, stör mensen eller är det mest praktiskt jobbigt?

    Om jag hade tänkt på detta så hade jag bokat annat datum..haha.

    Tack för svar om nån som gått till gyn mitt upp i mens? :)

  • Clemmentina
    Missempi skrev 2019-03-03 10:02:31 följande:

    Hej alla!

    Är på vårt 10e försök å har bim imorgon-7e. Enligt min planering den 6-7 och enligt NC den 4e, imorgon.

    Känns som mensen är på g! :/

    Jag har planerat gynbesök den 7e...så jag undrar om det är okej med mens, ser de om de skulle vara nåt fel eller behöver jag boka om? Alltså, stör mensen eller är det mest praktiskt jobbigt?

    Om jag hade tänkt på detta så hade jag bokat annat datum..haha.

    Tack för svar om nån som gått till gyn mitt upp i mens? :)


    Jag har inte gjort det själv men frågade en gång. Ska inte vara något problem utan mest opraktiskt.
  • Clemmentina
    Grumpycavat skrev 2019-03-03 08:52:37 följande:

    Jag lyckades hålla mig vaken igår, och jag och sambon fick till en trevlig avslutning på dagen. :) 

    Monitorn säger fortfarande maximal idag, så det får bli en svängom ikväll också. 

    Usch vad jag egentligen hatar att "Ligga på schema" men som tur väl är så är det ju en trevlig aktivitet iallafall. 

    Sen är det bara att hålla tummarna, och vänta. 

    Någon som har bim i dagarna? 

    Alltid roligt att ha några att hålla tummarna för. 


    Perfekt! :) Håller med om att det är jobbigt schemalagt sex. Min sambo är inte alls intresserad då.

    Jag har också bim i veckan, förmodligen fredag. Tempen gick upp ytterligare idag och jag inbillar mig massor av symptom men de kan lika gärna bero på Proveran jag ätit. Får se vad som händer med tempen och dem framöver.
    KajsaLouise skrev 2019-03-03 09:27:23 följande:

    Härligt! :) Ja men visst är det tråkigt att ligga på schema! Sambon o jag myste till det helt spontant igår kväll, det kändes så mycket trevligare än för ca 2 veckor sedan när det mer bara skulle göras. ;) Hoppas det blev en liten bevis för er igår nu då! Eller idag för den delen!

    Jag har bim nästa vecka nån gång, tisdag/onsdag kanske. Jag har dock redan gett upp. Tempen har hoppat upp och ner och jag har vaknat och mätt på helt fel tider. Har också drömt så mycket konstigt både natten till igår och idag, tempen har nog stigit på grund av det. I natt kändes det som om jag var vaken fast jag sov. Vet inte om jag faktiskt varit vaken en stund när jag tempade. Hur som helst, de enda två dagarna den varit lite hög så anser jag den inte tillförlitlig. :/ Det ser inte positivt ut! I förrgår kväll men främst igår kom även den där känslan av att mensen är på igång. Vill du hålla tummarna får du gärna göra det men jag tror du måste hålla dem riktigt superhårt och kanske rent av slänga in en bön till högre makter också ;)


    Åh vad svårt det där! Jag sover också jätteorolig. Vaknade ett par gånger i natt och drömde. Tempen steg ytterligare vilken nog beror på det. Dock är den fortfarande rejält hög. Har flera symptom men känns som det kan bero på Provera eller rent av vara inbillning. Jag tänker nog testa på ons/tors om tempen fortsätter vara hög och om mensen inte kommer innan. Hur tänker du göra?
  • KajsaLouise
    Missempi skrev 2019-03-03 10:02:31 följande:

    Hej alla!

    Är på vårt 10e försök å har bim imorgon-7e. Enligt min planering den 6-7 och enligt NC den 4e, imorgon.

    Känns som mensen är på g! :/

    Jag har planerat gynbesök den 7e...så jag undrar om det är okej med mens, ser de om de skulle vara nåt fel eller behöver jag boka om? Alltså, stör mensen eller är det mest praktiskt jobbigt?

    Om jag hade tänkt på detta så hade jag bokat annat datum..haha.

    Tack för svar om nån som gått till gyn mitt upp i mens? :)


    Hej på dig!

    Då har du och jag samma känsla - jädra mens! :/

    Jag gick till gyn när jag blödde. Det var faktiskt därför jag var där, jag slutade liksom inte blöda. Det var ju inte så jättekul direkt, men läkaren verkade inte bry sig om det. Min blödning var iofs inte traditionell mens eftersom den inte tänkt upphöra, men läkaren gjorde ju vaginalt ul och så iaf. Det är nog inga problem om du känner att det går bra! :)
  • Missempi
    Clemmentina skrev 2019-03-03 10:36:21 följande:

    Jag har inte gjort det själv men frågade en gång. Ska inte vara något problem utan mest opraktiskt.


    Tack för svar! Då ska jag nog köra på! :)
Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?