• OnkelBert

    Tänk om – låt pojkar uppfostras som pojkar

    Pojkar har aldrig tidigare i världshistorien uppfostrats mer som flickor än i dagens genuscertifierade Sverige. Samtidigt har skillnaden på prestation i skolan aldrig varit större mellan könen. 
    Det finns biologiska fakta som genuspedagoger inte bör ignorera, skriver psykiatern David Eberhard.
    Tankar kring detta?
  • Svar på tråden Tänk om – låt pojkar uppfostras som pojkar
  • Jemp
    Anonym (särlingtwo) skrev 2019-01-31 23:22:52 följande:

    Men det kan ju vara bra att veta att man bryter en norm. Jag har flera skräckexempel på barn som blivit mobbade när de bara ville göra det de ville.

    När jag var liten och kungen gick i kortbyxor hade vi en kille i grannklassen som ville prova på dans med sin syster och de andra tjejerna. Han blev mobbad upp i vuxen ålder för det och det hjälpte inte att han bytte skola utan rykte hann före. 

    Själv var jag en hejare på syslöjd och fick heta skräddarn i skolan men jag är rätt storvuxen så de vågade inte ge sig på mig för jag hade skickat två äldre grabbar som mobbade min kompis till sjukhuset med en stor planka. Jag anser fortfarande att det var självförsvar.

    Jag anser att man skall få göra vad man vill så länge ingen annan tar skada. Problemet är att inte alla tänker så.


    Ska vi då acceptera mobbning och låta våra barn (eller oss själva) begränsas, eller ska vi uppfostra våra barn till att mobba inte är okej och att man kan välja vad man vill oavsett kön?

    Du verkar förespråka det förstnämnda.
  • KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-01-31 11:15:05 följande:
    Tack för en del bra länkar. Jag har läst och tittat på det mesta, men det tar ju tid (som jag egentligen inte har just nu). Jag har också sparat ner sista länken som verkar vara en bra sammanfattning. Det finns mycket där som kan vara bra att veta, som grund för att kunna utveckla något så småningom som tillgodoser alla behov, både killarnas och tjejernas. Mycket av det här görs förstås också redan i skolorna. Det finns ju också ganska många lägen där man även utan all bakgrundinformation märker att den här eleven förstår inte, hänger inte med, m.m. Och oavsett om det beror på att det är en kille, så gör man ju något för att hjälpa honom. Mycket av det som stå ri olika länkar, görs redan.
    Nu kommer jag nog att skriva en del saker som du redan vet men det är ju fler som läser tråden.

    Det verkar bero mycket på vilken skola det är.
    Pojkar - största förlorarna i dålig skola | Lärarnas tidning (2017)
    lararnastidning.se/pojkar-storsta-forlorarna-pa-dalig-skola/

    Pojkar halkar efter i skolan: "För mycket eget ansvar på eleverna" (2017)
    www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/pojkar-halkar-efter-i-skolan-f%C3%B6r-mycket-eget-ansvar-p%C3%A5-eleverna-3931911

    Det är samma sak som Eberhard kritiserade några år innan.
    Eberhard: "Skolan tar stryk när barn tillåts vara gränslösa" | Göteborgs-Posten - Debatt (2013)
    www.gp.se/debatt/eberhard-skolan-tar-stryk-n%C3%A4r-barn-till%C3%A5ts-vara-gr%C3%A4nsl%C3%B6sa-1.621869

    När pojkar ligger efter i mognad i tonåren så har de ju något lägre samvetsgrannhet, det har med frontalloben att göra och då funkar det inte så bra att lägga över mycket ansvar på dem och ansvaret glider ju över på föräldrarna.
    sv.wikipedia.org/wiki/Samvetsgrannhet

    Det finns en viss skillnad på gruppnivå.
    Brain Connectivity Study Reveals Striking Differences Between Men and Women ? PR News
    www.pennmedicine.org/news/news-releases/2013/december/brain-connectivity-study-revea

    Jag tror att mycket också beror på lärarna själva.
    Där jag bor är det som dag och natt mellan olika lärare och de som inte gör det så bra verkar inte veta hur man skapar intresse de verkar inte heller veta hur man sätter gränser, de verkar inte ha någon ledarskapsförmåga öht.
    Jag blev inte förvånad när jag läste denna.
    Lär lärarstudenter sätta gränser för eleverna | Lärarnas tidning (2018)
    lararnastidning.se/lar-lararstudenter-satta-granser-for-eleverna/

    t.o.m. småpojkar i 7års åldern kan ta över i klassrummet och stör resten av klassen. Är det stora klasser är de ju helt maktlösa,
    Klarar man inte av att sätta gränser så blir det mer tjat och det blir en nedåtgående spiral där det bara blir en massa gnäll utan att läraren lyckas skapa en situation där det kan bli något positivt. Det betyder ju inte att de barnen inte kan lära sig men när vissa lärare inte vet hur de ska ta kontrollen så kommer man ju inte så långt.

    Om någon som är mer pedagogisk tar över så brukar det funka, de sitter inte heller och tragglar läsboken eller matteboken de plockar fram material som passar barnens intresse och då funkar det bättre.
    När det är så stor skillnad så kan det ju inte vara barnet som är problemet.

    och så har vi de här, när lärare inte vet hur de ska hantera dem så funkar det ju inte.
    Bråkighet, grovmotoriskt aktiv, hög röst, utåtagerande, aggressiv, dominant och bristande impulskontroll är inslag i det som uppfattas som "typisk pojkighet". Flertalet pojkar agerar inte enligt detta mönster, men ändå råder denna föreställning om den "typiska" pojken. Pojkar som inte är "typiska" uppfattas som avvikande trots att de är i klar majoritet.

    forskolan.se/pojkighet-har-lag-status/
    Det är många föräldrar som inte vet hur de ska hantera dem också finns det de som inte har lust att engagera sig, de som har det trassligt hemma brukar vara värst.

    När jag läser vissa saker som genuspedagogerna "norm kritiserar" på dagis, om en pojke inte lyssnar så ber man en tjej, om en pojke tjorvar med påklädning så hjälper man dem, tjejer får hjälpa till mer. Det är vissa personlighetsdrag som lyser igenom.
    Agreeableness & Extraversion.
    en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_personality_traits
    Pojkar har i regel lägre agreeableness än tjejer så de lyssnar sämre, en del pojkar har ganska låg agreeableness och har väldigt stark vilja, är dom då också extrovert kan de vara lite dampiga,
    Det verkar som dagispedagogerna gör samma misstag som vissa föräldrar, de säger till pojkarna men föräldern tar av någon anledning inte tag i det (kanske för att det är lättsamt) så tillsägelsen har en tendens att utvecklas till tjat och barnet behöver inte lyssna för att det inte händer något. Det är nästan bättre att vara tyst.
    Det är inte så farligt när de är små men när de kommer till utvecklingsstadiet mellan 4-5 och blir mer medvetna om sin egen identitet och blir mer självständiga så kan det dra iväg med massvis med trotts och det är ju inte så konstigt när ett barn med väldigt stark vilja har fått göra som det vill alldeles för ofta,

    I olika kombinationer kan personlighetsdragen likna ADHD.
    Det verkar också finnas en korrelation med openness och det kan bero på att finns en korrelation mellan openness och något lägre latent inhibition, speciellt om man är extrovert. Antar att det är de barnen som brukar överlista pedagogerna.
    en.wikipedia.org/wiki/Latent_inhibition

    Big five dimensions and ADHD symptoms: links between personality traits and clinical symptoms. - PubMed - NCBI
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12150240
    Adult ADHD Symptoms and Five Factor Model Traits in a Clinical Sample: A Structural Equation Modeling Approach
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3821966/
    Diagnos eller tonårshjärna? | Special Nest
    www.specialnest.se/forskning/diagnos-eller-tonarshjarna

    Förutom intelligens finns det en positiv korrelation mellan agreeableness & Conscientiousness och förutsättningar att lyckas i skolan.

    Tjejer har i snitt högre agreeableness och speciellt i tonåren så har de högre conscientiousness.
    Är skolan anpassad efter tjejer eller är den anpassad för akademiker av akademiker?
  • Anonym (Moni)
    Jemp skrev 2019-02-01 13:23:33 följande:

    Ska vi då acceptera mobbning och låta våra barn (eller oss själva) begränsas, eller ska vi uppfostra våra barn till att mobba inte är okej och att man kan välja vad man vill oavsett kön?

    Du verkar förespråka det förstnämnda.


    En del föredrar att vara ängsliga tror jag (eller låtsat ängsliga). Här funkar det bra för barnen att vara de de är. Min sons kill-bästis har kjol/klänning flera dagar i veckan.
  • KlunsSmurfen

    De som har svårt att sitta stilla vid skolbänken har större behöv av att röra på sig men barn rör på sig mindre och mindre.
    Barn och ungdomar rör sig för lite ? Vetenskap och Hälsa (2017)
    www.vetenskaphalsa.se/barn-och-ungdomar-ror-sig-for-lite/

    Det verkar som att både föräldrar och samhället är dåliga på att lära killar att ta ansvar och det påverkar ju skolan.


    KlunsSmurfen skrev 2018-12-23 17:36:18 följande:
    Jag tror inte riktigt att det sitter i att det visat sig att kvinnor är minst lika kapabla, det verkar som att många killar verkar tro att de är mindre kapabla än vad de är (eller så är de bara slappa).





    Detta påminner om det Jordan Peterson säger, unga killar har svårt att få till en riktig struktur i livet. Killars osäkerhet har ökat de senaste 10-20 åren.
    Förr var det mer så att mannen tog ansvar för en massa saker (och tog för mycket utrymme), nu har killar har intagit en mer passiv roll i förhållanden och det finns en osäkerhet i att ta för sig, en konsekvens är det som tjejer "gnäller" på, tjejerna får bli "projektledaren" i förhållandet. (påminner om början på en viss intervju).

    En konsekvens är ju att förhållanden skiter sej.
    Vad är lagom? (någon sa i Skavlan att vi måste bli bättre på att kommunicera för att förebygga problem i förhållandet)

    Hur kommer det sig att det verkar finnas ett behov hos många unga att höra att de behöver lära sig att städa sina rum och få en struktur i livet?
    Får de inte lära sig att ta ansvar när de växer upp?

    Det är antagligen väldigt många faktorer som påverkar för alla har ju inte haft samma föräldrar och gått i samma skola men det är också något som var ett självskrivet ansvar och som räknades som en del av att bli vuxen när deras egna föräldrar växte upp som har försvunnit. Kommunikation i ett förhållande är också något som är en självklarhet.

    Kan det vara så att man ofta glömmer att informera sina barn om något man själv tar för givet trots att det är något man själv har fått lära sig av andra eller av sina misstag?

    www.familjeliv.se/forum/thread/79287895-sjalvmord-23-ar-man-varfor/9

  • Anonym (Va)
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-03 09:42:25 följande:

    De som har svårt att sitta stilla vid skolbänken har större behöv av att röra på sig men barn rör på sig mindre och mindre.
    Barn och ungdomar rör sig för lite ? Vetenskap och Hälsa (2017)
    www.vetenskaphalsa.se/barn-och-ungdomar-ror-sig-for-lite/

    Det verkar som att både föräldrar och samhället är dåliga på att lära killar att ta ansvar och det påverkar ju skolan.


    Återigen tack för intressant läsning. Tyvärr verkar du tala för döva öron när man läser alla goddag yxskaft svar du brukar få.  
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Va) skrev 2019-02-03 10:48:34 följande:
    Återigen tack för intressant läsning. Tyvärr verkar du tala för döva öron när man läser alla goddag yxskaft svar du brukar få.  
    Det kan bero på att jag har en tendens att hamna i diskussioner med vänsterfeminister. Ska man lära sig något och lära sig att utveckla sina argument ska man ju diskutera med någon som inte håller med men det är egentligen inte så givande att diskutera med dem eftersom man oftast diskuterar med en ideologi.

  • Anonym (Va)
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-03 13:25:57 följande:
    Det kan bero på att jag har en tendens att hamna i diskussioner med vänsterfeminister. Ska man lära sig något och lära sig att utveckla sina argument ska man ju diskutera med någon som inte håller med men det är egentligen inte så givande att diskutera med dem eftersom man oftast diskuterar med en ideologi.
    Jag tycker iallafall att det är intressant att ta del av de länkar du har i dina inlägg :)
  • Anonym (Orättvist)

    Man måste våga spränga de feministiska bojorna, förutsättngslöst se hur andra länder än Sverige hanterar det faktum att pojkar ständigt diskrimineras. Mycken gammal visdom om skillnader mellan män och kvinnor kan vi hämta från Arabländerna, utan att det innebär att vi tar till oss deras religion.

  • Anonym (Moni)
    Anonym (Orättvist) skrev 2019-02-04 08:40:28 följande:

    Man måste våga spränga de feministiska bojorna, förutsättngslöst se hur andra länder än Sverige hanterar det faktum att pojkar ständigt diskrimineras. Mycken gammal visdom om skillnader mellan män och kvinnor kan vi hämta från Arabländerna, utan att det innebär att vi tar till oss deras religion.


    Beskriv den visdomen.
  • Lainie Kennedy
    Anonym (Orättvist) skrev 2019-02-04 08:40:28 följande:

    Man måste våga spränga de feministiska bojorna, förutsättngslöst se hur andra länder än Sverige hanterar det faktum att pojkar ständigt diskrimineras. Mycken gammal visdom om skillnader mellan män och kvinnor kan vi hämta från Arabländerna, utan att det innebär att vi tar till oss deras religion.


    Mycket gammal visdom om skillnaderna mellan individer oavsett kön kan hämtas från alla länder utan religion.
  • Anonym (Orättvist)
    Lainie Kennedy skrev 2019-02-05 11:58:45 följande:
    Mycket gammal visdom om skillnaderna mellan individer oavsett kön kan hämtas från alla länder utan religion.
    Anonym (Moni) skrev 2019-02-05 11:29:56 följande:
    Beskriv den visdomen.

    Finns en bild med texten - Män behöver sitta runt lägerelden här ovanpå.
    Tänk om man som det görs i kloka länder opåverkade av feminism hade skiljd undervisning för Pojkar och för flickor. Då kunde Pojkarna få att klassrum som såg ut som ett läger och ha tävlingar som undervisning. Dessutom skulle inte Pojkarnas uppmärksamhet störar av flickor. I många länder vet man att Män blir okoncentrerade om det finns kvinnor i deras närhet.

    Flickorna skulle kunna ha undervisning särskilt anpassad för att få de att växa in i kvinnorollen. Undervisning utan betygshets!! Många flickor mår dåligt av feminsimens onaturliga krav på de!!!
  • Anonym (Moni)
    Anonym (Orättvist) skrev 2019-02-05 13:44:00 följande:

    Finns en bild med texten - Män behöver sitta runt lägerelden här ovanpå.

    Tänk om man som det görs i kloka länder opåverkade av feminism hade skiljd undervisning för Pojkar och för flickor. Då kunde Pojkarna få att klassrum som såg ut som ett läger och ha tävlingar som undervisning. Dessutom skulle inte Pojkarnas uppmärksamhet störar av flickor. I många länder vet man att Män blir okoncentrerade om det finns kvinnor i deras närhet.

    Flickorna skulle kunna ha undervisning särskilt anpassad för att få de att växa in i kvinnorollen. Undervisning utan betygshets!! Många flickor mår dåligt av feminsimens onaturliga krav på de!!!


    LOL det dör var oväntat och dummare än jag hade kunnat vänta mig. Men om man gillar självmord så är det en utmärkt idé att försöka skapa balans genom identitetstvång istället för att individerna får visa självs var de passar och anpassa därefter. Vart hade de stoppat mig och andra som har behov av alla skalor på intresse/beteendemönster? Det har förresten de allra flesta i olika grad. Min farsa är en riktig karlakarl som jagar och bygger ... och som virkar och läser ?kvinnolitteratur? när andan faller på. Stoppa in dig själv i ett fack istället.
  • LFF
    Jag är bara jag skrev 2019-01-27 18:01:37 följande:
    Hur skulle det se ut om vuxna män gick omkring i klänning och nagellack? Stefan Lövén när han möter andra statsöverhuvuden, kungen på nobelmiddagen kanske eller cancerläkaren i lila klänning? Skulle tro att alla utom extremindividerna inte tycker det vore normalt eller okey. Varför då pracka på pojkar sånt? Pyssel är nåt annat. Vår 2-åring älskar att rita och det får han självklart göra. Han leker "kök" och kokar gröt också, helt okey. Men han kommer aldrig bära klänning eller rosa halsband. Jag vill att barnen ska smälta in i samhället- inte sticka ut och bli mobbade. Finns tillräckligt mycket barn kan mobbas för, att föräldrarna tvingar på dom tjejattribut bidrar inte till nåt gott direkt.
    På vilket sätt blir mina 5-åriga grabbar flickor för att de älskar rosa och andra färger? De har inte blivit retade för detta i förskolan. Nu när vi var i fjällen och de skulle ha nya vantar fick de välja själva. Det blev ett varsitt par rosa/svarta. 

    På vilket sätt blir mina grabbar tjejiga för att de gjort rosa pärlhalsband själva som de sen självklart vill ha på sig? 

    På vilket sätt blev mina grabbar tjejiga när de själva ville ha klänning (och fick varsin av vännen med en jämngammal dotter)? Jag har inte tvingat dem till något. Jag avskyr själv rosa! 

    Precis lika mycket som mina killar älskar rosa (och alla andra färger), att pyssla med halsband etc så älskar de hockeyn, att köra fort i skidbacken, att skita ner sig i skogen, att köra skoter (de fick prova barnskoter nu när vi var i fjällen), att cykla som två små dårar i full fart nedför backarna etc. Deras kärlek till andra färger än mörkgrönt, blått, grått och svart har inget med deras könstillhörighet att göra. Det är sorgligt att läsa att du tänker hämma ditt barn istället för att låta det ha på sig det barnet önskar bara för att det har en viss färg.
Svar på tråden Tänk om – låt pojkar uppfostras som pojkar