• emphz

    Letrozol - följas åt?

    Hej.

    Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

    Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

  • Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • Ma18
    Lunne skrev 2019-06-18 10:09:18 följande:

    Jag börjar bli rejält trött att allt ser perfekt ut på VUL varje månad, och ändå händer det inget =/ Det börjar kännas som att något mer måste vara fel när jag nu med Letrozol får regelbunden ÄL varje månad, men vi inte kommer någon vart ändå... Nån mer som är i samma situation?


    Samma läge för mig, börjar misströsta rejält.. har ställt in mig på ivf nu, tror inte det kommer lyckas på annat vis..
  • Lunne
    GlitterLina skrev 2019-06-19 23:34:59 följande:

    [quote=79703068][quote-nick]Clemmentina skrev 2019-06-19 23:06:33 följande:[/quote-nick]Usch stackare! Jag fick uvi två gånger förra cykeln. Allt annat än kul! Hoppas du mår bättre snart![/

    Tack nu börjar jag känna mig nästan återställd! Men ledsen över att inte haft sex vid ägglossningen. Men ville inte äventyra min hälsa då jag hade fruktansvärd UVI :(

    Så denna gången hann vi bara göra det på onsdagen innan & Äl va i måndags!


    Vad tråkigt när det blir så :( Ja drog på mig UVI efter förra ÄL, är på min tredje penicillinkur nu som jag ska äta i flera veckor då UVIn kommit tillbaka inkl. feber m.m. efter det två första korta... Men jag var i alla fall så långt in på tredje kuren att jag mådde helt bra igen redan i början av denna vecka, så vi har kunnat köra på varannan dag inför ÄL imorgon. Hade nog varit riktigt sur annars, så förstår hur du känner <3  
  • Lunne
    Ma18 skrev 2019-06-20 05:41:02 följande:
    Samma läge för mig, börjar misströsta rejält.. har ställt in mig på ivf nu, tror inte det kommer lyckas på annat vis..
    Har ni försökt så länge att ni kan få hjälp med det eller tänker du privat i så fall? Jag lyckades bli gravid i höstas, men det slutade med missfall, så läkaren menar att det borde gå igen, men hur länge ska man vänta liksom :( Jag vill dock verkligen undvika IVF med alla hormoner, då min kropp brukar protestera rejält mot sånt... Jag fick i alla fall boka en spolning till augusti ifall det inte tagit sig innan, ifall att det kanske kan hjälpa.
  • agnianits
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-19 22:03:45 följande:

    Ja det är en sån sjukt ?ful? fråga att ställa. Folk förstår verkligen inte att det inte är okej att fråga någonting sånt! Väldigt bra svar! Skönt att få snärta till dem lite på näsan.

    Ja vi gick via fertilitetsmottagningen då. Det var precis i samma veva som dem införde 25års gräns. Var endast 21år då så vi hade verkligen tur.

    Min man fick ta spermieprov (det såg bra ut) och jag fick ta blodprov samt en del VUL. Kom fram till att jag har endometrios och PCOS... men när jag hittat rätt kur på letrozolen så blev jag gravid på första försöket. Himla oväntat meeeen så glada vi blev.

    Nu är vi inne på månad 4 så jag hoppas verkligen det kan ta sig snart. Som vi skrev tidigare, så himla påfrestande allt detta!


    Ja, ok. Skönt att ni fick hjälp med första! Då hoppas jag verkligen att detta är ett vinnande koncept denna gången också och att det snart tar sig:) fantastiskt ändå vilken hjälp man kan få idag.

    Jag ska få min mens på lördag. Vi har åkt iväg på semester så jag tog ett test igår. Mest för att få ett hum om det kunde vara något. Helt negativt...

    Hade velat få en spolning men vet inte hur länge man ska försöka innan man får det? Skulle ge letrozolen en chans över sommaren. Sen får vi se vad som händer.
  • Anonym (Längtan2019)

    Hej! Hoppar gärna in här! Är snart 31, har en historia med 1 dotter på 8 år + 2 aborter varav den senaste 2015 med min nuvarande sambo. Innan dottern fick jag konstaterad PCOS och sedan icke konstaterad PCOS av en annan läkare. Alltid haft väldigt oregelbunden ÄL och långa cyklar. Ätit ihop p-piller kartor de senaste 2-3 åren. Slutade med dessa hösten -18. Blödning i februari -19. Kontaktade privat klinik i maj och har aldrig blivit så väl bemött av den "vanliga" sjukvården som där! Fick tid 20/6, träffade en så proffsig läkare som förklarade att jag har lätt PCO, väldigt många och fina ägg för att vara 30+ dock en väldigt tunn slemhinna eftersom jag inte fått "blöda ur" som han sa. Fick Provera och Letrozol utskrivet, började med Provera direkt på kvällen den 20/6, inväntar blödning. Återbesök och VUL 15/7.

    Listan

    GlitterLina- mens 4/6. dubbeldos letrozol 6-10/6 

    Emphz - letrozol kur 4 - dubbelkur, gonal f 75 enheter i 6 dagar. Vul visade 2 äggblåsor. Ovitrelle. Fick positivt graviditetstest den 29/3 :)

    Efterlängtadsen2014 - Börjar letrozolkur 3, 2/6. Sista tabletten 6/6. 

    Zey - letrozol kur 4, klar 6/3, inväntar vul 11/3. Ovitrille spruta 11/3, ägglossning 13/3. BIM 28/3 

    mallanbus - letrozol kur 3 klar 13/4, bim 3/5. 

    Ma18 - Letrozolkur 7, BIM 29/6 

    Lisun - Letrozol kur 2, sista tabletten tas 10/3 

    Lunne - Letrozol kur 4 9-13/6. VUL 18/6 visade en blåsa på 18 mm, ÄL sannolikt senare i veckan, BIM 5/6. 

    Waitress: Letrozol kur 1, enkeldos. UL äggblåsa 25 mm. ÄL mellan 3-5 april. BIM 20/4 

    Anonym JJ - Letrozolkur 2, dubbeldos sista tabletten togs 26/3 

    JordemorKattis - 

    Letrozolkur kur 1. 1 tab/dag. UL 18/4, inga mogna ägg. Primolut. 

    Letrozol kur 2. 2 tab/dag. UL 13/5. 4 mogna ägg. Rekommenderas inte att ha samlag. 

    Letrozol kur 3. 1+2+1+2+1. UL 10/6. 

    Mican - Månad två med letrozol och mensen börjar komma igång, så snart dags att påbörja månad 3.

    Clemmentima - Letrozol kur 1, börjar 13/6 och har VUL 24/6

    Längtan2019 - Provera start 20/6 sedan Letrozol kur 1, VUL 15/7

  • Nicciz

    En fråga, jag fick det konstaterat att ingen ÄL skett denna månaden via VUL och läkaren som gjorde en fertilitetsutredning på oss sade att det kan bli så ibland. Han ville skriva ut Letrozol för att jag ligger på gränsen till PCOS, hög äggreserv osv. Jag tackade nej då jag haft positiva ÄL stickor sedan oktober när vi påbörjade försök nr 2. Men sen kom jag på, även om ÄL stickorna varit positiva så kanske inte ägget släpper? Eller hur brukar det bli? Ni som är experter, snälla stilla min oro.

  • Lunne
    Nicciz skrev 2019-06-24 09:58:49 följande:

    En fråga, jag fick det konstaterat att ingen ÄL skett denna månaden via VUL och läkaren som gjorde en fertilitetsutredning på oss sade att det kan bli så ibland. Han ville skriva ut Letrozol för att jag ligger på gränsen till PCOS, hög äggreserv osv. Jag tackade nej då jag haft positiva ÄL stickor sedan oktober när vi påbörjade försök nr 2. Men sen kom jag på, även om ÄL stickorna varit positiva så kanske inte ägget släpper? Eller hur brukar det bli? Ni som är experter, snälla stilla min oro.


    Det kan tyvärr bli så att det inte släpper trots positivt ÄL-test, ja, och det ska vara speciellt vanligt vid PCO. Fråga läkaren om du kan kolla upp ifall ägglossning blivit av eller inte några cykler i följd med blodprov eller VUL?
  • Nicciz
    Lunne skrev 2019-06-24 10:39:59 följande:

    Det kan tyvärr bli så att det inte släpper trots positivt ÄL-test, ja, och det ska vara speciellt vanligt vid PCO. Fråga läkaren om du kan kolla upp ifall ägglossning blivit av eller inte några cykler i följd med blodprov eller VUL?


    Stort tack för svar! Då får jag antingen kolla om ägglossning skett några månader framåt eller påbörja kur med letrozol på en gång. Frågan är om jag orkar hålla ut några månader...
  • Lunne
    Nicciz skrev 2019-06-24 11:02:16 följande:
    Stort tack för svar! Då får jag antingen kolla om ägglossning skett några månader framåt eller påbörja kur med letrozol på en gång. Frågan är om jag orkar hålla ut några månader...
    Det är inget lätt val detdär? å ena sidan vill man att det ska ta sig NU, å andra sidan känns det dumt att ta mediciner i onödan... Jag hade extremt oregelbunden cykel innan Letrozol, så det kändes givet, däremot ville jag helst slippa ta ägglossningssprutor då jag är "aningen" rädd för nålar 0:) Så kollade att jag faktiskt fick ÄL på "bara" Letrozol hos läkaren i några månader istället för att börja med Ovitrielle direkt, och det visade sig att den skulle ha varit helt onödig :)
  • Anonym (Anonym JJ)

    Om inte annat så ser du om du får mens cirka 2 veckor efter positivt ÄL-test. Får du den (om du inte är gravid) så vet du ju att du haft ÄL

    Så gör iaf jag. Annars kan Letrozol-dosen behöva höjas


    Nicciz skrev 2019-06-24 11:02:16 följande:

    Stort tack för svar! Då får jag antingen kolla om ägglossning skett några månader framåt eller påbörja kur med letrozol på en gång. Frågan är om jag orkar hålla ut några månader...


Svar på tråden Letrozol - följas åt?