• emphz

    Letrozol - följas åt?

    Hej.

    Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

    Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

  • Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • oshark
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-24 17:40:27 följande:

    Om inte annat så ser du om du får mens cirka 2 veckor efter positivt ÄL-test. Får du den (om du inte är gravid) så vet du ju att du haft ÄL

    Så gör iaf jag. Annars kan Letrozol-dosen behöva höjas


    Fast du kan få "mens" även om du inte haft ÄL.
  • Anonym (Anonym JJ)

    Okej. Det har jag ingen erfarenhet av då jag haft ÄL de ggr (kollat med VUL) jag fått mens. Har varken ÄL eller mens av mig själv men så fort jag fått igång mensen med proverna/primolut och börjar på med Letrozol så ?går mensen av sig självt?.


    oshark skrev 2019-06-24 19:57:10 följande:

    Fast du kan få "mens" även om du inte haft ÄL.


  • oshark
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-24 23:18:39 följande:

    Okej. Det har jag ingen erfarenhet av då jag haft ÄL de ggr (kollat med VUL) jag fått mens. Har varken ÄL eller mens av mig själv men så fort jag fått igång mensen med proverna/primolut och börjar på med Letrozol så ?går mensen av sig självt?.


    Vid en "normal" menscykel är det inte ovanligt att någon gång per år ha en s.k. anovulatorisk cykel, dvs att man inte ägglossar. Även om man då inte ägglossar får man ofta en bortfallsblödning i alla fall, men ofta kommer den lite senare än ens vanliga mens och ter sig lite annorlunda.
  • Nicciz
    Lunne skrev 2019-06-24 11:16:03 följande:

    Det är inget lätt val detdär? å ena sidan vill man att det ska ta sig NU, å andra sidan känns det dumt att ta mediciner i onödan... Jag hade extremt oregelbunden cykel innan Letrozol, så det kändes givet, däremot ville jag helst slippa ta ägglossningssprutor då jag är "aningen" rädd för nålar 0:) Så kollade att jag faktiskt fick ÄL på "bara" Letrozol hos läkaren i några månader istället för att börja med Ovitrielle direkt, och det visade sig att den skulle ha varit helt onödig :)


    Det är inte alls lätt! Å andra sidan är Letrozol inte farligt för kroppen, men att undvika medicin är väl alltid bra tänker jag. Förstår att du vill slippa sprutorna, det vill jag också. Fick du regelbunden cykel av Letrozol? Hur kommer det sig att det var onödigt?
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-24 17:40:27 följande:

    Om inte annat så ser du om du får mens cirka 2 veckor efter positivt ÄL-test. Får du den (om du inte är gravid) så vet du ju att du haft ÄL

    Så gör iaf jag. Annars kan Letrozol-dosen behöva höjas


    Men positivt ÄL-test innebär väl inte automatiskt att ägget faktiskt har släppt? Eller? Stegringen kan ju indikera på det men ibland släpper det inte och det är väl det som är grejen med PCOS? Jag har försökt googla och googla men får bättre svar här!
    oshark skrev 2019-06-25 10:20:06 följande:

    Vid en "normal" menscykel är det inte ovanligt att någon gång per år ha en s.k. anovulatorisk cykel, dvs att man inte ägglossar. Även om man då inte ägglossar får man ofta en bortfallsblödning i alla fall, men ofta kommer den lite senare än ens vanliga mens och ter sig lite annorlunda.


    Eftersom det är konstaterat att jag inte har ÄL denna månad, kommer jag få en så kallad bortfallsblödning då?
  • Anonym (Anonym JJ)

    Jag har både PCOS & endometrios och JAG får inte mens om jag EJ haft ÄL. Så har det varit för mig, säger inte att det är så för andra.

    Har jag tagit för låg dos av Letrozol så har jag inte haft ÄL och får då inte heller mens. Nu när jag tar dubbeldos av Letrozol och har konstaterad ÄL så kommer mensen automatiskt 14 dagar efter ÄL


    Nicciz skrev 2019-06-25 10:47:02 följande:

    Det är inte alls lätt! Å andra sidan är Letrozol inte farligt för kroppen, men att undvika medicin är väl alltid bra tänker jag. Förstår att du vill slippa sprutorna, det vill jag också. Fick du regelbunden cykel av Letrozol? Hur kommer det sig att det var onödigt? Men positivt ÄL-test innebär väl inte automatiskt att ägget faktiskt har släppt? Eller? Stegringen kan ju indikera på det men ibland släpper det inte och det är väl det som är grejen med PCOS? Jag har försökt googla och googla men får bättre svar här!Eftersom det är konstaterat att jag inte har ÄL denna månad, kommer jag få en så kallad bortfallsblödning då?


  • oshark
    Nicciz skrev 2019-06-25 10:47:02 följande:

    Det är inte alls lätt! Å andra sidan är Letrozol inte farligt för kroppen, men att undvika medicin är väl alltid bra tänker jag. Förstår att du vill slippa sprutorna, det vill jag också. Fick du regelbunden cykel av Letrozol? Hur kommer det sig att det var onödigt? Men positivt ÄL-test innebär väl inte automatiskt att ägget faktiskt har släppt? Eller? Stegringen kan ju indikera på det men ibland släpper det inte och det är väl det som är grejen med PCOS? Jag har försökt googla och googla men får bättre svar här!Eftersom det är konstaterat att jag inte har ÄL denna månad, kommer jag få en så kallad bortfallsblödning då?


    Du får inte nödvändigtvis en bortfallsblödning, men du kan få det. Därför kan man inte med ÄL-test och efterföljande blödning enbart bekräfta ÄL, det måste även göras med antingen tempmetoden hemma själv eller genom VUL och/eller blodprov hos gyn.
  • oshark
    Nicciz skrev 2019-06-25 10:47:02 följande:

    Det är inte alls lätt! Å andra sidan är Letrozol inte farligt för kroppen, men att undvika medicin är väl alltid bra tänker jag. Förstår att du vill slippa sprutorna, det vill jag också. Fick du regelbunden cykel av Letrozol? Hur kommer det sig att det var onödigt? Men positivt ÄL-test innebär väl inte automatiskt att ägget faktiskt har släppt? Eller? Stegringen kan ju indikera på det men ibland släpper det inte och det är väl det som är grejen med PCOS? Jag har försökt googla och googla men får bättre svar här!Eftersom det är konstaterat att jag inte har ÄL denna månad, kommer jag få en så kallad bortfallsblödning då?


    Och nej, ÄL-test visar BARA att kroppen förbereder sig på att släppa ett ägg. Huruvida den lyckas eller inte är en annan femma.

    Många som har PCOS har förhöjda LH-nivåer i kroppen som ett resultat av den hormonella obalans PCOS innebär och kan därför få positiva eller nästan positiva test utan att kroppen är redo att släppa ett ägg. ÄL-test kan därför vara helt opålitliga för vissa med PCOS.
  • 3årsväntan

    Hej!
    Jag åt min första Letrozol kur när min mens kom i juni på cd 3-7.
    När jag var hos gyn för vul så visade det sig att jag redan haft ägglossning.
    Var på vul tisdagen den 18/6 (cd15) och hade äl-känningar redan på fredagen 14/6 (cd10)
    Jag har alltid trott att jag har sen ägglossning, men tydligen inte.
    Gyn trodde att jag kanske släppt två ägg, så jag hoppas verkligen att det går vägen denna månaden! Jag har bim 1/7 

  • Lunne
    Nicciz skrev 2019-06-25 10:47:02 följande:
    Det är inte alls lätt! Å andra sidan är Letrozol inte farligt för kroppen, men att undvika medicin är väl alltid bra tänker jag. Förstår att du vill slippa sprutorna, det vill jag också. Fick du regelbunden cykel av Letrozol? Hur kommer det sig att det var onödigt?
    Japp, med Letrozol har cykeln blivit regelbunden :) Ovitrielle hade varit onödigt då det enda den gör är att se till att ägget faktiskt släpper, och jag har fått ägglossning varje gång av bara Letrozol.
  • agnianits

    Då går man på kur två och håller alla tummar för att det går denna gång. Min mens blev mer sparsam efter första kuren. Något mer som varit med om det?

    Hoppas att denna månaden är vår månad!

    Listan

    GlitterLina- mens 4/6. dubbeldos letrozol 6-10/6 

    Emphz - letrozol kur 4 - dubbelkur, gonal f 75 enheter i 6 dagar. Vul visade 2 äggblåsor. Ovitrelle. Fick positivt graviditetstest den 29/3 :)

    Efterlängtadsen2014 - Börjar letrozolkur 3, 2/6. Sista tabletten 6/6. 

    Zey - letrozol kur 4, klar 6/3, inväntar vul 11/3. Ovitrille spruta 11/3, ägglossning 13/3. BIM 28/3 

    mallanbus - letrozol kur 3 klar 13/4, bim 3/5. 

    Ma18 - Letrozolkur 7, BIM 29/6 

    Lisun - Letrozol kur 2, sista tabletten tas 10/3 

    Lunne - Letrozol kur 4 9-13/6. VUL 18/6 visade en blåsa på 18 mm, ÄL sannolikt senare i veckan, BIM 5/6. 

    Waitress: Letrozol kur 1, enkeldos. UL äggblåsa 25 mm. ÄL mellan 3-5 april. BIM 20/4 

    Anonym JJ - Letrozolkur 2, dubbeldos sista tabletten togs 26/3 

    JordemorKattis - 

    Letrozolkur kur 1. 1 tab/dag. UL 18/4, inga mogna ägg. Primolut. 

    Letrozol kur 2. 2 tab/dag. UL 13/5. 4 mogna ägg. Rekommenderas inte att ha samlag. 

    Letrozol kur 3. 1+2+1+2+1. UL 10/6. 

    Mican - Månad två med letrozol och mensen börjar komma igång, så snart dags att påbörja månad 3.

    Clemmentima - Letrozol kur 1, börjar 13/6 och har VUL 24/6

    Längtan2019 - Provera start 20/6 sedan Letrozol kur 1, VUL 15/7

    Agnianits - letrozol kur 2, började 24:e juni och har bim 20:e juli

Svar på tråden Letrozol - följas åt?