• Anonym (Jag)

    Hemmafruns ansvar att serva sin man

    Är det det tycker ni?

    Jag har varit hemmafru i många år, men börjar tröttna på min mans fasoner.

    Jag är självklart den som lagar maten, men han har sin egen diet eftersom han tränar, är även den mitt ansvar att fixa? Och när han vill ha te på kvällen (ingen tepåse, utan ett afrikanskt te i flera steg), ska jag snällt göra det varje gång eller kan jag kräva att han lär sig det själv?

  • Svar på tråden Hemmafruns ansvar att serva sin man
  • Anonym (Icke)
    nihka skrev 2019-03-16 09:39:37 följande:
    Och situationen för hemmafruar/män är väldigt olika. En del klarar sig alldeles utmärkt efter ett uppbrott och andra inte.
    Naturligtvis. 

    Och enligt mig är man inte ekonomiskt beroende av någon om man enkelt kan lämna en dålig relation och starta ett eget liv. Fixa en bostad, försörja ungarna osv. 

    Man är ekonomiskt beroende om man inte klarar av det. Om man känner att man måste stanna i relationen på grund av materiella skäl. Stannar man för att man vill behålla en hög ekonomisk status är det ju ett personligt val. 

    Risken är förstås högre att den som inte har någon egen inkomst, ingen a-kassa, och ingen intjänad SGI är ekonomiskt beroende av sin partner. Men man kan ju ha andra tillgångar som ändå gör det möjligt. En eftertraktad utbildning som direkt ger jobb med bra lön, ett arv som är enskild egendom eller liknande. 
  • nihka
    Anonym (Icke) skrev 2019-03-16 10:57:40 följande:
    Naturligtvis. 

    Och enligt mig är man inte ekonomiskt beroende av någon om man enkelt kan lämna en dålig relation och starta ett eget liv. Fixa en bostad, försörja ungarna osv. 

    Man är ekonomiskt beroende om man inte klarar av det. Om man känner att man måste stanna i relationen på grund av materiella skäl. Stannar man för att man vill behålla en hög ekonomisk status är det ju ett personligt val. 

    Risken är förstås högre att den som inte har någon egen inkomst, ingen a-kassa, och ingen intjänad SGI är ekonomiskt beroende av sin partner. Men man kan ju ha andra tillgångar som ändå gör det möjligt. En eftertraktad utbildning som direkt ger jobb med bra lön, ett arv som är enskild egendom eller liknande. 
    Fast det är ju väldigt få som kan det egentligen. Samhället och vårt regelsystem kickar ju in där. Det handlar om sådant som underhåll, bostadsbidrag och subventionerade avgifter till förskola och fritids. Utan detta skulle det vara fler förvärvsarbetande som inte skulle klara en separation ekonomiskt.

    Man skulle lika gärna kunna buffra för hemmafruar/män, men det är inget jag förespråkar. Reagerar bara lite på en del förvärvsarbetande personers nesliga syn på familjer som väljer annorlunda än dem och hur de därför automatiskt skulle "belasta" samhället medan de själva anser sig vara ekonomiskt oberoende.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (V)
    nihka skrev 2019-03-16 11:38:40 följande:

    Fast det är ju väldigt få som kan det egentligen. Samhället och vårt regelsystem kickar ju in där. Det handlar om sådant som underhåll, bostadsbidrag och subventionerade avgifter till förskola och fritids. Utan detta skulle det vara fler förvärvsarbetande som inte skulle klara en separation ekonomiskt.

    Man skulle lika gärna kunna buffra för hemmafruar/män, men det är inget jag förespråkar. Reagerar bara lite på en del förvärvsarbetande personers nesliga syn på familjer som väljer annorlunda än dem och hur de därför automatiskt skulle "belasta" samhället medan de själva anser sig vara ekonomiskt oberoende.


    Både hemmafruar och förvärvsarbetande är beroende av samhällets tjänster och subventioner.
  • Anonym (Icke)
    nihka skrev 2019-03-16 11:38:40 följande:
    Fast det är ju väldigt få som kan det egentligen. Samhället och vårt regelsystem kickar ju in där. Det handlar om sådant som underhåll, bostadsbidrag och subventionerade avgifter till förskola och fritids. Utan detta skulle det vara fler förvärvsarbetande som inte skulle klara en separation ekonomiskt.

    Man skulle lika gärna kunna buffra för hemmafruar/män, men det är inget jag förespråkar. Reagerar bara lite på en del förvärvsarbetande personers nesliga syn på familjer som väljer annorlunda än dem och hur de därför automatiskt skulle "belasta" samhället medan de själva anser sig vara ekonomiskt oberoende.
    Samhällssystemen kan jag inte göra mycket åt. Alla är förstås mer eller mindre beroende av andra i ett samhälle. Om alla andra plötsligt försvann och jag blev ensam människa kvar skulle det bli besvärligt att få till livet.

    Men det är skillnad på att vara beroende av exempelvis inkomsten man får från sitt dagliga kneg, och på att vara beroende av socialbidrag eller av en partner. Jag föredrar det förstnämnda alla dagar i veckan, och jag kommer aldrig känna att det egentligen är samma sak. 

    Eftersom ett ekonomiskt beroende av en partner ökar risken för att man senare blir ekonomiskt beroende av socialtjänsten är det en väg som jag absolut inte väljer. 

    Men jag kan ju inte hindra någon från att känna sig helt fri och oberoende även om de lever på någon annans lön eller på bidrag från det allmänna. Om de motiverar detta med alla ändå är beroende av andra på något sätt, får de väl tänka så. För mig är det dock ett ytterst märkligt resonemang. 
  • nihka
    Anonym (V) skrev 2019-03-16 13:24:27 följande:
    Både hemmafruar och förvärvsarbetande är beroende av samhällets tjänster och subventioner.
    Javisst, bara lite olika delar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Icke) skrev 2019-03-16 16:02:02 följande:
    Samhällssystemen kan jag inte göra mycket åt. Alla är förstås mer eller mindre beroende av andra i ett samhälle. Om alla andra plötsligt försvann och jag blev ensam människa kvar skulle det bli besvärligt att få till livet.

    Men det är skillnad på att vara beroende av exempelvis inkomsten man får från sitt dagliga kneg, och på att vara beroende av socialbidrag eller av en partner. Jag föredrar det förstnämnda alla dagar i veckan, och jag kommer aldrig känna att det egentligen är samma sak. 

    Eftersom ett ekonomiskt beroende av en partner ökar risken för att man senare blir ekonomiskt beroende av socialtjänsten är det en väg som jag absolut inte väljer. 

    Men jag kan ju inte hindra någon från att känna sig helt fri och oberoende även om de lever på någon annans lön eller på bidrag från det allmänna. Om de motiverar detta med alla ändå är beroende av andra på något sätt, får de väl tänka så. För mig är det dock ett ytterst märkligt resonemang. 
    Så gentilt av dig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Icke)
    nihka skrev 2019-03-16 16:31:40 följande:
    Så gentilt av dig.
    Eller hur? Hoppas andra är lika gentila mot mig.
  • nihka
    Anonym (Icke) skrev 2019-03-16 16:39:54 följande:
    Eller hur? Hoppas andra är lika gentila mot mig.
    Nej. Jag var ironisk. "Jag kan ju inte hindra" är så långt från gentilt man kan komma.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Icke)
    nihka skrev 2019-03-16 17:36:43 följande:
    Nej. Jag var ironisk. "Jag kan ju inte hindra" är så långt från gentilt man kan komma.
    Jag var också lite ironisk.

    Jag tror nämligen inte att någon som har inställningen att allt beroende är likvärdigt kommer ta hänsyn till att exempelvis socialförsäkringssystemen skulle bli uttömda omedelbart om alla tänkte likadant. 
  • Anonym (Gå vidare)
    lövet2 skrev 2019-03-16 10:13:13 följande:

    Åh, du har plockat information här och där och mixat i hop det lite fel, tror jag. NU är jag fattig. När jag jobbade, så tjänade jag riktigt hyfsat.

    Jag var hemmamamma när barnen var små. Sedan skaffade jag jobb, men ett av barnen blev sjukt. Jag sade upp mig för att ta hand om henne, och vi gick tillbaka till att leva på en inkomst. Att pappan är ett pucko är en historia för sig. Varför tror du han hade bytt personlighet om jag ignorerat det sjuka barnet och låtit henne klara sig själv?

    Som pigg, rask och kompetent hemmamamma är det ingen konst att skaffa jobb. 10 år äldre med 2 kroniska sjukdomar, är det en aning svårare. Arbetsgivare tittar också på vilken sysselsättning man har. Att ha varit hemma av eget val för att ta hand om sina egna småbarn, det är inget negativt. Att ha gått arbetslös och gjort ingenting, det tycker de sämre om.


    Precis. Du var hemmamamma när barnen var små. Om du INTE hade valt att vara hemmamamma så hade du troligtvis inte fått 7 barn med en oengagerad pappa. Du valde ett pucko till pappa eftersom att en pappas engagemang i barnen var helt ointressant när du valde att skapa barn.

    Då hade du antingen valt en annan mer jämlik partner eller skaffat färre barn om du inte velat vara hemmafru. Du hade iallafall haft en inkomst, ett sparande och en position på arbetsmarknaden. När ditt barn blev sjukt så hade du haft ett sparande och en man som var van vid att vabba. Då hade ni gjort som andra familjer och delat på ansvaret av det sjuka barnet. Då hade du fortfarande har en deltidsinkomst och dina barn hade haft en god relation med barnen. En jämställd make hade troligtvis inte heller gått bakom ryggen på dig. Jämställda par håller ihop oftare.

    Många, många ofrivilliga arbetslösa och sjukskrivna kvinnor kallar sig hemmafruar. Arbetsgivaren skiter i vad du kallat dig. Du har ingen arbetslivserfarenhet alls efter 10 år hemma.
Svar på tråden Hemmafruns ansvar att serva sin man