• Anonym (Alko)

    Alkoholist abort

    Hej

    Jag har druckit för mycket på senaste, säkert en flaska vin per kväll i ett år.. Blir aldrig stupfull men salong.. Nu uteblev min mens och jag har oreg men borde vara runt 5-6 veckor...

    Känner att jag vill ha ett (4e) barn men är så jävla rädd att jag skadat fostret redan ????????Har levt helylle förut men har haft ett jobbigt år och självmedicinerat för att kunna sova...

    Har tid för abort men kan inte riktigt acceptera faktum ???????

  • Svar på tråden Alkoholist abort
  • Anonym (X)
    Anonym (Alko) skrev 2019-06-04 20:52:51 följande:

    Jag är en människa i en sårbar situation, du behövde inte gå på så hårt. Jag behövde stöd inte påhopp. Jag har druckit för mycket I ETT år inte 10. Jag har slutat dricka sen jag fick plus ch var mest orolig för hur det påverkat mitt barn i magen fram till nu..

    Jo man kommer långt med att vara ödmjuk och empatisk, längre faktiskt, mycket längre. Det hade du vetat om du visste något om psykologi men uppenbarligen behöver du en vidarekurs i det...

    Du vet inget om mig, min situation eller min bakgrund, bara det du nu läst men du går bara rakt på. Du verkar för övrigt inte veta mycket om sjukdomen alkoholism i sig trots att dina föräldrar var drabbade.


    Jag har en förälder som också drack när jag var barn. Han var alltid snäll och glad, aldrig stupfull. Men trots det tycker jag fortfarande nu vid 40 att det är obehagligt när vuxna dricker. För trots att pappa var så snäll och glad, lekte med mig och stoppade om mig så fanns där alltid ett litet obehag.

    Jag uppfattar det som att det är 1-2dygn sedan du drack senast, stämmer det? Det är verkligen fantastiskt av dig, verkligen, jag förstår att du är defensiv här men jag hoppas du iaf är ärlig mot dig själv och ser allvaret. För barn påverkas av alkoholmissbruk, även om alla påverkas olika. Ta hand om dig själv och dina barn.
  • Anonym (Jo)

    Fast med det menar jag inte att TS bör behålla barnet.. jag är lite orolig om hon skulle kunna stå emot alkohol under graviditeten .. nu har hon inte druckit sedan igår men men .. det betyder inte att hon kan bli av med alkoholen helt o hållet . Och i TSs situation är lätt att hamna där att man tar en klunk vin eller ett halv glas eller två .. att utsätta ett ofödd barn för det är helt meningslöst

    Vill TS nu verkligen så gärna ha en 4:e barn så bör hon söka hjälp för sina alkoholproblem och när det har löst sig skaffa barn

  • EnAnonumius
    Anonym (S) skrev 2019-06-04 17:43:58 följande:

    Om jag var du hade jag pratat med en läkare först för att höra vad de tycker. Det är ju inte säkert att de anser att det är en hög risk för skada när det är så tidigt i graviditeten?


    TS dricker ju en flarra per kväll. Bara för att hon blir bara "salon" är inget förklaring på att fostret inte skulle få extremt ökad risk för fosterskador.

    Läs på lite innan du svara.. För det märks tydligt att du svara i direkt okunskap.
    Det är som störst risk för fosterskador ju tidigare i graviditeten man är när man dricker stora mängder alkohol. Vilket TS faktiskt gör.

    Utdrag från 1177...

    "Alkoholen går direkt till fostret dels via moderkakan, dels ut i fostervattnet som fostret dricker av. Fostrets lever är outvecklad och har svårt att bryta ner alkohol. Därför påverkas fostret mer och under längre tid än du själv. Risken för skador är störst om du dricker mycket och ofta."

    https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/graviditet/livsstil-och-halsa-under-graviditeten/alkohol-och-graviditet/

    Så nej ingen läkare skull knappast säga att det "är mindre risk" för fosterskador bara för att TS är tidig i graviditeten.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Deee)
    EnAnonumius skrev 2019-06-05 05:31:48 följande:

    TS dricker ju en flarra per kväll. Bara för att hon blir bara "salon" är inget förklaring på att fostret inte skulle få extremt ökad risk för fosterskador.

    Läs på lite innan du svara.. För det märks tydligt att du svara i direkt okunskap.

    Det är som störst risk för fosterskador ju tidigare i graviditeten man är när man dricker stora mängder alkohol. Vilket TS faktiskt gör.

    Utdrag från 1177...

    "Alkoholen går direkt till fostret dels via moderkakan, dels ut i fostervattnet som fostret dricker av. Fostrets lever är outvecklad och har svårt att bryta ner alkohol. Därför påverkas fostret mer och under längre tid än du själv. Risken för skador är störst om du dricker mycket och ofta."

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/graviditet/livsstil-och-halsa-under-graviditeten/alkohol-och-graviditet/

    Så nej ingen läkare skull knappast säga att det "är mindre risk" för fosterskador bara för att TS är tidig i graviditeten.


    Ingen läkare skulle kunna rekommendera ett säkert intag av alkohol eftersom de inte vet helt säkert var gränsen går. Och sjävklart bör man inte dricka när man vet att man är gravid.

    Men i princip alla kvinnor har druckit alkohol innan de vet att de är gravida och hyfsat många har även druckit mycket alkohol så tidigt, speciellt om det är första barnet. Ändå föds det inga alkoholskadade barn i Sverige, så risken lär vara mycket liten för att barnet är skadat.

    Vecka 5 i en graviditet är typ veckan du egentligen skulle ha haft din mens. Så det är vanligt att inte veta i det läget...
  • Anonym (M)

    Jag tycker också att du ska prata med en läkare eller Mödravårdscentral. 
    Du har "bara" druckit så här i ett år och inte 10, det kan vara illa nog, men kanske du fixar att sluta helt, eftersom du inte har hållit på så länge.

    Jag känner en kille (placerad i fosterhem) vars biologiska mamma söp hela graviditeten.
    Han är normalbegåvad, glad, trevlig.
    Liten till växten, har ett synligt fel på ögonen som är typiskt alkoholskada, men klarar sig bra med glasögon. ADHD, men klarar sig bra med medicin. Han har kompisar och kommer fixa skolan. 
    Jag menar inte att detta är bra för honom, men hans liv är verkligen värt att leva, vad det verkar!
    Det kunde ju ha gått mycket värre för honom, jag vet inte allt om alkoholskador, men ditt barn behöver ju inte ha fått grava missbildningar, det kan gå bra också!
    Ni vill ha barnet? Behåll det då! :)

    Testa sen andra tabletter, insomningstabletter t.ex. eller en allergimedicin som heter atarax som man kan ha som sövande. Obs, jag vet inte om det går för gravida eller ammande, men det finns annat än sömntabletter som golvar en och är mycket bättre än alkohol för ändamålet. 

    lycka till!

  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2019-06-05 09:33:26 följande:

    Testa sen andra tabletter, insomningstabletter t.ex. eller en allergimedicin som heter atarax som man kan ha som sövande. Obs, jag vet inte om det går för gravida eller ammande, men det finns annat än sömntabletter som golvar en och är mycket bättre än alkohol för ändamålet. 

    lycka till!


    Nej Atrax skall inte användas under graviditeten.

    Utdrag ur Fass Allmänhet:

    "Graviditet och amning

    Atarax ska inte användas under graviditet.
    Den aktiva substansen i Atarax, hydroxizin, går över till fostret. Risk finns att fostret påverkas.


    Atarax ska inte användas under amning.
    Om behandling med Atarax är nödvändig under amning ska amningen avbrytas.
    Atarax nedbrytningsprodukter går över i modersmjök"

    https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19570405000021

    Ett gammalt knep är faktiskt ett glas varm mjölk. Många som blir sömniga av det.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Panduro
    Mackan1978 skrev 2019-06-04 17:48:22 följande:

    Prata med en läkare först. Barnet kanske kan rädda dig ifrån alkoholen.. Försök göra allt du akn för att bli alkoholfri.


    Så kan du ju inte säga. Vad händer om barnet inte alls är nån räddning? Om småbarnslivet lägger ytterligare press på ts och får henne att dricka mer? Är det värt att ta den risken tycker du?
  • Panduro
    Anonym (Alko) skrev 2019-06-04 19:26:13 följande:

    Tack för ditt stöd, du har helt rätt. Borde lämna bort dem alla.


    Det borde du faktiskt göra ifall du inte slutar dricka.
  • Panduro
    Anonym (Liväralltidbäst) skrev 2019-06-04 23:41:50 följande:

    Varför vill du ta ihjäl ett liv som påbörjats? Tror ganska många som vuxit upp i trasiga hem med alkoholister hellre  är glada över att ha föltts. Känner många. :)


    Och jag känner många som hellre skulle ha förblivit ofödda än fått hela sin barndom (ibland även vuxenliv) förstörd pga alkohol.
  • Panduro
    Anonym (Liväralltidbäst) skrev 2019-06-04 21:39:30 följande:

    Hörru! Gör inte abort. Du kommer bara att ångra det i efterhand. Det är inget kul styng i själen. Se till att få stöd och hjälp istället! Föd barnet och ge livet en chans att leva. Ett trasigt liv är bättre än inget liv.

    Lyssna inte på nejsägarna! Du kan få ordning på dig själv och din situation.


    Ett trasigt liv är bättre än inget alls? Hur kan du veta det?
Svar på tråden Alkoholist abort