• RebeckaZ70

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-07 20:30:38 följande:

    Trist med likhetstecken där.


    Men jag hoppas verkligen inte det ska leta till något sådant! 


    Förhoppningsvis inte.

    Jag tror att de allra flesta förmår att skilja på motbjudande propaganda där Israelkritik likställs med antisemitism och verklig antisemitism.

    För fomens skull. Visst, förekommer det att antisemitism uttrycks som Israelkritik . och detta är precis lika motbjudande som den motbjudande propagandan.
  • felix le chat
    RebeckaZ70 skrev 2019-11-13 07:23:59 följande:

    Amnesty internationeal har noll trovärdighet när det gäller Israel/Palestina.

    Först fördömer de "Israelisk attack" mot kontorsbyggnad för palestinsk organisation i Gaza, när de sedan visar sig att missilen kom från "islamic jihad" har de plötsligt ingen aning om vem som avfyrade.

    Reuters livestreamade
    https://twitter.com/RelicHq/status/1194162592014577664


    är du förvånad ?

  • RebeckaZ70

    Amnesty m.fl "human rights" organisationer skiter i palestinier som torterats av den egna regimen:

    www.cufi.org.uk/news/israeli-jewish-lawyer-represents-50-palestinian-torture-victims-because-other-human-rights-organisations-refuse/


    "Nati explains that on one hand, Amnesty claims ?We are the biggest Human Rights organisation in the world, so why is the Israeli government trying to fight us?? Then, when Nati asked an Amnesty spokesperson live on Israeli radio to help these victims, they replied saying, ?we don?t have the means?.


    ?It (Amnesty) has the means to fight Israel and to boycott Israel, but it doesn?t have the means to help the Palestinian people,? Nati says. ?This is the proof that this is not about Human Rights, it is about a very deep hatred of Israel."


    Stolt Sionist.
  • Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-11-13 10:11:42 följande:

    Amnesty m.fl "human rights" organisationer skiter i palestinier som torterats av den egna regimen:

    www.cufi.org.uk/news/israeli-jewish-lawyer-represents-50-palestinian-torture-victims-because-other-human-rights-organisations-refuse/


    "Nati explains that on one hand, Amnesty claims ?We are the biggest Human Rights organisation in the world, so why is the Israeli government trying to fight us?? Then, when Nati asked an Amnesty spokesperson live on Israeli radio to help these victims, they replied saying, ?we don?t have the means?.


    ?It (Amnesty) has the means to fight Israel and to boycott Israel, but it doesn?t have the means to help the Palestinian people,? Nati says. ?This is the proof that this is not about Human Rights, it is about a very deep hatred of Israel."


    Detta är varken vänster eller antisemitism även om jag håller med dig om att de borde vara lika viktigt att se vad Palestina sysslar med.
    RebeckaZ70 skrev 2019-11-15 13:27:38 följande:

    Antisemitiska böcker säljs till svenska skolor:

    www.varldenidag.se/nyheter/antisemitiska-bocker-saljs-till-svenska-skolor/repskm!OYOciFTVMyT07REWcurQA/


    Återigen så har inte detta med vänstern eventuella antisemitism att göra.
  • RebeckaZ70
    Missermajser skrev 2019-11-15 15:15:51 följande:
    Detta är varken vänster eller antisemitism även om jag håller med dig om att de borde vara lika viktigt att se vad Palestina sysslar med.
    RebeckaZ70 skrev 2019-11-15 13:27:38 följande:

    Antisemitiska böcker säljs till svenska skolor:

    www.varldenidag.se/nyheter/antisemitiska-bocker-saljs-till-svenska-skolor/repskm!OYOciFTVMyT07REWcurQA/


    Återigen så har inte detta med vänstern eventuella antisemitism att göra.
    Eftersom det inte går att uppdatera i TS så får jag väl vara övertydlig och skriva att det är helt OK att diskutera antisemitism i största allmänhet och även övrigt Israelhat, oavsett varifrån det kommer....


    Stolt Sionist.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?