• RebeckaZ70

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2022-06-02 10:39:21 följande:
    Allt är som vanligt . . www.varldenidag.se/nyheter/s-riksdagsman-tala...!A9oyHCwXBhpK4aD3POQyKg/ www.varldenidag.se/nyheter/v-toppen-tog-emot-...!fzxeLHyEHjyQlNt1SVMpHw/ De lär sig aldrig .
    Blå och gul

    Ja, just det. Helsingborg och Malmö, mina f d hemstäder. Numera epicenter för den "svenska" antisemitismen. Hand i hand med vänstern.
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2022-07-09 11:59:10 följande:

    Den Amerikanska högern har tappat det helt. Nu kräver Republikerna i
    Ohio att skolorna ska tvingas undervisa om Förintelsen även från Nazisternas perspektiv..

    www.jpost.com/international/article-702341


    Sjukt...
    Hade blivit mindre förvånad om det kommit från någon från "The Squad", dvs Ilhan Omar, Rashida Tlaib, Alexandra Ocacio Cortez m.fl.
    Another wild hearted woman
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2022-07-09 19:58:21 följande:
    Sjukt...
    Hade blivit mindre förvånad om det kommit från någon från "The Squad", dvs Ilhan Omar, Rashida Tlaib, Alexandra Ocacio Cortez m.fl.
    Fast nu var det inte så utan antisemitism från högerhåll. Så du hoppar mest över det och fortsätter fokusera på att hata vänstern. 

    Det här är ju inte en tråd om antisemitismen utan en hatavänstern-tråd.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    RebeckaZ70 skrev 2022-07-09 19:58:21 följande:
    Sjukt...
    Hade blivit mindre förvånad om det kommit från någon från "The Squad", dvs Ilhan Omar, Rashida Tlaib, Alexandra Ocacio Cortez m.fl.

    Faktiskt inte, det är bara du som blandat ihop det hela, och de mesta och majoriteten antisemiter återfinnas i högern.


    nihka skrev 2022-07-10 08:02:03 följande:
    Fast nu var det inte så utan antisemitism från högerhåll. Så du hoppar mest över det och fortsätter fokusera på att hata vänstern. 

    Det här är ju inte en tråd om antisemitismen utan en hatavänstern-tråd.

    Jag tvivlar på att h*n ens är emot antisemitism, och med tanke på röstvalet.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • theotherone

    Ja det är ju helt uppenbart att denna tråden inte handlar om antisemitism, utan mest om smutskastning av vänstern, progressivismen och liberalismen.

    Bara ytterligare en populismhögertråd på FL, de börjar bli många nu...

  • klyban
    theotherone skrev 2022-07-16 11:38:26 följande:
    Ja det är ju helt uppenbart att denna tråden inte handlar om antisemitism, utan mest om smutskastning av vänstern, progressivismen och liberalismen.

    Bara ytterligare en populismhögertråd på FL, de börjar bli många nu...

    JA endast så, och det komiska är att alla som inte håller med är vänster och så även antisemitister.
    Det är en svår projicering av KD och SD egna brunhet som lyser igenom, därför är denna tråden ENBART skapad för att smutskasta de som inte håller med och givetvis med något som få bryr sig om i Sverige och Judar, det är väl bara nassarna och facisterna som bryr sig om judar och på ett dålgit sätt, vilket gör det hela konstigt och udda, då det är ett slkag i luften.


     


    Men som tur är det få som går på såna här brunsmetarförsök, då sakligheten stödjer inte att den är större eller ens lika stor som i extremhögern.
    Allt handlar om projicera bort detta, så vi ska inbilla oss de är rumsrena.

    Men rösta emot sig själv, det har jag alltid varit EXTREMT fascinerad av i hela mitt liv, och funderar på om de ens fattar det själva.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • RebeckaZ70
    theotherone skrev 2022-07-16 11:38:26 följande:

    Ja det är ju helt uppenbart att denna tråden inte handlar om antisemitism, utan mest om smutskastning av vänstern, progressivismen och liberalismen.

    Bara ytterligare en populismhögertråd på FL, de börjar bli många nu...


    Då kan du inte ha läst många inlägg...

    Då det är vänsterns anhängare som i störst grad stårå för antisemitism i sverige så kommer jag att fortsätta ha ögonen på dem. Vilka är det som styr i Malmö? Varför har 90% av Malmös judar lämnat staden? Det är inte KD, M, eller SD som ligger bakom.


    NAOMI ABRAMOWICZ: I Sverige är det rea på att hata judar (expressen.se)

    Sen stannar vi till vid en av Nybros många arabiska butiker. Ägaren står utanför och småpratar med förbipasserande. Men han är inte en av de nyanlända som har startat eget. Han har bott här i 25 år, säger han. När mannen frågar mig var jag kommer ifrån ? en fråga som jag uteslutande får från andra med utländsk bakgrund ? svarar jag att jag är judinna. 


    Mannen gestikulerar och visar att han inte hör vad jag säger. Jag visar honom min lilla Davidsstjärna i silver som hänger runt halsen. Då förändras stämningen direkt. 


    ? Jag kan inte respektera en jude. Jag ska kasta ut varenda jude som kommer in i min butik.


    ? Du ska inte ha på dig den där här i Nybro, säger han och pekar på min Davidsstjärna. 


    Sen börjar han prata om Israel/Palestina-konflikten. 


    ? Judarna kommer att förlora mot muslimerna. Ni är bara sex miljoner, vi är många fler. 


    Han fortsätter att prata. Om Al-jazeera, judarna, Israel och amerikanerna. Jag vet inte om det har gått fem minuter eller en kvart. Till slut säger jag att jag har hört nog. Då ropar han på arabiska till en man som sitter utanför butiken bredvid, som snabbt kommer springande. Vi går fort därifrån. 


     


    Jag är inte den första judinnan som har drabbats av antisemitism i Nybro. För två år hamnade Nybro i riksmedia när en äldre judisk kvinna blev anfallen av tre män. De skrek ?hora? på arabiska och slet av henne Davidsstjärnan som hon, precis som jag, bar runt halsen. 


    Jag har själv råkat ur för likande saker när jag fortfarande bodde i Skåne...
    Malmö har vanstuyrts av S i 100 år, Malmös förre kommunalråd skyllde antisemitismen på oss judar, det var vårt eget fel att vissa invandrargrupper hatade oss.
    Man kan tro att det är Malmös socialdemokraters önskan att alla judar ska lämna Malmö, när de sista har drivits bort kan de ju säga att "vi har inte länger några problem med antisemitism i Malmö"
    Another wild hearted woman
  • theotherone
    RebeckaZ70 skrev 2022-07-17 19:36:47 följande:
    Malmö har vanstuyrts av S i 100 år,
    Alltså, redan där visar du att du inte är att ta på allvar. S har inte styrt Malmö i 100 år...

    Hur kommer det sig att du ignorerar alla exempel på judehat från högern och bara riktar in dig på de fall där de kommer från vänstern? Din reaktion på nyheten från Ohio säger allt.

    Som sagt, detta är inte en tråd om antisemitism - detta är en tråd om att spy galla på vänstern/sossarna.
  • RebeckaZ70
    theotherone skrev 2022-07-17 20:06:53 följande:
    Alltså, redan där visar du att du inte är att ta på allvar. S har inte styrt Malmö i 100 år...

    Hur kommer det sig att du ignorerar alla exempel på judehat från högern och bara riktar in dig på de fall där de kommer från vänstern? Din reaktion på nyheten från Ohio säger allt.

    Som sagt, detta är inte en tråd om antisemitism - detta är en tråd om att spy galla på vänstern/sossarna.

    Malmö kommun ? Wikipedia

    S
    edan 1919 har S styrt Malmö, förutom 6 år, 1985-1988 och 1991-1994

    I 97 år har S styrt Malmö. 


    Det finns tillräckligt många trådar som handlar om högern, därfär startade jag den här tråden för att visa på att det minsann förekommer antisemitism även från vänster.


    Att jag inte kommenterar det inlägget vidare beror på att det kommer från en skribent som flera gånger kallat mig "brunhöger", "blåbrun" m.m. (dvs sammankopplat mig med fascism/nazism) och jag vill inte ge denne person mer uppmärksamhet än vad hen är värd. 

    OK? Har du något emot att jag visar på den antisemtism som frodas inom S? Varför vill du dölja det faktum?


    Another wild hearted woman
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?