• Förväntanstid

    Barnfamilj! Vad har ni för genomsnittlig total månadskostnad för ditt boende?

    Om du bor i lägenhet så räkna in el (och ev vattenkostnad). Om ni gör omfattande renoveringar i ert hus/bostadsrätt så svara vad ni har i normala fall.

    Amortering, låneränta, renovering, sophämtning, skottning, vanligt underhåll och så vidare inräknat.

    Skriv gärna om ni är ensamstående, har dubbla boenden eller äger sommarstuga (räkna in det i kostnaden) eller annat av betydelse =)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barnfamilj! Vad har ni för genomsnittlig total månadskostnad för ditt boende?
  • Anonym (Avundsjuk)
    Vinterankan skrev 2019-06-23 03:03:28 följande:

    Skatten är ju per år och jag antar att du nu har räknat in även amortering i dina kostnader. Våra lån är högre än vad ert hus kostar att köpa och utan amortering ligger vi på under 10000 i månaden med dagens låga räntor.


    Önskar att det bara var 6K per år, vi betalar över 70K per år i fastighetsskatt, så det blir runt 6K i månaden. Vi har obligatoriska amorteringskrav vi betalar alltid minimum och inget extra till amorteringen, räntan ligger på 3.5% vilket är väldigt låg ränta där vi bor, de flesta betalar runt 4-5%. Vi bor i USA.
  • Anonym (Fender)

    Bor i hus en mil utanför stan.

    2 vuxna och ett barn på väg.

    Totalt 4210 kr / månaden. Inkl amortering och ränta/skatt/soppor/vatten/försäkring/el.

    Renovering och underhåll varierar stort då vi mest har skönhetsfel så som tapeter och golv i huset.

  • Anonym (Nytt)

    Just nu: ca 5000 kr i månaden för ett hus på landet, men med rätt omfattande renoveringar framför sig så 5000-7000 kr per månad har lagts undan för det. Amortering ej medräknat. Vilket egentligen är alldeles för lite. Inom ett år dras kommunalt VA in och då ökar kostnaden med ca 1000 kr då vi har egen brunn idag. Vi tvingas också ha två bilar (ej medräknat).

    Men vi har precis skrivit på för nytt hus som ökar lånekostnaderna men sänker renoveringsbehovet, sänker boendekostnaderna och läget gör att vi kan sälja ena bilen. Jag räknar med ca 8 000 kr per månad för rena boendekostnader.

    Två vuxna, ett barn.

  • fornminne

    Ca 10 000 kr i månaden för hyresrätt + fritidshus. Men då har jag bara räknat hyra, driftkostnader och andra fasta avgifter. Vid renoveringar blir det förstås mer.

  • Anonym (Singel)

    Jag betalar 10 000/mån, bor i bostadsrätt i större stad. I det ingår ränta, amortering och månadsavgift.

  • Förväntanstid

    Intressant att läsa alla svar! Jag hade nog räknat med att de flesta skulle hamna på 11-15k faktiskt, men det kanske är få som har fritidshus eller stora lån här. Eller så glöms kostnader bort.

  • Anonym (My)

    2 vuxna 2 barn. Hus på 160kvadrat. Centralt i en stad med 50 tusen invånare.

    Lån/amortering 2500kr/mån

    El/vatten/sopor/fiber genomsnitt 3000kr/mån

    Så totalt 5500kr/månaden.

    Spar för tillfället inget till renoveringar/underhåll då vi har en buffert och alla våra pengar som blir över varje månad sparas till våran livs resa. Annars brukar vi spara 15 tusen/månad till renoveringar.

  • fjanten

    Om vi räknar med amortering blir det runt 8000:- om man slår ut det på ett år. Då har jag inte räknat med larm, internet, TV och sånt vi betalar för varje månad utöver alla rena boendekostnader, som sophämt, vatten, el, försäkring o.s.v.

  • Anonym (L)

    [quote=79708951][quote-nick]Don3 skrev 2019-06-22 23:58:24 följande:[/quote-nick]

    Om vi tar bort att du måste amortera och istället blir tvingad att sätta samma summa på ett sparkonto vad är

    skillnaden?[ /quote]

    Ett sparkonto med insättningsgaranti ger alltid pengarna tillbaka.

Svar på tråden Barnfamilj! Vad har ni för genomsnittlig total månadskostnad för ditt boende?