• eeat

    Alla med BF JANUARI/FEBRUARI 2020!

    Hej!

    Hoppas på att hitta fler med BF JANUARI/FEBRUARI 2020! Hur går det med era graviditeter? Symptom? Svårigheter?

    Välkomna!

  • Svar på tråden Alla med BF JANUARI/FEBRUARI 2020!
  • Ärdetminturnu
    MammaPolly skrev 2020-02-02 17:34:30 följande:

    Ärdetminturnu- kul med berättelse!

    Skriver ner min också (känner att jag behöver bearbeta den lite så den blir lång)

    Så den 26/1 spenderas i köket där jag fått för mig att baka, och det vart hel hel del :D

    Under kvällen har jag i vanlig ordning massa förvärkar så jag kröp ner i badet med tända ljus och en tanke att det kanske skulle dröja till nästa bad (avslag)

    Allt lungt och vid 23 kryper vi ner i sängen och tittar på serie. Jag har vid det laget väldigt mycket irriterande ilande neråt och säger på skoj att om han fortsätter går nog vattnet, hahaha (jag har nästan gett upp tanken på att det ska starta själv trots hnnsvepning den 24e)

    Vid midnatt känner jag ett obehagligt tryck och ska irriterat gå upp och kissa för 3e gången sen vi la oss!

    På väg upp ur sängen (smidig som en flodhäst) känner jag knäppet i magen, "flyger" upp och säger -ämmmm älskling! Och står brevid sängen med typ Niagarafallen mellan benen !

    Skyndar in på toan och mannen hämtar telefonen för att ringa förlossningen (förra förlossningen gick fort)

    Jag ringer förlossningen och mannen ringer barnvakt.

    Vid 00.30 kommer vi till förlossningen där de tror att jag kommit in för kontroll pga vattnet MEN jag har börjat få värkar på vägen in. Vi blir visade till nåt väntrum där jag står och tar värkar hängande på ett handfat, oroar mig för allt och alla samtidigt som mannen varnar för nya värkar, lugnar och är fantastisk!

    Mannen lotsar ner mig halvliggande i en stol och går för att hämta en BM då det bara är 2min mellan värkarna och de är nästan 1 min långa!

    Bm hör och ser att här ska födas barn och vi får ett rum. Jsg hasplar ur mig alla mina fasor med stort barn som fastnar osv mellan värkarna och får sen en låg koncentration av lustgas för jag skakar och har fruktansvärt ont under magen...

    Blir undersökt, 6cm och jag börjar klaga då det kommer ta såååå lång tid tycker jag! Hon fortsätter undersökningen genom en värk och säger att nu är du uppe i 8cm!

    Då fick jag hoppet tillbaka men mellan värkarna oroar jag mig för barnen hemma och tycker att mannen behöver sitta ner så han inte blir trött :D

    Vid 00.30 börjar krystvärkarna och 00.34 är han ute, mindre än 2h sen vattenavgång.

    Jag hade en perfekt förlossning då jag hela tiden kände att jag var med och hade kontroll, något jag saknat under de andra två förlossningarna!

    Hoppas någon orkar läsa ;D

    Jag läser mer än gärna era berättelser!


    Jättekul att läsa tycker jag! Älskar förlossningsberättelser! Fantastiskt att klara av hela förloppet på 2h! Hur var skadorna efteråt?
  • Ärdetminturnu
    CClady skrev 2020-02-03 01:20:12 följande:

    Åh, kul att läsa era berättelser, ni som skrivit!

    Mina värkar började också på kvällen, ringde förlossningen när det var 8 min mellan för att rådfråga. Jag skulle ta en Alvedon och en dusch och försöka sova sa de, och sen hade jag en tid nästa morgon för kontroll. Jag bara skrattade, lät som de skämtade med mig. Ringde upp en halvtimme senare då det var 4 min mellan värkarna, vilket enligt dem var ingenting och jag skulle vänta med att åka in tills vattnet gått. Det gjorde jag inte, för det kändes som att jag inte skulle kunna ta mig in alls om jag väntade.

    Var 5cm öppen när jag kom fram och kräktes och tappade vattnet nästan direkt. Fick lustgas som hjälpte nada. Efter några timmars skrikande fick jag epidural som var ren magi. Som tur var fick jag en annan barnmorska än den jag pratat i telefon med, som var jättebra, men hon sprang mellan flera olika pågående förlossningar så jag hade lite olika personal kring mig under natten. Kände för att krysta men olika personal tyckte lite olika om när det var dags så jag fick försöka hålla igen och kräktes mer av smärtan. När min ordinarie barnmorska kom in sa hon att det var dags och vi körde på i ca 20 min som var en dans på rosor jämfört med resten av natten.

    Skulle säga att krystningsfasen var den enkla och minst smärtsamma biten, vilket jag inte räknat med. Fler som upplevt det så?


    Tur att du åkte in när du gjorde då! Verkar ändå som det gått rätt fort.

    För mig var det ingen större skillnad på smärtskalan men upplevde krystvärkarna som annorlunda i karaktär. Men gjorde fortfarande jäkligt ont. Kroppen kunde liksom inte hålla emot och då blev smärtan dessutom värre så bättre då att ändå trycka på.
  • MammaPolly
    Ärdetminturnu skrev 2020-02-03 07:36:25 följande:

    Jättekul att läsa tycker jag! Älskar förlossningsberättelser! Fantastiskt att klara av hela förloppet på 2h! Hur var skadorna efteråt?


    Fick "skrubbsår" och en liten bristning som inte syddes då den ska läka fint själv.

    "Andades" ut honom så gott jag kunde så jag tryckte bara typ första och sista värken och Bm höll emot.
  • Ärdetminturnu
    MammaPolly skrev 2020-02-03 15:00:37 följande:

    Fick "skrubbsår" och en liten bristning som inte syddes då den ska läka fint själv.

    "Andades" ut honom så gott jag kunde så jag tryckte bara typ första och sista värken och Bm höll emot.


    Klassas det som en grad 1 då? På mig sydde hon nästan 20 minuter.
  • MammaPolly
    Ärdetminturnu skrev 2020-02-04 00:15:24 följande:

    Klassas det som en grad 1 då? På mig sydde hon nästan 20 minuter.


    Det vet jag inte men det låter rimligt.

    Oj, det måste vart jobbigt för dig? Vad vart det för grad på dig?
  • Ärdetminturnu
    MammaPolly skrev 2020-02-04 03:26:40 följande:

    Det vet jag inte men det låter rimligt.

    Oj, det måste vart jobbigt för dig? Vad vart det för grad på dig?


    Det blev en grad 2 för mig men jag tyckte dom sydde väldigt länge för att klassas som bara grad 2. Vilken grad bristningen klassades som ska stå i din journal om du fick en kopia på den?
  • Blomblomma

    Jag har bf den 29/2, alltså på skottdagen, någon mer?? Skäms jag mår helt okej ändå, börjar bli lite tungt men annars så. jobbigast är andningen, blir lite svimfärdig och känns inte som jag syresätter mig tillräckligt. Haft så från och till hela graviditeten men skillnaden nu är att INGET hjälper. Förut hjälpte det att lägga sig på vänster sida men nu känns det såhär flera timmar i sträck.. 

  • MammaPolly
    Ärdetminturnu skrev 2020-02-04 13:50:45 följande:

    Det blev en grad 2 för mig men jag tyckte dom sydde väldigt länge för att klassas som bara grad 2. Vilken grad bristningen klassades som ska stå i din journal om du fick en kopia på den?


    Hmm ska kolla det!

    Det kan ju vara mycket att sy även om det inte är djupt. Vad jag förstått ät det djupet i skadan som avgör grad
  • Mamma Mu1

    Hittade hit först nu men har bf 18/2 ???? nu har jag börjat få förvärkar ikväll tror jag. Hur ska det kännas, haha? Förra började.med vattenavgång utan värkar och slutade med igångsättning så jag vet inte alls vad jag ska förvänta mig. Har haft mycket sammandragningar innan men nu gör det ont i ryggen, som mensvärk. Det mest intensiva lommer och går men mellan dem kvarstår en molande känsla. Någon som känner igen det som spökerier eller något på gång?

  • Ärdetminturnu
    MammaPolly skrev 2020-02-04 20:49:08 följande:

    Hmm ska kolla det!

    Det kan ju vara mycket att sy även om det inte är djupt. Vad jag förstått ät det djupet i skadan som avgör grad


    Ja det är djupet som styr det, låter rätt. Kändes bara som det var invecklat när hon höll på och grejade så mycket. Gjorde sjukt ont så dom fick lägga extra bedövning. Inte egentligen när hon la stygnen utan när hon höll på och baddade och torkade blödningarna. Skrek rätt ut.
    MammaPolly skrev 2020-02-04 20:49:08 följande:

    Hmm ska kolla det!

    Det kan ju vara mycket att sy även om det inte är djupt. Vad jag förstått ät det djupet i skadan som avgör grad


    Ja det är djupet som styr det, låter rätt. Kändes bara som det var invecklat när hon höll på och grejade så mycket. Gjorde sjukt ont så dom fick lägga extra bedövning. Inte egentligen när hon la stygnen utan när hon höll på och baddade och torkade blödningarna. Skrek rätt ut.
  • Ärdetminturnu
    Mamma Mu1 skrev 2020-02-05 00:11:42 följande:

    Hittade hit först nu men har bf 18/2 ???? nu har jag börjat få förvärkar ikväll tror jag. Hur ska det kännas, haha? Förra började.med vattenavgång utan värkar och slutade med igångsättning så jag vet inte alls vad jag ska förvänta mig. Har haft mycket sammandragningar innan men nu gör det ont i ryggen, som mensvärk. Det mest intensiva lommer och går men mellan dem kvarstår en molande känsla. Någon som känner igen det som spökerier eller något på gång?


    Låter som det är på gång tycker jag!
  • CClady
    Ärdetminturnu skrev 2020-02-03 08:41:55 följande:

    Tur att du åkte in när du gjorde då! Verkar ändå som det gått rätt fort.

    För mig var det ingen större skillnad på smärtskalan men upplevde krystvärkarna som annorlunda i karaktär. Men gjorde fortfarande jäkligt ont. Kroppen kunde liksom inte hålla emot och då blev smärtan dessutom värre så bättre då att ändå trycka på.


    Verkligen! Gjorde mycket av jobbet hemma sa den snälla barnmorskan.

    Precis, bättre att få trycka på än att försöka slappna av och ta värkarna utan att ?få göra något?.

    Hoppas ni som har förlossningen framför er får en fin upplevelse och att allt går bra! Åk in när ni känner att det är dags, även om förlossningen säger åt er att bara ta Alvedon ;)
  • knivskrik

    Vår lilla pojke gjorde entré den 19/1, tio dagar innan BF! Han hade det lite kämpigt med andningen till en början så vi fick spendera lite tid på neo. Han återhämtade sig rätt så fort och nu har vi varit hemma i två veckor. Idag är första dagen ensamma utan pappa och det känns läskigt men har gått bra hittills.

    Förlossningen gick snabbt, vattnet gick vid 20:30, inne vid 21 och 23:26 är han född. Jag var 10 cm öppen när vi kom in så jag hann inte med någon smärtlindring. Personalen var helt fantastisk och fick mig att känns mig så trygg så hela upplevelsen får faktiskt 10/10.


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • MammaPolly
    knivskrik skrev 2020-02-10 13:27:49 följande:

    Vår lilla pojke gjorde entré den 19/1, tio dagar innan BF! Han hade det lite kämpigt med andningen till en början så vi fick spendera lite tid på neo. Han återhämtade sig rätt så fort och nu har vi varit hemma i två veckor. Idag är första dagen ensamma utan pappa och det känns läskigt men har gått bra hittills.

    Förlossningen gick snabbt, vattnet gick vid 20:30, inne vid 21 och 23:26 är han född. Jag var 10 cm öppen när vi kom in så jag hann inte med någon smärtlindring. Personalen var helt fantastisk och fick mig att känns mig så trygg så hela upplevelsen får faktiskt 10/10.


    Skönt att det gick/går bra!

    Och underbart att du är nöjd med upplevelsen!

    Var det något särskilt som gjorde dig så nöjd?

    Själv är jag mest glad över att jag lyckades "vara med" under hela förlossningen. Det lyckades jag inte med mina äldre barn...
  • knivskrik
    MammaPolly skrev 2020-02-10 21:31:41 följande:
    Skönt att det gick/går bra!

    Och underbart att du är nöjd med upplevelsen!

    Var det något särskilt som gjorde dig så nöjd?

    Själv är jag mest glad över att jag lyckades "vara med" under hela förlossningen. Det lyckades jag inte med mina äldre barn...
    Nej, det var upplevelsen som helhet. Jag fick precis den nivå av pepp och stöd jag behövde och jag kände att jag hängde med trots att det gick rätt fort. Ljuden gick ner under värkarna och när de i slutet förklarade att nu måste han komma ut så hade jag kunnat få panik, men så blev det inte, jag kände mig så trygg med personalen! Läkaren lyckades få mig så avslappnad mellan värkarna att jag kunde samla kraft och vi kunde till och med diskutera mina tatueringar, haha!
    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Bertaboll

    Hoppar in i tråden sent, BF 18 Feb med första barnet så om precis en vecka alltså!

    Måste få gnälla lite (förlåt ;)), varit genomförkyld I säkert 2 månader och det vägrar ge sig, använt nässpray mkt längre än vad man "får" men klarar mig verkligen inte utan, kan inte andas eller sova alls! Antar att det hänger ihop med att allt annat är svullet, händer fötter osv.

    Vill egentligen mest höra om andra haft samma problem i slutet av grav och framför allt om det försvann av sig själv efter förlossningen? Man får ju inte ta några vettiga mediciner när man ammar heller så känns hopplöst...

  • MammaPolly
    pandarinen skrev 2020-02-26 16:40:05 följande:

    Nu är min son här, föddes den 18/2 efter att ha gått över tiden 9 dagar. Han är så underbar!


    Stort grattis!

    Gick allt bra?

    Ingen annan som vill dela med sig av förslossningsberättelse? Älskar att läsa om andras förlossningar!
Svar på tråden Alla med BF JANUARI/FEBRUARI 2020!