• Anonym (Betald tro!)

    Ska folk få BE på arbetstid?

    Eller annat som har med religion att göra.

    Vad tycker ni? Ska andra som inte är religiösa få den tiden till godo på annat sätt.
    Rökning är ju t ex helt förbjudet.

  • Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?
  • korngryn
    Anonym (Betald tro!) skrev 2019-07-05 14:35:57 följande:

    Fast hela denna diskussion handlar ju inte om raster utan om betald arbetstid. Muslimer behöver be fler ggr på en dag än vad de har raster.


    Behöver och behöver.,,,, det är ett val de gör. Sen är väl inte alla fem bönerna på arbetstid? Snarare 2. Problemet är väl mer att det är på bestämda tider som kanske inte överensstämmer med rasterna. Folk får tro på vad de vill, men samhället ska verkligen inte sanktionera vad som helst.
  • Blomman1215
    Anonym (Betald tro!) skrev 2019-07-05 14:35:57 följande:

    Fast hela denna diskussion handlar ju inte om raster utan om betald arbetstid. Muslimer behöver be fler ggr på en dag än vad de har raster.


    Men dom ber bara 1, max 2, gånger under ett arbetspass.
  • Swagger
    Anonym (Betald tro!) skrev 2019-07-05 12:06:44 följande:
    Eller annat som har med religion att göra.

    Vad tycker ni? Ska andra som inte är religiösa få den tiden till godo på annat sätt.
    Rökning är ju t ex helt förbjudet.
    Nej, folk ska inte be på arbetstid. Religion är helt privat i Sverige, helt skilt från staten och en arbetsgivare ska inte behöva betala för det lika lite som att någon ska lägga pussel på arbetstid.

    Man kanske skulle starta en pussel-religion....?
  • Swagger
    Anonym (N) skrev 2019-07-05 12:08:25 följande:
    Tydligen får man ju gå till MVC på betald arbetstid när man är gravid, så varför inte.
    Så är det väl inte. Man får gå till läkaren och även MVC, men inte behöver arbetsgivaren betala för den tiden. 
  • Swagger
    BeautifulLiz skrev 2019-07-05 12:08:43 följande:
    Ja, om den tiden räknas som rast. Annars, nej.
    Rasten är ju inte betald arbetstid.
  • Blomman1215
    Swagger skrev 2019-07-05 17:21:34 följande:

    Nej, folk ska inte be på arbetstid. Religion är helt privat i Sverige, helt skilt från staten och en arbetsgivare ska inte behöva betala för det lika lite som att någon ska lägga pussel på arbetstid.

    Man kanske skulle starta en pussel-religion....?


    Jag tycker att det beror på.. Det handlar inte om många minuter, man kan dra av det på rasten. Är det ett arbete där det inte funkar att gå ifrån en liten stund då är det så, men finns möjligheten så tycker jag att arbetsgivaren kan va lite flexibel. Det gynnar ju arbetsgivaren att ha nöja anställda som mår bra.
  • Lilyje

    Religion hör inte hemma på en arbetsplats, oavsett religion!

    Det sköter man på sin fritid.

    Rökpauser är inte heller ok på arbetstid, och ska man till läkare/mvc så får man ta ledigt.

    Jag skulle inte heller ha problem med att arbetsplatser spärrade social media och liknande tidsslukare.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • BeautifulLiz
    Swagger skrev 2019-07-05 17:28:07 följande:
    Rasten är ju inte betald arbetstid.
    Sant, men frågan var om man skulle få be på arbetstid och då svarade jag att jag tycker det är ok på obetalda raster.

    Jag har arbetstid 6,00 till 15,00 med en timmes lunch. Obetald rast under arbetsdagen.
    Det var så jag tänkte när jag skrev min kommentar.
  • Swagger

    Läs på om Medvetna Trossamfundet www.medvetnatrossamfundet.se/

    Verkar finnas en del galet där, men intressant är att deras religion säger att de bara får äta vegansk kost så deras barn ska få en sådan kost i skolan/förskolan.

    Det går ju att starta en religion där barnen bara äter svensk oxfilé...

  • Swagger
    Blomman1215 skrev 2019-07-05 17:28:39 följande:
    Jag tycker att det beror på.. Det handlar inte om många minuter, man kan dra av det på rasten. Är det ett arbete där det inte funkar att gå ifrån en liten stund då är det så, men finns möjligheten så tycker jag att arbetsgivaren kan va lite flexibel. Det gynnar ju arbetsgivaren att ha nöja anställda som mår bra.
    På rasten kan du ju göra vad du vill, men det ska inte tvingas på alla svenska arbetsgivare att de måste betala för när deras personal vill be. Det kommer ju självklart skapas rök-religioner, eller allt möjligt annat du kan tänka dig.

    "När jag lägger pussel ber jag till min pussel-gud och det måste jag göra 10 minuter varje timma."
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?