• Stefan99

    Ser tjock ut men väger "normalt"

    All min vikt tycks hamna på magen av någon anledning, äter kanske för mycket fet mat men jag väger 76kg och är 173cm lång.
    Jag har polare som väger mer och är ungefär lika långa men deras vikt tycks sprida ut sig, för min del hamnar allt på magen.
    Börjar nästan tro att det är något hormonfel, jag ser ut som en gravid kvinna och är man. Detta tär enormt på mitt psyke, vågar inte gå ut så mycket och träffa folk annat än nödvändigt.
    Är väldigt förtjust i fet mat och äter för mycket chips tyvärr.
    Har ändå hygglig kondition, kan gå längre och snabbare än dom flesta jag känner, går 2-3 mil i veckan, det enda som händer är att jag får benmuskler, men inte ett skit händer på magen
    Vad ska man göra för att få platt mage ?
    Jag blir så jäkla hungrig när jag tränar dessutom att jag oftast går upp i vikt då under träningsperioden.

  • Svar på tråden Ser tjock ut men väger "normalt"
  • Duppedu

    Styrketräna så dina muskler växer och din massa omfördelas :) om det är så att du bara går och så idag?

  • JodiBabe

    Hej! 
    Du är antagligen smalt byggd, men när du går upp i vikt så fördelar sig allt på magen.

    Det är kosten du ska ta tag i. Visst, om du tycker det är kul att styrketräna kommer du också bygga muskler, men problemet är kosten låter det som.

    Att äta fet, kalori-rik mat gör ju att kroppen lagrar överskottsfettet. Och på just dig sker detta på magen. 

    Försök ät mer protein i allmänhet och grönsaker och ja, det vanliga alla prata om. Sen efter 2-3 mils löpning så vill din kropp såklart ha ersättning, men det finns bättre alternativ än chips.

    Finns mycket information online. Alternativt, kontakta dietist.

  • JodiBabe

    Om du via ditt jobb får hälsoundersökningar brukar de mäta blodfetter. Du kanske har höga blodfetter, fast du väger "normalt"?

    Du kanske är byggd så att din optimala vikt egentligen är 66 kg. Då är det 10 kg övervikt på magen.

    Min sambo är 1,75 och smalt byggd. Han väger kanske 62 kg bara (så han är väldigt smal), men när han går upp i vikt ibland, får han en liten kula. Oftast försvinner den när han äter annorlunda.

    LYCKA TILL!

  • Bleha

    Tror det är vanligt för män att all vikt hamnar just på magen. Som tidigare kommentarer nämner är nog det du kan göra att börja träna och äta hälsosamt. 

    Du kan också testa dina värden ifall du är orolig, och få svar på om något är fel. Lågt testosteron kan påverka mycket och det går faktiskt att göra något åt. 

  • Stefan99

    Det lär väl inte räcka att göra armhävningar och situps varje dag ?
    Förr gjorde jag det rätt ofta och var då relativt smärt i kroppen, men sista 2-3 åren har magen börjat puta utåt.
    Jag lider också av uppblåst mage/IBS så ibland är det värre än vanligt.

  • JodiBabe
    Stefan99 skrev 2019-07-07 19:25:57 följande:

    Det lär väl inte räcka att göra armhävningar och situps varje dag ?
    Förr gjorde jag det rätt ofta och var då relativt smärt i kroppen, men sista 2-3 åren har magen börjat puta utåt.
    Jag lider också av uppblåst mage/IBS så ibland är det värre än vanligt.


    som sagt det är kosten som du måste se över om du vill minska i midjemått.
  • Stefan99
    JodiBabe skrev 2019-07-07 20:03:36 följande:
    som sagt det är kosten som du måste se över om du vill minska i midjemått.
    Ska försöka gå över till att äta mer fisk och grönt, dock är fisk jäkligt dyrt idag, framförallt lax.
    Men idag är min mage inte alls så svullen som igår tex, jag undrar om det ändå är något fel på vätskebalansen i kroppen, känns som jag samlar på mig vätska.
    Nu har jag ätit nyttigt några dagar i rad iaf utan fett.
  • JodiBabe
    Stefan99 skrev 2019-07-11 10:49:04 följande:
    Ska försöka gå över till att äta mer fisk och grönt, dock är fisk jäkligt dyrt idag, framförallt lax.
    Men idag är min mage inte alls så svullen som igår tex, jag undrar om det ändå är något fel på vätskebalansen i kroppen, känns som jag samlar på mig vätska.
    Nu har jag ätit nyttigt några dagar i rad iaf utan fett.
    Eller så äter du som du brukar, men minskar på chipsen och den feta maten? Brukar bli så svårt tycker jag, när man ska göra helomvändningar. Bättre då att ta bort en dålig vana i taget. Det har iaf funkat för mig.
  • Stefan99
    JodiBabe skrev 2019-07-12 23:14:09 följande:
    Eller så äter du som du brukar, men minskar på chipsen och den feta maten? Brukar bli så svårt tycker jag, när man ska göra helomvändningar. Bättre då att ta bort en dålig vana i taget. Det har iaf funkat för mig.
    Har nu inte ätit chips på en månad eller läsk men ingen markant skillnad, kanske mindre svullen runt magen men ser fortfarande fläskig ut.
    Har börjat med ett 7 minute workout program också på mobilen som jag tänkte köra 3 gånger i veckan.

  • ds3

    Styrketräning är nog det lättaste sättet, muskler gör även att fettet syns mindre. 2-3mil i veckan är faktiskt rätt lite om du inte rör på dej mycket till vardags. Ett billigt 60-80kg kit kommer man rätt långt med om du inte orkar att gå till gym.

    Ang kosten så anser jag att fettet inte gör så stor skillnad trots allt, socker och kolhydrater är mycket värre. Skippa bröd, pasta, söta drycker mm (detta kan variera något från person till person)

    Stirra inte på vikten utan gå hellre efter midjemått särskillt då det är bukfettet du vill bli av med.

  • JodiBabe
    Stefan99 skrev 2019-08-09 01:40:28 följande:
    Har nu inte ätit chips på en månad eller läsk men ingen markant skillnad, kanske mindre svullen runt magen men ser fortfarande fläskig ut.
    Har börjat med ett 7 minute workout program också på mobilen som jag tänkte köra 3 gånger i veckan.
    det ta ju tid att gå ner i vikt. 

    de säger ju att man själv börjar se skillnad efter 2 månader.
Svar på tråden Ser tjock ut men väger "normalt"