• FrökenJ90

    BF April 2020

    Hej! Har precis plussat och enligt appen blir bf 5-6 april. Fler som precis plussat och vill följas åt? :)


    Gravid med andra barnet - Bf april 2020
  • Svar på tråden BF April 2020
  • Anonym (A)

    Såg en perfekt liten på VUL i onsdags, allt såg jättebra ut. Får hoppas liten väljer att stanna bara. Iofs sa gynekologen att ser allt bra ut nu så är risken mindre att det skulle bli ett sent missfall men oron kommer man nog aldrig helt undan. Men fanken vad nedsatt ens immunförsvar har blivit, man får ju varenda jäkla förskolebacill som dottern drar hem... Hade planer för denna helgen men de fick jag såklart ställa in.

    Förutom överkänsliga nerver så är gravidsymtomen hanterbara så länge jag inte borsta tänderna för snabbt efter jag har ätit frukost för då är risken att det kommer upp igen, men annars är det bara att äta regelbundet och lite åt gången så kan jag hålla illamåendet lugnt. Dock är jag inte riktigt förtjust i att äta så det är ju lite av ett problem men vad gör man inte för liten i magen.

    Ser så fram emot förlossningen, men det kommer väl kännas som om det går plågsamt långsamt fram tills april nu...

  • Daphodil

    Kul att många börjar skriva i tråden!

    Jag är i slutet av vecka 11 och börjar må lite bättre. Fortfarande rätt trött och lite illamående, men inte som förra veckan. Ser fram emot kub om 11 dagar. Ser det bra ut tänkte jag gå ut med graviditeten!

  • Anonym (Helena)
    Anonym (A) skrev 2019-10-04 09:53:20 följande:

    Såg en perfekt liten på VUL i onsdags, allt såg jättebra ut. Får hoppas liten väljer att stanna bara. Iofs sa gynekologen att ser allt bra ut nu så är risken mindre att det skulle bli ett sent missfall men oron kommer man nog aldrig helt undan. Men fanken vad nedsatt ens immunförsvar har blivit, man får ju varenda jäkla förskolebacill som dottern drar hem... Hade planer för denna helgen men de fick jag såklart ställa in.

    Förutom överkänsliga nerver så är gravidsymtomen hanterbara så länge jag inte borsta tänderna för snabbt efter jag har ätit frukost för då är risken att det kommer upp igen, men annars är det bara att äta regelbundet och lite åt gången så kan jag hålla illamåendet lugnt. Dock är jag inte riktigt förtjust i att äta så det är ju lite av ett problem men vad gör man inte för liten i magen.

    Ser så fram emot förlossningen, men det kommer väl kännas som om det går plågsamt långsamt fram tills april nu...


    Åh, vad roligt att höra att allt ser bra ut! Haha, ja.. Tandborsten är min värsta fiende just nu. Har aldrig någonsin fått kväljningar av att borsta tänderna, men nu kan jag knappt stoppa in den i munnen innan jag kväljs! Usch!
  • gullig
    Anonym (Helena) skrev 2019-10-04 04:24:49 följande:

    Jag är i vecka 11 nu och mår rätt okej så länge jag äter! Men börjar bli riktigt less på att ständigt trycka in mat i munnen, haha.. Är även otroligt yr och kan inte ställa mig upp snabbt eller vrida huvudet snabbt, för då svartnar det nästan för ögonen! Känner inte igen mig i dina symptom gällande brösten, men de är otroligt tunga! På kvällarna är magen även otroligt svullen och det känns som om jag är mer svullen på vänster sida än höger.. När jag ligger i sängen på vänster sida så känns det bra, men vänder jag på höger sida är det som om magen dras nedåt och det känns jätteskumt! Måste liksom lägga en kudde under magen då.


    Jag är också otroligt yr till och från! Ibland snurrar det till helt plötsligt och får då ta tag i något för att inte ramla.

    Illamåendet har blivit så mycket bättre för mig senaste två veckorna, otroligt skönt!

    Jag känner inget obehag när jag ligger ner, iaf inte på höger sida som jag alltid ligger på.
  • Anonym (Helena)
    gullig skrev 2019-10-04 20:03:26 följande:

    Jag är också otroligt yr till och från! Ibland snurrar det till helt plötsligt och får då ta tag i något för att inte ramla.

    Illamåendet har blivit så mycket bättre för mig senaste två veckorna, otroligt skönt!

    Jag känner inget obehag när jag ligger ner, iaf inte på höger sida som jag alltid ligger på.


    Ja, det är riktigt läskigt att vara så yr! Åh vad skönt med illamåendet! :)

    Hm, ja.. Jag börjar fundera på om mina obehag beror på förstoppning, hah.. Uh!
  • hjärtekrossad

    Är i v 12+5 Alla symptom har försvunnit, vakna idag med platt mage och inga ömma bröst. Kändes så totalt ogravid, så jobbigt då mina andra två gravidteter var det symptom hela tiden. Åkte ut till teknikmagasinet och köpte ett stetoskåp, vill ju höra hjärtljuden. Hitta inga hjärtljud dock fick jag en rejäl puff den kändes tydligt. som visade att bebisen inte gillade att jag drog med stetoskåpet över magen. Tydligen spökveckor nu och jag avskyr dem. ..!

  • Anonym (A)
    Anonym (Helena) skrev 2019-10-04 15:40:04 följande:
    Åh, vad roligt att höra att allt ser bra ut! Haha, ja.. Tandborsten är min värsta fiende just nu. Har aldrig någonsin fått kväljningar av att borsta tänderna, men nu kan jag knappt stoppa in den i munnen innan jag kväljs! Usch!

    Ja det var en lättnad att allt såg bra ut och att det bara var en också. Tungan ute Det har hänt att jag fått det tidigare då jag har starka kräkreflexer men nu är det löjligt känsligt. Det är mysigt att vara gravid men fanken vilka konstigheter man får stå ut med.  

  • Hannabananas

    Köpte en doppler idag, är i v 11+6 och hörde hjärtljuden ganska snabbt. Nu kan man pusta ut och se fram emot kub om en vecka.

  • Anonym (A)
    Hannabananas skrev 2019-10-07 20:09:50 följande:

    Köpte en doppler idag, är i v 11+6 och hörde hjärtljuden ganska snabbt. Nu kan man pusta ut och se fram emot kub om en vecka.


    Åh sån är toppen att ha. Skaffade det när jag väntade dottern och har redan använt ett par gånger vid denna graviditeten när jag känt mig lite nojig, samt det är så kul att kunna höra det själv. Jag hörde första gången i v 7 men då slår bebisen hjärta långsamt runt 70 slag/min, det är först i v 9 som barnets hjärtslag ökar kraftigt till att ligga runt 130 slag/min. Okej jag är lite av en kunskapsnörd men det lugnar mig att läsa på.
  • Anonym (B)

    Jag startade precis ett Instagram-konto där jag tänkte blogga om min graviditet och sådär. Kontot heter ?minaprilis? och jag vill gärna ha andra april-mammor som vänner så att man kan följas och tipsa och peppa och allt vad det är. Så om någon är sugen är det bara att lägga till :)

Svar på tråden BF April 2020