• FrökenJ90

    BF April 2020

    Hej! Har precis plussat och enligt appen blir bf 5-6 april. Fler som precis plussat och vill följas åt? :)


    Gravid med andra barnet - Bf april 2020
  • Svar på tråden BF April 2020
  • Daphodil
    Priminima skrev 2019-10-16 19:10:16 följande:

    Idag gjorde jag ultraljud för första gången för kub-test. Så häftigt och surrealistiskt att se en liten människa röra sig där inne!

    Jag har bf 24 april så är i 12+4 idag. Men jag har tidigare räknat med två dagar längre cykel (vilket är snittet). Men bm mätte två gånger idag och första gången blev det som jag tyckte (12+2) men sen mätte hon igen och det blev 12+4, och eftersom det var det som redan stod i systemet så flyttade hon mig inte.

    Har ni gått upp mycket i vikt? För jag är lite orolig över att jag inte gått upp alls (kanske 0.5 kg men känns som felmarginalen). För jag har inte heller mått så illa och har inte kräkts alls, så tänker att jag borde gå upp i vikt?


    Jag är också 12+4 enligt kub som jag gjorde igår. Kul med en till!
  • Anonym (A)
    EmmasaraL skrev 2019-10-15 20:11:36 följande:

    Oj, så olika ens kroppar funkar och reagerar! Men var det vätska då också som du la på dig? Hormoner kan göra mycket oreda med kroppen ???? jag fick min mens nästan ett år efter bf. Superskönt men även lite förundrad att det kunde ta så lång tid. Även här, så olika det kan vara!

    Men så hemskt det låter, att du är van vid det...! Inte klokt ju. Sån tur att det gick bra för både dig och ditt barn. Tycker verkligen du ska prata med dem! De behöver ha koll, de som kommer ta emot dig sen. Jobbigt när kroppen jobbar mot en själv..

    Jag vågar inte låta någon annan förlösa mig. Bara mamma som gäller.. hade inte hon uppmanat och tjatat på läkaren att de skulle sätta värkstimulerande dropp när hon insåg att dottern låg så dumt att värkarna inte kunde trycka ner henne ordentligt, så hade jag riskerat ett kejsarsnitt på sikt. Ofta får man föda barn som ligger i djup tvärställning med sugklocka eller snitt.


    Vet inte vad men har haft ett helvete att gå ner den vikten. Började på progesteronkräm några månader senare så då gick jag ner några kilon och ökade dos i våras och sen dess gått ner något kilo till. Men ja nu lär jag väl snart börja lägga på mig vätska så vikten lär väl gå upp igen. Tror det var hormonerna som ställde till det, är inte ovanligt med viktökning när man får hormonobalans. Är lite avis på de som slapp mensen... Det hade varit skönt att få slippa den lite till även efter graviditeten. Men ja det kan verkligen vara så olika.

    Är lite så när man har en kropp som inte är helt normal och med en del besvär. Höll på att förblöda vid ett missfall och de skickade hem mig för tidigt så jag fick komma tillbaka för skrapning och en påse blod. Hade önskat att man fick en mer normal kropp men lite utmaningar ska väl läkarna ha... Nu vet jag ju hur min kropp kan agera och att igångsättning går bra så det lär ju inte vara lika svårt att få rätt hjälp nästa gång. Men risken är att liten vill komma ut före bf precis som storasyster ville men inte fick.

    Förstår dig hon känner ju dig dessutom bäst så det är en rejäl trygghet för dig. Önskar jag hade någon där också för man är ju verkligen i en utsatt situation men ska ändå säga att majoriteten av barnmorskorna som var där var faktiskt riktigt trevliga och hjälpsamma så de kan jag inte klaga på.
  • belletristik

    ja hormonchocken kroppen går igenom under och efter graviditet är galen!

    jag gick också ner otroligt mkt i vikt efter förra förlossningen - första veckan 10 kilo och sen fortsatte det pga utdragen sömnbrist...

    den här gången verkar jag gå upp i vikt snabbare.. har fått gravidmage, rumpa, bröst, lovehandles :) eftersom jag inte lyckats gå upp till ursprungsvikten från innan första graviditeten nu emellan så är jag bara glad att äntligen lägga på mig lite igen.. även om det nu mest skulle vara vätska..

  • Finlandssvensk

    Hej allihopa!

    Här är en till med bf i april! :) Borde bli där runt den 15.4!

    Fortfarande förvånad då det gick så snabbt den här gången, med storebror tog det 1,5 år.

    Här i Finland där jag bor så går vi på UL i v. 9-11 så jag har sett bebis därinne. Imorgon ska jag till MVC och lyssna på hjärtljuden första gången, sen tänkte vi nog börja berätta för fler än närmaste familjen!

    Svullen som att jag skulle vara i vecka 30 haha!

    Och foglossning redan! Är det någon av er som också fått foglossning redan nu?

  • Anonym (A)
    belletristik skrev 2019-10-20 14:05:34 följande:

    ja hormonchocken kroppen går igenom under och efter graviditet är galen!

    jag gick också ner otroligt mkt i vikt efter förra förlossningen - första veckan 10 kilo och sen fortsatte det pga utdragen sömnbrist...

    den här gången verkar jag gå upp i vikt snabbare.. har fått gravidmage, rumpa, bröst, lovehandles :) eftersom jag inte lyckats gå upp till ursprungsvikten från innan första graviditeten nu emellan så är jag bara glad att äntligen lägga på mig lite igen.. även om det nu mest skulle vara vätska..


    Att den är. Fy fanken alltså, nu har ju vikten alltid bråkat med mig sen förpuberteten, troligen haft mycket hormoner i omlopp eftersom jag fick bröst väldigt tidigt och de blev stora snabbt (C-kupa i nian är lagom kul att ha). Har haft svårt att gå ner i vikt oavsett jag bott på gymmet eller provat dieter osv. Enda gången jag lätt går ner är i början av graviditeterna... 


    Usch låter inget vidare med sömnbristen. 


    Får hoppas för din skull att det inte bara är vätska utan även lite som stanna kvar efter förlossningen. Kroppar kan verkligen vara olika, vissa har hur svårt som helst att gå ner oavsett vad de gör medan andra har ett helvete att gå upp trots att de provat allt. Tycker det är lika hemskt oavsett vilket problem man har och sedan att en del människor är så snabba på att dömma och komma med "goda" råd gör problemet bara värre.

  • Anonym (S.J)
    EmmasaraL skrev 2019-10-15 20:13:35 följande:

    Det är många som inte upplever att graviditeten är sådär skimrande mysig. Och det är helt okej och normalt att känna så, hoppas inte någon säger något annat till dig, man ska vara glad osv. Det är man ju, men det kan vara tufft ändå.

    Hoppas att det gick bra på glukosbelastningen!


    Glukosbelastning vart misslyckad. Spydde upp allt efter 3 minuter och dom kunde inte slutföra testet eftersom jag inte fick behålla det.. har gått in i V.16 nu och är fortfarande illamående i perioder, idag har jag spytt 2 gånger igen. Fick inte behålla nån mat alls, men på slutet av kvällen gick de bättre. Fick i mig lite mat samt fil med sylt. Dock kom illamåendet tillbaka när jag la mig och skulle sova. Ha talat med en dietist eftersom jag gått ner 4 kg, och hon pratade om en selektiv ätstörning som jag nu må försöka besegra. Känns som att jag helt enkelt inte är skapt till att vara gravid.. :/ har testat allt som innan fungerat mot illamåendet men ingenting ha hjälpt.. blir tokig..
  • Anonym (S.J)
    banan123 skrev 2019-10-14 19:34:00 följande:

    Känner inte heller någon glädje över att vara gravid. Haft 10 dagars uppehåll med att kräka men igår och idag var de dags igen.. skönt för dig att du blev fram skjuten då kan du räkna av lite dagar snabbare haha

    Jag gjorde nipt test förra veckan och väntar på resultat. När jag få se att allt stämmer och könet hihi tror jag psyket kommer må lite bättre. Jag hoppas de iaf. Haha är bara i vecka 12 :( Lång bit kvar...


    Jag har nu gått in i V.16 (15+3) och mår fruktansvärt illa fortfarande ibland. Och på dom värsta dagarna funkar ingenting mot illamåendet utan de är bara att spy och se glad ut. Har gått ner 4kg, vilket inte alls är bra då man egentligen ska gå upp. Har tabletter mot illamående som inte biter, testat seaband som inte heller fungerar. Citronvatten vill inte heller funka längre. Jag blir fullkomligt galen. Får reda på kön den 8 November, och jag hoppas att illamåendet har avtagit för gott tills dess. Att må illa hela tiden och bara kunna ligga i sängen hela dagen är otroligt ansträngande och tar på psyket något otroligt mycket. Hoppas att du har mer tur än vad jag haft och att det illamående försvinner snabbare!
  • EmmasaraL
    Anonym (A) skrev 2019-10-17 16:50:33 följande:

    Vet inte vad men har haft ett helvete att gå ner den vikten. Började på progesteronkräm några månader senare så då gick jag ner några kilon och ökade dos i våras och sen dess gått ner något kilo till. Men ja nu lär jag väl snart börja lägga på mig vätska så vikten lär väl gå upp igen. Tror det var hormonerna som ställde till det, är inte ovanligt med viktökning när man får hormonobalans. Är lite avis på de som slapp mensen... Det hade varit skönt att få slippa den lite till även efter graviditeten. Men ja det kan verkligen vara så olika.

    Är lite så när man har en kropp som inte är helt normal och med en del besvär. Höll på att förblöda vid ett missfall och de skickade hem mig för tidigt så jag fick komma tillbaka för skrapning och en påse blod. Hade önskat att man fick en mer normal kropp men lite utmaningar ska väl läkarna ha... Nu vet jag ju hur min kropp kan agera och att igångsättning går bra så det lär ju inte vara lika svårt att få rätt hjälp nästa gång. Men risken är att liten vill komma ut före bf precis som storasyster ville men inte fick.

    Förstår dig hon känner ju dig dessutom bäst så det är en rejäl trygghet för dig. Önskar jag hade någon där också för man är ju verkligen i en utsatt situation men ska ändå säga att majoriteten av barnmorskorna som var där var faktiskt riktigt trevliga och hjälpsamma så de kan jag inte klaga på.


    Hoppas allt går bra denna gång i alla fall! Ja de flesta barnmorskor är väldigt duktiga och kompetenta :)
  • EmmasaraL
    Anonym (S.J) skrev 2019-10-21 23:13:20 följande:

    Glukosbelastning vart misslyckad. Spydde upp allt efter 3 minuter och dom kunde inte slutföra testet eftersom jag inte fick behålla det.. har gått in i V.16 nu och är fortfarande illamående i perioder, idag har jag spytt 2 gånger igen. Fick inte behålla nån mat alls, men på slutet av kvällen gick de bättre. Fick i mig lite mat samt fil med sylt. Dock kom illamåendet tillbaka när jag la mig och skulle sova. Ha talat med en dietist eftersom jag gått ner 4 kg, och hon pratade om en selektiv ätstörning som jag nu må försöka besegra. Känns som att jag helt enkelt inte är skapt till att vara gravid.. :/ har testat allt som innan fungerat mot illamåendet men ingenting ha hjälpt.. blir tokig..


    Fy så trist! Jag är helt säker på att jag inte fixar glukosbelastningen, så ska be om att få göra det på ett annat sätt.. Men menar dietisten att du har fått selektiv ätstörning Nu? Pga graviditeten? Hoppas det upphör snart, allt kräkande. Kan bara föreställa mig hur påfrestande det måste vara.
  • EmmasaraL

    Kub idag. Allt såg toppen ut *hurra*. Fortfarande mkt som kan hända men det känns mycket bättre just nu.

    @Findlandssvensk: välkommen! Nope ingen foglossning alls.. Så det är jag glad för. Känner kompisar som fått det redan i v 6. Ser ocksp ut som jag skulle vara gravid i v 30 med så svullen mage! Och så är jag bara i 13+1!

    @Anonym (A) jag har också haft stor byst men efter andra barnet fick jag äntligen en normal stl på 65E, 13 veckor in i graviditeten är jag tillbaka på 65G igen *skratt*. Tur man behöll de gamla bh:arna.. :)

Svar på tråden BF April 2020